تست هزار کیلومتری سدان اسپرت فونیکس ؛ آریزو ۶ جی تی چه عملکردی دارد؟
در این قسمت از تست و بررسی های آخرین خودرو تست هزار کیلومتری سدان اسپرت فونیکس را انجام داده ایم و آریزو ۶ جی تی را به چالش کشیدیم.
نام آریزو برای بازار ایران آشناست و این نام را با محصولاتی نظیر آریزو ۵ و آریزو ۶ پرو به یاد می آوریم. اما در ماه های اخیر مدیران خودرو دو نسخه متفاوت از آریزو را به بازار معرفی کرد. آریزو ۶ جی تی و آریزو ۸ دو سدان جدید فونیکس هستند که در ماه های اخیر به بازار آمدند و ما در این قسمت به سراغ آریزو ۶ جی تی رفته ایم که در واقع نسخه اسپرت از همان آریزو ۶ پرو است و یک سدان پر قدرت با ظاهری جوان پسند به حساب می آید. در این بررسی در سفری رفت و برگشت از تهران تا اصفهان نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر با این سدان فونیکس بوده ایم و مزایا و معایب این خودرو را بررسی کرده ایم. در ادامه به بررسی مشخصات فنی و توضیح امکانات این خودرو می پردازیم.

مشخصات فنی سدان اسپرت فونیکس
فونیکس آریزو ۶ جی تی به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ TGDI مجهز است که این موتور را قبل تر در محصولات دیگر فونیکس نظیر FX و تیگو ۸ پرو دیده بودیم. این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر (WDCT) به چرخ های جلو می رسد.

سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب تعلیق ساده توییست بیم را داریم. همین باعث می شود هندلینگ و پایداری در سدان اسپرت فونیکس چندان جالب نباشد. قدرت و گشتاور پیشرانه به میزان قابل توجهی بالا است اما تعلیق ساده در عقب باعث می شود تا پایداری در پیچ ها چندان راضی کننده و مطمئن به نظر نرسد. مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۶.۶ لیتر است که عددی بسیار مناسب محسوب می شود. نکته مهم این است که کلیپر های ترمز در این نسخه ارتقا پیدا کرده اند و از لنت های سرامیکی برای عملکرد بهتر استفاده شده و کلیپرها هم نارنجی رنگ هستند که باعث شده ظاهر این سدان اسپرت تر به نظر برسد.

کابین و امکانات
در داخل کابین تریم دو رنگ را داریم که باعث شده حس اسپرت بودن به خوبی به راننده و سرنشینان القا شود. کلیت سبک طراحی همان چیزی است که در دیگر محصولات فونیکس هم دیده می شد و در مجموع طراحی مدرن و زیبا ارزیابی می شود. کیفیت متریال هم مانند دیگر محصولات فونیکس است اما آنچنان بالا نیست و در طولانی مدت می تواند خط خش به خود بگیرد.

از جمله امکانات سدان اسپرت فونیکس می توان به؛ ۶ کیسه هوا (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای)، سیستم کمکی ترمز BOS، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، ترمز اضطراری خودکار،اتو هلد، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل تطبیقی، رادار هشدار برخورد از عقب، نور بالا اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ثبت وقایع، شارژر بی سیم، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه پایش فشار باد تایرها، فناوری LED چراغ ها، ترمز پارک برقی، پشت آمپر دیجیتال، فرمان دی کات، صفحه نمایش لمسی سیستم مالتی مدیا، اندروید اتو، سامانه شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط و… اشاره کرد.












مشکل ویبره برای من تو ماشین دنا توربو هم بود. من فکر می کرد تعلیق ماشین مشکل داره. ولی وقتی لاستیک کویر را با لاستیک هانکوک عوض کردم به طور کامل برطرف شد. احتمالا این ها هم لاستیکشون کویره که ویبره داره.
لاستیک بارز هست
خوب بود با سدانهای رقیب هم یک مقایسه می کردید و مزایا و محاسن رو نسبت به اونا بررسی می کردید.
خدا بهتون رحم کرد با لاستیک کویر ۲۱۵ تا رفتید. لاستیک ایرانی که ۱۵۰ تا باهاش رفتن خودکشی هست. خیلی کار خطرناکی کردید اگر همان لحظه لاستیک بخاطر فشار هوای منبسط شده و مقاومت سایشی کلا پنچرمیشد کنترل خودرو را از دست میدادید اون وقت به بقیه نصیحت میکنید؟؟
این ماشین فقط یک ظاهر اسپرت کپی شده از لکسوس رو داره و اصلا اسپرت نیست، اسپرت بودن ماشین به هندلینگ و پایداری دینامیکی اون هست وگرنه هر ماشین دیگری بود مسیر راست رو با سرعت میرفت خداوکیلی این مزیت بود؟؟ تیبا بغل دستتون هم سرعت تا سرعت ۱۸۰ تا با شما میومد.
اصلا به ایرادات مونتاژی این ماشین اشاره نکردید که چراغ عقب داشت از سقف میوفتاد و خیلی موارد دیگر.
ممنون بابت محتوای تولید شده
لطفا چانگان cs55 پلاس که سایپا وارد میکند هم بررسی کنید