رشد آمار فوتی های ناشی از تصادفات/خودروسازان برای بهبود کیفیت چه برنامهای دارند؟

فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی یکی از معضلات جدی صنعت خودرو است که مردم و خودروسازان با آن مواجهاند. این تصادفات سالانه جان هزاران نفر را میگیرد و خسارتهای مالی گستردهای به جا میگذارد.
عوامل متفاوتی در تصادف رانندگی نقش دارند که این حادثهها را رقم میزنند و باعث بروز سانحه هنگام رانندگی با خودرو میشوند؛ خطای انسانی، جاده و خودرو از عوامل حادثهساز تصادفات خودرویی هستند. اما در سالهای اخیر انتقادات فراوانی بر کیفیت خودروها وارد شد؛ به خصوص اخیرا که آمار فوتی ها در تصادفات جادهای و شهری افزایش یافته است. در اکثر تصادفات بزرگ، پلیس علت وقوع تصادف را «خطای انسانی» اعلام می کند، اما باز نشدن ایربگ یا کیفیت پایین بدنه خودروها خطای انسانی محسوب نمیشود و برخی از کارشناسان این عوامل مرگ و میر در تصادفات را فاجعه ملی میخوانند.
طبق آماری که در سالنامه بیمه مرکزی منتشر شده است، آمار فوت شدگان ناشی از تصادفات شهری از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ افزایش ۱۲.۵ درصدی داشته است. طبق این آمار، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۷ هزار و ۲۰۰ فوتی ناشی از تصادفات شهری اعلام شده است. این عدد در سال ۱۳۹۸ مقداری کاهش داشت و به ۱۶ هزار و ۹۰۰ نفر فوتی رسید. در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزایش آمار فوتی ها را شاهد بودیم و به ترتیب ۱۶ هزار ۸۰۰ نفر و ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر در اثر تصادفات فوت کردند.
افراد هزینه زیادی را پرداخت میکنند که خودروی آنها برای لحظهای که شاید هیچگاه رخ ندهد ایربگ یا ایمنی کامل داشته باشد، اما درست در همان ثانیهای که باید، این قطعه کار نمیکند. ضعف در ایمنی خودروها به جایی رسیده است که چندی پیش احمد رادان، فرمانده کل انتظامی، اعلام کرد: خودروسازان در صورت مقصر بودن در تصادفات باید خسارت بپردازند.
این مساله برای شرکتهای بینالمللی حائز اهمیت است. برای مثال، شرکت تاکاتا که برای تویوتا و تعدادی از دیگر شرکتهای بزرگ خودروسازی، ایربگ تولید میکرد به خاطر چند حادثه و کشته شدن هفت نفر ناچار به پرداخت خسارت سنگینی به خودروسازان شد و پس از آن اعلام ورشکستگی کرد.
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که باید منتظر ماند و مشاهده کرد که خودروسازان برای جلوگیری از تکرار حوادث مرگبار خودرویی چه برنامهای دارند و آیا در افزایش ایمنی خودروها راه چارهای در نظر میگیرند یا خیر؟






فقط افزایش قیمت