جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰

سورن پلاس با موتورTU5پلاس می‌آید؛ پایان تدریجی TU5 و XUP در ایران خودرو

منتشر شده در 16 مرداد 1404 ساعت 15:12
نویسنده متین شیری
سورن پلاس با موتورTU5پلاسمی‌آید؛ پایان تدریجی TU5 و XUP در ایران خودرو

ایران خودرو اعلام کرد سورن پلاس، پیش از خروج کامل از خط تولید، از اواخر ۱۴۰۴ با پیشرانه جدید TU5 پلاس وارد بازار می‌شود.

سورن پلاس در مسیر حذف، اما با قلبی تازه

در حاشیه همایش «تاب‌آوری صنعت قطعه‌سازی خودرو» که با همکاری انجمن قطعه‌سازان همگن استان تهران برگزار شد، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران خودرو، از برنامه این شرکت برای پایان تولید سورن پلاس خبر داد. به گفته وی، این خودرو در فرآیند توقف تدریجی تولید قرار دارد، اما پیش از حذف کامل، نسخه‌ای از آن از اواخر سال ۱۴۰۴ با پیشرانه جدید TU5 پلاس عرضه خواهد شد.

جایگزینی TU5 با  TU5پلاس؛ مسیری که آغاز شده است

پیرمحمدی اعلام کرد که پیشرانه  TU5پلاس قرار است به‌صورت کامل جایگزین TU5 در محصولات ایران خودرو شود. البته این جایگزینی زمانی اجرایی خواهد شد که ظرفیت تولید این موتور به سطح استاندارد و موردنظر شرکت برسد. با توجه به سال‌ها تولید موتور TU5، این تصمیم می‌تواند نقطه عطفی در نوسازی پیشرانه‌های داخلی باشد، به‌ویژه در شرایطی که استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر شده‌اند.

پایان عمر XUP در خودروهای سواری

در ادامه، مدیرعامل ایران خودرو به سرنوشت موتور XUP و سورن پلاس XU7P پرداخت و اعلام کرد که این پیشرانه به‌دلیل طراحی قدیمی، استهلاک بالا و مصرف سوخت زیاد، از خط تولید خودروهای سواری این شرکت حذف خواهد شد. وی حذف این موتور را بخشی از فرآیند به‌روزرسانی فنی محصولات ایران خودرو دانست.

ادامه استفاده از XUP در آریسان ۲

با وجود اعلام حذف XUP از سبد محصولات سواری، این موتور همچنان در خودروی باری آریسان ۲ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پیرمحمدی گفت که تا زمان جایگزینی مناسب، تولید آریسان ۲ با موتور XUP ادامه دارد؛ چرا که در خودروهای باری، نیاز به گشتاور بالا در دورهای پایین اهمیت دارد. با این حال، تداوم استفاده از این پیشرانه پرمصرف، با اهداف کاهش آلایندگی و ارتقاء فناوری موتورهای داخلی هم‌راستا نیست و می‌تواند مورد نقد قرار گیرد.

 پیوند دوباره سورن و TU5 پس از یک دهه

اواخر دهه ۸۰ شمسی بود که ایران خودرو برای افزایش حجم صادرات خود، خودروی سورن را با موتور TU5 که راندمان بالاتری داشت تجهیز کرد و به بازارهای کشورهای همسایه صادر کرد. اما این محصول در کشورهای همسایه با اقبال چندانی مواجه نشد و خودروها پس از مدتی به ایران مرجوع شدند و در قالب مزایده در داخل کشور به فروش رسیدند.

اما تفاوت این دوره جدید که قرار است دوباره موتور TU5 با خودروی سورن پیوند بخورد، به‌قدری هست که بتواند مشتریان بازار داخلی را به خود جلب کند؛ چرا که این بار همه‌چیز ارتقا یافته است. در ادامه به این ارتقاها می‌پردازیم.

اولین مورد، خود پیشرانه TU5 است که حالا به TU5پلاس تغییر یافته. از سوی دیگر، هماهنگی گیربکس جدید ۶ دنده ایران خودرو با طراحی به‌روزتر و ضرایب دنده بهینه‌تر نسبت به گیربکس‌های سری BE و M باعث شده است تا خودرو در دنده یک، علاوه بر شتاب خوب، گشتاور بالایی نیز در اختیار راننده قرار دهد.

یک حرکت قابل قبول

در نهایت می‌توان این اقدام ایران خودرو را یکی از معقول‌ترین تصمیم‌های این شرکت طی سال‌های اخیر دانست؛ اقدامی که تا حد زیادی با خواست عمومی، منافع ملی و شاخص‌های محیط‌زیستی هماهنگ است. چرا که حذف موتور XU7 باید سال‌ها پیش رخ می‌داد و اساساً طراحی موتور XUP نوعی هزینه اضافه بود. از سوی دیگر، اگر از بحث پیشرانه فاصله بگیریم و به خود خودروی سمند و پلتفرم پژو ۴۰۵ بپردازیم، باز هم با تکنولوژی‌ای مواجهیم که به موزه صنعت تعلق دارد و باید سال‌ها پیش از خط تولید کنار می‌رفت. سورن پلاس، تنها بازمانده خودروهای دهه ۸۰ شمسی، با حذف نهایی‌اش به ایران خودرو این امکان را می‌دهد تا یک نسل از محصولات خود را به پایان برساند.

اما با توجه به اینکه سورن پلاس اقتصادی‌ترین محصول حال حاضر ایران خودرو است، حذف ناگهانی آن می‌تواند به طبقه متوسط مشتریان آسیب بزند. بنابراین، یک ارتقا پیش از حذف تدریجی این محصول، اقدامی منطقی و قابل دفاع است .

سورن پلاس XU7P ؛ ویدیو تست و بررسی

ویدیو های پیشنهادی

۷ Responses to “سورن پلاس با موتورTU5پلاس می‌آید؛ پایان تدریجی TU5 و XUP در ایران خودرو”

  1. رفیق گفت:

    ایران خودرو هم مثل این بچه های کوچک که دوتا ظرف بهشون میدن هی از این به اون ظرف میریزن… هی TU5 رو یه ماشین و EF7 رو یکی دیگه سال بعد جابه جا میشه دوباره سال بعدش با هر دو موتور اون مدل تولید میشه… خلاصه داستان همینه الان فعلا موتور سورن و تارا جابه جا شد😅

    ۲۵
    ۲
    • تهران گفت:

      بایدخودرویی جزکوییک باقیمت مناسب هم باشد.اگرسورن راخط تولیدخارج کنندکلازیر۱میلیاردمی افتددست سایپا.وقتی موتورTU5راروی پارس گذاشتن کلی حرف وحدیث بودوپارسLXباکلی لوازم بیشترمثل رینگ.آیینه برقی.صندلی برقی.ترمزدیسکی عقب.درزمان خودش۳میلیون گرانتربود.بعدازگرانی بالای۱۰۰میلیون مابه التفاوت ایجادشده.موتورTU5موتوری بی دردسراست

      ۲
      ۱
  2. رضاا گفت:

    سلام، لطفا پاسخ بدید
    یه دستگاه تارا وی ۴ ال ایکس فول ترخیص کردم تو همین تیر ماه. چند روز پیش به اسم نمایندگی ایرانخودرو تماس گرفتن گفتن خودرو شما یه ایرادی تو میل لنگ‌ش داره که ایجاد سر و صدا هم میکنه و برای رفع مشکل باید بیاریدش برای تعویض قطعه معیوب و یا کلا تعویض خودرو. چون در یک و نیم گذشته استفاده چندانی از خودرو نداشتم، متوجه چنین مشکلی نشدم.
    سوالم اینه ایا کسی هست مثل من در یک ماه گذشته تارا وی ۴ ال ایکس تحویل گرفته باشه و همچین تماس و فراخوانی بابت ایراد در موتور دریافت کرده باشه؟
    من کمی مشکوکم به این قضیه چون موتور این ماشین تی یو فایو پلاسه، یعنی یه موتوری که سالهاست مونتاژ میشه و مصرف کننده هم راضیه ازش و در مورد تارا تنها چیزی که از لحاظ اسمبل و مونتاژ با باقی خودروهای دارای این موتور متفاوته فقط گیربکس اتوماتیکشه و اینطور که من فهمیدم بیشتر نارضایتی‌های دارندگان این خودرو از گیربکس اتوماتیکش بوده و معنی نداره تماس بگیرن و بگن موتور مورد داره.
    لطفا اگه کسی تجربه مشابهی داشته اطلاع بده. ممنون

    ۳
    ۰
    • مسعود گفت:

      سلام خوبی شما منم خرداد تحویل گرفتم ولی خب الحمدلله ماشین خوبیه در کل فقط حیف شتاب اولیه نداره وگرنه تو جاده خوبه و سربالایی میتونی اسپرت بزنی راحت جواب میگیری با دور موتور بالا ولی خب تماس نگرفتن واس این چنین مشکلی

      ۱
      ۰
  3. عباسی گفت:

    والا بخدا از بس که منتظر تحول در ایران خودرو بودیم برا ماشین در شان ایرانی دیگه کلا باور کردیم که فقط داشبورد ها و چراغ های جلو و عقب تغییر میکنن . مدیر ایران خودرو از خودت خجالت بکش ماشین خارجی سوار میشی اشغال میدی دست مردم

    ۱۵
    ۰
  4. قدرت طهماسبی گفت:

    موتور جدید وارد یا طراحی کنید البته با بدنه جدید

    ۸
    ۰
  5. حسنقلی گفت:

    با تجربه p روی xu7 فهمیدیم p یعنی پدر درآور همون tu5 معمولی بزنید تا ورشکسته نشدید.

    ۶
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X