موضوعات داغ روز:

داستان ناتمام پژو پارس ؛ چه کسی مقصر است؟

منتشر شده در 02 اردیبهشت 1403 ساعت 13:08
نویسنده محمدرضا پاداش
داستان ناتمام پژو پارس

این روزها بحث اعتراض های خودرویی داغ شده و هر هفته تجمع های اعتراضی مختلف خودرویی را شاهد هستیم. اما چه شد که قصه خودرو به اینجا رسید؟ چه کسی مقصر داستان پژو پارس است؟

همه چیز به زمان وزارت سید رضا فاطمی امین برمی گردد. زمانی که بازار خودرو ملتهب بود و ناترازی تولید و تقاضا به حداکثر ممکن رسیده بود. در آن زمان عرضه خودروهای پرتقاضا به صورت قرعه کشی انجام می شد و برای حل مشکلات بازار، وزارت صمت تصمیم گرفت روشی نو به نام اولویت دهی در سامانه یکپارچه را روی کار بیاورد. روشی که در ظاهر با قرعه کشی تفاوت داشت اما در باطن همان قرعه کشی بود که نام اولویت دهی آن را شیک تر جلوه می داد. البته نکاتی در این روش وجود داشت که باعث تنش های این روز های بازار خودرو شده است. مشکل و باگ اصلی سامانه یکپارچه را می توان در داستان پژو پارس دید که در ادامه به آن می پردازیم.

مشکل بزرگ سامانه یکپارچه عرضه خودرو

اظهارات جدید از شورای رقابت حاکی از آن است که صرف ثبت نام در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی کند! این یعنی مشتریانی که با موعد تحویل بلند مدت در این سامانه ثبت نام انجام داده اند عملا هیچ طرف حسابی ندارند. در واقع این اظهار نظر از شورای رقابت حق را در این موضوع به خودروساز می دهد و نه مشتری! البته دلایلی منطقی پشت این داستان وجود دارد. اول آنکه خودروساز عرضه آینده خود را در این سامانه با دیدی بلند مدت پیش بینی می کند اما اگر تامین ارز صورت نگیرد، قاعدتا خودروساز به برنامه هایش نخواهد رسید. همچنین وضعیت اقتصادی ناپایدار کشور اجازه ثبات قیمت را به خودروساز نمی دهد و همین باعث می شود مشتری در هنگام تحویل خودرو شاکی باشد که ما این خودرو را با فلان قیمت خریده ایم و قیمت جدید زیاده خواهی خودروساز قلمداد می شود!

در مورد پژو پارس داستان از این هم پیچیده تر می شود. پژو پارس قرار بود با اعمال استانداردهای جدید تولید، از خط تولید کنار رود و اصلا قرار نبود الان بحث قیمت و عرضه این سدان را داشته باشیم. در زمان نخستین عرضه ایران خودرو در سامانه یکپارچه، بر اساس شنیده ها، ایران خودرو با فشار های وزارت صمت تعداد زیادی پژو پارس را عرضه کرد و از همان زمان هم مشخص بود که برای تولید این خودرو با چالش روبرو خواهد شد. در ابتدا قرار شد جایگزین های پژو پارس به مشتریان تحویل داده شود اما با فشار مشتریان، استاندارد سرانجام مجوز ادامه تولید را داد. اما حالا ایران خودرو موافق تولید با قیمت قبلی نبود و افزایش قیمت را اعمال کرد و حالا مشتریان شاکی از این افزایش قیمت هستند.

با وجود اینکه مشتریان و عموم مردم مقصر اصلی را خودروساز می دانند اما اگر کمی عمیق تر به داستان نگاه کنیم متوجه ایراد اصلی در مدل عرضه می شویم. عرضه در سامانه معیوب یکپارچه آنقدر بی قاعده بوده که هم مشتری از آن ناراضی است و هم خودروساز. سامانه ای که تنها یک تاریخ اولویت به مشتری می دهد و هیچ تعهدی برای هیچ کس ایجاد نمی کند. این سامانه تنها بصورت مقطعی و ذهنی آرامش خاطر را به مشتری می دهد که در فلان بازه زمانی در آینده شما صاحب خودرویی خواهی شد اما این را به مشتری نمی گوید که خودروساز می تواند خودرو و یا قیمت آن را تغییر دهد.

چرا از مشکلات درس نمی گیریم؟

حالا که با برقراری تجمعات اعتراضی خودرویی متوجه عیب های اساسی این سامانه شده ایم، چرا مسئولین سامانه یکپارچه را کنار نمی گذارند؟ بهتر نیست شرایط فروش های قطعی و پیش فروش را داشته باشیم به جای این شرایط نامعلوم و مبهم؟ بهتر نبود خودروساز در فروش های خود به صورت مستقیم متعهد می شد و نه در یک سامانه که هیچ قراردادی در آن منعقد نشده؟ چرا مسئولین این نارضایتی عمیق را در مشتریان نمی بینند و حتی برای عرضه خودروهای جانبازان و وارداتی هم همان مسیر را پیش گرفته اند؟

ویدیو های پیشنهادی

۲۶ Responses to “داستان ناتمام پژو پارس ؛ چه کسی مقصر است؟”

  1. yassinam گفت:

    دارن بدترین ظلم را در حق پارسی می کنند که حواله دارانش ضعیف ترین قشر جامعه است

    ۹۳
    ۱۰
  2. م ر گفت:

    سلام حق با مردم بابت ماشین پارس ایرانخودر زیاده خواست تخلف کرده

    ۵۹
    ۳
    • مهدی گفت:

      ظلمه به خدا!!!
      من اگه ۵۰۰ میلیون توی حساب داشتم که ۶ ماه پیش میدادم نوش رو میگرفتم هم پولم ۵-۴ ماه از ترس ارسال دعوتنامه خاک نمی‌خورد و هم اینقدر با اعصاب و روانم بازی نمیشد!!

      ۵۴
      ۰
    • محمدرضا گفت:

      خدا‌یا‌ازسرجات‌بلند شو‌تاشاید
      حق‌سرجایش‌بنشید ازدست‌این‌همه‌ظلم

      ۱
      ۰
  3. سید محسن گفت:

    بله اگه اینطور که شما میگین باشه درسته, ولی چرا کسی نمیگه خودرو از سال قبل انبار کرده تا با قیمت بالاتر امسال بفروشه، نتیجه حمایت از تولید داخل و میشه تو خودرو دید ، وای بحال مردم ایران ، لوازم خانگی هم این رویه رو پیش گرفتن…

    ۴۱
    ۱
    • راضیه امیری گفت:

      دندونگردی ایرانخودرو باعث این مشکلات شده هر فصلی رابایدبه موقع خود تحویل می دادولی از همون اول نقشه داشت تا به بعد سال ۴۰۳ بندازه تا افزایش قیمت بزنه وگرنه تا آخر اسفند ۴۰۲مجوز استاندارد داشت وبه کل زمستان‌ها باید ماشیناشونو میداد ما زمستان ۴۰۲ هستیم واز موعد تحویل ۵ماه گذشته وسال۴۰۲،،، ۲بار افزایش قیمت داشتیم واین افزایش قیمت جدید شامل حال زمستان ۱۴۰۲ نمی باشد

      ۱۶
      ۰
      • ناشناس گفت:

        نبودن برخورد قاطع با ایران‌خودرو کاررا به اینجا کشونده .خودشرکت باعث گرون شدن خودروهاست.دوزارحقوق کارگررامیخوان اضافه کنندده روز جلسه میذارن ولی یه شبه ۱۵۰میلیون رو پژو پارس .چه کسی تاییدکرده .اینا روبایدتوخیابان بچرخونن.یه سری مردم طلا فروختن .وام گرفتن تا یه ماشین بگیرن آخه بی انصاف این پول رو چه جور میخوری .لعنتی

        ۱
        ۰
    • علی گفت:

      ربطی به تحویل زمستان ندارد باید طرح زمستان را با همان قیمت تحویل دهند حتی باید خسارت هم به تحویل زمستان پرداخت کنند .ولی یه چیز این وسط میلنگه چجوری رئیس جمهور نمی تواند به این کار ورود کند .چند درصد سود را به وزرا و نماینده ها میدهند

      ۱۲
      ۰
    • یاسین گفت:

      تا وقتی که عده ای ناتوان در راس دارند مدیریت می کنند و تفکرات میرسلیم و همفکرانش بر مملکت حاکمیت دارند .باید به فکر بهبود وضعیت نباشید

      ۶
      ۰
  4. سید محسن میرمحمدی گفت:

    سلام من از همون شب اول که متوجه گران شدن پارس شدم با دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتم شما هم اگه مثل من دنبال گرفتن حق خودتون هستید تماس بگیرید تا این پارس لعنتی رو تحویل بگیریم با قیمت مناسب.
    این بازی از روز اول مشخص بود که بهانه است برای گران کردن.
    غلط کردن تو زمستان تحویل ندادند که حالا بخواییم با این قیمت خرید کنیم

    ۵۴
    ۳
    • سعید گفت:

      اگه توی این مسولین بی عرضه یه مرد پیدا بشه نمیزاره ایران خودرو اینجوری ظلم کنه اگه میخواستن تحویل بدن پارسال میتونستن ولی همه این سیاه بازی واسه افزایش قیمت بود

      ۹
      ۰
    • کاظمی گفت:

      دعوای زرگری با سازمان استاندارد کرد تا تحویل ماشین رو ببره توی سال جدید و قیمت رو ببره بالا . و نمی دونم چرا خیلی اصرار به فروش سورن داره . قیمت پارس شد مثل سورن اما شرایط اقساط رو فقط برای سورن گذاشت

      ۷
      ۱
  5. علی گفت:

    مسخره ترین طرح همین سامانه ی یکپارچه هست الان نزدیک به یکسال منتظریم سامانه باز بشه ثبت نام کنیم اما متاسفانه خبری نیست هیچ کس هم جوابگو نیست

    ۴
    ۰
  6. ناشناس گفت:

    سلام لطفا در سایت ها و گروهها و کانالهای مجازی لینک کارزار را بفرستید. و خود نیز امضا نمایید.
    این افزایش بی رویه قیمت دامن همه را می‌گیرد حتی دوچرخه سوران را. بی تفاوت از این گرانی نگذریم. با سپاس

    ۷
    ۰
  7. Mohammed گفت:

    سلام این کارها را کردن که قیمت کارخانه را بالا ببرند تا ایران‌خودرو بتونه سود بیشتری کنه تا از مردم بیشتر بگیرن این هست سیاست کثیف ایران‌خودرو که با دولت دست به دست هم دادن تا می تونن بخورن

    ۴
    ۲
  8. M گفت:

    صد میلیون پول بلوکه کردید که بگید تعهدی
    ایجاد نمیکنه ، نمیشه آقای شورای رفاقت که هم خیالتان از تولید راحت باشه هم تعهد نداشته باشید !!!
    ما زمستانی های ۱۴۰۲ با ۱۶۰ ثبت نام کردیم بعد شد ۲۵۸ دوباره قیمت را کردن نزدیک ۳۰۰ ، یعنی برای ما که نوبت هامون پارسال بوده و تو ماه پنجم تأخیر هست بازم میخواهند قیمت را افزایش بدن .
    خدا لعنت تون کنه که با اعصاب مردم بازی میکنید .

    ۵
    ۰
    • علی گفت:

      بخدا این ظلم که هیچ مسعولی جواب نمیده اخه وقتی که پول بلوکه کردن تا نوبت بهمون بدن فکر تولیدش بوده که نوبت داده بعد ایران خودرو همیشه سه ماه زودتر دعوتنامه میفرستاد چرا واسه اولویت زمستان که باید پاییز پول میگرفت گذاشته اردیهشت بعدازپنج ماه توروخدا به فکر ما باشید که یکساله پولمون خوابیده بی ارزش شده حالا دوبرابرشو باید بدیم خداوکیل این انصاف نیست هم پول نداریم هم ازبس انتظارکشیدیم که دیگه این شوک قیمتی هم لذت ماشینو ازمون گرفت هم سکته میکنیم بخدا چه شبهایی تاصبح نمیخوابیدم ارزوداشتم زودتر پیامک واریز بیاد برام الان اومده بااین وضع خدایی کل خانواده اعصاب خراب وخودم داغون هم ماشین ندارم هم لذت روخراب کردید بی انصاف نباشید اگه اون دنیا حق باشه بخدا از باعث وبانیش نمیگذرم

      ۳
      ۰
  9. ناشناس گفت:

    وقتی فکرتون اینه ک پارس و دویستوپنجاه میگیرن و هشتصد میفروشین اینطوری می‌ره تو پاچتون….

    ۱۰
    ۸
    • ناشناس گفت:

      چقدز گفتیم ملت نخرید پول تو شکم این مافیاها نریزید، همین مبلغ پول رو سکه بخرید بذارید کنار ببینید از پارس بیشتر سود میده. گوش ندادن این هم نتیجه‌اش
      ایرانخودرو با وقاحت تمام منت هم میذاره سر مردم

      ۱
      ۰
    • E گفت:

      من کارگرم جوان سی ساله ب امید خرید ی ماشین صفر کلی وام گرفتم کار کردم منت کشیدم من برای زیر پام میخوامم مسئول گرانی خودشونن تو بازار همین بس تحویل فوری چرا نمیزارند سریع بدن قیمت شکسته بشه سالها پیش تحویل کارخانه با در بنگاه تفاوت انچنانی نداشت و خودرو خریدنش راحت بود حالا چی

      ۰
      ۰
  10. ناشناس گفت:

    بخاطر سودش ۴۰۰ سودشون شد ۲۵۰ گریه می کنن یابچه آورده حق این بابا ماشین ۳۰۰ زیر بازار می خرید شکر کنید اینام از همون گروه تلگرام پارس زمستان ۴۰۲ تشکیل دادن این فیلم فرستادن شبکه خارجی تا بتونن قیمت بیارن پایین سودش زیاد شه اینا تحویل بگیرن فروختن همشون

    ۴
    ۳

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.