ایکس پنگ G9 ؛ معرفی + مشخصات فنی
ایکس پنگ G9 نام یک شاسی بلند بسیار جذاب و لوکس چینی است که قرار است توسط شرکت ایکس موتورز در ایران عرضه شود.

ایکس پنگ G9 نام یک شاسی بلند بسیار جذاب و لوکس چینی است که قرار است توسط شرکت ایکس موتورز در ایران عرضه شود.
معرفی ایکس پنگ G9
شرکت XPENG یکی از خودروسازان جدید و مطرح چینی است که در سال های اخیر توانسته محصولات بسیار جذابی را وارد بازارهای جهانی کند. یکی از بزرگترین نکات مثبتی که در محصولات این نشان دیده می شود این است که اکسپنگ تمرکز ویژه ای در پیاده سازی فناوری های روز دنیا و به کارگیری هوش مصنوعی در محصولات خود دارد و همین موضوع باعث شده تا برندهای مطرحی نظیر فولکس واگن نیز با نشان ایکس پنگ همکاری های گسترده ای داشته باشد.

یکی از جذاب ترین و لوکس ترین محصولات نشان XPENG، ایکس پنگ G9 است که در حقیقت یک شاسی بلند سایز متوسط بوده و که بر اساس پلتفرم XPENG SIC طراحی شده و در سال ۲۰۲۲ روانه بازارهای جهانی شده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که پلتفرم XPENG SIC همان پلتفرمی است که فولکس واگن ID.UNIX 07 از آن بهره می برد. نکته مهم دیگری که باید در مورد اکسپنگ G9 بدانیم این است این خودرو لوکس ترین محصول شرکت XPENG به حساب می آید و قرار است در دو نسخه توسط شرکت ایکس موتورز در ایران عرضه شود. در ادامه بیشتر به معرفی این خودرو می پردازیم.
طراحی بدنه اکسپنگ G9
طراحی بدنه ایکس پنگ G9 را میتوان نمونهای بالغتر و رسمیتر از زبان طراحی این برند دانست؛ خودرویی که بیش از آنکه بهدنبال هیجان بصری سریع باشد، بر وقار، یکپارچگی و حس اطمینان تمرکز دارد. XPENG G9 بهعنوان یک SUV بزرگتر و پرچمدار، تلاش میکند تصویری لوکستر و جدیتر نسبت به اکسپنگ G6 ارائه دهد و این موضوع در تناسبات بدنه و جزئیات طراحی بهخوبی قابل مشاهده است.
در نمای جلو، امضای طراحی اکسپنگ با نوار نوری سرتاسری بار دیگر حضور دارد، اما اینبار با عرض بیشتر و گرافیکی جدیتر. چراغهای روزتاب باریک در بالاترین بخش جلو، چهرهای مدرن و هوشمند به خودرو میدهند و چراغهای اصلی در بخش پایین سپر جای گرفتهاند. حذف جلوپنجره سنتی، مطابق با ماهیت تمامبرقی ایکس پنگ جی ۹، باعث شده نمای جلو تمیز و یکدست باشد. این سادگی، حس تکنولوژیک و لوکس را تقویت میکند، هرچند ممکن است برای برخی مخاطبان، چهره خودرو کمی سرد و کمهیجان به نظر برسد. حجمپردازی سپر جلو و ورودیهای هوای تزئینی، تا حدی این یکنواختی را تعدیل کردهاند.

نمای جانبی نقطه قوت اصلی طراحی بدنه اکسپنگ جی ۹ محسوب میشود. ابعاد بزرگ، فاصله محوری کشیده و خطوط بدنه منظم، حس استحکام و پرستیژ را بهخوبی منتقل میکنند. خط شانه صاف و ممتد، در کنار سطوح نسبتاً ساده، ظاهری آرام و باوقار به خودرو داده است. دستگیرههای مخفی درها، رینگهای بزرگ و طراحی تمیز ستونها، همگی در راستای بهبود آیرودینامیک و حفظ هویت مدرن خودرو هستند. با این حال، از منظر نقد منصفانه، میتوان گفت نمای جانبی بیش از حد محافظهکارانه است و المان شاخصی که ایکس پنگ G9 را در نگاه اول از رقبا متمایز کند، کمتر به چشم میخورد.

در نمای عقب، طراحی ساده و هماهنگ با سایر بخشها ادامه پیدا میکند. چراغهای عقب پیوسته، که عرض خودرو را برجستهتر نشان میدهند، ارتباط بصری مناسبی با نمای جلو برقرار میکنند. طراحی درِ صندوق و سپر عقب بدون اغراق انجام شده و بیشتر بر تناسب و نظم تأکید دارد. اسپویلر سقفی و جزئیات آیرودینامیکی ظریف، ضمن بهبود عملکرد، کمی حس اسپرت به این نمای نسبتاً رسمی اضافه میکنند. با این وجود، نمای عقب نیز مانند سایر بخشها، بیشتر بر آرامش بصری تکیه دارد تا ایجاد هیجان.
در مجموع، طراحی بدنه اکسپنگ G9 را میتوان مدرن، باوقار و حسابشده توصیف کرد. این خودرو بهجای ریسکهای جسورانه، مسیر اطمینان و بلوغ طراحی را انتخاب کرده است؛ رویکردی که برای یک SUV الکتریکی لوکس منطقی به نظر میرسد، اما ممکن است برای مخاطبانی که بهدنبال طراحیهای جسورانه و متمایز هستند، کمی محافظهکارانه تلقی شود.
مشخصات فنی XPENG G9
ایکس پنگ G9 در دو نسخه تک موتوره و دو موتوره در بازار ایران عرضه می شود. همانطور که مشخص است نسخه تک موتور از یک پیشرانه برقی ۲۵۸ کیلوواتی (۳۴۶ اسب بخار) سوار بر محور عقب بهره می برد که این پیشرانه قادر است تا ۴۶۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخ ها برساند. اما در نسخه دو موتوره یک پیشرانه ۱۶۵ کیلوواتی (۲۲۲ اسب بخار) به این پیشرانه اضافه شده که باعث می شود قدرت و گشتاور نهایی نسخه دو موتور به ۵۶۷ اسب بخار و ۶۹۵ نیوتن متر برسد. بر همین اساس نسخه چهار چرخ محرک XPENG G9 می تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۴.۲ ثانیه ای را به ثبت برساند در حالی که شتاب ۰ تا ۱۰۰ نسخه تک موتور حدودا ۶.۵ ثانیه است.

در هر دو نسخه اکسپنگ G9 از پک باتری با ظرفیت ۹۳.۱ کیلووات ساعت استفاده شده که وظیفه آن تامین نیروی مورد نیاز موتورهای الکتریکی بوده و در صورت استفاده از شارژرهای DC می تواند در مدت زمان حدودی ۱۲ دقیقه ظرفیت خود را از ۱۰ به ۸۰ درصد برساند. نکته مهم دیگری که باید در مورد این خودرو بدانیم این است که نسخه تک موتور ایکس پنگ جی ۹ می تواند در شرایط آزمایشگاهی با یکبار شارژ کامل باتری ها مسافتی در حدود ۷۲۵ کیلومتر را پیمایش کند در حالی که این عدد در نسخه چهار چرخ محرک به ۶۸۰ کیلومتر می رسد.
در مورد سیستم تعلیق این خودرو نیز باید بگوییم که همانطور که انتظار می رود در اکسپنگ جی ۹ به عنوان یک شاسی بلند لوکس چینی می توانیم سواری بسیار نرم و پایداری را مشاهده کنیم که دلیل آن استفاده از سیستم تعلیق دابل ویشبون در محور جلو و سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب است.
طراحی داخل کابین امکانات ایکس پنگ جی ۹
طراحی داخلی کابین ایکس پنگ G9 بهخوبی جایگاه این خودرو را بهعنوان یک شاسی بلند الکتریکی لوکس و پرچمدار نشان میدهد. در اینجا، زبان طراحی برند اکسپنگ پختهتر، رسمیتر و با تمرکز بیشتر بر حس کیفیت اجرا شده است. کابین XPENG G9 در نگاه اول فضایی مدرن، منظم و تکنولوژیک دارد که در عین سادگی، تلاش میکند حس لوکس بودن را نیز به سرنشینان منتقل کند.
داشبورد اکسپنگ G9 طراحی افقی و بسیار کشیدهای دارد که با تأکید بر خطوط صاف و پیوسته، حس عرض و فضای بیشتر را القا میکند. این خطوط طراحی بدون شکستهای تند یا حجمپردازی اغراقآمیز شکل گرفتهاند و به ایجاد فضایی آرام و یکدست کمک میکنند. دریچههای هوا بهصورت باریک و افقی در دل داشبورد ادغام شدهاند و طراحی آنها بهگونهای است که حضورشان بیشتر حس میشود تا دیده شوند. این رویکرد مینیمال باعث شده داشبورد ظاهری تمیز و مدرن داشته باشد، هرچند ممکن است برای برخی کاربران، فقدان جزئیات بصری شاخص کمی یکنواخت به نظر برسد.

نمایشگرها نقش محوری در طراحی کابین ایکس پنگ جی ۹ ایفا میکنند. نمایشگر مرکزی بزرگ، که بهصورت شناور روی داشبورد قرار گرفته، مرکز کنترل اصلی خودرو محسوب میشود و رابط کاربری آن کاملاً در راستای فلسفه دیجیتالمحور طراحی شده است. در کنار آن، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان اطلاعات رانندگی را با گرافیکی ساده و خوانا نمایش میدهد. در برخی نسخهها، حضور نمایشگر مجزای سرنشین جلو نیز بر حس لوکس و پیشرفته کابین میافزاید، هرچند این حجم از وابستگی به صفحات لمسی میتواند برای علاقهمندان به کنترلهای فیزیکی، چالشبرانگیز باشد.
غربیلک فرمان طراحی ساده و خوشفرمی دارد و با استفاده از خطوط نرم و دکمههای لمسی، هماهنگی خوبی با فضای دیجیتال کابین ایجاد کرده است. این فرمان از نظر ارگونومی مناسب به نظر میرسد، اما حذف کامل دکمههای فیزیکی ممکن است در برخی شرایط، دقت عملکرد را کاهش دهد.
فضای داخلی کابین اکسپنگ جی ۹ جادار و لوکس طراحی شده و بهویژه در ردیف جلو، حس راحتی را منتقل میکند. استفاده از متریال باکیفیت مانند پوششهای نرم، تریمهای شبهچرمی و تزئینات مینیمال، حس لوکس بودن را بدون اغراق ایجاد کرده است. البته تمرکز بر سادگی باعث شده کابین بیش از آنکه مجلل باشد، مدرن و رسمی به نظر برسد.

در مجموع، طراحی داخلی اکسپنگ G9 را میتوان ترکیبی از مینیمالیسم هوشمندانه، تکنولوژی پیشرفته و کیفیت مناسب دانست. کابینی که بیشتر بر آرامش، نظم و تجربه دیجیتال تمرکز دارد و اگرچه محافظهکارانه طراحی شده، اما بهخوبی با جایگاه لوکس و الکتریکی این خودرو همخوانی دارد.
در مورد امکانات ایمنی و رفاهی این شاسی بلند لوکس نشان اکسپنگ باید بگوییم که این خودرو دارای امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، رانندگی خودکار بین خطوط، دستیار صوتی هوشمند، اتوپارک، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، نمایشگر لمسی اختصاصی سرنشین جلو، پشت آمپر دیجیتال، رادار خط خوان، رادار تابلو خوان، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم صوتی حرفه ای، نورپردازی داخل کابین، تریم چرمی داخل کابین، گرم کن و سردکن صندلی های جلو و عقب، ماساژور صندلی های جلو و عقب، درهای بدون فریم، وکیوم درها، کمک فنرهای بادی سیستم پایش خستگی راننده، هشدار برخورد از جلو، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۵۴۰ درجه، فناوری LED چراغ ها و… در نسخه پایه خواهد بود.
رقبای اکسپنگ جی ۹
ایکس پنگ G9 در بازارهای جهانی رقیب خودروهایی مانند تسلا مدل Y، نیو ES7، لی اتو LI ONE و… به حساب می آید اما بازار فعلی خودروی کشور ما کمی متفاوت است چرا که خودروهای لوکس برقی به تازگی وارد بازار ایران شده اند و تنوع آن ها چندان زیاد نیست. بر همین اساس خودروهایی نظیر آئودی Q5 ای ترون، فولکس واگن ID.UNIX، مرسدس بنز EQB، ب ام و iX3 و… رقیب EXPENG G9 در بازار ایران هستند.
سوالات متداول
ایکس پنگ G9 در دو نسخه تک موتوره و دو موتوره در بازار ایران عرضه می شود. همانطور که مشخص است نسخه تک موتور از یک پیشرانه برقی ۲۵۸ کیلوواتی (۳۴۶ اسب بخار) سوار بر محور عقب بهره می برد که این پیشرانه قادر است تا ۴۶۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخ ها برساند. اما در نسخه دو موتوره یک پیشرانه ۱۶۵ کیلوواتی (۲۲۲ اسب بخار) به این پیشرانه اضافه شده که باعث می شود قدرت و گشتاور نهایی نسخه دو موتور به ۵۶۷ اسب بخار و ۶۹۵ نیوتن متر برسد. بر همین اساس نسخه چهار چرخ محرک EXPENG G9 می تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۴.۲ ثانیه ای را به ثبت برساند در حالی که شتاب ۰ تا ۱۰۰ نسخه تک موتور حدودا ۶.۵ ثانیه است.
در مورد امکانات ایمنی و رفاهی این شاسی بلند لوکس نشان اکسپنگ باید بگوییم که این خودرو دارای امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، رانندگی خودکار بین خطوط، دستیار صوتی هوشمند، اتوپارک، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، نمایشگر لمسی اختصاصی سرنشین جلو، پشت آمپر دیجیتال، رادار خط خوان، رادار تابلو خوان، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم صوتی حرفه ای، نورپردازی داخل کابین، تریم چرمی داخل کابین، گرم کن و سردکن صندلی های جلو و عقب، ماساژور صندلی های جلو و عقب، درهای بدون فریم، وکیوم درها، کمک فنرهای بادی سیستم پایش خستگی راننده، هشدار برخورد از جلو، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۵۴۰ درجه، فناوری LED چراغ ها و… در نسخه پایه خواهد بود.
ایکس پنگ G6 ؛ معرفی + مشخصات فنی
محموله بزرگ خودروهای XPENG به ایران رسید؛ بازار آماده موج جدید؟
قیمت و شرایط فروش ایکس پنگ G6 اعلام شد – آبان ۱۴۰۴
اکسپنگ VLA 2.0 معرفی شد؛ فولکس واگن اولین مشتری خارجی سیستم خودران چینی




