%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰

هیوندای سوناتا NF ؛ مشخصات فنی + معرفی

هیوندای سوناتا NF اولین نسل از این سدان کره‌ای بود که در بازار ایران بسیار محبوب شد و نسل های بعدی آن در کشورمان مورد استقبال قرار گرفت.

هیوندای سوناتا NF ؛ مشخصات فنی + معرفی
منتشر شده در 29 آذر 1404 ساعت 13:13
نویسنده حسین باباپور

هیوندای سوناتا NF اولین نسل از این سدان کره‌ای بود که در بازار ایران بسیار محبوب شد و نسل های بعدی آن در کشورمان مورد استقبال قرار گرفت.

درباره هیوندای سوناتا NF

هیوندای سوناتا یک سدان سایز متوسط است که نخستین بار در سال ۱۹۸۵ و با استفاده از نسخه فیس‌لیفت هیوندای استلار به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. از آن به بعد تاکنون نسل‌های مختلفی از این خودرو به بازار راه پیدا کرده که نخستین بار به‌صورت پرتیراژ، نسل پنجم این خودرو با کد شناسایی ان‌اف در قالب مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در بازار ایران به‌صورت وارداتی عرضه شد. این خودرو به دلیل طراحی ظاهری، قوای فنی مناسب و کیفیت ساخت مطلوب از همان ابتدا مورد پسند مشتریان ایرانی قرار گرفت و به رقیب مستقیم تویوتا کمری تبدیل شد.

هیوندای سوناتا NF ؛ مشخصات فنی + معرفی

واردات SONATA NF به بازار ایران تا سال ۲۰۱۰ ادامه پیدا کرد که البته مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ با کمی تغییرات جزئی و به‌روزرسانی‌های اندک همراه بودند. بعد از آن نیز هیوندای سوناتا YF با طراحی کاملاً متفاوت، جانشین مدل ان‌اف شد.

طراحی ظاهری هیوندای سوناتا ان اف

هیوندای سوناتا NF از لحاظ طراحی ظاهری نسبت به نسل قبلی خود، فرمی کاملاً متفاوت، جسورانه، قاطع و پرصلابت‌تری ارائه می‌داد. این سبک طراحی در زمان خودش نسبتاً نوین و هم‌تراز محصولات اروپایی به نظر می‌رسید و مورد توجه مشتریان واقع شد. بدنه کشیده و نسبتاً حجیم با تلفیق خطوط منحنی و المان‌های چهارگوش، به‌ویژه در طراحی چراغ‌ها و برخی دیگر از جزئیات چهره، حالتی کاملاً قاطع، متعادل و متعارف برای نمای بیرونی و به‌ویژه بخش چهره این خودرو پدید آورده بودند.

هیوندای سوناتا NF ؛ مشخصات فنی + معرفی

 شیب ستون‌ها و سقف در کنار یکدیگر سرشار از صلابت است و ما را به یاد برخی خودروهای آئودی در آن زمان می‌اندازد. چراغ‌های کشیده جلو و عقب نیز کاملاً متناسب با یکدیگر طراحی شده و فرم چهارگوش آنها در ارتقای قاطعیت طراحی نمای جلو و عقب این خودرو کاملاً تأثیرگذار بوده است.

هیوندای سوناتا NF ؛ مشخصات فنی + معرفی

در نمای جانبی حجم‌پردازی چندان اغراق‌آمیز صورت نگرفته تا علاوه بر ارائه یک ظاهر نسبتاً ورزیده، حجم و ابوهت یا پهنای ظاهری خودرو نیز تا حد زیادی حفظ شود. بنابراین سوناتا ان اف در زمان خودش طراحی کاملاً ایده‌آل، متعادل و البته متعارفی داشت که به‌راحتی می‌توانست با حریفان اروپایی یا ژاپنی هم‌تراز شود.

مشخصات فنی هیوندای SONATA NF

اکثر مدل‌های هیوندای سوناتا NF وارداتی به کشورمان از نوع چهار سیلندر اتوماتیک بودند که البته نسخه دستی این خودرو نیز به‌صورت محدود در بازار ما عرضه شد. حداکثر قدرت موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی هیوندای سوناتا NF حدود ۱۶۲ اسب بخار است که در کنار ۲۲۲ نیوتن‌متر گشتاور قادر است نسخه اتوماتیک چهار دنده این سدان ۱۴۷۰ کیلوگرمی را طی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

میانگین مصرف سوخت هیوندای SONATA NF با موتور چهار سیلندر و گیربکس اتوماتیک چهار دنده نیز حدود ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بنابراین در بحث شتاب‌گیری و مصرف سوخت، عملکرد قابل‌قبولی برای سوناتا ان‌اف چهار سیلندر اتوماتیک می‌توان در نظر گرفت.

هیوندای سوناتا NF ؛ مشخصات فنی + معرفی

با این حال نسخه دنده‌ای این خودرو چابکی هیجان‌انگیزتری ارائه می‌دهد و شتاب صفر تا صد آن حدود ۸.۹ ثانیه است. از لحاظ مصرف سوخت، نسخه دنده‌ای چندان مطلوب ظاهر نشده و حدود ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

اما قوی‌ترین مدل هیوندای سوناتا ان اف در بازار ایران نسخه‌های مجهز به موتور ۳.۳ لیتری شش سیلندر تنفس طبیعی هستند که به گیربکس اتوماتیک پنج سرعته مجهز بوده و توانی نزدیک به ۲۳۵ اسب بخار به‌علاوه ۳۰۶ نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های جلوی خود منتقل می‌کنند. شتاب صفر تا صد این مدل حدود ۷.۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن برابر ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

هیوندای سوناتا NF دارای سواری نسبتاً نرم و لذت‌بخش است و از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز در سرعت‌های متعارف می‌تواند شرایطی اطمینان‌بخش و استوار را برای کاربران خود فراهم کند.

طراحی داخل کابین و امکانات

داخل کابین هیوندای سوناتا NF نسبتاً ساده و تا حدی محافظه‌کارانه طراحی شده است. یک پوسته داشبورد بسیار حجیم به‌صورت دو تکه و دو رنگ در این خودرو به کار گرفته شده که جزئیات آن نیز چندان پیچیده و مدرن احساس نمی‌شود. طراحی قسمت وسط داشبورد و نواحی مرتبط با پنل‌های کنترل‌گر کاملاً ساده اما ارگونومیک فرم گرفته و دریچه‌های تهویه چهارگوش نیز نشان از طراحی کاملاً ابتدایی این بخش‌ها دارد. فرم غربیلک فرمان و کیلومترشمار پشت آن نیز کاملاً متناسب با خودروهای نسبتاً قدیمی بوده و هیجان خاصی در طرح آنها مشاهده نمی‌شود. قرار گرفتن سیستم پخش صوت یا مالتی‌مدیا در بالاترین قسمت میانه داشبورد نیز از ویژگی‌های خاص این کابین به شمار می‌رود.

البته این ویژگی‌هایی که بیان کردیم، مربوط به داشبورد مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ موجود در بازار کشورمان است اما مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ با طراحی داشبورد جدید به بازار ایران آمدند که طراحی آن پایه و اساس طرح‌های داخلی بسیاری از مدل‌های هیوندای در سال‌های بعد شد و حتی در خودروهایی مثل دنا نیز از همین طراحی برای فرم داشبورد استفاده شد. سبک طراحی این داشبورد به مراتب نسبت به نسخه‌های قبلی زیباتر بوده و قرار گرفتن دریچه‌های تهویه عمودی در دو طرف سیستم مالتی‌مدیا به همراه تزیینات طرح چوب، موجب زیباتر به نظر رسیدن این کابین شده است.

هیوندای سوناتا NF ؛ مشخصات فنی + معرفی

متریال استفاده‌شده در ساخت داشبورد و رودری‌ها کیفیت قابل‌قبولی دارد و می‌تواند رضایت نسبی کاربران را فراهم کند. دسترسی به ادوات برای راننده بسیار راحت بوده و چینش منظم کلیدها نیز موجب حواس‌پرتی کاربر نخواهد شد.
صندلی‌های خودرو نیز نسبتاً راحت هستند و در مسافرت‌های طولانی می‌توانند خستگی و کوفتگی را تا حدودی از بدن سرنشینان دور نگه دارند. البته فرم این صندلی‌ها دیگر کمی قدیمی شده و نسبت به مدل‌های جدیدتر قابلیت حمایت و تأمین رفاه کاربران را ندارد.

یکی از ویژگی‌های مثبت کابین هیوندای SONATA NF فضای جادار و نسبتاً وسیع آن است که به‌راحتی می‌تواند پنج سرنشین بزرگسال را پذیرایی کند. همچنین گنجایش صندوق عقب این خودرو حدود ۴۶۷ لیتر است که برای جا دادن لوازم یک مسافرت خانوادگی تقریباً کافی به نظر می‌رسد.

در مورد امکانات هیوندای سوناتا NF نیز باید بدانید که نسخه‌های فول‌آپشن این خودرو امکاناتی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم پخش صوت حرفه‌ای با آمپلی‌فایر، مانیتور مرکزی، سنسور نور، دوربین عقب، شش کیسه هوا، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه و سانروف را به شما ارائه می‌دهند.

رقبای هیوندای سوناتا NF

هیوندای سوناتا NF به‌عنوان یک سدان خانوادگی سایز متوسط، به‌طور مستقیم باید با محصولاتی هم‌دوره نظیر کیا اپتیما، تویوتا کمری، نیسان ماکسیما، نیسان تیانا، کیا اپیروس و… به رقابت بپردازد. البته اگر قیمت نسخه‌های کارکرده هیوندای سوناتا NF را مدنظر قرار دهیم، می‌توان به جای نسخه‌های چندین‌سال‌کارکرده و قدیمی این خودرو، به سراغ محصولات صفر کیلومتر یا کم‌کارکرد داخلی و مونتاژی نظیر تارا اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک، شاهین پلاس اتوماتیک، ام‌وی‌ام آریزو ۵ توربو، چری آریزو ۶ و… نیز رفت.

توان حرکتی بالا، برند معتبر، کیفیت ساخت مناسب و کابین جادار از ویژگی‌های مهم هیوندای سوناتا NF هستند که سبب شده‌اند هنوز هم این خودرو در بازار محصولات دست‌دوم پرطرفدار باشد.

سوالات متداول

سوناتا NF چه مشخصاتی دارد؟

اکثر مدل‌های هیوندای سوناتا NF وارداتی به کشورمان از نوع چهار سیلندر اتوماتیک بودند که البته نسخه دستی این خودرو نیز به‌صورت محدود در بازار ما عرضه شد. حداکثر قدرت موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی هیوندای سوناتا NF حدود ۱۶۲ اسب بخار است که در کنار ۲۲۲ نیوتن‌متر گشتاور قادر است نسخه اتوماتیک چهار دنده این سدان ۱۴۷۰ کیلوگرمی را طی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

سوناتا NF چه امکاناتی دارد؟

در مورد امکانات هیوندای سوناتا NF نیز باید بدانید که نسخه‌های فول‌آپشن این خودرو امکاناتی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم پخش صوت حرفه‌ای با آمپلی‌فایر، مانیتور مرکزی، سنسور نور، دوربین عقب، شش کیسه هوا، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه و سانروف را به شما ارائه می‌دهند.

ویدیو های پیشنهادی
  1. هادی گفت:

    درباره سوناتا LF هم مقاله بذارید.
    مشخصات فنی همه ی نسل های سوناتا در ایرانو گذاشتید به غیر از LF .

    ۰
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X