مقایسه ریرا و کی ام سی X5 ؛ پرچم دار ایران خودرو در برابر مونتاژی تازه وارد

ریرا و کی ام سی X5 دو کراس اوور جدید بازار هستند که ریرا لقب اولین کراس اوور ملی را یدک می کشد و X5 به نوعی جایگزین KMC S5 به شمار می رود.
شرکت ایران خودرو به جای آنکه به سراغ مونتاژ مستقیم یک محصول چینی دیگر برود، تصمیم گرفت تا این بار یک پلتفرم اختصاصی برای تولید کراساوور بومی پای کار بیاورد و ریرا را در سال ۱۴۰۳ به سبد تولیدات خود اضافه کند. در سمت دیگر، شرکت کرمان موتور هم که بر پایه تولید محصولات کمپانی جک در ایران بنا نهاده شده است، دوباره به سراغ مونتاژ یکی دیگر از محصولات این کمپانی چینی رفته و سهول ایکس ۶ را با نام کی ام سی X5 به مشتریان عرضه کرده است.
این دو محصول ایرانی و چینی در بازار کشورمان رقیب تقریباً مستقیم یکدیگر به حساب میآیند و بهتر است که به مقایسه ریرا با کی ام سی X5 بپردازیم تا ببینیم که یک مشتری ایرانی بهتر است مثل همیشه به سراغ ایران خودرو برود یا کمی ریسک کند و یک محصول مونتاژی چینی بخرد.
درباره ریرا و کی ام سی X5
شرکت ایران خودرو سالها پیش قرار بود پژو ۲۰۰۸ را بهصورت گسترده در ایران عرضه کند که البته بعد از تولید و فروش محدود این محصول، به دلیل خروج پژو از بازار ایران، نتوانست به این هدف برسد. در نتیجه، تصمیم گرفت بر پایه پلتفرم پژو ۲۰۰۸ یک محصول جدید و با نشان کاملاً ایرانی به تولید برساند که نتیجه کار با نام ریرا در سال ۱۴۰۳ به بازار ایران راه پیدا کرد. ریرا اولین کراساوور ملی ایران خودرو محسوب میشود که در رده شاسیبلندهای شهری جمعوجور جا میگیرد و نسبت به تولیدات قدیمی این شرکت، محصولی کاملاً پیشرفته و تقریباً بهروز به حساب میآید.


اما در طرف دیگر، یک نام جدید اما با باطنی قدیمی و چهرهای بهروز شده مشاهده میشود. جک اس ۵ یکی از موفقترین کراساوورهای چینی بود که شرکت کرمان موتور در ایران عرضه کرد و فروش فوقالعاده مطلوبی را نیز به دست آورد. با این حال، نمای بیرونی و داخلی آن کمی قدیمی شده بود و حالا نوبت آن رسیده که محصولی جای آن را بگیرد. کمپانی جک در سال ۲۰۲۲ این کار را به واسطه برند زیرمجموعه خود، یعنی سهول، انجام داد و نسخه فیسلیفت و کاملاً بهروز شده جک اس ۵ را با نام سهول ایکس ۶ به بازار چین عرضه کرد. کرمان موتور نیز این کراساوور خانوادگی را با نشان کی ام سی و نام X5 در سال ۱۴۰۲ در ایران به نمایش گذاشت تا جانشین مناسبی برای جک اس ۵ نیو باشد.
ویدیوی تست و بررسی ری را
ویدیوی تست و بررسی KMC X5
مقایسه طراحی بدنه
با وجود آنکه شرکت ایران خودرو و برخی علاقهمندان، طراحی ریرا را بهروز و جذاب میدانند، اما ناهماهنگیهای نمای چهره، بهویژه طرح چراغهای جلو، در طراحی بیرونی این محصول ایرانی کاملاً توی ذوق میزند و جذابیت آن را کاهش میدهد. البته برخی سلیقهها نیز چهره نوین ریرا را میپسندند و شباهتهای آن به نسل قبلی هیوندای سانتافه را دلیل بر زیبایی و ترند بودن این سبک چهره میدانند. همچنین نمای عقب کمتر فانتزی به نظر میرسد و افرادی که به طراحیهای کلاسیک علاقه بیشتری دارند، ناحیه پشت ریرا را احتمالاً بیشتر میپسندند.

اما کی ام سی X5 هم از ناهماهنگی بین طرح چهره با نمای کناری رنج میبرد؛ چراکه فرم چهره این خودرو کاملاً بهروز، جدید و تهاجمی به نظر میرسد که خیلی سنخیتی با فرم آرام نمای جانبی این خودرو ندارد. البته دلیل این موضوع هم کاملاً مشخص است، زیرا بدنه این خودرو در واقع همان بدنه قدیمی جک اس ۵ است که بیش از ۱۰ سال پیش طراحی شده و حالا با یک چهره مدل ۲۰۲۳ به بالا تزیین شده است. با این حال، بهطور کلی میتوان گفت که هر دو خودرو بهعنوان محصولات میانرده میتوانند برای مشتریان ایرانی زیبایی کافی را ارائه دهند و این به سلیقه مشتری بستگی دارد که در نهایت کدامیک را انتخاب کند.

مقایسه مشخصات فنی ریرا و کی ام سی X5
مطابق رسم امروزه، در اینجا نیز با دو موتور چهارسیلندر توربوشارژ طرف هستیم که البته از لحاظ حجم و نوع سیستم تزریق سوخت با یکدیگر تفاوت دارند. موتور ریرا از نوع EFP توربوشارژ (EF7 توربو اصلاح شده) بوده و ۱۶۴۵ سیسی حجم دارد. این پیشرانه با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته سنتی AT جفت شده تا قدرتی نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار به همراه ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور موجب به حرکت درآمدن محورهای محرک چرخهای جلو ریرا شود.

اما در طرف دیگر، کی ام سی X5 موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم را به کار گرفته که ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه، چرخهای جلوی خود را به حرکت درمیآورد.
شتاب صفر تا صد ریرا بهطور رسمی حدود ۱۰.۴ ثانیه عنوان شده، ولی در مورد شتاب صفر تا صد کی ام سی X5 رقم رسمی در دست نیست. با این حال، میتوان حدس زد که این خودرو هم تقریباً چیزی نزدیک به ۱۰ ثانیه فرایند شتاب صفر تا صد را انجام دهد و از این جهت کمی نسبت به حریف ایرانی چابکتر ظاهر شود.

در مورد مصرف سوخت، ریرا با حدود ۴۵ کیلوگرم وزن کمتر و مصرف ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، نسبت به میزان ۷.۹ لیتری کی ام سی X5، مقداری مقرونبهصرفهتر عمل میکند.
خودرو | ریرا ایران خودرو | کی ام سی X5 |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۶۴۵ سی سی | ۱۴۹۹ سی سی |
توان خروجی | ۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر | ۱۷۲ اسب بخار – ۲۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶سرعته اتوماتیک | ۶ دنده دوکلاچه اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۰.۴ ثانیه | – ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۷.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۹۵ کیلومتربرساعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۲۵ کیلوگرم | ۱۴۷۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر | ۵۵ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۳۸-۱۸۰۸-۴۳۳۴ میلیمتر | ۱۶۹۸-۱۸۵۰-۴۵۰۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۹۰ میلیمتر | ۲۶۶۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۱۰ لیتر | ۴۸۵ لیتر |
در سیستم تعلیق، ریرا از نمونه یکپارچه محور پیچشی برای قسمت عقب استفاده کرده که اگرچه به خوبی نمونههای مستقل چنداتصالی نمیتواند در ارتقای هندلینگ و کاهش تکانهای جانبی بدنه مؤثر باشد، اما عملکرد مناسبی دارد.
بنابراین انتظار داریم که کنترل بدنه و پایداری اتاق کی ام سی X5، مجهز به سیستم تعلیق مستقل مالتیلینک، نسبت به ریرا تا حدودی بهتر باشد و عبور از پیچها یا دور زدن مطمئنتری ارائه دهد؛ هرچند که باید بدانید عوامل دیگری هم در این زمینه تأثیرگذار هستند.
مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
نوع طراحی داخلی و بهویژه بخش داشبورد هر دو خودرو نسبتاً مدرن به نظر میرسد و سعی شده تا در این بخش کمبود خاصی نسبت به رقبا وجود نداشته باشد. شرکت ایران خودرو نمای داخلی ریرا را بهطور کاملاً متمایز از سایر محصولات قبلی خود طراحی کرده و یک سبک طراحی کاملاً امروزی و قابل رقابت با خودروهای چینی را به وجود آورده است. در این بین، استفاده از نمایشگرهای یکپارچه مالتیمدیا و کلاستر پشت آمپر به همراه فرمان دوشاخه زیبا، فرم خاص شیفتر دنده و تزیینات کرومی، جذابیتهای کابین این خودرو را کاملاً افزایش داده است.

اما کی ام سی X5 از نمایشگرهای یکپارچه استفاده نکرده و ترجیح داده تا از یک نمایشگر مالتیمدیا شناور در بالای داشبورد خود بهره ببرد که در کنار فرم زیبای غربیلک فرمان، شیفتر دنده دایرهای و جزئیات مناسبی که روی داشبورد کار شده، جلوهای دلنشین به کابین خودرو بخشیده است. استفاده از متریال نرم در بخشهایی از داشبورد و رودریها نیز باعث ارتقای کیفیت کابین این دو خودرو شده، اما باید دید که دوام آنها در طول زمان چقدر است و چطور میتوانند در برابر تغییرات دمایی و نور خورشید پایدار بمانند.

کی ام سی X5 ارتفاع سقف بیشتر و فاصله محوری بزرگتری دارد، بنابراین فضای سرنشینان ردیف عقب آن نسبت به ریرا مقداری جادارتر است و افراد بلندقد فضای بیشتری در اختیار خواهند داشت. از لحاظ میزان ظرفیت صندوق عقب نیز باید بدانید که ریرا دارای گنجایش ۴۱۰ لیتر است، اما صندوق KMC X5 معادل ۴۸۵ لیتر ظرفیت دارد. بنابراین، از لحاظ کاربردپذیری و میزان فضای اتاق یا صندوق، محصول کرمان موتور شرایط بهتری برای خانوادهها ارائه خواهد داد.
مقایسه تجهیزات و امکانات ریرا و کی ام سی X5
هر دو خودرو امکانات مناسبی نظیر تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم کنترل پایداری، دوربین ۳۶۰ درجه، ۴ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد و … را در فهرست تجهیزات خود جای دادهاند. با این وجود، ریرا از امکاناتی مثل تنظیم برقی صندلی شاگرد، رادار هشدار نقطه کور و تهویه اتوماتیک سود میبرد که در KMC X5 وجود ندارد. در مقابل، کراساوور کرمان موتور دارای سقف پانورامای برقی است که ریرا فاقد آن است.
خودرو | ریرا | کی ام سی X5 |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | ندارد | ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | دارد | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS و EBD | دارد | دارد |
رادار نقطه کور | دارد | ندارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۴ عدد) | دارد (۴ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | ندارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | دارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | دارد |
شارژر وایرلس | دارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | ندارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | ندارد | دارد |
نتیجهگیری؛ ریرا ایران خودرو ارزندهتر است یا کی ام سی X5؟
مقایسه ریرا با کی ام سی X5 نشان میدهد که هر دو خودرو از لحاظ توان فنی، طراحی ظاهری، کیفیت کابین و سایر موارد، جزو کراساوورهای میانقیمت و مناسب مشتریان با توان مالی متوسط به حساب میآیند. با این وجود، کی ام سی X5 در مواردی مثل برخورداری از موتور پرقدرتتر، شتاب کمی بیشتر، فضای کابین جادارتر و صندوق عقب بزرگتر نسبت به حریف برتری نشان میدهد.


اما ریرا نیز در مواردی مثل برخورداری از برخی امکانات، نسبت به حریف برتر ظاهر شده و با توجه به عرضه توسط بزرگترین خودروساز کشور، احتمالاً از لحاظ تأمین قطعات بدنه و لوازم فنی، هزینهها و دردسرهای نگهداری کمتری را برای مالک به دنبال خواهد داشت. ضمن آنکه موتور و گیربکس این خودرو نیز با برخی دیگر از محصولات ایران خودرو مشترک است و به همین دلیل تأمین قطعات آن راحتتر و با قیمت کمتر انجام خواهد شد.
به at بودن گیربکس ری را اشاره ای نشد. در صورتی که این گیربکس نسبت به گیربکس دو کلاچه kmc x5 کم استهلاک تره و لذت رانندگی بیشتری رو ارائه میده و گرونتر هم هست ضمنا موتور ری را به این دلیل که پاشش مستقیم سوخت نیست در مقایسه با kmc x5 حساسیت بنزینی کمتر و استهلاک کمتری داره. ری را با قیمت کمتر آپشن های بیشتری داره مثل شارژر وایرلس که بهش اشاره نشد ولی kmc x5 با قیمت حدود ۲ میلیاردی خودش حتی یه آینه تاشو برقی هم نداره.
ری را یه ماشین من دراوردی با شاسی پژو موتور دنا و گیربکس تارا و هزار قطعه که قالب ندارن و با دست بهم جوش خوردنه
ممنون که مارو از تاریکی های جهل رهانیدی 🙂
بهنظرم kmx x5 بهتره ، ریرا در ویدئوها نشان داده شده که کیفیت ساخت خوبی نداره.
Kmc x5 یا جک خیلی بالاتر از ریرا ایرانخودرو است.x5 نمای بسیار قشنگی دارد اللخصوص از جلو و کیفیت متریال داخلش بسار مناسب است ولی ایرانخودرو مثل پژو و سمند بی کیفیت اینم با قیمت بالا داده داخل بازار و فقط قیمتش بالاست نه کیفیتش.
این ریرایی که دست شما بوده و عکاسی کردین نسخه خاصی بوده؟؟ اون حفره چیه روی داشبورد سمت شاگرد؟ لو آپشنه؟ ایربگ سرنشین نداره؟؟؟
ایکس ۵ نه تنها آینه تاشو برقی داره بلکه موقع دنده عقب ، آینه ها به صورت اتوماتیک رو به پایین متمایل میشه تا دید بهتری به راننده بده ، نمی دونم چرا اینجا نوشته آینه تاشو برقی نداره!!
من بیشتر دقت کردم به مقاله ، چون ایکس ۵ دارم به یه سری چیزا اشاره نشده ، مثلن سقف پانورامیک ایکس ۵ خیلی جذابه ، کول باکس داره ، دریچه تهویه عقب داره.کیفیت سیستم صوتی اش واقعن خوبه.چراغ جلوش LED هست.دسته دنده گرد و جذابی داره.عقب ماشین جادار هست.
طراحی ریرا خوبه حداقل جدیده برای خودروسازی ما، یه روزنه ای تو طراحی میتونه باشه. البته امیدوارم خودروی بعدی ۱۰ سال دیگه تولید نشه و زود تر طراحی و عرضه بشه!
ریرا اصلا با x5قابل مقایسه نیست ، من در ایران خودرو و اتفاقا در تست ها ری را بوده ام ، ری را دارای مشکلات بسیاری میباشد ، کیفیت قطعات اصلا در حد ۳۰در x5 هم نیست ، حتی ری را اصلا نباید در این زمان هذضه میشد ، ولی به خاطر سیاست دولت قبل , رونمایی شد ، شما حقیقت را به خاطر مسایل مادی خودتان ، به مردم نمیگویید ، در تست ری را ، شما مشکلات ری را را بیان نکردید , شما با ری را رانندگی کردید ؟چطور بود ؟
ایران خودرو فقط سهامش خوب رشد میکنه ماشیناش همچنان کوتوله هستن
ریرا که قرعه کشی است و اصلا نمیشه خرید من نوشتم اسمم درنیامد. X5 خریدم و لی دوماه از موعد تحویل گذشته هنوز نتونسته تحویل بده
ریرا حتی توی حرکتتعادل نداره سرپیچ ها حتی توی ی مسیر با پیچ ملایم در میره ماشین. کیفیت قطعات خوب نیست کیفیت منتاژ قطعات بدنه و کیفیت خوب نیست. ریرا خیلی جای کار داره.حتی طراحی خودرو و مخصوصا چراغ ها خوب نیست ب دل نمیشینه. همین کی ام سی هم از نظر طراحی عقب خیلی بده جلوشم یجوریه کلا حتی فضای ردیف عقبش همون جک اس پنجه اتاق ک ردیف عقبش سه نفر ادم بزرگ اصلا تو عرض شونه راحت نیستن ولی جلو پاش خوبه برا عقب. ولی خب از لحاظ کیفی کی ام سی بالاتره درکل.ایران خودرو به اتاق رنگش مینازه پسنمیدونم چرا ماشیناش زودی پوسیدگی میگیرن؟به رباتیک بودن خط تولیدش مینازه پس چرا انقد منتاژ داغونه حتی تو ماشین صفر میبینیم یجاهایی پیچ بستهنشده یا پیچ افتاده.یا حتی درست جا نخوردن قطعات.از لحاظ کیفیتهمک هرسری یچی میبندن بره فقط.انقد ملت از ایرانخودرو دلگیرن انقد شکایت دارن ک حد نداره.