فساد آماری در صنعت خودروسازی چین ؛ صادرات خودروهای صفر به عنوان دست دوم

گزارش تازهای از خبرگزاری رویترز فاش کرده که خودروسازان چینی با ترفند فروش خودروهای صفر کیلومتر به عنوان کارکرده در حال دور زدن قوانین تجارت بینالمللی و تورم آماری فروش داخلی هستند. این اقدام همزمان باعث ثبت در فروش داخلی، تخلیه موجودی انبارها و دور زدن تعرفههای صادراتی میشود؛ اقدامی که به گفته تحلیلگران برای ثبات صنعت خودروسازی چین شبهه آفرین و حتی خطرناک است.
صادرات خودروی صفر با برچسب کارکرده
به گزارش آخرین خودرو، بر اساس این گزارش، بسیاری از خودروهایی که به کشورهایی مانند روسیه، آسیای مرکزی و خاورمیانه صادر میشوند، در واقع خودروهای نو هستند که تنها در داخل چین به طور صوری ثبت شدهاند و بلافاصله پس از آن به عنوان خودروی دست دوم صادر میشوند. این فرایند باعث میشود خودروسازان بتوانند فروش داخلی ثبت کنند، در حالی که خودرو هنوز وارد جاده نشده است.
تو لی، تحلیلگر مستقر در میشیگان و بنیانگذار مؤسسه Sino Auto Insights در این باره میگوید:
«این نتیجه جنگ قیمتی تقریباً چهار ساله در صنعت خودرو چین است؛ شرایطی که شرکتها را به ثبت هرگونه فروش ممکن واداشته است.»

صادرات صوری به نفع خودروساز و دولت محلی
در این فرایند صادرکنندگان خودروهای صفرکیلومتر را از خودروساز یا نمایندگی خریداری میکنند، آنها را در داخل کشور ثبت میکنند تا فروش رسمی تلقی شود و سپس تحت عنوان خودروی کارکرده، از کشور خارج میکنند.
طبق گزارش رویترز، از آنجایی که این شرکتهای صادراتی در واقع دو بار معامله انجام میدهند – یک بار خرید و یک بار فروش – ارزش تراکنشها دو برابر خریدهای عادی خودرو است، بنابراین دولتهای محلی به شدت از آن استقبال میکنند تا آمار GDP خود را مصنوعی افزایش دهند. بر اساس آمار در سال ۲۰۲۴ حدود ۴۳۶ هزار دستگاه خودروی دست دوم صادر شده که ۹۰ درصد آنها در واقع صفر کیلومتر بودهاند.
این وضعیت پرسشهای جدی را درباره صحت آمار فروش برندهای بزرگ چینی مانند بی وای دی مطرح میکند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این رویه باعث میشود نتوان به طور دقیق تشخیص داد کدام خودرو واقعاً فروخته شده و کدام تنها ثبت آماری دارد.

اون بنده خدایی که داشت ماستمالی میکرد میگفت آمارهای قلابیشون فقط برای بازار خودشونه توی دنیا پرفروشن اینو چی جواب میده؟
مردم از خواب غفلت بیدار شید، صنعت خودروسازی چین هیچوقت مثل ژاپن و کره نشده، نمیشه و نخواهد شد.
ماس مالی چیه ؟ 🤣
ظاهراً بعضیا هنوز تو عصر VHS موندن و نمیخوان قبول کنن دنیا عوض شده.
چین الان نهتنها دومین اقتصاد بزرگ جهانه، بلکه تو تکنولوژی خودروهای برقی، باتری، هوش مصنوعی و حتی طراحی صنعتی از خیلی از کشورها جلو زده.
اینکه خودروسازهای چینی بعضی آمارهای داخلی رو برای اهداف بازاری دستکاری کنن، یه چیزه — اینکه صادرات واقعیشون به بالای ۵ میلیون دستگاه رسیده یه چیز دیگهست.
ژاپن و کره هم روزی به همین متهم بودن. ولی الان نوبت چینه که وارد بازی شده، و اتفاقاً رقبا بیشتر از همه نگران همین پیشرفت سریعان.
چین داره دنیا رو با قیمت رقابتی، فناوری نوین و سرعت تولید، قبضه میکنه. اگه این اسمش پیشرفت نیست، پس چیه؟
خواب غفلت اونیه که فکر میکنه فقط چون یه خودرو لوگوی آلمانی یا ژاپنی داره، یعنی کیفیت مطلقه. دنیا امروز، بازار رقابتیه نه قبیله ای.
اینو گفتم ، الان هم میگم ، صنعت خودروسازی چین ، هیچ وقت به ژاپن ، آمریکا و آلمان نخواهد رسید.
اما در بحث مهندسی ، کیفیت و دوام .
نه تو دنیای خودروهای برقی و پاک که چینی ها توش بهترین هستن.
اصلا هم معلوم نیست تو دلالی دیگه 😏
هیچکس به اندازه ما ایرانیها چین را نمیشناسد. مردمانی همه چیز خوار و سیری ناپذیر با بی کیفیت ترین کالاها که با خود نابودی میبرند. بیچاره ما ایرانیها…
با همین آمارسازیها و روشهای نادرست هر روز دارن مرزهای صادرات و فلان و بهمان رو در مینوردن دیگه! گزارش کامل رو که بخونید متوجه میشید این چرخه باطل چقدر در آمارسازی کمکشون میکنه.
آقا دلاور دمتون همیشه گرم ، آقا میشه یه زحمت بکشی از فساد شرکتهای وارداتی و فساد نهادهای ناظر بر شرکتها و سامانه قرعه کشی هم بزارید ، چون الان نزدیک به ۱۰۰ نفر هستیم که معین خودرو رسما پولمون رو خورده و چون تو قرار دادمون هیچ خسارتی برای تاخیر نیست دستمون به هیچ جا بند نیست. از مهرماه پارسال تا همین امروز ماشینمون رو تحویل نداده. نگهبانای قلچماقشم اجازه ورود به دژ محکم معین خودرو رو نمیدن و مسئولین هم که مزد بگیر این شرکتها هستن اجازه ورود به دفترهاشان رو به ما نمیدن
درود فراوان بر نظر شما ، کاش واقعا این معین خودرو یه تحقیقی راجع بهش بشود که چرا اینگونه پول مردم را گرفته و پاسخگو نیست. خواستم اضافه کنم ما که اسفند ماه تکمیل وجه کردیم و تحویل اسفند هستیم که هنوز هیچ که هیچ