%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰

رانت در عرضه خودرو ؛ سیاست نادرست تبدیل مادران به دلال

منتشر شده در 15 مهر 1404 ساعت 15:41
نویسنده متین شیری
رانت در عرضه خودرو ؛ سیاست نادرست تبدیل مادران به دلال

سیاست‌های حمایتی دولت در بازار خودرو به سود دلالان تمام شده و به جای حمایت از مادران و جانبازان، باعث تشدید نابرابری اقتصادی در جامعه شده است.

نیمی از ظرفیت فروش خودرو در انحصار طرح‌های حمایتی

دولت با نیت حمایت از اقشار خاص، در مسیر نادرستی گام برداشته است. طرح‌هایی که قرار بود حمایت گر باشند، حالا به چرخه‌ای از رانت خودرو تبدیل شده‌اند. در حالی که بازار خودرو سال‌هاست با ناترازی عرضه و تقاضا دست‌وپنجه نرم می‌کند، تخصیص نیمی از ظرفیت فروش به طرح مادران و بخشی دیگر به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، عملاً مردم عادی را از امکان خرید محروم کرده است. تنها سی درصد از کل عرضه به متقاضیان عادی می‌رسد و شانس برنده شدن برای آن‌ها به کمتر از یک صدم درصد سقوط کرده است.

وقتی حمایت از مادران به دلالی خودرو تبدیل می‌شود

در طرح موسوم به «جوانی جمعیت»، ۵۰ درصد خودروهای عرضه‌شده به مادران تعلق می‌گیرد، بی‌آنکه سازوکاری برای مصرف واقعی خودرو وجود داشته باشد. نتیجه آن است که بسیاری از مادران بلافاصله پس از تحویل خودرو، آن را در بازار آزاد می‌فروشند. سود حاصل از این فاصله قیمتی، گاه به چندصد میلیون تومان می‌رسد. در واقع، این سود هنگفت از جیب مردم عادی پرداخت می‌شود؛ همان‌هایی که در قرعه‌کشی‌ها ناکام می‌مانند و در نهایت باید همان خودرو را با قیمتی چند برابر خریداری کنند. این شکل از رانت خودرو، عملاً حمایت از خانواده‌های فرزندآور را به رانت‌خواری سازمان‌یافته تبدیل کرده است.

فرزندآوری با امتیاز خودرو، اشتباهی استراتژیک

سیاست تشویق فرزندآوری در ذات خود تصمیمی درست و آینده‌نگرانه است، اما اجرای آن در قالب تخصیص خودرو، اشتباهی استراتژیک محسوب می‌شود. در بازاری محدود و پر التهاب، تزریق امتیاز ویژه به گروه‌های خاص تنها به دلالی و افزایش شکاف طبقاتی منجر می‌شود. اگر هدف حمایت واقعی از مادران است، باید از ابزارهای اقتصادی مستقیم مانند وام‌های کم‌بهره، زمین دولتی یا تسهیلات مسکن استفاده شود. این مسیر هم منصفانه‌تر است و هم از التهاب بازار جلوگیری می‌کند.

رانت خودرو در سایه‌ی سهمیه جانبازان

در سوی دیگر ماجرا، جانبازان قرار دارند؛ قشر مظلومی که احترام به آنان وظیفه‌ای ملی است. اما سیاست حمایتی در حوزه خودرو، آنان را نیز ناخواسته وارد بازی رانت خودرو کرده است. طی سال‌های گذشته، خودروهایی با سهمیه جانبازان خریداری یا وارد شده‌اند که سودی چندمیلیاردی برای واسطه‌ها ایجاد کرده است. برخی نمونه‌ها مانند هوندا سیویک تایپ R حتی تا پانزده میلیارد تومان سود به همراه داشته‌اند. با این حال، جانباز نه خودرو متناسب شرایط جسمی خود را دریافت کرده و نه از آرامش یا خدمات درمانی پایدار بهره‌مند شده است.

تجربه جهانی حمایت؛ خدمات واقعی به‌جای امتیاز فروشی

در کشورهای توسعه‌یافته، حمایت از ایثارگران و خانواده‌های دارای فرزند، بر پایه‌ی تسهیلات واقعی و شفاف انجام می‌شود. دولت‌ها با تأمین مسکن، خودروهای مناسب شرایط جسمی خاص، خدمات توانبخشی و درمانی، به معنای واقعی از این اقشار حمایت می‌کنند. یا برای والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، لوازم و امکانات نوزاد و کودک را رایگان یا با قیمت بسیار پایین در اختیار آن ‌ها می‌گذارد و در کنار این موارد تا سال‌ها یارانه قابل توجهی را برای هر فرزند به خانواده آن پرداخت می‌کند. در ایران اما همه‌چیز به سهمیه خودرو خلاصه شده است؛ سهمیه‌ای که عملاً به کالایی برای دلالان تبدیل شده و فلسفه‌ی حمایت را زیر سؤال برده است.

عدالت اجتماعی قربانی سیاست‌های امتیازمحور

سیاست‌های حمایتی زمانی مؤثر خواهند بود که بر محور ایجاد فرصت شکل بگیرند، نه توزیع امتیاز. دولت باید از دارایی‌های واقعی برای حمایت استفاده کند؛ زمین، مسکن، وام‌های هدفمند و خدمات اجتماعی، نه از بازاری که خود با کمبود و التهاب مواجه است. تا زمانی که سیاست‌های رفاهی در قالب امتیازهای قابل فروش ادامه یابد، عدالت قربانی خواهد شد و رانت خودرو همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

پایان اعتماد عمومی در جاده سیاست‌های غلط

سهم مادران و جانبازان از عدالت، نباید در چند میلیون تومان سود خلاصه شود. حمایت واقعی یعنی ایجاد فرصت برای زندگی بهتر، نه توزیع امتیاز برای دلالی بیشتر. امروز دولت بیش از هر زمان دیگر نیاز دارد میان نیت خیر و اجرای درست سیاست‌ها توازن برقرار کند. اگر نه، مردم باز هم هزینه تصمیماتی را می‌پردازند که به نام عدالت و حمایت آغاز می‌شوند، اما در نهایت به سود دلالان تمام خواهند شد.

رانت خودرو؛ زخمی باز بر پیکر عدالت

تا زمانی که عدالت به شکل سهمیه‌ای و رانتی اجرا شود، نه مادری احساس حمایت خواهد کرد، نه جانبازی احساس کرامت. رانت خودرو نماد آشکار همین بی‌عدالتی است؛ سیاستی که به جای باز کردن مسیر توسعه، جاده اعتماد عمومی را مسدود کرده است.

هوندا سیویک تایپ R ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی

ویدیو های پیشنهادی
  1. مردم گفت:

    درود بر قلم های حقیقت نویس
    موضوع مهمی که در خصوص سهمیه به اصطلاح “مادران” همواره از قلم افتاده خطر بسیار جدی سو استفاده از دختران و کودکان بد سرپرست و بی سرپرست به منظور فرزند آوری اجباری برای سود قابل توجه و سپس سو استفاده از این کودکان و مادران کم سن و سالشان در بازار کار اجباری و احیانا سو استفاده جنسی میباشد
    و حتی موضوع قاچاق انسان و قاچاق اعضای بدن انسان نیز مطرح میباشد

    ۵
    ۱
    • مصطفی گفت:

      بیخیال بابا چرا جنایی میکنیدقضیه رو؟ برای بچه دوم به بعده، بعدش هم باید ازدواج رسمی باشه، حالا طرف میاد برای دلالی تو بازار ازدواج میکنه و دو تا بچه میاره بعد اعضای بدن ماد و بچه هاش رو قاچاق میکنه؟ کجایید زندگی میکنید شما؟

      ۳
      ۱
      • ناشناس گفت:

        از وضعیت باندهای خلاف اطلاع نداری
        برای ایجاد حس دلسوزی و ترحم فقط برای گدایی فرزندآوری میشه کجای کاری؟

        ۰
        ۱
  2. مصطفی گفت:

    درسته که این روش حمایت چهاز جانبازان و چهمادران روش درست و درمونی نیست ولی اگه این حذف بشه آیا حمایتی درستی جایگزینش میشه؟ در نتیجه هرچند سهمیه مادران باعث شده بخشی از مادران جای دلالان سنتی بازار رو بگیرن ولی من شخصا ترجیح میدم اگه پول خارج از عرف قراره به کسی برسه به مادر و خانواده دو تا بچه برسه تا به عقابهایی که سالها دارن دلالی میکنن. با عرض پوزش از دلالانی که جاشون تنگ شده

    ۰
    ۱
  3. امین گفت:

    برای حمایت از فرزندآوری باید هزینه های مرتبط با زایمان و نگهداری از فرزند مثل پوشک و شیرخشک رو کم کرد نه اینکه بهشون شانس برنده شدن حواله خودرو داد! واقعا مخ آدم سوت میکشه با این تصمیمات بی ربط و اشتباه!!!

    ۲
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X