%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰

مقایسه طراحی ام جی GT و جی ای سی امپو؛ تبلور جسارت در سدان های چینی

منتشر شده در 05 مهر 1404 ساعت 15:30
مقایسه طراحی ام جی GT و جی ای سی امپو؛ تبلور جسارت در سدان های چینی

در این مطلب مقایسه طراحی آخرین خودرو دو سدان اسپرت بازار ام جی GT و جی ای سی امپو که محصولی از راسا موتور است را با هم مقایسه می کنیم.

در دهه ۸۰ شمسی بود که احتمالا برای نخستین بار چشمانمان به جمال خودروهای چینی روشن شد! محصولاتی از برند های ناشنا که اگر از ام وی ام ۱۱۰ (چری QQ3) به عنوان جانشین دوو ماتیز  فاکتور بگیرم، همگی در قامت یک سدان خانوادگی با ظاهری که اغلب، کپی های ناشیانه و یا کج و معوج از محصولات اروپایی و حتی ژاپنی و کره ای بودند ظاهر شدند. تا جایی که طراحی این سدان های چینی مورد تمسخر رسانه ها و عموم مردم قرار می گرفتند و این رویه به حدی بود که بسیاری حتی آن ها را در حد رقابت با سدان های خودروسازان داخلی هم نمی دانستند. با این حال سال های زیادی از آن دوران گذشته و اکنون با دیدن محصولات چینی، حتی مدل هایی از برندهای درجه دو این کشور، تنها می توانیم ایستاده و آن ها را تشویق کنیم! هر چند که ممکن است بسیاری از شما مخاطبان عزیز، نسبت به پیشرفت های فنی و مهندسی خودروهای چینی با تردید صحبت کنید، اما اگر تنها ملاک قضاوت ما برای برتری یک برند و یا پیشرفت صنعت خودرو یک کشور، استایل و سبک طراحی باشد، قطعا دیگر با عینک بدبینی به خودروهای چینی نگاه نمی کنیم.

حال اگر از این موارد که بارها به آن ها اشاره شده است که در نتیجه آن با دیدن هر مدل جدیدی از برندهای چینی، بیشتر به حال صنعت خودروسازی ایران افسوس می خوریم، گذر کنیم، دو خودروی سدانی که در این مطلب رو در روی یک دیگر قرار می گیرند و هر کدام می خواهد، زیبایی خود را به رخ دیگری بکشد، از آن دسته از خودروهای طراحی شده توسط خودروسازان چینی می باشد که به وضوح نمایانگر پیشرفت این کشور، حداقل در زمینه طراحی خودرو هستند. ام جی GT و جی ای سی امپو راسا موتور که اکنون جز معدود سدان های چینی بازار ایران می باشند که سبک طراحی اسپرت و جسورانه آن ها، توانسته نظر بسیاری را به خود جلب کنند و حتی، جایگزینی جذاب برای انبوهی از کراس اوور ها و شاسی بلندها در یک بازه قیمتی مشخص باشند. بنابراین خالی از لطف نیست که این بار این دو را از نظر طراحی و استایل در مقابل هم قرار داده و می خواهیم ببینیم که آیا در این رقابت می توانند حریف هم شوند یا نه.

ویدیو تست و بررسی GAC امپو

ویدیو معرفی ام جی GT

مقایسه ام جی GT و جی ای سی امپو در نمای ظاهری

احتمالا، شما هم موافق این موضوع باشید که نخستین محصولات عرضه شده ام جی در بازار ایران مانند ام جی ۵۵۰ و ۶، می تواند لقب نخستین سدان های چینی زیبای بازار در آن دوران را هم به خود اختصاص دهند. هر چند که ام جی سعی کرده تا اصالت انگلیسی خود را به رخ رقبای چینی و حتی کره ای بازار بکشد، اما قطعا برچسب چینی بودن بر روی پیشانی آن همواره نمایانگر است. بنابراین با این پیش فرض که ام جی یک محصول چینی بوده آن را قضاوت می کنیم. اما در مقابل، شرایط جی ای سی در همه حال با ام جی در بازار ایران متفاوت بود. نخستین سدان عرضه شده از این برند در بازار ایران، مدل نچندان زیبا و جذاب ترامپچی GA3S  بود که احتمالا یکی از اصلی ترین عوامل عدم موفقیت ان، سبک طراحیش بود. چرا که در زمان عرضه این مدل, رقبای هموطن این برند مانند بسترن B50 F که توسط استودیوی طراحی مشهور ایتالیایی ایتال دیزاین طراحی شده بود و یا سایر رقبا مانند همین ام جی، در وضعیت بسیار بهتری، حداقل از نظر طراحی و استایل قرار داشتند و همین نکته در کنار کیفیت مطلوب آن ها و البته عرضه ضعیف جی ای سی، زمینه شکست ان را در بازار فراهم کرد.

با این حال شرایط هر دو برند، از نقطه نظر طراحی در مقایسه با آن دوران، یعنی در حدود یک دهه پیش بسیار متفاوت شده است. سبک طراحی محصولات ام جی نسبت به قبل تغییرات زیادی کرده و امروزه محصولاتی با ظاهری به مراتب اسپرت تر و مدرن تری را با زبان طراحی مختص خود, معرفی کرده است که در راس آن ها می توان به ام جی ۶ جدید و ۷ و البته همین ام جی GT که در بعضی از بازار ها با نام MG5 عرضه می شود اشاره کرد و در مقابل نیز، کمپانی GAC با استخدام ژانگ فن «Zhang Fan» که سابقه همکاری با مرسدس بنز را در کارنامه دارد، توانسته محصولاتی با طراحی زیبا و جذاب را معرفی کند که اصلا شباهتی با گذشته این برند ندارند.

نخستین ویژگی که در طراحی هر دو مدل به چشم می خورد، استایل اسپرت، پویا و جسورانه این دو سدان است که سبب شده در همین ابتدا، اعتراف کنیم که با دو خودروی زیبا طرف هستیم.اما اگر مقایسه را از نمای روبه رو شروع کنیم، طراحی ام جی جی تی را به مراتب تهاجمی تر از امپو میابیم. حتی در مقایسه با نسخه GE امپو که ظاهر اسپرت تری نسبت به تریم GB دارد هم، جی تی بازهم چهره ای به اصطلاح جوان پسند تر را به نمایش می گذارد.

چراغ های کشیده که از زبان طراحی تحت عنوان «چشم شکارچی» پیروی می کند در کنار جلو پنجره شش ضلعی عریض و سه بعدی، حالتی عصبانی و تهاجمی به دماغه ام جی جی تی بخشیده است. در مقابل، در جی ای سی امپو، ما با همان حالت اسپرت و تهاجمی ام جی جی تی روبه رو هستیم، اما ترکیب چراغ های کشیده جلو با جلو پنجره بزرگ در امپو، کاراکتر بالغ تری را ارائه می دهد. هر چند برخی جزئیات در این نما از امپو, مانند عناصر زرد رنگ در سپر سبب شده تا در عین ارائه شخصیتی بالغ تر, همچنان پویا به نظر برسد.

این کاراکتر و شخصیت پخته تر امپو، در نمای جانبی هم خودش را نشان می دهد. در واقع اگر به نمای جانبی امپو دقت کنید، می بینیم که با وجود استفاده از خط سقف شیب دار، ستون C خوابیده و امتداد آن تا درب صندوق و ایجاد حالتی فست بک مانند در کنار خطوط مواج و سطوح عضلانی، اما در مقایسه با ویژگی های بصری ام جی جی تی در این نما که تمامی عناصر حالتی تهاجمی و اسپرت دارند، تعادل بیشتری را در امپو مشاهده می کنیم. با این حال با توجه به طول بیشتر و ارتفاع کمتر امپو در مقایسه با جی تی، تناسبات و نسبت های طول و عرض و ارتفاع امپو را در جایگاه بالاتری می توان قرار داد. ضمن اینکه استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی در مقابل رینگ های ۱۷ اینچی ام جی جی تی، شرایط را برای جی ای سی امپو در این نما بهبود داده است.

در نمای عقب نیز، با توجه به فست بک بودن ام جی GT در مقایسه با فرم فست بک مانندی که GAC امپو به نمایش می گذارد، همچنان چهره ام جی جی تی را اسپرت تر از امپو می کند. هر چند که امپو به واسطه استفاده از دیفیوزر بزرگ تر و سراگزوز های چهارتایی، حس واقعی تری از یک خودروی اسپرت با پیشرانه قوی تر را منتقل می کند.  علاوه بر این هر دو خودرو، از ظاهری هارمونیک در بین سه نما برخوردار شده اند که از نکات مثبت طراحی و استایل بیرونی آن ها می باشد.

مقایسه ام جی GT و جی ای سی امپو در نمای داخلی

با ورود به کابین هر دو مدل، همان نکاتی که در مورد نمای بیرونی به آن اشاره کردیم را می توان در اینجا هم بکار برد. با وجود اینکه هر دو مدل از کابینی از طراحی و المان های مدرن برخوردار می باشند، اما بازهم کاراکتر داخل کابین ام جی جی تی را می توان اسپرت تر دانست. کنسول مرکزی با زاویه ای به سمت راننده متمایل شده است که طبق گفته ام جی، الگو گرفته از کابین جت های جنگی می باشد. اما در مقابل، در کابین امپو، این شخصیت اسپرت را بیشتر در تریم داخلی و قطغات تزئینی مانند قطعات طرح کربن روی داشبورد, کنسول و رودری ها می توان جستجو کرد. هر چند جزئیات فرمی نیز جذاب است، اما حس آرامش آن بیشتر از هیجان است که البته، جادار تر بودن امپو در مقایسه با ام جی جی تی، در ارائه این حس بی تاثیر نیست.

همچنین، طراحی عناصری مانند دریچه های سیستم تهویه، کلیدهای فیزیکی روی کنسول و غربالک فرمان در ام جی جی تی، حس اسپرت تری را به کاربر منتقل می کنند. با این حال از نظر کیفیت کابین و متریال مورد استفاده شده در قسمت های مختلف کابین، برتری کمی به سمت جی ای سی امپو میچربد و می توان گفت که حس لوکس تری از یک سدان سایز متوسط را به سرنشینان القا می کند. علاوه بر این، فاصله محوری بیشتر امپو، فضا و راحتی بیشتری را نیز ارائه می دهد که می تواند در یک سفر طولانی تر، بخصوص در ردیف عقب، کاربری بیشتر را فراهم کند.ضمن اینکه امپو در فضای صندوق عقب نیز پیروز می شود.

مقایسه طراحی ام جی GT و جی ای سی امپو؛ تبلور جسارت در سدان های چینی

در پایان می توان گفت که این رقابت برنده قطعی ندارد.حداقل از جنبه زیبایی شناختی. چرا که هر دو خودرو چهره ای زیبا، جذاب و مدرنی را از خود به نمایش گذاشته اند که در کنار ویژگی های بصری، اصول و قواعد طراحی را نیز به خوبی رعایت کرده اند و جز موارد گفته شده، هر نقد اضافه ای می تواند اتهام تعصب و سلیقه را وارد کند. با این حال همانطور که در طول مطلب نیز به آن اشاره کردیم، بلوغ بیشتری در طراحی و کاراکتر بصری جی ای سی امپو می توان دید، به عبارتی امپو به مانند یک جوانی است که تشکیل خانواده داده، اما هنوز شور و هیجان گذشته را با خود دارد، در حالی که ام جی جی تی به مانند یک جوان بیست ساله، شخصیت تهاجمی تر و کاراکتری پرهیاهو را به نمایش می گذارد. حال اما قضاوت نهایی را بر عهده شما مخاطبان عزیز است که طراحی کدام یک از این دو سدان جذاب چینی را می پسندید.

ویدیو های پیشنهادی
  1. maryam ahmadi23 گفت:

    خیلی خوب روند تغییرات بازار خودرو رو توضیح دادید. ما در مجموعه گیر بکس ساز هم برای هماهنگی بهتر با تکنولوژی‌های جدید از این مطالب استفاده می‌کنی

    ۱
    ۱
  2. هادی گفت:

    جدیدا مقایسه های خنده داری می ذارید.
    خب قطعا امپو بهتره.
    کیفیت بالاتری داره ، آپشنای بیشتر داره ، سریع تر و قوی تره ، نسبتا تیراژ بالاتری داره، جادار تره.
    البته ام جی GT هم ماشین خوبیه ولی در مقابل گک امپو ، حرفی برای گفتن نداره.

    ۶
    ۲۲
  3. هادی گفت:

    در بحث طراحی هم هر دوشون ظاهر جذابی دارن ، سلیقه ای هم هست ، اما صرفا در طراحی ، بنظرم ام جی GT بهتره.

    ۱۴
    ۶
  4. بردیا آریامهر گفت:

    برنده دکمه‌هایی فیزیکی‌ست💀☠️

    ۶
    ۰
  5. Alireza گفت:

    من جفت این ماشینا رو دوست دارم ، تو خیابون هم جفتشونو دیدم و ترجیحم ام جی جی تی هست چون برند شناخته شده تری هست و قیمتش خیلی مناسب تر از گک هست و بنظرم استقبالشم نسبت به امپو بیشتر بوده

    ۹
    ۰
  6. Alireza گفت:

    من عاشق این رنگ قرمز ام جی جی تی شدم شدم

    ۶
    ۰
  7. محمد گفت:

    امجی جی تی طبق آمار موسسه آمریکایی جی دی پاور دو سال پیاپی ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ با کیفیت ترین سدان تولید شده در چین شده.

    ۶
    ۲
  8. محمد گفت:

    کیفیتش با توجه به اینکه دفتر مهندسی و طراحی ام‌جی هنوز در بیرمنگام انگلیس هست، وخط تولیدش در چین بی دلیل نیست

    ۵
    ۱
  9. محمد گفت:

    من خودم ام جی جی تی دارم و اگه یه ذره مشکل بنزین نباشه این ماشین رقیب نداره وقتی ۲۰۰ تا سرعت میری حس سرعت ۱۴ محصولات هیوندا رو داری

    ۳
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X