لاماری هیرکانی ؛ معرفی + مشخصات فنی
لاماری هیرکانی یکی از جدیدترین کراس اوورهای شرکت آرین پارس موتور است که در حقیقت نسخه مونتاژی و ریبرند شده کایی X7 به حساب می آید.
1598 سی سی
183 اسب بخار
275 نیوتن متر
دیفرانسیل جلو
لاماری هیرکانی یکی از جدیدترین کراس اوورهای شرکت آرین پارس موتور است که در حقیقت نسخه مونتاژی و ریبرند شده کایی X7 به حساب می آید.
مقدمه لاماری هیرکانی
لاماری هیرکانی جدیدترین پروژه ی شرکت آرین پارس موتور است؛ خودرویی که قرار است سبد محصولات مونتاژی این شرکت را گسترده تر کند و در رده محصولات لوکس این شرکت قرار گیرد. تجربه موفق عرضه ی لاماری ایما نشان داد که بازار ایران همچنان تشنه ی محصولات مدرن و جذاب است، و حالا هیرکانی آمده تا این مسیر را ادامه دهد چرا که بدنهای بزرگتر، امکانات فنی گستردهتر و ساختاری بهروزتر را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. بد نیست بدانید که این خودرو در اصل نسخه مونتاژی Kaiyi X7 به شمار میرود، محصولی از برند Kaiyi Auto که یکی از زیر مجموعه های شناخته شده ی گروه چری در چین به حساب می آید. این کراس اوور در سال ۲۰۲۳ روی پلتفرم اختصاصی i-FA توسعه یافت؛ پلتفرمی که با هدف افزایش ایمنی، بهبود هندلینگ و سازگاری با استانداردهای جهانی طراحی شده است.

لاماری هیرکانی که نام آن از جنگل های مناطق شمالی کشور گرفته شده قرار است در جایگاهی کراس اوورهای لوکس مونتاژی این شرکت قرار میگیرد و انتظار میرود از نظر قیمتی و سطح امکانات، در رده بالاتری نسبت به خانواده لاماری ایما قرار گیرد. در ادامه به بررسی این کراس اوور جدید می پردازیم.
طراحی بدنه لاماری Hircani
چیزی که در اولین نگاه به لاماری هیرکانی می توان متوجه شد این است که سبک طراحی آن با سبک طراحی تمام محصولات این شکرت متفاوت است و به طور کلی سبک طراحی متفاوت تر و لوکس تری را به نمایش می گذارد.

در طراحی بخش های جلو اولین چیزی که توجه سبک طراحی بسیار جذاب چراغ های روشنایی روز است که طراحی آن با خطوط شکسته و گوشه های بسیار تیز همراه بوده که باعث می شود سبک طراحی بخش های جلو لاماری Hircani جلوه ای تهاجمی و تا حدودی خشن را به خود بگیرد. از طرفی در جلو پنجره آن خطوط موازی، برآمده و درهم دیده می شود که با لوگوی شرکت kaiyi هماهنگی بسیار خوبی را به وجود آورده و چهره این خودرو را جوان پسندانه تر کرده است.

در طراحی بخش های جانبی نیز با یک کراس اوور نسبتا مدرن روبرو هستیم که سبک طراحی آن به واسط انحنا بسیار خوب سقف و همچنین خطوط برآمده کارشده بر روی درب ها و گلگیرها، هماهنگی مناسبی را بین طراحی بخش های جلو و عقب به وجود آورده است. نکته دیگری که باعث می شود طراحی این خودرو در نماهای جانبی جلوه ای کاملا بروز داشته باشد استفاده از دستگیره های مخفی شونده است که امروزه در بسیاری از کراس اوورهای جدید چینی دیده می شود. اما موضوعی که می تواند طراحی این lamari hircani را تا حدی با بسیاری از محصولات گروه چری متفاوت کند، فرم طراحی رینگ های آلومینیومی این خودرو است که طراحی کاملا اسپرت و لوکسی داشته و می تواند جذابیت های طراحی این خودرو را افزایش دهد.

نکته مثبت دیگری که می توان با توجه به طراحی بخش های عقب به آن پی برد، هماهنگی میان طراحی بخش های جلو و عقب است. به عنوان مثلا در طراحی بخش های عقب لاماری هیرکانی فرم طراحی چراغ های عقب کاملا یادآور طراحی چراغ های روشنایی روز است و در این بخش هم می توان خطوط شکسته بسیاری را مشاهده کرد. نکته دیگری می توان در طراحی و دیزاین بخش های عقب مورد توجه قرار گیرد، استفاده از خروجی اگزوزهای چندگانه غیر واقعی است که طراحی این بخش را جوان پسندانه و اسپرت کرده است.

مشخصات فنی Lamari Hircani
زیر کاپوت لاماری هیرکانی یک پیشرانه آشنا را می بینیم که قبل تر در محصولات گروه چری دیده می شد. همان پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ GDI که در محصولاتی نظیر فونیکس FX پرمیوم، آریزو ۶ جی تی و لوکانو L7 هم دیده بودیم. موتور توربو در این خودرو توان تولید نهایت قدرت ۱۸۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۷۵ نیوتن متر را دارد و قدرت بوسیله یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو می رسد.
| برند | لاماری |
| مدل | هیرکانی |
| کلاس بدنه | کراس اوور |
| سال تولید | ۱۴۰۴ |
| حجم موتور | ۱۵۹۸ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
| قدرت | ۱۸۳ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۷۵ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
| حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۷۱۰ میلی متر |
| عرض | ۱۹۵۵ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۷۰۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۸۰۰ میلی متر |
| وزن | ۱۶۶۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۶۰ لیتر |
| مصرف سوخت | ۷.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۵۵/50R20 |
| شرکت عرضه کننده | آرین پارس موتور |
| برند نشان مادر | کایی |
| کشور سازنده | چین - ایران |

سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است که انتظار می رود عملکردی معقول و مناسبی را از خود به نمایش بگذارد. در مورد مصرف سوخت لاماری Hircani نیز باید بگوییم که این خودرو در بازار ایران جزو کراس اوورهای کم مصرف به حساب می آید و مصرف سوخت ترکیبی این کراس اوور ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است. گفتنی است که هیرکانی شتاب صفر تا صد را هم در ۹.۵ ثانیه ثبت می کند که برای کراس اووری در این رده، شتاب راضی کننده ای به حساب می آید.

طراحی داخل کابین و امکانات
در نگاه اول به طراحی داخلی کایی X7 یا همان لاماری هیرکانی، فضای داخلی حس مدرن و منظم دارد؛ همهچیز سر جای خودش است و خبری از شلوغی یا اغراق در فرم ها نیست. با این حال، وقتی کمی دقیقتر نگاه کنیم، نقاط قوت و ضعف طراحی بیش از پیش خودشان را نشان می دهند.

اولین نکتهای که جلب توجه میکند، چیدمان داشبورد و فرمان است. برخلاف بسیاری از کراس اوورهای هم رده، کلید استارت این خودرو مستقیماً روی فرمان قرار گرفته ؛ تصمیمی متفاوت که در نگاه اول شاید غیر معمول به نظر برسد، اما از نظر ارگونومی، تجربه ای سریع تر و راحت تر برای راننده فراهم می کند. این ویژگی بیشتر در خودروهای لوکس اروپایی دیده می شود و حضورش در لاماری هیرکانی نشان می دهد که این خودرو به دنبال انتقال حس خاص بودن است.

نمایشگر دیجیتال پشت فرمان و مانیتور مرکزی بزرگ در وسط داشبورد، دو قطب اصلی طراحی داخلی هستند. گرافیک نمایشگرها قابل قبول است، اما نمی توان از آن انتظار عملکردی نظیر خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت را داشت.
در بخش صندلیها، پیکربندی هفت نفره از مهم ترین برگ های برنده Lamari Hircani محسوب می شود. صندلی های ردیف دوم فضای کافی برای سرنشینان بالغ دارند، اما ردیف سوم بیشتر برای کودکان یا مسیرهای کوتاه مناسب است؛ مسئله ای که در اغلب کراس اوورهای سه ردیفه دیده می شود. با این حال، امکان خواباندن کامل دو ردیف عقب، فضای باری وسیع و کاربردی در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

کیفیت متریال کابین را می توان در سطح متوسط رو به خوب دانست. در بخش هایی از داشبورد و تریم درها از پلاستیک نرم استفاده شده، اما در قسمت های پایین تر هنوز مواد سخت دیده می شود. صندلی ها روکش چرمی دارند و ارگونومی آنها قابل قبول است.
در مورد امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو باید بگوییم که این خودرو را می تواند یکی از فول آپشن ترین کراس اوورهای مونتاژی بازار ایران به حساب آید و امکاناتی نظیر؛ فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، ترمز اضطراری، اتوهلد، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، حالت های رانندگی، درب صندوق برقی، دستگیره های بیرونی مخفی شونده، شارژر بی سیم، گرمکن فرمان، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، صندلی های برقی سرنشینان جلو، اندروید اتو، اپل کارپلی، نورپردازی کابین، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو و… در آن دیده می شود.

در مجموع، کابین لاماری Hircani ترکیبی است از سادگی هوشمندانه و تلاش برای لوکس نمایی. نقاط قوت آن در طراحی منظم، تجهیزات مناسب و پیکربندی هفت نفره خلاصه می شود، در حالی که کیفیت جزئیات و عملکرد نرم افزاری هنوز جای پیشرفت دارد. اما در همین سطح هم، کابین لاماری هیرکانی حس خودرویی فراتر از کلاس قیمتی خود را منتقل می کند؛ همان چیزی که باعث شده نگاه ها به آن در بازار ایران بیش از پیش جلب شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | سقف پانورامای برقی - ۷ صندلی - صندلی های برقی جلو - گرمکن و سردکن صندلی های جلو - گرمکن صندلی های ردیف دوم - تهویه اتوماتیک - دوربین ۳۶۰ درجه - استارت دکمه ای - درِ صندوق عقب برقی - کلاستر دیجیتال - نمایشگر لمسی - دسته دنده الکتریکی - شارژر وایرلس - نور پردازی کابین - فناوری LED چراغ ها - سنسور نور - ترمز پارک برقی - اتوهلد - کروز کنترل - فرمان کمکی برقی - گرمکن فرمان - سنسور باران - اپل کارپلی - اندروید اتو - سنسور پارک عقب - کنترل حرکت در سراشیبی - تنظیم حالت رانندگی - دستگیره های مخفی شونده |
مزایا و معایب
| مزایا | طراحی خوب - متریال به نسبت خوب کابین - کابین جادار |
| معایب | نبود امکانات به روز ایمنی و رفاهی - نبود قابلیت تیپ ترونیک |
رقبای لاماری هیرکانی
با اینکه لاماری هیرکانی همانند بسیاری از کراس اوورهای بازار ایران جزو محصولات شرکت چری به حساب می آید اما در این خودرو دو ویژگی مهم دیده می شود که رقبای آن را محدود می کند. یکی از این ویژگی ها چینش ۷ نفره صندلی های آن بوده و ویژگی مهم دیگری که در آن دیده می شود سبک طراحی خاص و کمی متفاوت بخش های بیرونی آن است. بر همین اساس با در نظر گرفتن این نکات خودروهایی نظیر؛ تیگو ۸ پرو، فیدلیتی پرستیژ، بایک X7، چانگان CS55 پلاس و… می توانند در بازار ایران با این کراس اوور جدید شرکت آرین پارس موتور رقابت کنند.
آلبوم تصاویر











سوالات متداول
زیر کاپوت لاماری هیرکانی همان پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ GDI می بینیم که در محصولاتی نظیر فونیکس FX پرمیوم، آریزو ۶ جی تی و لوکانو L7 هم دیده بودیم. موتور توربو در این خودرو توان تولید نهایت قدرت ۱۸۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۷۵ نیوتن متر را دارد و قدرت بوسیله یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو می رسد.
از جمله امکانات این خوردو می توان به؛ فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، ترمز اضطراری، اتوهلد، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، حالت های رانندگی، درب صندوق برقی، دستگیره های بیرونی مخفی شونده، شارژر بی سیم، گرمکن فرمان، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، صندلی های برقی سرنشینان جلو، اندروید اتو، اپل کارپلی، نورپردازی کابین، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو و… اشاره کرد.
لاماری اکو ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی
ویدیوی تست سدان اسپرت لاماری
عرضه محصول جدید آرینا درایو به زودی آغاز خواهد شد
شرایط فروش لاماری ایما با قیمت علی الحساب اعلام شد – آبان ۱۴۰۴





سلام چرا خودروساز داخلی مثل خودروسازهای چینی همون همیشگی(به قول آقای دلاور) موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ساخت اتریش رو به تعداد زیاد سفارش نمیدن روی همه محصولات قرار بدن بعدشم بشن بزرگترین سازنده دنیا خیلی سخت نیست.
چون مافیای قطعه ساز نمیزارن و دست نمیکشن از تولید موتورو قطعات قدیمی و نمیخان خط تولید رو بروز کنن
سلام بنده مهندس،مکانیک رشته سیالات هستم با سابقه ۲۱ سال در نیروگاه سیکل ترکیبی قم مشغول کارم، تقریبا بیشتر ویدئوهای آخرین خودرو دیدم و دنبال میکنم و از کار آقای دلاور بسیار خرسندم که به همه چیز درست و کامل پرداخته و همه چیزو بدون غلو و با صداقت بیان میکنن بهتون تبریک میگم و روزی برسه که من هم از نزدیک با تیمتون دیدار و همکاری کنم. سپاس فراوان