%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰

چراغ سبز چین برای رانندگی خودکار سطح ۳ ؛ آغاز رسمی تست عمومی خودروهای بدون‌ راننده در خیابان‌ها

منتشر شده در 29 آذر 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
چراغ سبز چین برای رانندگی خودکار سطح ۳ ؛ آغاز رسمی تست عمومی خودروهای بدون‌ راننده در خیابان‌ها

چین در مسیر تبدیل شدن به قدرت بلامنازع آینده حمل و نقل، یک گام مهم و سرنوشت‌ساز دیگر برداشت. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) برای نخستین بار مجوز رسمی رانندگی خودکار سطح ۳ را صادر کرد؛ اقدامی که نشان می‌دهد چارچوب‌های قانونی چین هم‌ پای پیشرفت سریع خودروهای برقی و هوشمند این کشور حرکت می‌کند. این تصمیم به برخی خودروهای سواری اجازه می‌دهد آزمایش رانندگی خودکار را در جاده‌های عمومی و مسیرهای معین آغاز کنند تا عملاً راه برای ورود این فناوری به فاز تجاری هموارتر شود.

اولین خودروهای مجاز به رانندگی خودکار سطح ۳ در چین کدام مدل‌ها هستند؟

به گزارش آخرین خودرو، به گفته وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، دو خودروی دیپال SL03 و آرکفاکس آلفا S نخستین مدل‌هایی هستند که مجوز رانندگی خودکار سطح ۳ را دریافت کرده‌اند. شاید بدانید دیپال SL03 محصول شرکت چانگان است و آرکفاکس آلفا S توسط گروه بایک (BAIC) تولید می‌شود. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین تأیید کرده که هر دو خودروساز تمامی مراحل سخت‌گیرانه تست محصول و ارزیابی‌های ایمنی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد سامانه‌های مربوطه برای ورود به مرحله جدید آزمایش در شرایط واقعی ترافیکی آماده هستند.

رانندگی خودکار سطح ۳ دقیقاً به چه معناست؟

طبق تعریف سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA)، در سطح ۳ خودرو می‌تواند تمام وظایف رانندگی را به ‌صورت خودکار انجام دهد، اما راننده انسانی باید همواره هوشیار باشد و در صورت درخواست سیستم، فوراً کنترل را در دست بگیرد. بنابراین این سطح هنوز به معنای «رانندگی کاملاً بدون دخالت انسان» نیست.

رانندگی خودکار سطح ۳ دقیقاً به چه معناست؟

محدودیت‌های جغرافیایی و سرعت؛ قوانین سخت‌گیرانه MIIT

مجوزهای صادرشده با محدودیت‌های دقیق مکانی و سرعتی همراه هستند. خودروی چانگان دیپال SL03 مجاز خواهد بود تنها در مناطق مشخصی از شهر چونگ ‌کینگ و با حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به ‌صورت خودکار حرکت کند. در مقابل، آرکفاکس آلفا S اجازه دارد در بخش‌هایی از پکن با سقف سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت از سیستم رانندگی خودکار خود بهره ببرد.

هر دو خودرو فقط مجاز هستند در مسیرهای یک طرفه بزرگراه‌ها و اتوبان‌های شهری و آن هم در شرایط ترافیک سنگین حالت رانندگی خودکار سطح ۳ را فعال کنند؛ موضوعی که نشان‌دهنده رویکرد محتاطانه اما هدفمند قانون‌گذار چینی است.

رقابت داغ خودروسازان برقی چین برای دریافت مجوز سطح ۳

انتشار این بروز رسانی قانونی موجی از تحرک را در میان خودروسازان بزرگ برقی چین ایجاد کرده است. شرکت‌های مختلف در تلاش هستند هرچه سریع‌تر مجوزهای مشابه را دریافت کنند تا از رقابت عقب نمانند. در همین راستا، کمپانی اکسپنگ که یکی از پیشروترین خودروسازان چین در حوزه رانندگی هوشمند محسوب می‌شود، بلافاصله موفق شده مجوز تست رانندگی خودکار سطح ۳ را در شهر گوانگژو، محل استقرار دفتر مرکزی خود، دریافت کند و آزمایش‌های روزمره جاده‌ای را آغاز نماید. یوتائو معاون ارشد اکسپنگ، آغاز این تست‌ها را تأیید کرده و از «شگفتی‌هایی» در سه ‌ماهه نخست سال آینده خبر داده است.

رقابت داغ خودروسازان برقی چین برای دریافت مجوز سطح ۳

هدف‌گذاری اکسپنگ؛ رقابت مستقیم با تسلا

اکسپنگ اهداف بزرگی در سر دارد و می‌خواهد توانمندی‌های سیستم رانندگی هوشمند خود را به سطح نرم‌افزار FSD تسلا برساند. هه شیائوپنگ مدیرعامل این شرکت، حتی برای تیم رانندگی هوشمند خود مشوقی جالب در نظر گرفته است. او وعده داده در صورت دستیابی نرم‌افزار VLA 2.0 به عملکردی هم‌سطح با FSD نسخه ۱۴.۲ تا تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۲۶، یک کافه تریا به سبک چینی برای تیم سیلیکون ولی این شرکت تأسیس کند.

ناگفته نماند سیستم VLA 2.0 قبلاً توسط اکسپنگ رونمایی شده و از قابلیت‌های سطح ۴ رانندگی خودکار برخوردار است. این سیستم از سه ‌ماهه نخست سال ۲۰۲۶ وارد مرحله بهره‌برداری خواهد شد.

ورود لی اتو، نیو و هواوی به میدان رقابت

در کنار اکسپنگ ، شرکت لی اتو (Li Auto) نیز موفق شده مجوز تست رانندگی خودکار سطح ۳ را در شهر پکن دریافت کند و آزمایش‌های منظم جاده‌ای را آغاز نماید. اگرچه نیو (Nio) اخیراً خبر جدیدی از دریافت مجوز منتشر نکرده، اما این شرکت در دسامبر ۲۰۲۳ مجوز رانندگی خودکار مشروط سطح ۳ را در شانگهای دریافت کرده بود.

ورود لی اتو، نیو و هواوی به میدان رقابت

همچنین در ژوئن ۲۰۲۴، نیو به جمع نخستین خودروسازانی پیوست که اجازه آزمایش خودروهای مجهز به سطح ۳ و سطح ۴ رانندگی خودکار را در جاده‌های عمومی چین به دست آوردند. در همین حال، بازوی خودرویی هواوی با نام هیما (HIMA) نیز تست‌های داخلی سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ خود را در شهر شنژن آغاز کرده است.

چین در مسیر پیشتازی جهانی رانندگی خودکار

مجموع این تحولات گویای آن است که کشور چین نه تنها در حوزه خودروهای برقی، بلکه در زمینه تکنولوژی رانندگی خودکار، هوش مصنوعی و قوانین مربوطه نیز در حال پیشتازی است. صدور نخستین مجوزهای رسمی سطح ۳ می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ صنعت خودروی این کشور باشد؛ نقطه‌ای که فاصله میان آزمایش‌های محدود و ورود فناوری رانندگی خودکار به زندگی روزمره کاربران را به شکلی جدی کاهش می‌دهد.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X