موضوعات داغ روز:

مقایسه سانگ یانگ کوراندو مونتاژی و تیگو ۸ پرومکس ؛ کدام دو دیفرانسیل؟

منتشر شده در 06 مرداد 1403 ساعت 13:00
نویسنده حسین باباپور
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه سانگ یانگ کوراندو مونتاژی و تیگو ۸ پرومکس

سانگ یانگ کوراندو مونتاژی و تیگو ۸ پرومکس دو خودروی دو دیفرانسیل بازار هستند که تقریبا در یک رده قیمتی بازار قرار می گیرند.

این روزها که خودروهای چینی به ویژه در کلاس کراس اوورها بخش اعظم بازار ایران را به تسخیر خود درآورده‌اند، وجود یک ماشین کره‌ای نسبتاً اصیل می‌تواند برای بسیاری از مشتریان امیدبخش باشد. سانگ یانگ کوراندو مونتاژی معروف به کوراندو توربو از جمله معدود کراس اوورهای کره‌ای است که در کشور مونتاژ می‌شود و می‌تواند رقیب سرسختی برای چینی‌های همچون فونیکس تیگو ۸ پرومکس باشد. از همین رو در این مطلب به مقایسه سانگ یانگ کوراندو مونتاژی با تیگو ۸ پرومکس می‌پردازیم.

درباره سانگ یانگ کوراندو مونتاژی و تیگو ۸ پرومکس

نسل چهارم سانگ یانگ کوراندو C300 محصول سال ۲۰۱۹ بوده و طراحی آن بر اساس یک مدل مفهومی متعلق به سال ۲۰۱۶ صورت گرفته است. در حالی که نسل‌های قبلی این ماشین توسط رامک خودرو در ایران عرضه می‌شد، نسخه مونتاژی نسل جدید کوراندو با شرکت نوراموتور به بازار ایران آمده و اولین سری آن در زمستان ۱۴۰۲ به مشتریان تحویل شده است.

نسل جدید سانگ یانگ کوراندو مونتاژی

فونیکس تیگو ۸ پرومکس نیز نسخه قدرتمند و فول آپشن‌تر تیگو ۸ پرو بوده که در همکاری میان مدیران خودرو با کمپانی چری در ایران به صورت رسمی عرضه می‌شود. این کراس اوور نسبتا لوکس علاوه بر قوای فنی متفاوت، از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک نیز بهره می‌برد که در نسخه پرو موجود نبود. ضمناً در سال ۱۴۰۲ مدل IE تیگو ۸ پرومکس مجهز به بعضی امکانات جدید به بازار ما عرضه شد.

آپشن های تیگو ۸ پرومکس

مقایسه طراحی بدنه

با توجه به پیشرفت همه روزه طراحی خودروهای جدید، واضح است که محصولات قدیمی‌تر همچون کوراندو و تیگو ۸ کم کم زیبایی‌ها و جذابیت خود را  دست می‌دهند و نمی‌توانند مثل روزهای اول خوش بدرخشند. با این حال به دلیل کم تنوع بودن بازار کراس اوورهای کشور در شرایط کنونی، هنوز هم محصولاتی مثل کوراندو مونتاژی و فونیکس تیگو ۸ پرومکس استایل نسبتاً گیرا، زیبا، متناسب و قابل قبولی برای خریداران ایرانی ارائه می‌دهند.

در این میان به نظر می‌رسد که تیگو ۸ پرومکس طراحی ظاهری لوکس و زیباتری نسبت به حریف کره‌ای به نمایش می‌گذارد، اما کوراندو توربو نیز به طراحی کمی اسپرت و اصیل‌تر خود می‌بالد و در نهایت بسته به سلیقه مشتری، هر دو خودرو می‌توانند از انتخاب‌های مناسب بازار ایران در بحث طراحی ظاهری و نمای بیرونی به شمار بروند.

مقایسه مشخصات فنی سانگ کوراندو مونتاژی با تیگو ۸ پرومکس

مقایسه تیگو ۸ پرومکس با سانگ یانگ کوراندو مونتاژی از برتری فنی محصول مدیران خودرو حکایت دارد؛ چرا که تیگو ۸ پرومکس با موتور ۲ لیتری توربوشارژ خود می‌تواند قدرتی نزدیک به ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های خود انتقال دهد. این پیشرانه در همکاری با گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه روغنی قادر است شتاب صفر تا صد زیر ۸ ثانیه را برای این شاسی بلند شهری ۱۷۱۲ کیلوگرمی فراهم کند. ضمناً سیستم انتقال قدرت تیگو ۸ پرومکس از نوع تمام چرخ محرک هوشمند بوده و در موقعیت ضروری نیروی موتور را به تمامی چرخ‌ها ارسال می‌کند تا کشش بهتر به ویژه تحت شرایط لغزنده یا مسیرهای آفرودی ایجاد شود. حالات رانندگی ویژه آفرود و شرایط لغزنده نیز برای آن تعریف شده تا کاربر به کمک آنها رانندگی ایمن و پایدارتری را تجربه کند.

مقایسه فنی سانگ یانگ کوراندو و تیگو ۸ پرومکس

سانگ یانگ کوراندو مونتاژ نورا موتور نیز سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک دو دیفرانسیل دارد اما موتور آن از نوع ۱.۵ لیتری توربو شارژ بوده و حداکثر توان حاصل معادل ۱۶۳ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است که به یک گیربکس اتوماتیک معمولی ۶ سرعته منتقل می‌شود. بنابراین از لحاظ شتاب و چابکی باید گفت که کوراندو مونتاژی علی رغم وزن کمتر، نمی‌تواند پا به پای حریف چینی راه برود و به طور کلی انتظار داریم که زمان فرایند شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ آن در محدوده ۸.۹ ثانیه یا مقداری کمتر باشد.

مشخصات فنی سانگ یانگ کوراندو مونتاژی

خوشبختانه هر دو خودرو دارای سیستم تعلیق مولتی لینک مستقل در بخش عقب هستند و پایداری و هندلینگ قابل قبولی در کلاس خود ارائه می‌دهد. از لحاظ نرمی سواری نیز وضعیت هر دو کراس اوور تقریباً مناسب است اما به نظر می‌رسد که آسایش سواری در تیگو ۸ پرو کمی نسبت به حریف کره‌ای بالاتر بوده و سیستم تعلیق آن توانایی بیشتری در جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده داشته باشد.

خودروسانگ یانگ کوراندو مونتاژیتیگو ۸ پرومکس
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۵ لیتر۲ لیتر
توان خروجی۱۶۳ اسب بخار – ۲۸۰ نیوتن متر۲۵۴ اسب بخار – ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس۶ دنده اتوماتیک۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرتتمام چرخ محرک AWDتمام چرخ محرک AWD
شتاب ۰-۱۰۰۸.۹ ثانیه۷.۹ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۴۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۰ کیلومتربرساعت۲۱۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۳۵ کیلوگرم۱۷۱۲ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر۵۱ لیتر
ابعاد بدنه۱۶۲۰-۱۸۷۰-۴۴۵۰ میلیمتر۱۷۴۵-۱۸۶۰-۴۷۲۲ میلیمتر
فاصله محوری۲۶۷۵ میلیمتر۲۷۱۰ میلیمتر
حجم صندوق ۵۵۱ لیتر۸۸۹ لیتر

مقایسه کابین و فضای داخلی

با وجود آنکه طراحان سانگ یانگ سعی داشته‌اند تا فضای داخل کوراندو توربو را مدرن‌تر جلوه دهند و طرح جذاب‌تری برای آن به وجود بیاورند، اما باز هم با یک داشبورد نسبتاً ساده روبرو هستیم که خلاقیت چندانی در طرح‌ریزی آن به چشم نمی‌خورد. بنابراین طرح کابین کوراندو جدید در مقایسه با فضای داخلی لوکس‌تر و مدرن تیگو ۸ پرومکس نمی‌تواند زیباتر محسوب شود و از این جهت نسبت به حریف چینی ضعف نشان می‌دهد.

مقایسه کابین سانگ یانگ کوراندو مونتاژی و تیگو ۸ پرومکس

با این حال افرادی که طرح‌های ساده و تا حدودی کلاسیک‌تر را می‌پسندند، احتمالاً مشکلی با طراحی داخلی قابل قبول اما کمی قدیمی کوراندو مونتاژی نداشته باشد. از لحاظ کیفیت متریال و میزان لوکس بودن فضای داخلی نیز تیگو ۸ پرومکس در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و از این جهت قادر به کشب رضایت طیف گسترده‌تری از مشتریان خواهد بود.

نکته دیگری که در مورد مقایسه کابین دو کراس اوور مونتاژی باید حتماً مورد توجه قرار گیرد، میزان فضای سرنشینان ردیف عقب است که از این جهت هم تیگو ۸ پرومکس می‌تواند فضای بیشتر و راحت‌تری را در دسترس کاربران ردیف دوم قرار دهد. البته تیگو ۸ پرومکس ۲ صندلی در ردیف سوم نیز دارد که بیشتر برای حضور کودکان و افرادی با جثه کوچک مناسب است.

کابین تیگو ۸ پرومکس

ضمناً مالک این خودروی چینی می‌تواند با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم فضای بسیار بزرگی در حد ۸۸۹ لیتر را به عنوان صندوق عقب در اختیار داشته باشد. این در حالی است که صندوق عقب کوراندو مونتاژی حدود ۵۵۱ لیتر ظرفیت دارد.

مقایسه امکانات

سانگ یانگ کوراندو توربو مونتاژی امکانات نوین و کاملاً رضایت بخشی ارائه می‌دهد که اگرچه نسبت به تیگو ۸ پرومکس تا دندان مسلح، کمی محدودتر است اما این مورد نمی‌تواند روی قضاوت مشتریان در مورد سطح امکانات کوراندو توربو تاثیر چندان منفی بگذارد؛ چرا که تجهیزات کاربردی مثل کروز کنترل تطبیقی، دستیار حرکت بین خطوط، هشدار تغییر خط، هفت کیسه هوا، هشدار حرکت خودروی جلویی، شارژ وایرلس تلفن همراه، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن ردیف عقب، نمایشگر ۸ اینچی، سیستم تشخیص نقاط کور، سانروف و… در لیست تجهیزات نیو کوراندو مونتاژی نورا موتور دیده می‌شود.

اما تیگو ۸ پرومکس طیف بسیار گسترده‌تری از امکانات نوین شامل انواع رادارها، دستیارهای کمک رانندگی نیمه خودکار، تهویه اتوماتیک سه کاناله، سقف پانوراما، ترمز اضطراری اتوماتیک و… را در لیست تجهیزات بلند بالای خود جا داده است و از این حیث نسبت به حریف کره‌ای برتری نشان می‌دهد.

خودروکوراندو توربو مونتاژیتیگو ۸ پرو مکس
کروز کنترل دارددارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکندارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهندارددارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیک دو کانالهدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوندارددارد
سردکن صندلی جلودارددارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسدارددارد
دنده پشت فرمانندارددارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد (پانوراما)

نتیجه‌گیری ؛ تیگو ۸ پرو ارزنده‌تر است یا سانگ یانگ کوراندو مونتاژی؟

با توجه به نکات و مطالبی که در مطلب مقایسه سانگ یانگ کوراندو مونتاژی با تیگو ۸ پرومکس به آن اشاره کردیم، باید بگوییم که اگر نیاز به یک خودرو با طراحی ظاهری لوکس‌تر، کابین زیبا و با کیفیت‌تر، امکانات متنوع‌تر، قدرت و شتاب هیجان انگیزتر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر هستید، تیگو ۸ پرومکس می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

اما افرادی که قصد خرید خودرو چینی ندارند، می‌توانند روی کیفیت فنی بالاتر سانگ یانگ کوراندو حساب بالاتری باز کنند و از امکانات مناسب، فضای داخلی قابل قبول، انتقال قدرت تمام چرخ محرک و طراحی کمی اسپرت‌تر این ماشین کره‌ای لذت ببرند.

ویدیو معرفی کوراندو مونتاژی

ویدیو های پیشنهادی

۱۱ Responses to “مقایسه سانگ یانگ کوراندو مونتاژی و تیگو ۸ پرومکس ؛ کدام دو دیفرانسیل؟”

  1. رادمهر گفت:

    از نظر کیفیت فنی هم از سانگ یانگ بهتره

    ۱۳
    ۱۷
    • حسن گفت:

      اگر تیگو را ۱۰ سال سوار شدی و فقط بنزین و روغن و فیلتر هوا وبنزین خو است آن موقع بیا و مقایسه کن خودرو چینی فقط قابل قیاس با خودرو ایرانی هست هنوز برای چین زود است حالا چند سال نمی دانم ولی لطفا کیفیت را با ژیگلو و میرلو مقایسه نکنید

      ۲
      ۰
  2. Power گفت:

    سلام
    لطفا اطلاعات درست به مردم بدهید
    خود سایت چینی نوشته توان این ماشین کمتر از ۲۰۰ اسب است شما ۲۵۶ را از کجا اورده اید
    ضمنا مقایسه کیفیت چینی را با کیفیت کره ای اصل درست نیست

    ۱۲
    ۶
    • Kia گفت:

      عزیز چون میخان این لگن رو قالب کنند وگرنه هیچ عاقلی برند اصل کره را به برند تخمی چینی ترجیح نمیده

      ۵
      ۱
    • ناشناس گفت:

      موتورش با اون نسخه ۱۶۰۰ سی سی فرق داره آخه که رو مدل پرو بود و ۱۹۷ اسب داشت ولی این یکی ۲ لیتر توربو ۲۵۰ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور داره !

      ۴
      ۱
      • vailon گفت:

        الکی با این مقایسه ها خو دتونو به اون راه نزنید. لطفاً
        به داد اقتصاد برسید بعدش هم دکان گران‌فروشی رو ببندید.
        مقایسه اینها چه مشکلی رو حل می کنه.
        جوان ازدواج می خواد
        اول باید جلوی رشد گرانی و گرسنگی را گرفت. تیر آهن نمره ۱۴ چهار ملیون و هفتصده.

        ۱
        ۰
      • پارسا گفت:

        چه فرقی داره بارم به درد نخوره

        ۰
        ۰
  3. سروش گفت:

    تیگو ۸ هزاربرابر سرتر و بالاتر از این اشغال کره ایه
    اصن قابل مقایسه نیست

    ۷
    ۸
  4. علی گفت:

    قطعا بهتره چری رو خودروهای جدیدش از بهترین متریال ممکن استفاده کرده از صندلی و چراغها بگیر که از برندهای معروف دنیان تا قطعات موتوری و سیستم نیمه خودران ۸ پروکسی
    واسه همین این کاشین یه شاهکاره همه چیز تمومه

    ۳
    ۵
  5. Amiiir گفت:

    وقتی میگین ترند روز ینی فردا یه مدل جدید میاد و همه طراحی های روز هم قدیمی میشن، پس طراحی ساده و چراغهای بزرگ و … موندگاری بالاتری دارن، وقتی میگین مونتاژ ینی بااین اوصاف کوراندو باید در حدود ۲ تومن باشه نه بیشتر اونم تا وقتی واردات آزاد نشده که اگر آزاد بشه کسی سراغ این خودرو ها نمیره، حسین جان شماهم خوب اجرا میکنیا فقط لطفا کلمات رو کامل بگو، بجای نیست نی نگو بجای ازونجایی که اَعونجا نگو و … 😁

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.