%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰

مصوبه پرداخت افت قیمت خودرو از ۱ دی اجرا خواهد شد

منتشر شده در 12 آذر 1403 ساعت 12:00
نویسنده آخرین خودرو
مصوبه افت قیمت خودرو

درحالی که برخی منابع مدعی بازگشت پرونده خسارت افت قیمت خودرو به دولت و ابطال آن شده بودند که رئیس کل بیمه مرکزی تأکید کرد: ابطال و بازگشتی در کار نیست.

به گزارش آخرین خودرو به نقل از تسنیم، پرویز خسروشاهی در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه خسارت افت قیمت خودرو به دولت بازگشت داده شده است؟ گفت: ابطال و بازگشتی در کار نیست.

وی با تأکید براینکه کار طبق روال قانونی ادامه دارد و در حال آماده کردن مقدمات اجرا هستیم، تصریح کرد: البته مصوبه دولت اشکال مهمی دارد و بار مالی بسیار سنگین اجرای آن نادیده گرفته شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: از این رو موازی با پیگیری اجرای مصوبه، پیگیر رفع این مشکل مهم هم هستیم تا شرکتهای بیمه دچار ناترازی که می تواند از این محل ایجاد شود و همه مردم بیمه شده را دچار دردسر کند، نشوند.

او درباره اینکه آیا طبق اعلام قبلی افت قیمت خودرو از دی ماه اجرایی خواهد شد؟ گفت: انشالله.

شورای عالی بیمه اخیراً دستورالعمل پرداخت خسارت افت قیمت خودرو را تصویب و ابلاغ کرد؛ بیمه مرکزی هم از اجرای این دستورالعمل از اول دی ماه خبر داده بود. با این حال اما برخی منابع اعلام کردند که پرونده خسارت افت قیمت خودرو به دولت باز می گردد.

طبق دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی، از این پس شرکت‌های بیمه شخص ثالث موظف هستند خسارت افت قیمت وسایل نقلیه موتوری را بدون دریافت هزینه اضافه پوشش دهند.

در سنوات گذشته بحث افت قیمت به‌ شکل موردی و پس از شکایت بیمه‌شده به مراجع قضایی، توسط شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شد.

افت قیمت خودرو، چالش مهمی است که سال‌هاست مردم هنگام تصادفات رانندگی با آن مواجه هستند ولی تا کنون متولیان صنعت بیمه راهکاری برای آن در نظر نگرفته بودند، اما طبق دستورالعمل جدید، مردم می‌توانند با همان بیمه‌نامه شخص ثالث و بدون پرداخت هزینه اضافی نسبت به دریافت خسارت افت قیمت خودرو اقدام کنند.

در دستورالعمل افت قیمت خودرو ضمن تعیین انواع خسارت‌های افت قیمت خودرو بر اساس شدت و ضعف خسارت و قطعات آسیب‌دیده، نحوه تعیین میزان خسارت بر اساس سه عامل سن و ارزش وسیله نقلیه و شدت صدمه وارده به آن فرمول‌بندی شده و میزان خسارت به‌ وسیله نقلیه زیان‌دیده از بابت افت قیمت مشخص شده است.

گاهی آسیب‌های جزئی و کلی در تصادفات رانندگی باعث کاهش شدید قیمت خودرو می‌شود، در این شرایط اگر خودرو صفر یا گران‌قیمت باشد، صاحب خودرو هنگام فروش خودروی خود با ضرر چشم‌گیری روبه‌رو خواهد شد.

در فلسفه حاکم بر بازار خرید و فروش خودرو، اصطلاح «افت قیمت خودرو» بیشتر زمانی به‌کار می‌رود که خودرو تصادف شدیدی داشته باشد و آسیب جدی دیده باشد.

بنابراین، افت قیمت در خسارت باید بر اساس ضربه شدید به خودرو باشد و این‌طور نیست که خسارت جزئی به خودرو وارد شود و بیمه افت قیمت، شامل این خودرو شود، ضمن اینکه دارندگان خودرو باید بدانند که افت قیمت فقط یک‌بار شامل وسایل نقلیه می‌شود.

طبق اعلام بیمه مرکزی، دستورالعمل تکالیف شرکت‌های بیمه و سایر عوامل مرتبط در بررسی و ارزیابی خسارت مشخص و سازوکار تبادل اطلاعات مربوط به سوابق خسارت‌های مالی وسایل نقلیه نیز تعیین شده است.

گفتنی است با توجه به اینکه پرداخت خسارت افت قیمت خودرو پس از ۵۶ سال از تصویب قانون بیمه شخص ثالث برای اولین بار است به این ترتیب در کشور اجرایی می‌شود، با هدف پرداخت کافی و به‌ هنگام خسارت زیان‌ دیدگان و جلوگیری از سردرگمی مردم شورای‌ عالی بیمه فرصتی را برای بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه در نظر گرفت تا قبل از اجرائی شدن دستورالعمل، اقدامات لازم را جهت برگزاری دوره‌های توجیهی و آموزشی به‌ منظور تبیین آن برای عوامل اجرائی شرکت‌های بیمه، ارزیابان خسارت بیمه‌ای و سایر کارشناسان انجام دهند و زیر ساختار‌ ها و الزامات تبادل اطلاعات و سامانه‌های مربوط را متناسب با این مصوبه طراحی و به‌روزرسانی کنند.

طبق اعلام مدیران بیمه مرکزی، زیرساخت‌‌های این مهم آماده است و شرکت‌های بیمه باید از اول دی سال جاری، پرونده پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در خردادماه امسال توسط دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد و بر اساس مصوبه دولت سیزدهم اصلاح صورت‌ گرفته متن جدید ماده (۷) آیین‌نامه اجرایی ماده (۳۰) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث بر اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه به‌ شرح زیر خواهد بود:

بیمه‌گر موظف است در ارزیابی خسارت مالی واردشده به وسیله نقلیه زیان­‌ د‌یده، علاوه بر هزینه‌ ­های جایگزینی قطعات آسیب ­‌دیده و اجرت تعمیر وسیله نقلیه، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پرداخت‌شده برای نجات و یا انتقال وسیله نقلیه خسارت ­‌دیده به نزدیک ­ترین محل مناسب برای تعمیر و کسر قیمت وسیله نقلیه را در نظر گیرد و نسبت به پرداخت این موارد تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه‌نامه شخص ثالث با رعایت تبصره (۳) ماده (۸) قانون اقدام نماید.

هر گونه افزایش حق بیمه و نرخ آن بابت پرداخت خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط شرکت‌های بیمه‌گر و مراجع تصمیم‌ گیر در تعیین حق بیمه و نرخ آن در سال جاری و سال‌های آتی مجاز نیست. دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، راهنمایی و رانندگی، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهیه می‌شود و ظرف حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه به تصویب شورای‌ عالی بیمه می‌رسد.

با این حال اما یکی از الزامات اجرای مصوبه افت قیمت، ابلاغ دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه به شرکت‌های بیمه بوده است.

با ابلاغ دستورالعمل مربوطه از سوی بیمه مرکزی باید از ابتدای زمستان امسال شاهد اجرای مصوبه پرداخت خسارت افت قیمت خودرو توسط شرکت‌های بیمه باشیم.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X