افزایش چشمگیر حضور خودروسازان چینی در اروپا با وجود تعرفههای سنگین

خودروسازان چینی با وجود مواجهه با تعرفههای سنگین اتحادیه اروپا، حضور خود را در قاره سبز به طور قابل توجهی افزایش دادهاند. بر اساس دادههای شرکت تحقیقاتی دیتا فورس (Dataforce)، فروش خودروسازان چینی در فوریه ۲۰۲۵ با رشد ۶۴ درصدی نسبت به سال قبل به ۳۸٬۹۰۲ دستگاه رسیده و سهم بازار آنها از ۲٫۵ درصد به ۴٫۱ درصد افزایش یافته است.
چالش تعرفهها و استراتژیهای مقابلهای
شاید بدانید اتحادیه اروپا در اکتبر ۲۰۲۴ تعرفههایی تا ۳۵٫۳ درصد را بر خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال کرد. این تعرفهها افزون بر تعرفه ۱۰ درصدی قبلی هستند. دلیل وضع تعرفههای جدید، مقابله با یارانههای دولتی چین و حفظ رقابت منصفانه در بازار اروپا اعلام شد.

رشد فروش و تغییر ترکیب محصولات
با وجود این موانع، خودروسازان چینی با تغییر استراتژیهای خود، به رشد فروش ادامه دادهاند. در حالی که فروش خودروهای الکتریکی کاملاً چینی در فوریه ۲۰۲۵ با کاهش ۳٫۴ درصدی به ۱۱٬۱۱۶ دستگاه رسید، صادرات خودروهای پلاگین هیبرید با رشد ۳۲۱ درصدی به ۴٬۷۴۴ دستگاه افزایش پیدا کرد. مدلهایی مانند بی وای دی Seal U PHEV، ام جی HS PHEV و چری جیکو ۷ PHEV در این میان محبوبیت ویژهای دارند.
موفقیت برندهای چینی در بازارهای اروپایی
شرکت بی وای دی در ژانویه ۲۰۲۵ با رشد سالانه ۵۵۱ درصدی در بریتانیا، ۷۳۴ درصدی در اسپانیا و ۲۰۷ درصدی در پرتغال عملکرد قابل توجهی داشته و در این بازارها از تسلا پیشی گرفته است. چارلز لستر، مدیر داده در شرکت مشاورهای Rho Motion، گفته با وجود تأثیر تعرفهها، سهم بازار بی وای دی در اروپا به طور پیوسته در حال افزایش است.

تمرکز بر فناوری و نوآوری
خودروسازان چینی با تمرکز بر فناوریهای جدید، تلاش میکنند تا در بازار رقابتی اروپا متمایز شوند. برای مثال، شرکت چانگان با نمایش نه مدل جدید از سه برند خود، ویژگیهایی مانند پارک خودکار با کنترل صوتی و حالت تبدیل به کمپینگ را معرفی کرد که تحسین نمایندگان و رسانههای اروپایی را برانگیخت.
گسترش حضور در بازارهای جدید
شرکت اکسپنگ نیز با ورود به بازارهای لهستان، سوئیس، جمهوری چک و اسلواکی، حضور خود را در اروپا گسترش داده است. این شرکت با تأکید بر بهرهگیری از فناوریهای نوین به جای قیمت رقابتی، قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ فروش خود در خارج از چین را دو برابر کرده و بیش از ۳۰۰ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش را در سراسر جهان تأسیس کند.

تولید محلی، استراتژی چینیها برای دور زدن تعرفهها
برای مقابله با دیوار تعرفهها، خودروسازان چینی به سرعت به سمت تولید محلی در اروپا حرکت میکنند. چری در اسپانیا با همکاری شرکت EV Motors تولید خودروی برقی تحت برند Ebro را در بارسلونا آغاز کرده است. اولین خودروی این برند در نوامبر ۲۰۲۴ از خط تولید خارج شد. بی وای دی هم در حال سرمایهگذاری برای احداث کارخانههایی در مجارستان و ترکیه است. انتظار میرود کارخانه مجارستان تا پایان سال ۲۰۲۵ با ظرفیت سالانه ۳۵۰٬۰۰۰ دستگاه به بهرهبرداری برسد.
با وجود چالشهای تعرفهای و موانع تجاری، خودروسازان چینی با اتخاذ استراتژیهای متنوع، از جمله تمرکز بر فناوریهای نوین، گسترش حضور به بازارهای جدید و سرمایهگذاری در تولید محلی، حضور خود را در بازار اروپا تقویت کردهاند. این رویکردها نهتنها به افزایش سهم بازار آنها کمک کرده، بلکه رقابت در صنعت خودروسازی اروپا را نیز تشدید کرده است.