رونمایی از کراس اوور سایپا در نمایشگاه تبریز ۱۴۰۴ ؛ سایپا آریا چه مشخصاتی دارد؟

آریا نام اولین کراس اوور سایپا است که پس از چندین سال به زمان عرضه آن نزدیک می شویم و اکنون در نمایشگاه خودروی تبریز به نمایش درآمده است.
چند سالی است که سایپا درگیر عرضه اولین کراس اوور ملی خود است. این محصول قرار بود چند سال قبل با ویژگی های متفاوتی به بازار بیاید. اما پیش از عرضه تصمیم بر آن شد تا آریا تغییراتی را در بخش کابین و قوای محرکه تجربه کند و ویژگی های جدیدی به آن اضافه شود.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که اگرچه ری را به عنوان اولین کراس اوور ملی ایران حالا در بازار حضور دارد اما نباید فراموش کرد که پروژه توسعه کراس اوور آریا زودتر از ری را آغاز شده بود. این خودرو حتی در نمایشگاه های خودرو هم معرفی شد اما در نهایت مدیران وقت سایپا تصمیم گرفتند که سایپا آریا را با بهبود فنی و آپشنی به بازار روانه کنند. همین موضوع باعث شد تا پروژه توسعه آریا طولانی تر شود و حالا پس از گذشت سال ها، سرانجام نسخه هایی سایپا آریا به صورت رسمی در نمایشگاه های مختلف نظیر نمایشگاه خودروی تبریز ۱۴۰۴ معرفی شده تا گروه خودروسازی سایپا نشان دهد که عرضه این کراس اوور نزدیک است.

طراحی کلی کراس اوور سایپا
سایپا آریا بر مبنای پلتفرم SP100 توسعه داده شده که در واقع همان پلتفرمی است که سایپا شاهین بر مبنای آن توسعه داده شده بود. همانطور که پیدا است، خط طراحی آریا بسیار نزدیک به شاهین است و عملا این خودرو نسخه هاچبک کراس شاهین به حساب می آید. البته نباید از این موضوع غافل شد که طراحی و دیزاین بخش های عقب این خودرو از شاهین، اسپرت تر و جوان پسندانه تر بوده و طراحی رینگ های آلومینومی نیز بسیار جذاب تر از شاهین است.

به طور کلی طراحی داخل کابین این کراس اوور سایپا با تمامی محصولات تولید شده توسط شرکت سایپا متفاوت بوده و در داخل کابین این خودرو می توان سبک طراحی نسبتا بروز و مدرنی را مشاهده کرد. در واقع کابین سایپا آریا توانسته سبک طراحی منحصر به فرد و جوان پسندانه و در عین حال لوکس را به نمایش بگذارد که این سبک طراحی می تواند نو آوری و پیشرفت بسیار خوبی در میان محصولات تولید داخل به حساب آید.

مشخصات فنی سایپا آریا
زیر کاپوت سایپا آریا یک موتور ۲ لیتر چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد که با نام N20 شناخته می شود. پیشرانه ای با دریچه گاز برقی که توان تولید نهایت قدرت حدودی ۱۳۸ اسب بخار را (در دور ۶۰۰۰) با نهایت گشتاور حدودی ۱۸۹ نیوتن متر (در دور ۴۴۰۰) دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود و لازم به ذکر است که مجموعه قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت از DAE چین تامین می شود.

سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل است. ظرفیت باک ۴۷ لیتر و مصرف سوخت سایپا آریا در شرایط استاندارد ۷.۵ لیتر محاسبه می شود. بر اساس این موضوع می توان گفت که آریای سایپا هم پیشرانه راضی کننده ای دارد که مشکلی با بنزین بی کیفیت ایران نخواهد داشت و هم مصرف سسوخت به نسبت پایینی برای آن ثبت می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی کراس اوور سایپا
در نسخه نهایی این کراس اوور سایپا به عنوان فول آپشن ترین محصول این شرکت امکاناتی نظیر فرمان D کات کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، تهویه اتوماتیک، آینه جانبی تاشو برقی به همراه گرم کن، سنسور و دوربین دنده عقب، صندلی برقی راننده (۶حالته)، روکش چرم صندلی ها، گرم کن صندلی های جلو، سنسور نور، دسته نده الکترونیکی، کنترلر های سیستم صوتری روی فرمان، کلاستر دیجیتال، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… دیده می شود که این خودرو را جزو فول آپشن ترین محصولات تولید داخل مبدل می کند.

نمایشگاه خودروی تبریز از ۱۶ الی ۱۹ مهرماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تبریز برقرار است و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۵ الی ۲۱ از این نمایشگاه خودرو بازدید داشته باشند. رسانه آخرین خودرو برای تهیه گزارش در این نمایشگاه حاضر است و جدیدترین خودروهای معرفی شده در این گردهمایی خودرویی را برای شما معرفی می کند.












اقدامات سایپا برای کاهش مصرف سوخت اعلام شد
شرایط پیش فروش پراید وانت اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
شرایط فروش ال ۹۰ ایرانی اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
شرایط فروش سدان برقی سایپا اعلام شد – آذر ۱۴۰۴





دوتا حالت داره
۱.اگه هاچبک باشه امکانات بدی نداره
۲.اگه کراس اوور باشه چند تا آپشن مثل صندلی برقی شاگرد و دوربین ۳۶۰ درجه نیاز داره
کسی که دنبال کم دردسر بودنه و آپشن براش مهم نیست ، میره آریا می خره.
کسی که دنبال آپشنه و ظاهر زشت براش مهم نیست ، میره ری را می خره.
کسی که دنبال کیفیت و دوامه ، میره چینی می خره.
کسی هم که صفر بودن یا نبودن براش مهم نیست و عاقله ، میره کارکرده غیر چینی ایرانی می خره با این قیمت.
آشغالی دیگر از سایپا به اسم آریا
کاش اسم آریا رو خراب نمیکرد
دقیقا.
قلق فرمان با داشبورد وداخلی نمیخونه . تجدید نطر فرمایند بهتر
اینم مثل شاهین موقع تحویل به مردم میگند فن آوری ابشنها را نداریم نصب کنیم بیاید بدونه ابشنشا تحویل بگیرید
ای کاش وضعیت مالی همه کارگرای ایران که خودم جزو اونام خوب بود ماشین صفر سوار میشدیم زنده باد تولید داخلی
من شاهین دارم خیلی راضیم
قطعا این خودرو
مورد پسندخواهندشد.
شاهین بهترین و با کیفیت ترین ماشین ساخت ایران هستش اتاق ماشین در حد خود مقاومت بالایی دارد و آرایا ازین بهتر بنده در خط تولید این خودرو هستم که از بین خودرو های داخلی که تولید شده به نوبه خود عالی است
ولی موتورش شاهکاره که باید تو گینس ثبت بشه. نمیدونم چرا همین موتور رو روی شاهین هم نمی بندن. بدنه هم تا وقتی که پیست تست ساخته و در اختیار پلیس قرار نگیره صرفا یه حرفه،همه ایمارو چه بدنه چه فنی توسط یکجا وچند قطعه ساز تولید می کنن و خیلی اوقات دلالها باعث توهم میشن وشاهین پلاس الان گرونترین ماشین داخله با موتور کم توان
طراحی بیرونی اش با اینکه از ری را و بعضی از چینی ها زیبا تره ، ولی قدیمی و از مد افتاده است.
ولی داخل اش ، طراحی خوبی داره.
همون شاهین بیرونش و موتورش ولی داخلش خوشگله جون مادرتون حداقل این ماشینهارو با قیمت مناسبتر. بدید مردم آخه برای چی آنقدر قیمتها فضایی شده همه ماشینهای صفر قیمتشون رفته بالای میلیارد آخه قشر متوسط و کارمند و بازنشسته از کجا بیارند اینهمه پول برای خرید یه ماشین ایرانی یا چینی ؟!
موتورش شاهین نیست
یه مقدار مطالعه بفرمایید
موتورش یکیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مقاله رو بخون بعد حرف بزن
کنسول وسط خودرو میتونست بهتر دیزاین بشه.
من نمیدونم چرا اسم این ماشین رو شهاب نگذاشتند؟ که با شاهین جور دربیاد و اسم آریا رو هم با کیفیت و ایمنی پایین محصولات خراب نمیکردن. قدرت موتورش هم برای یه کراس آور خیلی بالا نیست.
کوییک را یه ذره بلندش کردن شده آریا ، من نمیدانم این طراحش کیه که همه را با یک پلت فرم مزخرف طراحی میکنه
بالا برن پایین بیان همون پراید کوییک هستش ،،،همون آرم سایپا نشون دهنده میزان ارزش خودرو هستش
دقیقا،خیلی زشته این ماشین،درتعجبم ازمردم که آب دهانشون راه افتاده وشاهین واینوبهترین میدونند.
خلایق هرچه لایق
آخه این کراس اور نیست که خیلی کوچیکه
ماشینی که هنوز نیومده نیاز به فیس لیفت و عقب لیفت داره و همه جا لیفت و بوتاکس داره. کوییک خپلی
با مکانیسم ماشه تولید میشه ؟ موتور و گیربکس از چین میاد
بازم نسبت به پیکانها ماشینهای خوبی میزنن امروز نسبت پیکان عالیه
به نظرم سایپا و ایران خودرو همون لگو رو بدن به چین بزنه خیلی بهتره..آخه همین لوگوها هم براشون زیان ده هست
سلام به همه هموطنان عزیزم
انتغادسازنده خیلی خوبست.اماتخریب وناامیدکردن فرزندان غیوروزحمت کش این مرزوبوم خیلی بده.بیایید الان وبا۴۵سال پیش مقایسه کنیم قطعاامیدوارخواهیم شدوبه خودمون کشور خودمون افتخار خواهیم کرد.وإن شاالله روزی بروزدرهمه زمینه هابهترازدیروزخواهیم شد. خدایارویاورهم وطنان عزیزم باشه به امیدفرداهای بهتروبهتر وخودباوریهای بیشتروبیشتر
۴۵ سال پیش وضعیت کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس چطور بوده امروز چطور شده. برادر من دنیا داره پیشرفت میکنه. ایران ۴۵ سال پیش از خیلی از کشورها جلوتر بوده. اگه به منطق شما بخواهیم حساب کنیم باید بگیم که پانصد سال پیش مردم سوار اسب و الاغ میشدند الان داریم خودرو میسازیم پس پیشرفت کردیم. چرا شما تموم نمیشید
با ایشالا ماشالله چیزی درست نمیشه. نصف طراحیش کار چینه موتور و گیربکس هم چینه،حالا مهندسای سهمیه ای و سفارشی غیور چی تولید کردن که بعد از چند سال هنوز روانه بازار نشده؟ بخدا اگه اینا بخوان در بازار آزاد کار کنن ورشکسته میشن کمپانی های دیگه الآن ماشین سال رو دادن بلافاصله نسخه های سال بعد رو با تغییرات عمده شروع کردن بعد مهندسان غیور سی سال یه ماشین رو با یه مدل تحویل میدن.. تازه خیلی غیورن که موتور هشت سوپاپ رو توربوشارژ کردن.. راه غلطه،همونا رو اگه بفرستن حتی همین چین و چند کشور، مرکز تحقیقات رو بجای جاده کرج ببرن تو چین،کره و یکی دوجا ی دیگر و مهندسان خارجی رو استخدام کنن بخدا دهسال بعد ماشین های روز میسازن،ولی چون همش زوره و درها بسته،دارن مردمو زجر میدن.. طرف تو چند کشور مرکز تحقیقات داره کلی طرح و خط تولید و.. بعد یک پنجم اینا بهترین ماشین رو میسازه سودم میکنه ول اینجا هیچی هرروز گرونتر میگن ضررم میدیم… اینم تحویل دادنشون حالا بعد از تحویل خدا رحم کنه
حاصل ازدواج شاهین و کوییک 🤣
به نظر شما آریزو ۵ بهتره مدل ۱۴۰۱ یا این ؟ دلیل بگید
قطعا اریزو ۵ بهتره… موتور اریزو ۵ شرکت اکتکو Acteco تولید میکنه که دوام و نسبت تراکم خیلی خوبی داره… و قطعا از نظر کیفی تو جایگاه بالاتری نسبت به DAE قرار میگیره که اینا میخان رو اریا نصب کنن….
قطعا آریا بهتره موتور ۱۵۰۰ رو با ۲۰۰۰ میتسوبیشی مقایسه میکنی بنزین ایران رو در نظر نمیگیری همه جوره آریا سرتره
بچه سال خنگول آریا اشغال رو با اریزو ۵ مقایسه میکنی اون وقت میگی بهتره اصلا میدونی میتسوبیشی موتور چینی دانشمند همه قطعه های آریا معلومه از فونیکس تیگو اون وقت با این آرم اشغال سایپا آبروی ماشین چینی می برند
قطعاً آریا و شاهین بهترن
من آریزو داشتم از رمپ پارکینگ بالا نمیومد
مگهشاهینبالامیاد
همسایهمایکیدارهمیترسهازرمپبیادپائین.وقتیمیرهبالابایددورخیزکنه
بیانصافی نکن، منم شاهین دارم، ماشین بینقصی نیست ولی سر هیچ سر بالایی تاحالا یه مشکل نخوردم. خیلی راحت میره بالا.
آریزو هیچ مشکلی نداره.من دارم.فقط تنها نگرانی تامین و قیمت قطعاتش هست و اینکه گیریبکسش تا چقدر برات کار میکنه؟چند کیلومتر باید باهاش بری که به اورهال نیاز پیدا کنه؟
واز همه مهمتر توربو بودن موتورشه.
این آریا موتورش ۲لیتریه.تنفس طبیعی،گیریبکس AT . خوب اینا همه مزیته.اگر مشکل برقی و چیزای دیگه نداشته باشه
فقط دست دندش قشنگه و بس
قیمتش چقدر هست؟ اگه برای پولدارها ساختید به ماچه چی تولید کردید اما اگه برای قشر متوسطه صددرصد اشغال است بعدش کپی برداری از ماشین های خارجی و فیمت بالا برای خودروسازان و وزارت صنعت و معدن و تجارت که از سرمایه گذاران عمده سایپا هستند شغلشونه پدر مردم و دربیارند مگه دلشون برای مردم سوخته نه بخاطر جیب خودشون ملت و می چاپند یه اشغال تولید کردند با افتخار خودرو کپی به قیمت خون باباشون والا….
در مقایسه با X22 مدل ۹۷، به نظر یک کپی با مصرف سوخت بیشتر و البته برخی آپشنهای جدید است.
نقطه ضعف ایرانی:
بدنه ضعیف بویژه در برخورد
مصرف سوخت بالا
حذف / اضافه آپشن = تفاوت مدل
X22 آشغال رو با این عروسک مقایسه میکنی؟!!! کارمند مدیران خودرویی؟
خاک برسرتان مسئولین ایرانی مربوطه و سایپا:
مگر یک جوان ۱۵/۲۲ساله ی ایرانی میتواند این ماشین را خریداری کند؟؟
این ماشین مگه هم کلاس ریراست که با اون مقایسه میشه؟ اون کراس اوور کامپکته، این هاچ بکه! چجوری اینا با هم مقایسه میشن؟
از نظر قیافه درس شبیه شاهین الان ی قیمت فضایی هم میذارند روش با این گربکسهای اتوماتیک های ضعیف که که چین نفت میبره اینارو تحویل میده مردم هم صف میبندند برای ثبت نام من خودم امثال اگه اشتباه نکنم تو خرداد ماه بود گفت زیرا هشتصد و نهصد نهایتا قیمتشه الان مردم چنده اونم با کیفیت و ساختی که داره مافیا خودرو جیب مردم خوب خالی میکنه مردم هم مثل گاو میبردند پولشون حرم میکنند برای همچین خودروهایی چرا دیگه گیربکس دستی تولید نمیشه تمام ماشینها تبدیل شدند به اتوماتیک من که اصلا با اتوماتیک حال نمیکنم متنفرم هزینه نگه داری خیلی زیادی داره شتاب کمتر شتاب کمتر در صورتی که گیربکس دستی قیمت مناسب تر استملاک کمتر کشش بیشتر و شتاب بیشتر
سلام
این موتور زنجیر تایم داره ؟
با توجه به تنفس طبیعی بودن و بروز بودن انتظار قدرت و گشتاور بیشتری را از این موتور دارم
سلام خدمت دوستان، زمانیکه داخل ایران خودروی پیکان تولید میشد و به کشورهای همسایه حاشیه خلیج همیشه فارس صادر میشد ، صنعت خودروسازی کشور کره جنوبی در مقابل صنایع خودروسازی ایران ، هیچ حرفی برای گفتن نداشته و در داخل کشور ایران چندین خودرو صنعت تولید مونتاژی داشت ، اما امروزه شاهد پیشرفت سطح بالای صنایع خودروسازی کره هستیم ، البته وجود تحریم ها که به کشور ما تحمیل شده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون و جنگ تحمیلی و بازسازی های بعد از جنگ ، خیلی در عقب افتادگی ما از جمله در صنایع خودروسازی تاثیر گذاشته ، ان شاالله که جوانان مستعد ایران زمین با تلاش لازم و تواناییهایی که دارند ، کشور را به جایگاهی که شایسته آن است برسانند.
سلام الان بحث اصلی اینه آیا بعد از مکانیزم ماشه بازم میتونن موتور این خودرو رو وارد کنند یا سر آخر باید برن سراغ همون TU5 و M15 توربو
به نظرم طراحی داخلی بهتری نسبت به ریرا داره ولی ریرا مجموعه کامل تری هست
درکلبرایکساییکهتادیروزپرایدوکویکسوارشدنمعجزهمحسوبمیشه
توایرانمشریخودشوداره
سلام به نظر من هم موتور خوبیه چون توربو نداره و حساسیت به بنزین هم نداره خداروشکر و فقط ای کاش گیربکس بهتری روش مینداختن
بعد اینکه جلوش خوبه بهش میاد ولی ای کاش ظاهر پشتش رو بهتر میکردم مخصوصا در قسمت چراغ
و در آخر به قول خودتون اقای دلاور این همه شرکت هزینه تولید میکنه خب بعضی آپشن های ساده و پیش پا افتاده که تو همه جای دنیا رایج شده رو بزارین دیگه مگه چی ازتون کم میشه مثلا سنسور باران ، دوربین ۳۶۰ ، دریچه تهویه عقب ، سنسور نقطه کور ، زیر ارنجی عقب و …
و در اخر از شرکت سایپا التماس میکنم بابا این ارم چیه وسط فرمون میزنین همون مدل سهند نوشته بزارین بخدا خیلی خوشگل تره