نقد طراحی شوال ۶ ؛ کراس اووری شیک، با طراحی ساده اما جذاب

در این مطلب قصد داریم طراحی شوال ۶ یا همان هاوال H6 را از زاویه و دیدگاه زیبایی شناسی و ویژگی های بصری بررسی کنیم.
در اواسط دهه ۹۰ شمسی و در زمانی که عرضه خودروهای چینی نچندان با کیفیت و با طراحی های عجیب و غریب به اوج خود رسیده بود، دقیقا در سال ۱۳۹۴ که نمایشگاه خودروی تهران برگزار شد, در غرفه عظیم خودرو، شاهد به نمایش درآمدن کراس اوورها و شاسی بلندهایی از برند چینی گریت وال «GWM» و زیر برند ان، یعنی هاوال بودیم که با توجه به کیفیت مطلوب و ظاهر جذاب تر آن ها نسبت به چینی های گذشته، توانست توجه بسیاری از عموم را به این غرفه و محصولات عرضه شده در آن جلب کند. هرچند که این شور و هیجان و اشتیاق برای محصولات گریت وال، در حد همان چند روز برگزاری نمایشگاه باقی ماند. چرا که مدل های هاوال، تقریبا هیچ گاه پا به خیابان ها نگذاشتند و تنها در تعداد بسیار محدودی عرضه شدند، اما کیفیت محصولات این برند به عنوان یک خودروساز چینی، از همان دوران توانست نظرها را به خود جلب کند.
در ادامه نیز تلاش هایی از سوی برخی عرضه کنندگان برای عرضه دوباره محصولات هاوال صورت گرفت که در این بین، گروه بهمن توانست در دوران کوتاهی، مدل H2 را به بازار عرضه کند، اما با بازگشت دوباره تحریم ها, این برند هم به مانند بسیاری دیگر از خودروسازان چینی و غیره چینی، از بازار کشور خداحافظی کرد. اما با باز شدن دوباره واردات، بی ام کارز از زیر مجموعه های گروه بهمن، بار دیگر به سراغ این برند و محصولات هاوال رفت و این بار نسخه هیبرید از نسل سوم کراس اوور محبوب H6را به بازار عرضه کرد و حال قصد دارد این مدل را به صورت مونتاژی و با نام شوال ۶ «CHEVAL6» به بازار عرضه کند.
با این مقدمه اما این بار قصد داریم که شوال ۶ یا همان هاوال H6 را از زاویه دیگر و از دیدگاه زیبایی شناسی و ویژگی های بصری آن بررسی کنیم.
طراحی شوال۶ در بدنه

شوال ۶ مونتاژ شده توسط گروه بی ام کارز، درواقع سومین نسل از این مدل است که نخستین بار در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه خودرو بانکوک به نمایش در آمد و به تازگی نیز نسخه فیس لیفت شده آن معرفی شده است که تغییراتی در نمای جلو، عقب و البته داخل کابین تجربه کرده است.
اما بیایید نگاهی به گذشته داشته باشیم. یعنی زمانی که نسل اول شوال ۶ (هاوال H6) معرفی شد. خودرویی با طراحی به شدت ابتدایی و خام که ترکیبی آماتور از محصولات ژاپنی و اروپایی مانند سوبارو، هوندا و مرسدس بنز را در بیرون و داخل کابین به نمایش می گذاشت. با این حال چینی ها هیچ وقت به این سطح از طراحی در صنعت خودروسازی خود قانع نشدند. نخستین نشانه ها را هم می توان در همکاری و استخدام طراحان بزرگ از برندهای مطرح جستجو کرد. بر همین اساس، کمپانی گریت وال، در اولین اقدام خود برای تبدیل شدن به یک برند جهانی، فیل سیمونز «Phil Simmons» انگلیسی را که سابقه فعالیت در استودیو طراحی فورد و لندروور را در کارنامه دارد و مدل های جذابی مانند فورد فیستا ۲۰۰۹ و یا رنجروور ولار را طراحی کرده است، به عنوان مدیر طراحی گریت وال انتخاب کردند.
فیل سیمونز در رابطه با پیوستنش به گریت وال و قبول این چالش و نیز کمک به هاوال برای دستیابی به جاه طلبی های بلندپروازانه اش اینگونه توضیح می دهد؛« زمانی که خودروسازی گریت وال برای هدایت طراحی محصولات آتی خود به سراغ من امد، متوجه شدم که این یک جاه طلبی واقعی برای من است. از زمانی که شروع به کار طراحی خودرو کردم، همیشه می خواستم مسئولیت یک برند را بر عهده بگیرم و واقعا نشان دهم که با DNA یک برند چه کاری می توانم انجام دهم. با این حال من به اینجا نیامده ام که فکر کنم که هر چیزی را که می بینم تغییر دهم. درواقع ما از نظر DNA طراحی، هویت پایه ای قوی داریم و این نکته ای است که می تواند سنگ بنا و الگو ما در آینده قرار گیرد.
برند هاوال در بازار SUV های چین پیشرو است، بنابراین در موقعیت خوبی برای رشد بین المللی قرار دارد و واضح است که مدیریت ارشد گروه گریت وال، برای طراحی ارزش قائل است. بنابراین این یک فرصت عالی بود که به من داده شد و نباید از دستش می دادم». یکی از اولین محصولاتی که توسط فیل سیمونز در گریت وال طراحی شد، خودروی مفهومی Vision 2025 بود که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ و به عنوان پیش نمایشی از مسیر دیزاین این برند معرفی شد و تاثیر زیادی بر نسل سوم شاسی بلند های هاوال گذاشت که یکی از آن ها همین شوال۶ بود.
شاید در نگاه اول، ظاهر شوال۶ و جزئیات بصری ان کمی محافظه کارانه باشد. با این حال به نظر می رسد که GWM توانسته یک سبک طراحی مناسبی را به محصولات خود و البته شوال ۶ منتقل کند و از پرداختن به جزئیات طراحی بی کیفیت و آماتوری که حتی امروزه در بسیاری از خودروهای چینی شاهدش هستیم و در برخی موارد نیز بسیار آزاردهنده می باشند، دوری کند.استفاده از خطوط ساده و تمیز و ارتباط و پیوستگی مناسب جزئیات با گشتالت کلی بدنه، توانسته از شوال۶ یک طرح با ظاهری قابل قبول و متناسب بسازد.

در نمای جلو، جلو پنجره بزرگ و تکسچر های سه بعدی آن که سایه های کمی از زبان طراحی پژو را به همراه دارد، به خوبی در سپر ادغام شده اند و چهره ای مدرن را ایجاد کرده اند. هر چند که این ایده به قیمت شلوغ تر شدن این نما تمام شده است، اما حرکت جسورانه ای محسوب می شود. اما طراحی به شدت ساده لوگو و نوشته «CHEVAL» در مرکز جلو پنجره از نکات منفی طراحی این قسمت به شمار می آید و این موردی است که چینی ها هنوز جای کار زیادی برای بهتر شدن دارند.
طراحی چراغ های کشیده و هندسی جلو، توانسته بر ابهت این نما اضافه کند و از هارمونی مناسبی با عناصر بصری سپر برخوردار باشد، اما با توجه به طراحی خاص جلو پنجره، خیلی قسمت داخلی چراغ ها با گریل همخوانی ندارد و اینگونه القا می شود که این چراغ ها برای این مجموعه طراحی نشده است. هر چند که این مورد در نسخه ۲۰۲۴ و فیس لیفت شده شوال۶ تا حد زیادی اصلاح شده است.
در قسمت سپر، ورودی های هوای کناری و مرکزی، بر خلاف چراغ ها، به خوبی با جلو پنجره ادغام شده اند و خطوط و سطوح جذابی را ایجاد کرده اند. با این حال تنها نکته منفی این قسمت، استفاده از نوارهایی به رنگ سبز فسفری است که به نظر می رسد تنها برای اسپرت تر کردن استایل اجرا شده است و هارمونی چندانی با کاراکتر بدنه شوال۶ ندارد. در نمای جانبی، اولین نکته ای که به چشم می اید، خطوط و سطوح ساده، منطقی و تمیز پروفایل بدنه است که علاوه بر زیبا کردن این نما، از نظر تناسبات بدنه نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

با این حال، این نکات مثبتی که در نمای جانبی وجود دارد، بی ارتباط با فلسفه طراح نیست. فیل سیمونز« Phil Simmons» معتقد است که در طراحی خودرو، برخی از فلسفه های طراحی وجود دارند که هرگز تغییر نخواهند کرد. او می گوید که طراحی خودرو همواره از نمای جانبی و ابتدا از گلگیر های جلو شروع می شود. سیمونز در ادامه نیز توضیح می دهد؛« در نمای جانبی می توانید تناسبات کلی و شخصیت خودرو را به خوبی تعریف کنید. وقتی یک نمای جانبی زیبا داشته باشید، پایه و اساس فوق العاده ای برای ادغام طراحی جلو و عقب در فرایند توسعه سه بعدی در اختیار دارید. اگر نمای جانبی زیبایی نداشته باشید، احتمالا همیشه در کل فرایند با مشکل مواجه خواهید شد.»
بر همین اساس، می توان امتیاز جذاب ترین بخش طراحی بدنه در شوال۶ به نمای کناری آن داد. نسبت شیشه های جانبی به بدنه، خطوط و سطوح جذاب و مینیمال، گلگیرهای عضلانی، خط سقف نسبتا زاویه دار و فرم جذاب ستون D و شیشه لچکی عقب، توانسته یک طراحی شیک، هماهنگ با تناسبات بسیار خوب را به این نما ببخشد. هر چند که برخی جزئیات مانند فاصله نسبتا زیاد لاستیک ها با قوس چرخ، باعث شده تا حتی رینگ هایی با سایز ۱۹ اینچی، بازهم کوچک به نظر برسند. اما استفاده از رنگ مشکی براق برای همین رینگ ها، جلب توجه می کند. با رفتن. به قسمت عقب، متوجه می شویم که هارمونی مناسبی بین این نما و دو نمای دیگر وجود دارد. استفاده از چراغ های به هم پیوسته مطابق با ترند روز طراحی، محل قرارگیری چراغ های شبرنگ که به صورت عمودی و در محلی بالاتر از حالت نرمال قرار گرفته اند و البته اسپویلر سقفی و چراغ های ترمز چهار نقطه ای، از جذابیت های نمای عقب می باشد.

با این حال به دلیل ارتفاع کم سطح شیشه عقب، سطح زیاد در محفظه بار و نحوه چیدمان چراغ ها و محفظه پلاک، باعث شده تا نمای عقب شوال۶ کمی بیش از حد بلند به نظر برسد. در کنار این موارد، همانند نمای جلو، طراحی و نحوه جانمایی لوگوتایپ «CHEVAL » و اندازه بیش از حد بزرگ آن ها، نه تنها باعث جذاب تر شدن این نما نشده است، بلکه به تناسبات و زیبایی آن لطمه وارد کرده است.طراحی سپر و دیفیوزر عقب، ساده و به دور از اغراق طراحی شده است که به خوبی توانسته مکمل سایر عناصر این نما باشند.
طراحی شوال۶ در کابین

حال وارد کابین خودرو می شویم. جدا از مسئله هارمونی بین طراحی داخلی و نمای بیرونی که چینی ها از عهده آن به خوبی بر آمده اند، باید اذعان کرد که طراحی کابین شوال۶, یک طراحی مینیمال و چشمگیر می باشد. البته از آنجا که فیل سیمونز به عنوان مدیر دپارتمان طراحی گریت وال، سابقه فعالیت در رنجروور را داشته است، بنابراین رگه های از طراحی محصولات این برند انگلیسی را در داخل کابین شوال۶ می توان حس کرد. تمامی عناصر به خوبی در محل خود جایگذاری شده اند و علاوه بر زیبایی بصری، ارگونومی و راحتی مناسبی نیز در کابین وجود دارد. خطوط افقی و عمودی به خوبی و با نظمی بسیار عالی در کنار هم، نمای کلی کابین را شکل داده اند.
دو نمایشگر در داخل کابین خودنمایی می کند، یکی ۱۰.۲۵ اینچی و دیگری ۱۲.۳ اینچی. اولی در جلوی راننده و دیگری در مرکز داشبورد قرار گرفته و ظاهر کابین را مدرن تر کرده اند. در قسمت های اطراف صفحه نمایش ها، از متریال نرم استفاده شده است. با این حال همچنان پلاستیک های سخت نیز در قسمت های از کابین وجود دارد که البته بیشتر در قسمت هایی که معمولا لمس نمی شوند از این نوع متریال استفاده شده است. به علاوه اینکه تریم های دورنگ که در آن از متریال برنزی رنگ یا رزگلد استفاده شده است، جذابیتی دو چندان به کابین می بخشند. اما همچنان به عنوان یک ایراد، اکثر این تریم های داخلی، با نوارهای زرد رنگ استفاده شده در نمای بیرونی، همخوانی ندارند. دکمه های کنترلی و دسته دنده دوار که یاداور محصولات رنجروور است، از دیگر ویژگی های مدرن داشبورد هستند و هارمونی مناسبی با غربیلک فرمان ایجاد کرده اند.

صندلی ها نیز راحتی مناسبی را به سرنشینان منتقل می کنند و با توجه به اینکه در ارتفاع بالاتری قرار گرفته اند، به راننده و سایر سرنشینان این امکان را می دهد که تسلط بهتری بر محیط بیرون و جاده داشته باشند.
کلام آخر
در مجموع، اگر شوال۶ را در کنار رقبای هموطن چینی خود قرار دهیم و از نظر استایل، طراحی بدنه و داخل، راحتی و البته امکانات مقایسه کنیم، از این حیث می تواند جز چینی های رده بالا قرار گیرد. چرا که در بسیاری از فاکتورهای زیبایی شناختی و طراحی بصری، از استانداردهای بالایی برخوردار می باشد. بخصوص از نظر تناسبات طراحی، در مقایسه با برخی از چینی ها این رده موفق تر عمل کرده است و در عین سادگی و به دور از اغراق عموم محصولات روز چینی، توانسته زیبا و جذاب ظاهر شود. حتی اگر بخواهیم شوال۶ را در مقابل رقبایی ژاپنی و حتی اروپایی بازار مانند تویوتا کرولا کراس و یا حتی اشکودا کاروک قرار دهیم، با اینکه حدود پنج سال از عمر طراحی آن می کذرد، اما همچنان به دور از هرگونه تعصبی، خودروی جذاب تر و پویاتری به نظر می رسد.
انتشار کاتالوگ رسمی سدان ملی ایران خودرو و بهمن موتور ؛ اینووی در مسیر بازار
قیمت انواع هونگچی در بازار و کارخانه ؛ ۹ آذر ۱۴۰۴
شرایط فروش نقدی و نقدی–اعتباری ون باری اینرودز تمدید شد
قیمت انواع دیگنیتی در بازار و کارخانه – ۸ آذر ۱۴۰۴





لطفا پیگیری کنید چه موقع ثبت نامش انجام میشه شوال ۶
من قبلاً هاوال h2داشتم مدل ۹۷ و باهاش حدود ۲۶۰ هزار کیلومتر رانندگی کردم در عرض ۷ سال ماشین بی دردسر و کم خرجیه و فوق العاده کم استهلاک و خوب دوباره امسال یک دستگاه هاوال h۶ خریدم و مطمئنم که از قبل هم با کیفیتتره چون قبلاً امتحانشو پس داده کلاً برند هاوال از اول روی کیفیت ساخت و دوام مانور میداد واقعا هم توی دراز مدت امتحانشو پس داده حتی توی کشورهای دیگه تستهای یک میلیون کیلومتر رو با موفقیت پشت سر گذاشته