تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰

نقد و بررسی طراحی بی وای دی سانگ پلاس؛ مانیفستی از نوآوری و پیشرفت

منتشر شده در 05 مهر 1404 ساعت 14:30
نقد و بررسی طراحی بی وای دی سانگ پلاس؛ مانیفستی از نوآوری و پیشرفت

بی وای دی سانگ پلاس کراس اوور چینی است که تیگارد موتور نسخه ۲۰۲۵ آن را به بازار کشور آورده، در ادامه به بررسی طراحی سانگ پلاس می پردازیم.

کمپانی بی وای دی «BYD» از آن دست خودروسازان چینی بود که با وجود کیفیت ساخت مطلوب و فناوری های بالاتر نسبت به سایر رقبای چینی، به دلیل تحریم نتوانست در بازار ایران دوام بیاورد و با بازار خودرویی ایران خداحافظی کرد. اما همانند بسیاری از برندهای چینی، بی وای دی نیز در کمترین زمان توانست به نمادی از توسعه و پیشرفت در زمینه فناوری های مدرن اعم از انواع پیشرانه های برقی و هیبرید و البته طراحی های جسورانه و آینده نگرانه تبدیل شود.

این برند پس از چند سال با کراس اوور سانگ پلاس «Song Plus» که یکی از جدیدترین و به روز محصولات کمپانی بی وای دی است و بر خلاف بسیاری از برندهای چینی که با کراس اووها و شاسی بلند های خانوادگی، مقرون به صرفه و معمولی پا به بازار کشور گذاشته اند، با مشخصات فنی قابل توجه و البته سبک طراحی و استایلی که امضاء این کراس اوور تیگارد موتور هستند را مورد بررسی و نقد قرار خواهیم داد.

طراحی سانگ پلاس در بدنه؛ ظاهری الهام گرفته از امواج اقیانوس

نقد و بررسی طراحی بی وای دی سانگ پلاس؛ مانیفستی از نوآوری و پیشرفت

از نظر طراحی، بی وای دی راه بسیار درازی را پیموده است. از طراحی های کپی کاری شده در دهه ۲۰۰۰ میلادی و لوگوی دایره ای شکل اولیه که مانند یک طرح قرون وسطایی، از لوگوی ب ام و الهام گرفته شده بود گرفته تا طراحی هایی که به مدیریت اِگِر، به اندازه ی کافی خوب بوده اند که بی وای دی را به یکی از برترین خودروسازان چینی و رقیب سرسخت برندهای اروپایی تبدیل کرده است. با این حال برای بررسی طراحی ظاهری بی وای دی سانگ پلاس، ابتدا باید به مرکز طراحی این برند برویم و به مقدمه ای از سر طراح ان، یعنی ولفگانگ اِگِر «Wolfgang Egger» آلمانی و سوابق آن نگاه کنیم.

ولفگانگ اِگِر پیش از پیوستن به بی وای دی در سال ۲۰۱۷, به عنوان طراح ارشد، سابقه همکاری با برند هایی مانند آلفارومئو، لانچیا، سئات، ائودی و لامبورگینی را در کارنامه خود دارد و از مشهورترین محصولات طراحی شده به دست او، می توان به سئات ایبیزا، آلفارومئو ۱۵۶ و 8C اشاره کرد.

او در مصاحبه ای با وب سایت «Car Design News» به برخی از سوالات در رابطه با پیوستنش به BYD و نیز نوع نگرشش در این برند اینگونه توضیح داده است:« در مقایسه با برندهای تثبیت شده ای مانند آلفارومئو و ائودی، در بی وای دی لازم بود تا چندین برند و زیر برند را از صفر تعریف کرده و زبان طراحی کاملا جدیدی را معرفی کنیم که البته این امر ضمن هیجان انگیز بودن، کمی چالش برانگیز هم بود. طراحی نه تنها «فرم» را تغییر می دهد، بلکه از مدلی به مدل دیگر و از نسلی به نسل دیگر، تجربه کاربری متفاوتی را چه در داخل و چه در خارج خودرو ایجاد می کند.»

او در ادامه و در پاسخ به این سوال که علت تعدد مدل های مختلف و زیر برند ها در میان خودروسازان چین چیست و چه کسی و یا چه مجموعه ای( طراح، بخش بازاریابی یا شخصی دیگری) خواهان ایجاد این هویت ها می باشد نیز می گوید:« برخی از این ایده ها از مجموعه طراحی ارائه می شوند که البته مورد پذیرش قرار می گیرند. در حالی که برخی دیگر از تیم بازاریابی و برخی دیگر از طرف رئیس و هیئت مدیره ارائه می شوند.

در عین حال نگاه ما همواره به سوی آینده است و همین نگرش ما را در یک وضعیت خلاقانه قرار می دهد. در راس آن نیز رئیسمان ( چانگ چوانفو «Wang Chuanfu») قرار دارد. او هرگز متوقف نمی شود، اما چیزی که من از آن قدردانی می کنم این است که او همیشه به پیشنهادات، ایده ها و دیدگاه های تیم طراحی اهمیت می دهد. برای مثال در زمان توسعه پروژه سدان هان «HAN»، ما چند طرح اولیه را که شامل طرح های معمولی تر برای یک سدان چینی بود را در کنار طرح های اسپرت تری ارائه دادیم و با توجه به اینکه این برند قصد داشت کمی پیشگامانه تر قدم بردارد، رئیس مدل اسپرت را انتخاب کرد که این یک تصمیم شجاعانه از طرف او به عنوان اولین قدم برای آینده خودروهای برقی ما بود.»

نقد و بررسی طراحی بی وای دی سانگ پلاس؛ مانیفستی از نوآوری و پیشرفت

با توجه به صحبت های ولفگانگ اِگِر در رابطه با هدفی که برند و البته تیم طراحی بی وای دی دنبال می کنند، می توان گفت که مدل سانگ پلاس نیز، حاصل یک تفکر جاه طلبانه از سوی این خودروساز چینی است.سانگ پلاس به عنوان یکی از محصولات مدرن بی وای دی، از زبان طراحی الهام گرفته از اقیانوس «Oceanic Aesthetics» به همراه جزئیات آینده نگرانه شکل گرفته است که یک فلسفه طراحی جذابی را برای آن ایجاد کرده است.

در نمای جلو، لوگوی BYD در مرکز و دو چراغ C شکل در دو طرف آن قرار دارد. این طرح در ترکیب با نوار تزئینی بافت قطره ای شکل در زیر چراغ، نه تنها خودرو را عریض تر می کند، بلکه جلوه بصری پویا تری از زبان طراحی زیبایی شناختی اقیانوسی ایجاد می کند. با این حال عدم استفاده از یک جلو پنجره بزرگ، ظاهری مینیمالیستی به نمای کلی جلو داده است. هر چند که این ترکیب ساده و نافذ می باشد، اما کاملا پخته و به دور از اغراق ها و شلوغ کاری های معمول و ترند این روزهای چینی ها طراحی شده اند و اگر بخواهیم کمی ریزبینانه تر به آن نگاه کنیم، می توان با اغراق رگه هایی از طراحی لامبورگینی اوروس را نیز در آن حس کرد.

در نمای جانبی نیز با با ظاهری ساده که تناسبات پخته ای را به همراه دارد، روبه رو هستیم. خط شخصیتی یا کاراکتر لاین این نما، از چراغ های جلو تا چراغ های عقب و با حالتی ملایم امتداد پیدا کرده است و نگاه ها را به سمت عقب هدایت می کند و در کنار آن، خطوط روی رکاب، جلوه ای از سطوح مقعر را ایجاد کرده است که ظاهری زیبا را به پروفایل جانبی بخشیده است.

خط سقف شیب دار در کنار نسبت خوب شیشه های جانبی به پروفایل بدنه، تکمیل کننده نمای جانبی بی وای دی سانگ می باشد. با این حال اوورهنگ عقب خودرو کمی کشیده تر از حد نرمال است و با توجه به حجم زیاد گلگیر عضلانی و پف کرده عقب، اگر از نیم رخ به بی وای دی سانگ پلاس نگاه کنیم، از نظر بصری کمی آن را طویل تر و سنگین تر از حد معمول یک کراس اوور در این سایز می بینیم.

طراحی بدنه پهن C شکل در قسمت عقب خودرو با جزئیات نمای جلو هماهنگ است. چراغ های عقب، از طریق یک نوار LED نازک به یک دیگر متصل شده اند و تسلط خوبی بر پروفایل این قسمت دارند. علاوه بر این، سپر عقب از یک کیت قاب مشکی به علاوه نقره ای با نواری که در عرض بدنه امتداد یافته که لایه لایه به پایین می رود برخوردار است تا هماهنگی با سایر جزئیات تکمیل شود. هر چند که استفاده از لوگوی «BYD» بجای «Build your Dreams» می توانست در این نما ساده تر و البته درخشان تر باشد.

طراحی سانگ پلاس در کابین؛ ترکیبی از ظرافت و نواوری

اما در مورد کابین بی وای دی سانگ پلاس، اول باید به این نکته اشاره کنیم که ولفگانگ اِگِر به عنوان طراح ارشد این برند معتقد است که محصولات این برند با توجه به سگمنت و کاربری آن ها، باید از زبان طراحی و کاراکتر متفاوت تر در مقایسه با مدل دیگر برخوردار باشد. بر مثال او می گوید که در مدل های کوچکتر و یا شهری تر مانند «Dolphin» یا «Seal» و «Song Plus» از عناصر فانتزی تر و کاربردی تری در طراحی کابین استفاده می کنیم و هر چه به سطوح بالاتر می رسیم، فرم های بسته تر و راحتی بیشتر هنگام لمس سطوح و دیدن جزئیات به دست می آوریم که این از معیارهای یک طراحی لوکس به شمار می آید.

نقد و بررسی طراحی بی وای دی سانگ پلاس؛ مانیفستی از نوآوری و پیشرفت

او در پاسخ به این سوال که چه چیزهای در طراحی فضای داخلی محصولات شما تاثیر می گذارد می گوید؛« برند ما در حال تدوین یک استراتژی برای همه محصولات و زیر مجموعه ها با رابط کاربری های مختلف است. در حال حاضر اندازه و عملکردها یکی از نکات اصلی در طراحی فضای داخلی خودروهای ما می باشد. برای مثال یک محصول نیاز به یک نمایشگر بزرگ دارد و مدلی دیگر دارای مجموعه ای از دو یا سه نمایشگر می باشد. این بیشتر به تعاملی که شما با دنیای دیجیتال دارید باز می گردد.

نقد و بررسی طراحی بی وای دی سانگ پلاس؛ مانیفستی از نوآوری و پیشرفت

چند سال پیش در بخش طراحی، ۱۰ تا ۲۰ درصد از طراحی مربوط به رابط و تجربه کاربری بود. اما در حال حاضر این عدد به صورت ۵۰/۵۰ می باشد و در آینده ممکن است بیشتر از ۵۰ درصد طراحی فضای داخلی به تجربه احساسی اختصاص پیدا کند. »

همچنین ولفگانگ اِگِر به این مورد که آیا در طراحی های آینده، بیشتر از صفحه نمایش ها یا کلیدهای فیزیکی استفاده می کنید نیز اشاره کرده و می گوید که استفاده از هردو مورد در طراحی داخلی مهم می باشند. او معتقد است که برخی ویژگی های عملکردی کابین مانند باز بسته کردن در و یا شیشه ها، قطعا به دکمه های فیزیکی نیاز دارند و برخی دیگر مانند سیستم انتخاب حالت های رانندگی، می توانند بدون حواس پرتی راننده به صورت لمسی بر روی داشبورد و یا نمایشگر قرار داشته باشند.

نقد و بررسی طراحی بی وای دی سانگ پلاس؛ مانیفستی از نوآوری و پیشرفت

اما با توجه به این دیدگاه و استراتژی طراح ارشد بی وای دی در رابطه با طراحی داخلی محصولات این برند، می توان به این نتیجه رسید که در طراحی داخلی سانگ پلاس نیز سعی شده است تا ضمن ارائه یک نمای بصری ساده و در عین حال مدرن، ترکیبی از ویژگی های کاربردی و البته لوکس را در کابین این مدل مشاهده کنیم.

طراحی داشبورد همانند نمای بیرونی، به دور از پیچیدگی های فرمی اما با جزئیات اینده نگرانه شکل گرفته است، با این حال بر خلاف بسیاری از برند های دیگر چینی و حتی اروپایی، که به دلیل پیروی کردن از ترند های روز، طراحی های داخلی بسیار نزدیک به هم دارند، در بی وای دی این ویژگی ها را کمی متفاوت تر و مختص به خود این برند می توان یافت. به عنوان مثال، نحوه قرارگیری نمایشگر مرکزی و نیز ویژگی چرخشی بودن ان، باعث شده تا دریچه های سیستم تهویه در مرکز داشبورد، در محلی پایین تر از حالت عادی قرار گیرند و برخی کلیدهای کنترلی، بر روی کنسول مرکزی و در کنار اهرم تعویض دنده کریستالی که جلوه ای لوکس تر به کابین بخشیده، قرار داشته باشند.

نقد و بررسی طراحی بی وای دی سانگ پلاس؛ مانیفستی از نوآوری و پیشرفت

سایر ویژگی های بصری طراحی شده در فضای داخلی سانگ پلاس، در عین سادگی، اما هماهنگ و در دسترس طراحی شدنه اند که نشان از دقت طراحان دارد. صندلی ها با حالتی یکپارچه طراحی شده اند که علاوه بر ارگونومی مناسب، ظاهر کابین را بهبود داده اند.طراحی فرمان و رودری های نیز ساده، اما کاملا هماهنگ با سایر بخش های کابین طراحی شده اند و از نظر کیفیت متریال داخلی و نیز تریم رنگی داخل کابین، بی وای دی سانگ پلاس قطعا در جایگاه خوبی در میان محصولات چینی قرار می گیرد.

دیدگاه نهایی

در یک نگاه کلی در مورد طراحی بی وای دی سانگ پلاس، می توان اینگونه عنوان کرد که تیم طراحی ان، سعی کرده است تا با ارائه یک زبان طراحی مختص این برند، ضمن طراحی یک محصول زیبا، جذاب و البته مدرن، آن را قربانی تلاش طراحان و مهندسان برای تقلید کورکورانه از ترند های زودگذر نکند و به دنبال یک روند تکاملی تر جهت رسیدن به استایلی زیبا تر و متفاوت تر باشند. با این حال، بی وای دی سانگ پلاس را در یک توصیف کلی باید خودرویی با چهره ای ساده و نافذ ،اما مدرن به همراه جزئیات هماهنگ دانست که شاید در نگاه اول نتواند نظر شما را جلب کند، اما قطعا در طولانی مدت نیز تکراری و خسته کننده نمی شود.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X