ایگل هایبرید یا اینووی ؟ کدام بهتر است؟

شرکت کرمان موتور و پروژه مشترک ایران خودرو و گروه بهمن قرار است تا در سال ۱۴۰۵، محصولات هایبریدی را برای بازار کشور داشته باشند. ایگل هایبرید محصولی از کرمان موتور و اینووی به عنوان سدان هایبرید ایران خودرو و گروه بهمن، بزودی رونمایی می شوند. اما کدام یک از این خودروها بهتر است؟
به گزارش پایگاه خبری آخرین خودرو، پس از اعلام ایران خودرو و گروه بهمن برای رونمایی از سدان هایبریدی اینووی، شرکت کرمان موتور هم اعلام کرد که پروژه ایگل هایبرید را به صورت جدی دنبال می کند و حتی نمونه اولیه این خودرو را تولید کرده است. برای همین می توانیم توقع داشته باشیم که در سال ۱۴۰۵، دو سدان ملی با فناوری هایبرید به خط تولید خودروسازان کشور می آید. در این گزارش مقایسه ای از ایگل هایبرید و اینووی تهیه کرده ایم.
پلتفرم ایگل هایبرید یا اینووی؟
باید همین ابتدا بدانیم که ایگل و اینووی در ابتدای طراحی بر اساس خودروهای بنزینی مهندسی شده اند و حال با تغییرات مهندسان ایرانی به محصولاتی هایبرید تبدیل شده اند. اساس سازه ایگل بر مبنای جک است و اینووی از سازه چانگان بهره می برد. باید توجه داشت که اینووی با فاصله محوری ۲۶۰۰ میلی متر و طول ۴۵۷۵ میلی متری تا حدی بزرگتر از ایگل هایبرید است و قطعاً می تواند فضای کابین بیشتری را در اختیار سرنشینان بگذارد. البته باید گفت که هر دو این خودروها در کلاس C قرار می گیرند و در یک سگمنت فنی قرار می گیرند.

با این حال باید توجه داشت که هر دو این خودروها از ساختار اکونومی در پلتفرم ها بهره برده اند و وجود تعلیق نیمه مستقل عقب، نشان می دهد که ایگل هایبرید و اینووی هایبرید خودروهایی با ساختارهای پیچیده و گران نیستند.

قوای محرکه کدام قوی تر است؟
کی ام سی ایگل هایبرید دارای یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که ۸۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۲۵ نیوتن متر تولید می کند. همچنین پیشرانه الکتریکی ایگل هایبرید ۲۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر تولید می کند. اینووی هایبرید هم دارای موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است. این پیشرانه بنزینی ۹۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۲۵ نیوتن متر تولید می کند. همچنین موتور الکتریکی این سدان می تواند ۱۳۴ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر در اختیار راننده بگذارد. اینووی می تواند توان ترکیبی ۲۲۲ اسب بخار را با گشتاور ۳۱۲ نیوتن متر را داشته باشد.

در اینجا مشخص است که هر کدام از این خودروسازها برای یک تشابه فنی، دو سبک از تجمیع خروجی را در نظر گرفته اند. با این حال می تواند گفت که اینووی و ایگل هایبرید از نظر فنی خیلی شبیه به هم هستند و تفاوت خاصی با هم ندارند. اما بر اساس اعلام ایران خودرو و گروه بهمن، اینووی هایبرید می تواند مصرف سوخت کمتر و کمی شتاب بهتر را نسبت به ایگل هایبرید داشته باشد. با این وجود باید توجه داشت که تا حدی اینووی وزن بیشتری نسبت به ایگل هایبرید دارد.

کدام یک کامل تر هستند؟
در بحث امکانات رفاهی و ایمنی نمی توان اینووی و ایگل هایبرید را خودروهایی کامل دانست. هر دو خودرو ویژگی هایی مانند دو کیسه هوا، دسته دنده الکتریکی، تهویه الکتریکی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، تریم داخلی چرم و پارچه، سامانه کنترل پایداری، سنسور نور، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، کلاستر دیجیتال و… را دارند. اما اینووی می تواند با قابلیت هایی مانند سانروف برقی، صندلی برقی راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، اپل کارپلی و اندروید اتو جلوتر از ایگل هایبرید باشد. همچنین ایگل هایبرید هم با داشتن شارژر وایرلس و فناوری LED چراغ های جلو، کمی متفاوت از اینووی ظاهر می شود.

با این حال با توجه به مدل امکاناتی که مشتریانی ایرانی می پسندند، می توان گفت که اینووی هایبرید ایران خودرو و گروه بهمن، پکیج آپشنی جذابتری را به مشتریان ارائه می دهد.

کدام موفق تر خواهند بود؟
با توجه به شباهت های این دو خودرو، نمی توان گفت که واقعاً کدام یک از این محصولات به خاطر ویژگی های فنی می توانند برای مشتریان جذابتر باشد. اما با توجه به زیرساخت داخلی سازی در ایران خودرو و گروه بهمن، میزان استقبال از محصولات مشابه میان گروه بهمن و ایران خودرو با کرمان موتور و و ظرفیت تولید این خودروسازان، باید گفت که به احتمال زیاد اینووی هایبرید گروه بهمن و ایران خودرو در بازار ایران سهم بیشتری را نسبت به ایگل هایبرید به دست می آورد.
بدیهی است که کیفیت می تواند یکی از عوامل موفقیت این خودروها باشد. اما با توجه به اینکه هنوز نمونه نهایی این محصولات به رسانه ها نشان داده نشده اند، نمی توان گفت که حس کیفیت ابتدایی در کدام محصول بیشتر قابل لمس است. ولی باز هم می توان زودتر قضاوت کرد که به خاطر ساختار چانگان در اینووی هایبرید و تجربه ایگل بنزینی، احتمالاً اینووی گزینه ای با حس کیفیت بهتر است.
کدام یک بومی تر هستند؟
هر دو این خودروها با نشان ملی تولید می شوند و هر کدام از خودروسازان می گویند که پروژه ای را برای بومی سازی بخش های مختلف این خودروها تعریف کرده اند. با این وجود به خاطر سابقه حضور ایگل در بازار کشور، می توان گفت که کرمان موتور در ابتدای کار می تواند داخلی سازی بیشتری را برای ایگل هایبرید داشته باشد. همچنین با توجه به سرمایه گذاری کرمان موتور در توسعه قوای محرکه و پیش برد پروژه خودروهای پاک، می تواند از همان ابتدا سهم داخلی سازی مهمی را در قوای محرکه ایگل هایبرید به دست آورد. بدیهی است که در ابتدای تولید و عرضه اینووی، گروه بهمن و ایران خودرو به سراغ بومی سازی قوای محرکه نمی روند.
همچنین ایگل هایبرید با طراحی بومی همراه شده و در بخش های کابین، طراحی جلو و عقب سبک جدید و داخلی کرمان موتور را دنبال می کند.
جدول مقایسه اینووی هایبرید و ایگل هایبرید
| ویژگی ها | اینووی هایبرید | ایگل هایبرید |
| پایه پلتفرم | چانگان | جک |
| پیشرانه بنزینی | ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی | ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی |
| مجموع توان (اسب بخار) | ۲۲۲ | ۲۱۵ |
| مجموع گشتاور (نیوتن متر) | ۳۱۲ | ۲۸۰ |
| مصرف سوخت (لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر) | ۴.۵ | کمتر از ۵ |
| شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۸.۵ | کمتر از ۹ |
| طول (میلی متر) | ۴۵۷۵ | ۴۴۳۵ |
| عرض (میلی متر) | ۱۷۵۰ | ۱۷۲۵ |
| ارتفاع (میلی متر) | ۱۵۲۵ | ۱۵۰۵ |
| فاصله محوری (میلی متر) | ۲۶۰۰ | ۲۵۶۰ |
| وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۲۰ | ۱۳۰۰ |
| کیسه هوای راننده و سرنشین | دارد | دارد |
| سانروف برقی | دارد | ندارد |
| صندلی برقی | راننده | ندارد |
| نمایشگر لمسی | دارد | دارد |
| اپل کارپلی و اندروید اتو | دارد | ندارد |
| دوربین و سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
| دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | ندارد |
| شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
| کلاستر دیجیتال | دارد | دارد |
| فناوری چراغ ها | هالوژن | ال ای دی |
| استارت دکمه ای | دارد | دارد |
| کروز کنترل | دارد | دارد |
| سنسور نور | دارد | دارد |
| سامانه کنترل پایداری الکتریکی | دارد | دارد |
| ترمز پارک برقی | دارد | دارد |
| دسته دنده الکتریکی | دارد | دارد |
| تهویه الکتریکی | دارد | دارد |
دوره جدید ثبت نام ایران خودرو بدون بلوکه کردن پول آغاز شد – آذر ۱۴۰۴
مقایسه فیدلیتی پرایم و هایما 8S ؛ دو راهی برای انتخاب کراس اوور خانواده
مقایسه KMC SR3 و BAC X3 ؛ دو کراس اوور شهری از دو فلسفه متفاوت
با مشارکت ایرانخودرو و گروه بهمن ؛ اولین سدان هیبریدی ساخت داخل راهی بازار میشود





چیزی که هنوز وجود خارجی نداره رو بررسی می کنید ،مقایسه می کنید و برنده و بازنده هم مشخص می کنید. احسنت
به نظرم قطعا اینووی.
قوی تره ، سریع تره ، مصرف سوخت کمتری رو داره ، پلت فرم چانگان رو داره که از جک واقعا بهتره ، و یک سری آپشن های بیشتر.
ولی واقعا جای افسوس داره که یکی مثل چین یا حتی کره جنوبی رسیدن به شتاب های دیوونه کننده و شدن غول فناوری ، اونوقت ما هنوز داریم درباره اینکه قراره بزودی دو تا ماشین هیبرید ملی تولید بشن ، صحبت می کنیم.
تازه اونم با کمک چین.
ولی خب باز هم جای تحسین داره و خوبه.