خودروسازان چینی در کدام کشورها با سرعت بالایی در حال رشد هستند؟

در سالها و به ویژه ماههای اخیر، فروش خودروسازان چینی در بازار اروپا به تدریج در حال افزایش بوده است. این موضوع سبب شده توجه رسانهها به گسترش حضور خودروسازان چینی در اروپا جلب میشود. اما واقعیت این است که جنگ اصلی بین شرکتهای چینی و سایر رقبای مطرح بینالمللی نه در قارههای پیشرفته، بلکه در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه جریان دارد. دادههای جدید گویای آن هستند که چین به شکلی آرام و پیوسته در حال تبدیل شدن به قدرتی بزرگ در میان مشتریان آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیاست.
تمرکز خودروسازان چینی بر بازارهای اقتصادی و حساس به قیمت
موفقیت خودروسازان چینی در این مناطق تصادفی نیست. به دلیل شرایط اقتصادی و میانگین درآمد سرانه، در این مناطق قیمت اهمیت بسیار زیادی برای عموم مشتریان دارد. در کشورهای در حال توسعه، مصرف کنندگان به طور طبیعی نسبت به قیمت حساستر هستند و آن را جزو اولویتهای اصلی خود در انتخاب خودرو بدانند. همین موضوع باعث شده مدلهای ساخت چین به خاطر قیمت تمامشده به مراتب کمتر، با اختلافی قابل توجه نسبت به رقبای اروپایی، ژاپنی، کرهای و آمریکایی ارزانتر و پرمشتری تر باشند. این مزیت قیمتی در بخش خودروهای برقی (EV) حتی پررنگتر است و چینیها توانستهاند با عرضه مدلهای اقتصادی، بخش بزرگی از بازار کشورهای مناطق مذکور را به خود اختصاص دهند.

برندگان و بازندگان کدام شرکتها هستند؟
دادههای آماری نشان میدهد که قربانیان اصلی رشد سریع برند های چینی، خودروسازان بزرگ و باسابقه هستند. برند هایی مانند تویوتا، نیسان، هوندا، میتسوبیشی و سوزوکی از ژاپن، هیوندای و کیا از کره جنوبی و فیات، رنو و فولکس واگن از اروپا بیشتر از سایرین سهم خود را از بازارهایی که برشمردیم، از دست دادهاند. حتی شورولت و فورد آمریکا نیز از این یورش در امان نماندهاند. البته باز هم باید تأکید کنیم که این تغییر سلیقه مصرف کنندگان – از برندهای سنتی و باسابقه به برند های چینی – نه در بازارهای پیشرفته، بلکه در کشورهای در حال توسعه رخ داده است.
رشد چشمگیر در بازارهای کلیدی
خودروسازان چینی در اروپا هم به تدریج جای پای خود را محکمتر میکنند. طبق دادههای رسمی، سهم چینیها از بازار اروپا تا آگوست ۲۰۲۵ به حدود ۵ درصد رسیده است. اما در بازارهایی مانند برزیل، تایلند، اسرائیل و حتی استرالیا حضور خودروسان چینی بسیار پررنگتر هم شده است.
در برزیل که بزرگترین بازار خودروی آمریکای لاتین به شمار میآید، سهم برندهای چینی از ۶.۸ درصد در بازه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۹.۱ درصد در مدت مشابه سال جاری رشد کرده است. اگر فروش این برندها را با هم جمع کنیم، چینیها پس از فیات، فولکس واگن و شورولت در رتبه چهارم فروش کل خودروسازان برزیل قرار میگیرند. در استرالیا نیز سهم خودروهای چینی تا سپتامبر ۲۰۲۵ به ۱۶.۷ درصد افزایش یافته که ۵.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۴ است.

عقبنشینی برندهای سنتی
در کشورهایی مانند اوکراین، برندهای سنتی همچون تویوتا و رنو بخشی از سهم خود را به بی وای دی واگذار کردهاند؛ سهم این برند چینی از ۳ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۷.۷ درصد در سال جاری افزایش یافته است.
در شیلی شورولت جایگاه خود را به برندهای چینی مانند گریت وال و چانگان باخته است. در کلمبیا، بی وای دی به جمع ده برند پرفروش بازار پیوسته و فورد را به بیرون از جدول دهگانه هدایت کرده است! در اندونزی نیز این برند موفق شده رتبه ششم بازار را از آن خود کند.
| سهم برندهای چینی از بازار کشورهای آمریکایی و سایر کشورهای غیراروپایی | |
| کشور | سهم بازار برندهای چینی |
| تایلند | ۳۲.۴٪ |
| اسرائیل | ۳۲.۰٪ |
| شیلی | ۳۰.۹٪ |
| اکوادور | ۲۹.۹٪ |
| اروگوئه | ۲۶.۴٪ |
| پاناما | ۲۶.۰٪ |
| استرالیا | ۱۶.۷٪ |
| امارات متحده عربی | ۱۶.۰٪ |
| آفریقای جنوبی | ۱۵.۰٪ |
| اوکراین | ۱۲.۷٪ |
| اندونزی | ۱۲.۲٪ |
| نیوزیلند | ۱۲.۱٪ |
| عربستان سعودی | ۱۱.۸٪ |
| کلمبیا | ۱۱.۲٪ |
| برزیل | ۹.۱٪ |
| مکزیک | ۷.۷٪ |
| مالزی | ۶.۷٪ |
بازارهایی که رشد خودروسازان چینی در آنها سریعتر است
اگرچه برخی کشورها هنوز تحت سلطه کامل برندهای چینی قرار نگرفتهاند، اما روند رشد سهم آنها از بازار بسیار سریع است. به عنوان مثال، در اروگوئه سهم خودروسازان چینی نسبت به سال گذشته ۱۲.۶ درصد افزایش یافته، در حالی که در اسرائیل این رشد ۱۱.۵ درصد بوده است.
| بازارهایی که سهم خودروسازان چینی از آنها به سرعت در حال افزایش است | |
| کشور | تغییر سهم بازار ۲۰۲۵ نسبت به ۲۰۲۴ |
| اروگوئه | +۱۲.۶٪ |
| اسرائیل | +۱۱.۵٪ |
| اندونزی | +۶.۵٪ |
| اوکراین | +۶.۲٪ |
| استرالیا | +۵.۳٪ |
بر اساس تحلیل فیلیپه مانوز، کارشناس صنعت خودرو در مؤسسه تحقیقاتی JATO Dynamics، رقابت میان خودروسازان چینی و برندهای جهانی، در سکوت و به دور از هیاهوی رسانهها، در کشورهای در حال توسعه در حال رقم خوردن است. در شرایطی که اروپا تنها میدان تبلیغاتی این رقابت لقب گرفته، نبرد واقعی در خیابانهای سائوپائولو، بانکوک، جاکارتا و چند پایتخت دیگر جریان دارد. به نظر میرسد در آینده نزدیک، برندهایی مانند بی وای دی، چانگان، ام جی و گریت وال نه تنها در بازارهای نوظهور، بلکه در سراسر جهان، رقبای جدی و همتراز با برندهای ژاپنی و اروپایی خواهند بود.







والبته ایران. هی تبلیغ چینی بکنید.
چرت و پرت نگو نادان.
همین چینی هایی بهشون میگید ، تو اروپا و ژاپن هم هستن.
و اروپا و ژاپن ، واقعا استاندارد های سخت گیرانه ای تو بحث کیفیت و ایمنی دارن.
متاسفم براتون.
نادان خودتی
اگر اینقدر عاشق چینی های کمونیست و
بی اخلاق هستی
برو همون جا .
ما هیچ نیازی به امثال تو نداریم .
دوست عزیز ،استفاده از واژگان ایدوئولوژیک و اخلاقی در دنیای اقتصاد غلط است،زیرا کشورها بر مبنای منافع ملی خرید یا فروش انجام می دهند. ثانیاً تمام مصنوعات مصرفی دنیا امروز در چین تولید می شود و حتی بازار آمریکا بدون اتکا به چین فرو میریزد .
کومونیست چقدر بد همین چینی که شما حالت ازش بهم میخوره چند دهه توسط همین کشورهای استعمارگر که سنگ سون رو به سینه میزنید اشغال و استعمار و غارت و تجاوز شده بهش چقدر این ادم هایی که غارت میشن و تجاوز بهشون میشه بد هستن واقعا کومونیست ان اصلا ادم نیستن که فقط استعمارگرای دزد دمشون گرم چه ادم های خوبین
خودروهای چینی ظاهراًخوب هستن، ولی از مواد کم کیفیت با وزن بدنه ای غیراستاندارد ، و حجم موتور کم ، سنگینی خودروها باعث استهلاک موتور،گیربکس،پنج تا ده ساله بهتره از رده خارج بشن.
این مربوط به چندسال قبل بود. الان خودروهای مطرح چینی از نظر کیفیت هم حرف برای گفتن دارن. الآن در بازار خودمون چانگان بسیار با کیفیت تر از تویوتا لوین یا کرولای سامانه وارداتی هست
زیاد شلوغش نکنید تو بازار اروپا وافریقا و…..چون قیمتها واقعی هست خیلی کمتر از چینی استقبال میکنن ولی فقط تو ایرانه که یه ماشینه تقریبا لوکس یا مدل بالا .از ژاپن یا اروپا و…..به قیمت نجومی وحشتناک چند ده میلیاردی باعث شده هجوم به ماشینای چند میلیاردی بیارن
آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی
با این پول برو یه قشقایی ۲۰۲۵ بخر یک عمر بدون خرج حالش رو ببر
بازار خودرو یک بازار پویا هست همانطور که دهه ۷۰ خودروسازی ژاپن و دهه ۹۰ خودرو سازی کره بازارهای جهانی رو فتح کردند حالا هم نوبت چین هست که بازارها رو فتح کنه. مخصوصا در حوزه خودرو برقی و هیبریدی که واقعا یه سر و گردن از رقبای ژاپن و اروپایی جلوتر هستند.
سال ۲۰۱۸ به چشم خود دیدم که برند زیادی چینی در شهر ثروتمند ی مانند شانگهای تردد نداشت ولی ۲۰۲۵ همه با افتخار خودروهای لوکس چیمی سوار میشدن. جایی که مثلا فولکس باید التماس میکرد که ماشینش رو بخرن.
وقتی که طراحی خودرو چینی نسبت به رقبای خودش بسیار عالی هم ارزان و هم پرقدرت هست معلومه بازار جهان میگیره بی وای دی و ام جی و چانگان طراحی عالی دارند حتی تیکو کارخانه چری
حال خودروهای المان ژاپت و امریکا اتومبیل خاص میزنه و گران هست برای مردن عادی چینی عالیه
چین برندهای بزرگ رو با کیفیت آشغال کپی میکنه و ایرانیا هم میخرن و میگن عالیه 😁
اگه قیمتشون مفت نبود هیچکی چینی نمیخرید
حدود۱۰سال پیش خودروچینی که خیلی ارزان بود اکثر مردم بایه وام معمولی میتونست بخره من یکی میگفتم خودرو چینی رامفت نمیخرم ولی الان باحسرت فقط نگاه میکنم
چرا از اسرائیل با نام کشور نامردی مگه به رسمیت شناختین
ماشین باز باشی درک ی چینی با امریکاییو میفهمی