موضوعات داغ روز:

ثبت نام محصولات داخلی دیگر محلی برای سود نیست

منتشر شده در 12 تیر 1404 ساعت 12:30
ثبت نام محصولات داخلی دیگر محلی برای سود نیست

به تازگی قیمت محصولات داخلی توسط خودروسازان افزایش یافته است، اما این سود تنها شامل حال خودروسازان می شود؟

مدت زمان نسبتا زیادی بود که خودروسازان داخلی خصوصا ایران خودرو به دنبال دریافت مجوز برای افزایش قیمت محصولات خود بودند و بالاخره توانستند موافقت وزارت صمت را دریافت کنند. مسلما افزایش قیمت درب کارخانه محصولات داخلی باعث کاهش میزان زیان دهی خودروسازان می شود و خرید خودرو برای قشر ضعیف سخت تر می شود اما اگر بخواهیم از دید کلان به این موضوع نگاه کنیم در می یابیم که افزایش قیمت اصولی می تواند در برخی از جنبه ها مفید باشد. در ادامه به بررسی این جنبه ها می پردازیم.

افزایش قیمت اصولی راهی مطمئن برای کاهش ضرر

همانطور که می دانید شرکت های داخلی خصوصا ایران خودرو و سایپا به دلایل مختلفی نظیر؛ قیمت گذاری دستوری، کاهش ارزش ریال ایران و ثابت نبودن نرخ ارز و همچنین سیاست های اشتباه و… در مسیر ضرردهی افتاده اند و مدیران آنها تلاش می کنند از روش های مختلفی میزان ضرردهی این شرکت ها را کاهش دهند و یکی از روش هایی که این شرکت ها به شکلی مصرانه به دنبال آن هستند، افزایش قیمت محصولات خود و در نهایت آزادسازی قیمت ها است. مسلم است که با افزایش قیمت محصولات داخلی بخشی از زیان خودروسازان جبران می شود اما فشار اصلی آن بر دوش خریداران و مصرف کنندگان است اما از آن جایی که همه چیز شمشیر دو لبه است و هر پدیده ای جنبه های مثبت و منفی خود را دارد، این افزایش قیمت می تواند اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار را کاهش دهد و دیگر خودرو به عنوان کالایی سرمایه ای به حساب نیاید و دلالان به سراغ مواردی نظیر؛ طلا، ارز، مسکن و… بروند. مصداق بارز این موضوع را می توان در شرایط فعلی بازار خودرو کشور مشاهده کرد.

خودرو داخلی در دستان مصرف کننده واقعی

با اینکه افزایش قیمت، توانایی خرید خریداران را کاهش می دهد اما تغییر نگرش عامه مردم در مورد سرمایه گذاری بر روی خودرو های داخلی موجب کاهش تعداد دلالان می شود و همین موضوع می تواند ثبت نام و خریداری محصول داخلی را برای مصرف کننده واقعی راحت تر سازد و دیگر خبری از هجوم دلال ها برای خرید محصولی خاص نخواهد بود. در واقع از این منظر افزایش قیمت پدیده ای دو سر برد است که هم تولید کننده داخلی از آن سود می برد و هم مصرف کننده واقعی. از طرفی در حالت استاندارد، با افزایش سود شرکت های تولید کننده، شرکت خودروساز نیز به سراغ عرضه محصولات متنوع تر و با کیفیت تر خواهند رفت و خدمات مناسب تری را به مشتریان خود ارائه خواهد داد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر افزایش قیمت به شکلی منطقی صورت گیرد می تواند قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد را نیز کنترل کند و جلوی قیمت گذاری های عجیب و غریب را در بازار خودروی کشور بگیرد چرا که در این صورت خریداران به جای آنکه محصول مورد نظر خود را از بازار خریداری کنند، با قیمتی پایین تر از خود تولید کننده خریداری خواهند کرد و خودروی مورد نظر خود را در مدت نسبتا کوتاهی تحویل خواهند گرفت.

در نهایت باید گفت که درست است که افزایش قیمت محصولات داخلی خرید این خودروها را سخت تر می کند اما می تواند موجب کاهش و حذف دلالان شده و خریداری و ثبت نام خودروهای داخلی را برای مصرف کنندگان راحت تر کند.

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “ثبت نام محصولات داخلی دیگر محلی برای سود نیست”

  1. حسین گفت:

    این چه منطق اشتباهی هست که شما نیگین آخه؟! باحقوق ماهی ۲۰ـ۳۰ ملیون تومن یک کارمندیاکارگر طرف چطور میتونه خودذو داخلی که مثلا یک میلیاردو دویست پولش هست رو بخره؟! قیمت تمام محصولات ایرانخودرو زیر ۷۰۰ ملیون تومن بیشتر ارزش نداره

    ۶
    ۲
  2. شهروند گفت:

    وقتی در یک کشور، سیاستگذار ، تولید کننده ، احتکار کننده ،قیمت گذار و دلال ، همه یکی باشند و بازار هم انحصارا در اختیار همان یکی، و از طرفی عدم وجود شفافیت در اقتصاد و از سوی دیگر اینکه در این کشور مدیران به هیچکس پاسخگو نبوده و هیچوقت هم محاکمه نمی شوند، بدانید که نه افزایش قیمت به رشد کیفیت می انجامد و نه باعث رضایتمندی خریداران می شود . پس خودتان را گول نزنید . همه با هم متحد شده‌اند علیه آسایش ، رفاه، امنیت و جیب مردم ایران.

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.