%۰.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۱
رانا پلاس
۹۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
ساینا S
۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
سورن پلاس - XU7P
۹۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
شاهین GL
۱,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
اطلس GL
۸۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
ری را
۱,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
آریسان ۲
۷۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس G
۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
کی ام سی T9
۳,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
بک X3 پرو
۱,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
فوتون تونلند G7
۳,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
کوییک S
۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۱
رانا پلاس
۹۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
ساینا S
۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
سورن پلاس - XU7P
۹۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
شاهین GL
۱,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
اطلس GL
۸۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
ری را
۱,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
آریسان ۲
۷۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس G
۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
کی ام سی T9
۳,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
بک X3 پرو
۱,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
فوتون تونلند G7
۳,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
کوییک S
۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰

بررسی رفتار بازار ؛ چرا رانا پلاس محبوب نشد؟

منتشر شده در 04 مرداد 1404 ساعت 19:30
نویسنده آرام عزیزی
عکاس علیرضا پاداش
چرا رانا پلاس محبوب نشد؟ جوجه اردک زشت ایران خودرو

رانا پلاس را می توان مظلوم ترین محصول ایران خودرو به حساب آورد که هیچ گاه نتوانست خودرویی محبوب در بازار شود.

رانا پلاس را می توان مظلوم ترین محصول ایران خودرو به حساب آورد که همیشه در مواجه با فشار های درون خانوادگی ایران خودرو و بازار بوده است. برنامه توسعه رانا در دهه ۸۰ با هدف جایگزینی پیکان آغاز شد و قرار بود محصولی با رده قیمتی پیکان به نام رانا به بازار عرضه شود. این خودرو بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۶ اس دی که در دهه ۸۰ ایران خودرو بر روی آن با پژو سرمایه گذاری کرده بود ساخته شد. رانا نسخه ارزان سازی شده از پژو ۲۰۶ اس دی به حساب می آید که در سال ۹۱ به بازار راه پیدا کرد. ایران خودرو تا سال ۹۹ تولید به رانا با تیپ LX ادامه داد و در نهایت در همان سال با تغییراتی در ظاهر، پیشرانه و گیربکس (در نسخه سقف شیشه ای) این خودرو، اسم آن را به رانا پلاس تغییر داد. رانا پلاس از سال ۹۹ تا کنون در خطوط تولید ایران خودرو حضور داد اما همانند نسل قبلی این خودرو نتوانست موفق باشد و جایگاه بالایی در بازار پیدا نکرد. این مطلب آخرین خودرو به برسی این موضوع می پردازیم که چرا این خودرو هرگز نتوانست همانند دیگر محصولات ایران خودرو موفق باشد.

تولید رقبا در خود ایران خودرو

چرا رانا پلاس محبوب نشد؟ جوجه اردک زشت ایران خودرو

اصلی ترین دلیل برای اینکه رانا پلاس هرگز نتوانست موفقیت نسبی را به دست آورده تولید رقبای آن در خود ایران خودرو بود. دیگر شرکت های مونتاژ کار و تولید کننده بجز سایپا آنهم به صورت محدود هیچ کدام محصولی نداشتند که در کلاس و هم رده رانا پلاس باشد اما خود ایران خودرو اصلی ترین رقبای رانا پلاس را تولید می کرد. از جمله رقبای رانا پلاس می توان به انواع پژو پارس، تیپ های مختلف سورن پلاس، تارا و دانا پلاس اشاره کرد و هر کدام با داشتن ویژگی برتر چشم خریدار را از رانا پلاس برمی گرداندند. در کنار سدان های ایران خودرو تیپ های مختلف پژو ۲۰۷ نیز به دلیل اشتراکات فنی و ابعادیی رقیب رانا پلاس به حساب می آیند که به دلیل ظاهر زیباتر و هماهنگ تر، مشکلات فنی کمتر و برند سازی پژو در ایران همیشه بر رانا پلاس مغلوب می شدند.

کابین نه چندان جادار

چرا رانا پلاس محبوب نشد؟ جوجه اردک زشت ایران خودرو

کابین رانا پلاس ابعادی هم اندازه پژو ۲۰۶ دارد که فاصله محوری آن ۲۴۴۲ میلی متر است. فاصله محوری این خودرو به دلیل اندازه کوچکی که دارد به هیچ وجه نمی تواند انتظارات را برای یک سدان بر آورده کند و فضای درون کابین بخصوص ردیف عقب به شدت در خودرو محدود است. بسیاری از خریدارن به دلیل ابعاد کوچک کابین رانا پلاس در مقابل رقبایی همچون سورن پلاس، شاهین G و تارا V1P از خرید آن منصرف می شدند.

تولید همیشه محدود

رانا قبل از رانا پلاس همیشه جزئی از خودروهای تولید محدود در گروه صنعتی ایران خودرو بوده است که دلیل آن را می توان به نبود برنامه تولید بالا در استراتژی مدیران و تامین ضعیف قطعات برای خط تولید ربط داد. رانا پلاس نیز همانند رانا دچار این موضوع شد و به دلیل روی خوش نشان ندادن بازار ایران به خودرو هایی با تولید پایین رانا پلاس محبوب نشد.

کیفیت نه چندان قابل قبول

یکی از مشکلات رانا کیفیت نه چندان مطلوب و ایرادات برقی آن به حساب می آید که باعث می شود که خریداران از آن رو بر گردانند. بسیاری از خریداران ترجیح می دهند که به جای رانا به سراغ خودروهایی بروند که از لحاظ کیفیت پله ای از رانا بالاتر هستند. البته در رانا پلاس بسیاری از این مشکلات برطرف شد اما چون نام رانا از ابتدا با این مشکلات گره خورده بود در نهایت این نسخه هم نتوانست موفق تر از دیگگر محصولات ایران خودرو ظاهر شود.

رانا پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

این سدان از موتور TU5 پلاس بهره می برد که می تواند نهایت قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۲ نیوتن متر را از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل کند.

از جمله امکانات این خودرو می توان به ۲ کیسه هوا،  تنظیم برقی آینه های جانبی، چراغ روشنایی روز، تنظیم دستی ارتفاع چراغ ها، چراغ روشنایی روز، سامانه پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، ساعت دیجیتال و… اشاره کرد.

ویدیو های پیشنهادی
  1. امیر گفت:

    من رانا پلاس دارم. نسبت به قیمت و بقیه محصولات داخلی واقعا ازش راضیم. بجز کابین کوچیک هیچ مشکل دیگه ای باهاش ندارم

    ۱۸
    ۱
  2. امیرعلی گفت:

    حاجی شوخی میکنید😂😂
    کدوم ماشینای ایرانی محبوبن؟
    ملت فقط چون پول ندارن میخرنشون

    ۱۳
    ۰
    • مسلم گفت:

      داداش چون مردم پول ندارن و بازار در انحصار محصول این دو کمپانی رانت خوار هستش مجبورن بخرن،چون نظام ما مشکل داره که بری پول یه تویوتا ژاپنی در دنیا رو بدی یه کمپانی لجن که ارابه مرگ تولید می‌کنه بخریم

      ۵
      ۰
  3. پارسا گفت:

    ماشین ایرانی اشغال قیمت واقعی خودرو های ایرانی یک سوم قیمت الان در کارخانه باید باشد

    ۳
    ۰
  4. میلادم گفت:

    آقا من رانا پلاس برج ۴،۱۴۰۴ دارم ،قبلشم داشتم،راضی راضیم،فقط فضا ماشین کوچیکه،که اینم مث ۲۰۶،و ۲۰۷ میمونه یکی هستن،موتور و چیزای دیگشونم یکیه،با این تفاوت که ۲۰۰ الی ۳۰۰ ملیون تفاوت قیمت دارم،خوب من میرم رانا برمیدارم هم ارزون تره هم صندوق داره لااقل،با همون امکانات ۲۰۷،اونایی که رانا دارن میفهمن چی میگم،درکل خاستی بخری نگران نباش عالیه

    ۵
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X