%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰

خداحافظی با TU5؛ خالق شتاب و استهلاک کم در ایران‌خودرو

منتشر شده در 08 مهر 1404 ساعت 18:16
نویسنده متین شیری
خداحافظی با TU5؛ خالق شتاب و استهلاک کم در ایران‌خودرو

پس از ۲۲ سال، ایران‌خودرو موتور TU5 را کنار گذاشت و از پایان مهر محصولات خود را با پیشرانه جدید TU5 پلاس روانه بازار می‌کند.

تاریخچه و پایان عمر TU5

موتور TU5، اولین بار در سال ۱۳۸۲ با قرار گرفتن روی خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۴ وارد بازار شد، اکنون پس از ۲۲ سال این موتور قرار است تا به شکل رسمی جای خود را به نسخه ارتقا یافته خودش یعنی TU5 پلاس بدهد و روانه موزه ایران‌خودرو شود.

پایان تولید TU5 را می‌توان خداحافظی با خالق شتاب و استهلاک کم در محصولات ایران‌خودرو دانست. در بین تمام محصولات و تولیدات ایران‌خودرو برخی هستند که اگر روزی به هر شکلی وارد این شرکت نمی‌شدند، شاید هیچ‌گاه ایران‌خودرو نمی‌توانست بقای خود را حفظ کند. در این فهرست نام موتور TU5  قطعا می‌درخشد.

معرفی TU5 پلاس و تفاوت‌ها

موتور TU5 با ۱.۶ لیتر حجم، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سیستم سوخت‌رسانی آن انژکتوری چندنقطه‌ای است و نسبت تراکم آن ۱۰.۵ است. نسخه بهبود یافته، TU5 پلاس ، با قدرت ۱۱۳ اسب بخار، گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر و نسبت تراکم ۱۱، عملکرد بهینه‌تر و مصرف سوخت کمتری دارد: به طوری که مصرف شهری ۸.۸، ترکیبی ۶.۴ و جاده‌ای ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به ترتیب ۱.۱، ۰.۵ و ۰.۵ لیتر نسبت به TU5 کمتر هستند.

همچنین، TU5پلاس مجهز به فناوری CVVT (Continuous Variable Valve Timing) است که زمان‌بندی سوپاپ‌ها ورودی هوا را به‌صورت متغیر تنظیم می‌کند و باعث افزایش راندمان موتور، بهبود شتاب‌گیری و کاهش آلایندگی می‌شود. موتور TU5 پلاس با گربکس های ۵ و ۶ سرعته دستی مرسوم در محصولات ایران خودرو هماهنگ می شود.

سورن پلاس و آریسان

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در حاشیه مراسم انجمن قطعه‌سازان که در تیر ماه ۱۴۰۴ برگزار شد به خبرنگار «آخرین خودرو» گفته بود: به‌زودی موتور TU5 کنار گذاشته خواهد شد و سورن پلاس نیز با موتور TU5 پلاس تولید می‌شود.

او در پاسخ به سوالی درباره موتور وانت آریسان افزود:

«به دلیل نیاز به گشتاور، آریسان همچنان با موتور XUP تولید خواهد شد.»

محصولات ایران‌خودرو با موتور TU5 پلاس

اگر موتور TU5 نبود، به احتمال زیاد ایران‌خودرویی هم نبود، چراکه سالیان طولانی است که اغلب محصولات این شرکت با TU5 روانه بازار شدند و از این پس نیز محصولات این شرکت با موتور TU5 پلاس در خیابان‌ها و جاده‌های ایران تردد خواهند کرد.

 در ادامه به فهرست محصولاتی که با این پیشرانه روانه بازار خواهند شد می‌پردازیم:

خانواده پژو ۲۰۷: اکثر محصولات این سری با این موتور عرضه می شوند، اما مدل هایی نیز به موتور TU3 مجهز هستند.

خانواده رانا: تمام محصولات، فارغ از دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس .

خانواده تارا: تمام محصولات، تنها با این تفاوت که قرار است از آبان ماه ۱۴۰۴، تارا V4 با موتور EFP Turbo  روانه بازار شود.

سورن‌پلاس: مطابق با وعده مدیرعامل ایران‌خودرو قرار است، تا سورن‌پلاس نیز تا پایان سال ۱۴۰۴ تنها با موتور TU5 پلاس به تولید برسد و دو موتور XUP و EF7 دیگر به‌عنوان پیشرانه این خودرو استفاده نشوند.

مزایای جایگزین کردن TU5پلاس

با حذف TU5 و جایگزین شدن TU5 پلاس، چند اتفاق مثبت رخ خواهد داد، ابتدا به ساکن هزینه و زمان تولید کاهش پیدا می‌کند، از سوی دیگر به دلیل کاهش تنوع و افزایش تمرکز در تولید، سرعت تولید و همچنین وضعیت خدمات پس از فروش نیز می‌تواند به‌سادگی بهبود پیدا کند.

با توجه به تیراژ محصولات ایران‌خودرو می‌توان انتظار داشت که با جایگزین شدن نسخه جدید TU5 پلاس و همچنین قرار گرفتن این موتور روی خودروی سورن‌پلاس بتوانیم شاهد کاهش مصرف سوخت نیز باشیم.

لازم بود؛ اما کافی نه!

واقعیت این است که این اقدام مدیریت خصوصی ایران‌خودرو، اقدام کاملا مثبت و شایسته‌ای بود، اما همچنان موضوعات بسیار دیگری هستند که باید هرچه سریع‌تر به وضعیت آن‌ها رسیدگی کرد و آن‌ها را نیز اصلاح کرد که در ادامه به دو مورد اصلی از آن‌ها می‌پردازیم:

حذف هرچه سریع‌تر موتور XUP

واقعیت این است که این موتور نه کیفیت موتور XU7 را دارد و نه قدرت و قیمت ارزان آن را. در نتیجه این موتور مخاطبان اندکی دارد، اما موضوع اصلی در مورد این پیشرانه این است که این موتور بسیار قدیمی، پرمصرف و پراستهلاک است. از سوی دیگر به هیچ‌وجه منطقی نیست که با قرار گرفتن TU5 پلاس روی خودروی سورن‌پلاس یک خط تولید موتور قدیمی XUP را تنها برای وانت آریسان ۲ تولید کنند، در نتیجه وظیفه حذف این موتور و اعلام هرچه سریع‌تر جایگزین آن مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی بر دوش این شرکت است.

جایگزینی گیربکس‌های جدید

همان‌طور که در بالا هم بیان شد، تنوع کاذبی که در محصولات خودروسازان ایرانی طی سال‌های اخیر به وجود آمده است، تنها نارضایتی مشتریان و افزایش هزینه تولید را با خود به دنبال داشته است. در نتیجه حالا که ایران‌خودرو خصوصی شده نشان داد که می‌خواهد اوضاع را بهبود بخشد، پس بهتر است که هرچه سریع‌تر گیربکس‌های ۵ دنده قدیمی را از خط تولید خارج کند و آن‌ها را با مدل‌های جدید ۶ دنده جایگزین کند، تا این تنوع کاذب و هزینه‌افزا هرچه سریع‌تر پایان یابد و مردم نیز بتوانند از خودروهای بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تری استفاده کنند.

ویدیو های پیشنهادی
  1. mmm گفت:

    رانا مگه اتوماتش اومد که نوشتید فارغ از دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس

    ۲۸
    ۱
    • علی گفت:

      ایران خودرو از مانی که خصوص شد نمایندکی مرکزی ۱۰۶۷ شروع به سرقت لوازم یدکی خودروهای نو مشتریانی که به نمایندگی فوق مراجعه میکنند شده و نمونه اش خودروی خودم میباشد هر کسی هم مدرک میخواد در خدمتش هستم

      ۴۳
      ۱
    • اهورا گفت:

      هوای مردمت روداشته باش،سودکمترمشتری بیشتر،کیفت بهتر

      ۱۸
      ۱
      • افشین گفت:

        امیدوارم مردم ایران هر چه زودتر، شاهد از هم پاشیدن ایران خودرو و سایپا این قاتلین بدون پیگرد و بنجل ساز باشند.
        دو خودرو ساز حکومتی که ملتی را همچون عرصه‌های کلیدی دیگر، به گروگان گرفته‌اند و از مردم که هیچ، از خدا هم هراسی ندارند…

        ۶۲
        ۴
        • ایران گفت:

          گل گفتید، این آرزوی میلیون ها ایرانی است، بنجل سازان بی رقیب،باعث و بانی مرگ و بدبختی هزاران ایرانی،به بهانه تولید ملی برید ببینید چه حقوق و مزایایی به کارکنانش میده بابت این زباله هایی که چند برابر قیمت به ملت میندازن

          ۷
          ۰
        • رضا گفت:

          باشه آقای کرمان موتور خصوصی و خانوادگی! شما خیلی خیر به مردم رسوندید!

          ۱
          ۱
  2. رضا گفت:

    نویسنده در کدام دنیا سیر می کند؟
    نوشته : «واقعیت این است که این موتور نه کیفیت موتور XU7 را دارد و نه قدرت و قیمت ارزان آن را. در نتیجه این موتور مخاطبان اندکی دارد،»

    واقعا؟!
    TU5 کیفیت و قدرت XU7 را ندارد؟! عجب …

    ۲۳
    ۶۸
  3. مهدی گفت:

    دنبال بهانه برای افزایش قیمت هستن والآ در این روزگار همان موتور تیوفایو بهتر از پلاس است….

    ۵۳
    ۸
  4. محسن گفت:

    دنیا به سمت ماشین برقی رفته ایران‌خودرو هی داره اسم موتور عوض می‌کنه

    ۶۲
    ۵
  5. رضا گفت:

    یه توربو به موتور اضافه میشه همون موتور میشه پلاس ولی پلاسهای ایران‌خودرو و سایپا پلاسیده هستند نه پلاس سه الی چهار موتور کل تولیدات این دو شرکت رو پوشش می‌دهند پراید ۱۵۱ با یک مانیتور دو میلیونی و یک لاینر میشه وانت پلاس دیگه این پلاس پلاس کردن این شرکت‌ها به یک زه بغل یه مانیتور قدیمی و راهنما در آینه و یک توربو شارژ رو موتور میشه پلاس مثبت به توان ۲ والا

    ۶۸
    ۲
    • علی رضا گفت:

      تیپ ۴ موتور tu3 همون موتور تیپ ۲ بود ولی گیربکس اتومات و پنل کولر مثل تیپ ۵ بود ولی موتور tu5 سال ۸۲ روی ۲۰۶ تیپ ۵ بود نه ۴

      ۱۸
      ۱
      • محمد گفت:

        تیپ ۴ نسخه اتومات پژو ۲۰۶ هستش موتورشم tu5 یکسری آپشن کمتر از تیپ ۶ اوتوماتیک داره مثلاً تهیه اوتوماتیک نداره اما سنسور بارون فابریکی داره اون تیپی که شما میگید تیپ ۳ هستش دنده ای هم هست تهیه اتوماتیک داره مثل تیپ پنج اما موتور tu3.

        ۰
        ۰
  6. ایرانی گفت:

    این tu5p هم میشه مثل xup یه موتور پرخرج و بدرد نخور.

    ۲۶
    ۶
    • نادر گفت:

      سلام.
      با توجه به هوای گرم در جنوب، انواع ماشینهای توربو در جنوب بعلت ایجاد و تولید گرمای بیش از حد ، جوش می آورد.
      و کولرهای آنها در خوزستان اصلا جواب نمی دهند.
      امید است کارشناسان در این خصوص فکری کنند.
      Tu5 موتور تند و تیزی است ، من راضی ام.
      پلاس آنهم قطعا بهتر خواهد بود اگر قیمتش مناسبه باشه، میخرم

      ۲۸
      ۱
    • پیام گفت:

      موتور tu5 یا tu5 پلاس موتورهای محبوب و مورد اعتماد کم مصرف و خوبی هستن چرا ایرانخودرو موتور xu7 آشغال رو که همه ازش ناراضی هستن و چپ و راست خراب میشه و واشر میزنه و توی راه مردم رو جا میگذاره رو حذف نمیکنن این موتور xu7 مال اوایل دهه هشتاد میلادی هست و یک موتور قدیمی و پرمصرف و بی کیفیت و به درد نخور هست که ایرانخودرو فقط به خاطر سود بیشتر این موتور آشغال رو روی محصولات ۴۰۵ و آریسان و سورن میگذاره واقعا ایرانخودرو به خاطر این انتخاب خودخواهانه ش که با منافع ملی و مردم مغایرت داره جریمه و مجازات بشه

      ۲۵
      ۴
      • علی گفت:

        اولا موتور XU7 درسته قدیمیه ولی در صورت استفاده درست و رسیدگی به موقع تو خوابت واشر بزنه یکم اطلاعات جمع کن بعد حرف بزن
        دوما موتور TU5 اگر چه بروز تر کم استهلاک تر ولی زور و قدرت XU7 رو نداره شما گول اون ۵ اسب بیشتر رو نخور گشتاور اصل مهم تریه
        پس در نتیجه باید هم XUP و هم TU5 رو حذف کنن و ردی TU5P و نسخه جدید و قدرتمند تر XU7 کار کنن

        ۱۴
        ۱۲
        • محمد گفت:

          ببینید بحث گشتاور نیست اگر منظورت آمار و ارقام رو کاغذه که بازهم xu7 همچین اختلافی نداره که مسأله اصلی ۱۶ سوپاپ بودن موتور هستش تو خودت ببین یک موتور ۱۶ سوپاپ چقدر نرم و روان تر از موتور ۸ سوپاپ تحت فشار کار می‌کنه والی موتور تیبا ۸ سوپاپ هست ولی مصرف بیتشری داره نسبت به پراید حالا اگر این موتور ۱۶ سوپاپ بشه چقدر استهلاک و مصرف حتی تو سر و صدای خورده موتور تاثیر داره

          ۲
          ۰
  7. مرتضی گفت:

    نویسنده محترم مقاله توجه داشته باشند که ایران خودرو خصوصی نشده و تغییر موتوری اتفاق نیفتاده، همون موتور قبلی بهینه شده و قیمت ها دو برابر پارسال شده، تصور اینکه خصوصی بودن این شرکت در نهایت باعث رضایت مشتریان شده یک نتیجه گیری زودهنگامه

    ۴۰
    ۲
  8. علی گفت:

    به معنای واقعی ایران خودرو و سایپا.هر دو اشغال ساز.به معنای واقعی دزد.

    ۵۶
    ۱
    • داود گفت:

      خلاصه داستان اینه که هردوشون یعنی سایپا و ایران خودرو یک مشت دزد حرفه‌ای هستندکه مردم مخصوصا قشر متوسط از جامعه رو به دلیل ضعف قدرت خریدمون بد ظلمی می‌کنند هیچ نظارتی نمیشه و هیچ فریادرسی نیست

      ۵
      ۰
  9. آرش گفت:

    وای عجب پیشرفت شگرفی!!!!!!

    ۳۶
    ۲
  10. ناشناس گفت:

    ی طور نوشتین کنارگذاشت ادم فکر میکنه مملکت صاحب پیداکرده

    ۴۴
    ۲
    • محمد گفت:

      ملت فکر نکنم عمر هیچکدوممون قد بده تا خلاصه ببینیم حداقل یکی از این دوتا خودرو ساز پیر و کم تجربه!!ایرانی جرات کنن و اعتماد به نفسشو داشته باشن موتور کاملا پلم با روکش کامل بسازن .سدان فول سایز یا سدان متوسط طلبشون فعلا فقط میتونن همین ماشینا سایز کوچیکو با موتور فکستنی عهد بوق بسازن.

      ۲
      ۰
    • منصور گفت:

      یعنی گند کاری های اینا هم تمومی نداره چ خبره موتور به این خوبی رو میخواهی توقف تولید کنی بابا والا بشینی پشت تی یو ۵ مرده اش هم گذاشته باشه ایکس یو پلاس و ایکسیو ۷ رو می ارزه موتور به این کم خرجی و کم اصتحلاک همه آرزوشو دارن الان همین تی یو فایو پلاس هم بالاخره یه سری گندکاری زیادی کردن‌.

      ۱
      ۰
    • مهدی گفت:

      ازکی ایران خودرو صاحب این موتورها شده این بغیر ازای اف سون اینها صاحب هیچ موتور ی نیستند وهرنوع تغییرات در موتور تیو فایو غیر اصولی است مخصوصا حالا که این مسولین ایران خودرو که فقط حقوق نجومی میگیرن وسوادصفر

      ۲
      ۰
  11. ناشناس گفت:

    در حال حاضر اکثر خودرو های خارجی چه برقی و چه بنزینی از گیربکس اتوماتیک استفاده میکنن و گیربکس های دستی قدیمی به ندرت در بین خودرو ها دیده میشه ولی هنوز که هنوزه خودرو سازان داخلی نتوانسته گیربکس اتوماتیک با کیفیت و کم استهلاک تولید کنند. در تولیداتی مانند تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک و دنا اتوماتیک و غیره مردم به شدت شاکی و اعلام نارضایتی کردن که امیدوارم این مشکل هم برطرف شود

    ۳۷
    ۰
  12. Moein گفت:

    دالگخیزا مگه موتور زانتیا ۲۰۰۰ چشه اونو یه دست بکشید با گیربکس خودش ، کمی هم تقویتش کنید نه ظعیف تر ، با کمی دستکاری راحت میشه ۱۵۰ اسب قابلیت توربو هم داره که دیگه پر رو توان میده گیر دادین به این تیوفایو که هی دور بالا ندارع قندرا سوار میشن

    ۱۲
    ۴
    • آرشام گفت:

      متأسفانه زانتیا موتورش دیگر فرانسه به علت تحریم به ایران نمیده
      وگرنه کسی در شاهکار بودنش شک و تردید نداره.
      حتی نسخه ۱.۸ شتاب و صدایی داشت افسانه ای بماند ۲ یا ۳

      ۸
      ۰
    • محمد گفت:

      اون موتور نتونسته استاندارد یورو ۴ رو چند سال پیش پاس کنه و الا تا الان برا تولید کردنش هیچ مشکلی نداشتن الان پس چرا قطعات یدکی ش تو بازار هست ربطی به تحریم نداره تازه اینا خونواده موتور xu هستند xu7 یا حالا xup هم هم خانوادشن بسیاری قطعاتش مشترکه با اون زانتیا که میگی

      ۰
      ۰
    • نورد گفت:

      حجم موتور بالا با ۱۲۰ ۳۰ ۵۰ و..
      بدرد نمیخوره فقط اسم حجم رو‌یدک می‌کشه آلایندگی زیاد و پرمصرف و بدردنخور.
      موتور های هزار سیصد الان حدود دویست اسب تولید میکنن . موتور زانتیا قدیمی و ناکارآمد است

      ۰
      ۰
  13. هادی گفت:

    کلا تو مملکت ما به دلیل بودجه های باد اورده از جیب ملت تولید کننده های دولتی روش ازمون خطا رو پیش میرن و همیشه هم شکست میخورن و همیشه هم مقصر چیزی جز راه خودشونه. عادت کردن چرخ و اختراع کنن. یکبار برا همیشه نمیرن از یه شرکت ژاپنی یه خط تولیدشو تو ایران ببندن. هم دانشش رو بدست بیارن هم سخت افزار ارتقا بدن. شخصیت اقتصاد ما در حد اشغال جمع کن های سطح شهره. با این تفکر ما هیچ وقت بجایی نمیرسیم. دلیل ادم درست و تحصیلکرده سر جاش نیست و جاش ریش بزاری و مهر داغ بچسبونی رو پیشونی میتونی با مدرک سیکل هم تا قله های فساد تو مملکت ادامه بدی.

    ۱۹
    ۱
    • وحید نعمتی گفت:

      ساخت گیربکس اتوماتیک در صنعت خودرو یک تکنولوژی هایتک و پیشرفته هست که در داخل ایران توان و تکنولوژی ساختش وجود نداره اینها هنوز بعد ۲۲ سال تازه یه زمانبندی متغیر روی tu5 میذارن و اسمش رو میزارن tu5p بعد هم میخوان تا پنجاه سال آینده تولیدش کنن

      ۷
      ۰
    • پرهام گفت:

      توروخدا ایران خودرو یه موتور خوبی داشت به اسم تیوفایو اونم بهش پایان داد بجاش ای اف سون و پایان بده رو همه چی میزاریش رو ری را اخه موتور ۱۷۰۰ سی سی برای نیم شاسی چجوری جواب میده کشش نداره واسه جاده

      ۲
      ۱
  14. هومن گفت:

    واقعا که براتون متاسفم برای ۸اسب بخار توان و ۲نیوتون متر گشتاور چقدر پول میخاید بگیرید یادتونه میگفتن XUPکم مصرف تره نسبت به xu7تازه واشر هم نمیزنه کدومش راست بود؟ میدونین سری اسپرت tu5که فقط تو فرانسه بود چند اسب بود؟ ۱۲۵اسب و ۱۵۵نیوتون متر گشتاور بله قوی تر از این که ۲۲سال بزرگتره حالا اینا که هیچ تو ایران کلی موتور خوب داریم که فرانسه داده ولی خودمون تولیدش رو متوقف کردیم به عنوان مثال میتونین موتور THP(پژو ۲۰۰۸)رو روی ریرا خودتون نصب کنید (البته مردم یادتون باشه خود فرانسه قطعه نداد و تولیدش متوقف شد) ولی اینا به کنار موتورو قبلا داده پس میتونین با قلدری بسازینش یا موتور زانتیا ۲۰۰۰که ۱۳۵اسبه میتونین یه نسخه ۱۵۰اسبی اتمسفر و یه ۱۸۰الی۲۰۰اسبی توربو ازش بسازین
    (البته واقعا خیلی از موتور ها تولیدشون توسط فرانسه متوقف شده و خیلی هارو نمیشه برگردوند ولی خواهشا اونایی که میشه برگردونین

    ۱۱
    ۰
  15. سعید گفت:

    ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر!!!!!
    زهی خیال باطل

    ۱۱
    ۰
    • آرشام گفت:

      ما که تیوفایو اصلی داریم فرانسوی صدی ۶ میسوزونه
      حالا تیوفایو پلاس نمیدونم فکرکنم پر مصرف تره چون استاندارد آلایندگی و کربن دی اکسید بالاتر رفته محسوس و این یه ضعفه.

      ۲
      ۰
    • درویش گفت:

      من ۲۰۶ با موتور TU5 دارم. مصرف بین تهران محل کار و ساکن گرج هستم تقریبا ۶.۲ هست و تهران مشهد ۵.۵ نمیشه

      ۰
      ۰
  16. محسن گفت:

    یه جوری میگه کنار گذاشته شد و به موزه پیوست انگار واقعا یه محصول جدید و بروز تولید کردن… لامصب این همون موتوره با تغییرات بسیار جزئی

    ۹
    ۰
  17. شهروند گفت:

    نویسنده میفرماید اگر TU5نبود ،ایران خودرو هم نبود . نیست که حالا از موتور های دیگه استفاده نمیکنه . آریسان با موتور پیکان را تازه گذاشته کنار

    ۵
    ۰
  18. کامران گفت:

    تنها مزیت TU5اینه که نسبت به بقیه موتورهای ایران کم استهلاک تررهست .اما چه فایده ایران خودرو و بقیه یه گیربکس اتومات ATکم استهلاک نتونستن رو خودروهاشون سوار کنن …شاید تنها گزینه گیربکس نسبتا کم اسنهلاک برای آیسین اچسی کراس بود که تحت لیسانس ژاپن توسط چین زده میشد که اونم ایرادات خودش رو داشت .اولا از رده تولید خارج شد و نسبتا قدیمی حساب میشد . .دوما بعلت ۴ دنده بودن مصرف خودرو در شهر نسبتا بالا هست .هر چند خیلی خیلی بهتر از cvtهای بازار هست .الان هم کمبود یه گیربکس اتومات کم استهلاک ATدررهمه خودروسازهای وطنی مشهود هست .چینی ها هم که cvtهستن و خیلی سریع زنجیر پاره میکنن و هزینه های تعمیر وحشتناک دارن .یعنی هیچ گزینه معقول و اقتصادی درربازار وجود نداره .

    ۵
    ۱
    • آرشام گفت:

      نه مزیت زیاد داره
      مخصوصاً نسخه اول فرانسوی
      یکیش مصرف خیلی کم، صدای زیبا، کم استهلاک و کم دردسر و سخت جون، شتاب عالی مخصوصاً با آی سیو زیمنس یا بوش یا ساژم و دریچه سیمی
      استاندارد آلایندگی خیلی خوب
      گیربکس AT رو دنا پلاس توربو به تازگی اومده ها
      CVT محاسن خودشو داره مثلاً دور موتور همیشه کم هست و مصرف سوخت خیلی کم
      ولی معایبم داره.
      گیربکس آیسین ژاپن که محشره مخصوصاً تو پژو ۲۰۰۸
      حالا تو اچ ۳۰ کراس قدیمی شده این گیربکس ولی عملکرد خوبی داره فقط کاش ۵ دنده می‌بود یا ۶.
      وگرنه AL4 هم قدیمی شده و عملکرد خوبیم نداشت تازه.

      ۱
      ۰
  19. سهیل گفت:

    یه جوری تیتر زدید خداحافظی من خوشحال فکر کردم کلا دیگه ‌tu5 جمع شد تیوفایو پلاس که همون تیوفایوه با یه سری تغییرات جزئی خالق شتاب کم استهلاک هم جالب بود برام چون اصلا موتور کم استهلاکی نیست و الان موتور m15 یا موتور k4m خیلی کم استهلاک ترن قدرت و گستاورشم که معمولیه کلا تا ۶۰ سال دیگه tu5 تولید میشه فقط سایپا اونو نداشت که حالا دیگه اونم داره یه موتور فرانسوی قدیمی خیلی معمولی که حالا هم با این کیفیت ایران خودرو آشغال هم شده

    ۰
    ۱
    • آرشام گفت:

      تیوفایو هیچ وقت کنار گذاشته نمیشه
      چون= مرگ همزمان ایران خودرو و سایپا
      مخصوصاً تحریمه هیچ موتور خارجی نمیتونن بزارن.
      فوق‌ العاده کم استهلاک و سخت جون و خوش صدا و شتاب عالی( مخصوصاً در سری اول فرانسوی)
      تجربه نکرده نباید اشتباه گفت که.
      TU5P هم درسته ایرانیزه هست ولی کم مصرف و صدای نرم و دوام خوب و موتور خوبیه البته شاهین سایپا EC5 داره و بهتره.
      K4M بله نادر بود، شتاب محشر و استهلاک ۰
      ولی M15 افتضاح
      شتاب ۰ دردسر ۱۰۰۰ مخصوصاً توربو
      تو سری M فقط ۱۳ خدا بیامرز عالی بود.

      ۰
      ۰
  20. امین گفت:

    معمولا یک الی دو دفعه می توان رنگ عوض کرد و طرف مقابل رو از دست نداد
    در خصوص مرغوبیت محصولات و خودروهای دولتی فقط خودتون را گول می زنید
    هر چیزی بدون دلیل موجه انحصاری شد محبوبیتش از دست می رود
    فقط کافی است واردات و آزادی در انتخاب خرید اعلام گردد
    آنچه مشاهده می شود ملت خودرو خارجی خواهند خرید یا از تولیدات بنجل و گران داخل خواهند خرید

    ۰
    ۰
  21. طاهر گفت:

    در کل موتور xu7 قدرت و گشتاور بیشتری داره و بر عکس tu5 توی سربالایی کم نمیاره واگر به درستی ازش نگه داری بشه تا ۱۵۰ هزارتا و یا بیشتر واشر به هیچ عنوان نمیزنه البته شانسی هم هست و اینکه از گاز سی ان جی در این موتور اصلا نباید استفاده شه . موتور tu5 فقط روی تیپ ۵ و ۲۰۷ جوابه نه روی پلت فرم ۴۰۵ و مشتقاتش ….وسلام

    ۰
    ۱
    • آرشام گفت:

      از تفکر ۳۰ الی ۴۰ سال پیش بیرون بیاید خواهشاً
      فقط رو ۲۰۶ و ۲۰۷ جوابه؟
      پس یه زمان پارس های ۹۶ به قبل که شتاب ۱۰ یا حتی ۹ میزدن ( تو نت هم هست فابریک تازه) با آی سیو بوش یا کروز چی یا دریچه سیمی؟
      اینا آدم نیستن؟
      XUP آشغال ترین موتوره
      قدرت هیچی نداره صفر تا صد ۱۷ رو سورن پلاس😆😆😆
      واشر هم میزنه
      ایرانیزه هم هست خدا می‌دونه قطعاتش چه بلایی سرش آوردن
      بعدشم XU7 برای سی ان جی مناسبه اشتباه نکنید البته ای اف سون مناسب ترینه.
      XU7 یه زمان اصلیش فرانسویه خوب بود خدایی ولی تموم شد دیگه قطعاتش پژو به ایران نداد و استفاده نمیشه.
      مثلاً موتور فوق‌العاده عالی EP6 که ایران خودرو مجوز استفاده رو ازش نداشت
      اگر میداشت قول میدادم ۱۰ هیچ ای اف توربو خاک می‌کرد چه برسه به XU7P یا XUP.
      تیوفایو پلاسم ایرانیزه شده ولی هرچی باشه خیلی بهتره از XUP.
      بعدشم پلتفرم ۴۰۵ از ۲۰۶ قدیمی تره نمی‌دونید چیزی نگید
      و وزن کلا ۱۰۰ کیلوگرم یا ۲۰۰فرق داره ۱۰۰۰ کیلوگرم که فرقی نداره بگی تاثیر تو شتاب میزاره.
      همین تیوفایو مخصوصاً فرانسویا شتاب درحد ای اف سون توربو با دردسر کمتر و صدای زیباتر و می‌زاره دور موتورم بالاتر ببری و عمر خیلی بیشتر
      چرا کسی نمیگه اینو؟ فقط بلدید موتور ۴۰ سال پیش سرطانی XU7P که هیچ وقت به پای اصلیش نمیرسه رو بزرگ کنید یا ای اف توربو.
      حتی تیوفایو پلاس باز کم دردسر و کم مصرف و کم صداست با اینکه شتاب خوبی نداره( البته بهتر از XUP تو شتاب)
      XU7P بخواین شتاب خوب ببینین آی سیو باید زیمنس یا بوش باشه یا ساژم بعدشم دریچه سیمی و ماشینم سبک مثلاً پارس
      تازه واشرم نزنه صلوات😆
      صداشم که صد رحمت به پیکان.
      باز XU7 اصلی خدایی خرکار بود و خوش صدا و خوش شتاب و تعمیر ساده و قطعات فراوان
      این هیچی نداره
      روغن ۰۲۰ هم می‌خواد که هزینه اضافیش فوق‌العاده زیاد می‌کنه اینم نکته منفی XUP.

      ۰
      ۰
    • آرشام گفت:

      خیر.
      تیوفایو رو پارس و سمند ( سمند یه مدل تیوفایو داشت سرچ کنید میاد)
      و شاهین پلاس
      و اچ ۳۰ کراس و خیلی خودروهای دیگه عالی جواب داده مخصوصاً سری اول فرانسوی یا EC5 جدید
      شتاب ۹ یا ۱۰ رو چرا کسی نمیگه مثل ای اف توربو هست؟
      تازه خوش صداتر از ای اف توربو و دردسر کمتر و عمر بیشتر.
      XUP موتور خیلی بدیه و عملاً شاید تو سال ۱۹۹۵ شاید موتور تقریباً قابل قبولی میتونست باشه.
      واشر زدن خوراکشه
      دوام ۰
      سرعت ۰
      صدا ۱۰۰۰
      شتاب ۱۷ رو سورن پلاس 😐
      البته برای سی ان جی ایکس یو سون مناسبه اشتباه نکنید
      روغن ۰۲۰ XU7P میخواد که خیلی خیلی گرون و از این لحاظ بده.
      اینم معایب بزرگ دیگرش.
      تیوفایو پلاس با اینکه ایرانیزه شده باز از XUP فوق‌العاده بهتره
      البته نسخه بهترش EC5 هست
      XU7 فقط اصلیش خوب بود و تمام که دیگر استفاده نمیشه و تموم شد

      ۰
      ۰
  22. Saman گفت:

    موتور tu5 در‌ابتدا ۱۱۰ اسبی‌بود و مصرفش از موتور tu5p کمتر و شتابش بیشتر‌بود و کلا بازدهی بالایی داشت و به‌مرور‌زمان افت کرد. واین موتور‌جدید‌پلاس ‌نسبت به مدل‌اولیه که وارد ایران شد و خودمم مدل ۸۴ داشتم هیچ پیشرفت و برتری ‌نداره. بجز خرابی و استهلاک بیشتر‌بخاطر‌تراکم بالاتر

    ۲
    ۰
    • آرشام گفت:

      واقعا حق گفتی دمت گرم
      بالاخره نظر حق و درست شنیدم
      البته باز تیوفایو پلاس خیلی بهتره از XUP چون واشر نمیزنه خوش صدا تر و شتاب بهتر و دردسر کمتر و روغن گرون ۰۲۰ نمیخواد
      ولی قبول هیچی اصلی فرانسوی نمیشه.

      ۱
      ۰
    • آرشام گفت:

      درکل ایران خودرو ای اف سون خیلی تمرکز کرده
      و موتور خدایی خوبیم هست همه نسخه هاش مخصوصا توربو
      فقط انتظار شتاب بهتر از توربو داشتم لامصب تیوفایو فرانسوی شتابش مثل اینه😐.
      البته یه دلیلیم هست ای اف توربو دور موتور نمیزاره بالای ۵۶۰۰ ببری
      اگر تا ۶۵۰۰ یا ۷۰۰۰ میزاشت قطعا شتاب فوق‌العاده افسانه ای داشت.

      ۱
      ۰
  23. محمد گفت:

    بابا مغز خر خوردید با کره و چین کارو شروع کردید اونا کجان ما کجا اینهمه پول میگیرید همه جوره کیف میکنید لامصبا از شرکت های دانش بنیان استفاده کنید دو محصول به جای ده تا که لااقل افغانستان بدردش بخوره بخره میرسلیمتون فرق …نمیدونه بجای رانت بازی و دقل یه فکر بکنید و گرنه مردم صبرشون تموم بشه بجای ویلا ملک تو خارج یکم وطنتو دوست داشته باشید ما ازجنگها بیشتر داریم کشته براماشینهای اشغالتون میدیم بجای آپشن که البته شما میگید وگرنه اصلا آپشن نیستند دو تا ماشین خوب کم مصرف با اب وهوای ایران بسازه گرم سوز نباشه بسازید مردم دعاتون کن از سپاه یاد بگیرید اصلا بدید به سپاه اونوقت ببینید مردم چقدر دعاتون میکنن

    ۰
    ۰
  24. حسن قلی گفت:

    اگر یه نگاهی به امار فروش خودرو تو دنیا بندازین متوجه میشین خودروهای فرانسوی فروشی معادل خودروهای جینی دارند و کمترین سهم بازارو….حالا تو ایران خط آشغالشو میخرند و هرسال یه خودرو بزک کرده ازش درمیارن که الانم شده tu5پلاس….الحق که پژو آخوندی

    ۱
    ۰
  25. م گفت:

    یعنی گند کاری های اینا هم تمومی نداره چ خبره موتور به این خوبی رو میخواهی توقف تولید کنی بابا والا بشینی پشت تی یو ۵ مرده اش هم گذاشته باشه ایکس یو پلاس و ایکسیو ۷ رو می ارزه موتور به این کم خرجی و کم اصتحلاک همه آرزوشو دارن الان همین تی یو فایو پلاس هم بالاخره یه سری گندکاری زیادی کردن‌.

    ۰
    ۰
  26. شاهین گفت:

    به خدا قسم من یکی نمیتونم محصولات سایپا بخرم چه رسد به ایران خودرو خدا ذلیلتون کنه

    ۲
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X