سورن پلاس ؛ مشخصات فنی + معرفی
سورن پلاس به عنوان نمونه ارتقا یافته از سورن ELX، با ارتقا در برخی قطعات و به روزرسانی های فنی به بازار آمد.
1650 سی سی
115 اسب بخار
159 نیوتن متر
دیفرانسیل جلو
سورن پلاس به عنوان نمونه ارتقا یافته از سورن ELX، با ارتقا در برخی قطعات و به روزرسانی های فنی به بازار آمد.
درباره سورن پلاس
داستان سورن پلاس قدمتی به اندازه اولین خودروی ملی یعنی سمند دارد. چرا که این خودرو عملا نمونه ای فیس لیفت از سمند محسوب می شود. سورن پلاس نمونه ای ارتقا یافته از سورن ELX است. سورن ELX هم نسخه از از سمند فیس لیفت بود. پس ابتدا باید توضیحی از سمند داشته باشیم. سمند اولین خودروی ملی ایران است که در سال ۱۳۷۹ بر مبنای پلتفرم پژو ۴۰۵ به تولید رسید. خودرویی که قرار بود جایگزینی برای پیکان باشد اما از آنجا که قیمت نهایی بالایی داشت به عنوان محصولی مستقل و در رده قیمتی بالا تر عرضه شد.

در سال ۱۳۸۶ بود که ایران خودرو سمند را فیس لیفت کرد و با نام سورن به بازار آورد. این یعنی در طول این سال ها یک پلتفرم قدیمی بارها ترمیم و توسعه داده شد و در نهایت در سال ۱۳۹۹ به سورن پلاس رسید. این مقدمه مختصر بیانگر این است که با خودرویی طرف هستیم که پلتفرم و اساس فنی فوق العاده قدیمی دارد و همان سمند است اما در لباسی شیک تر. در روزگاری که بطور میانگین خودروهای دنیا هر ۶ سال نسل عوض می کنند، ما همچنان درگیر بررسی خودرویی هستیم که عملا سال ۱۳۷۹ تولید شده و خود آن خودرو هم بر مبنای پلتفرم خودرویی قدیمی تر توسعه داده شده است. در ادامه این پیرمرد ایران خودرو را که سعی دارد ادای جوان ها را در بیاورد بررسی می کنیم.

طراحی بدنه
کلیت طراحی بدنه همان چیزی است که در سمند قدیمی ایران خودرو دیده می شد. نسخه ELX با بروز رسانی هایی از لحاظ ظاهری به بازار آمد و سورن پلاس هم نمونه ای ارتقا یافته از همان سورن ELX محسوب می شود. تفاوت های این خودرو با سمند در بدنه محدود به طراحی چراغ ها و جلوپنجره است. چراغ های روشنایی روز به این سدان اضافه شده و چراغ های عقب هم در گرافیک تغییر دارند. طراحی سپر ها اندکی تغییر داشته است و جلوپنجره مشکی رنگ طراحی شده است. در مجموع ایران خودرو خواسته تا در سورن پلاس با به روزرسانی هایی در طراحی این سدان را جذاب تر کند اما عملا موفق نبوده و این خودرو نه طراحی مدرنی دارد و نه در بحث ظاهری جذاب است.

مشخصات فنی
زیر کاپوت این سدان پیشرانه ملی EF7 قرار دارد. این پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۶۵۰ سی سی توان تولید نهایت قدرت ۱۱۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر را دارد. قدرت در این خودرو بوسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. شتاب گیری با سورن پلاس در حدود ۱۲ ثانیه ثبت می شود و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را برای این سدان ایران خودرو داریم.

البته قرار است که در آینده پیشرانه XU7 پلاس را روی این سدان ببینیم که آن خودرو سورن پلاس بهینه نام خواهد گرفت. یعنی با کنار رفتن پژو پارس قرار است پیشرانه آن به این سدان برسد. به زبان ساده یک محصول قدیمی توقف تولید می شود اما پیشرانه آن به خودروی دیگری انتقال پیدا می کند.
| برند | ایران خودرو |
| مدل | سورن پلاس |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۱۳۹۹ |
| حجم موتور | ۱۶۵۰ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی |
| قدرت | ۱۱۵ اسب بخار |
| گشتاور | ۱۵۹ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | 12 ثانیه |
| حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
| گیربکس | ۵ دنده دستی |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | تویست بیم |
| طول | ۴۵۳۴ میلی متر |
| عرض | ۱۹۴۴ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۶۰ میلی متر |
| فاصله محوری | 2671 میلی متر |
| وزن | 1240 کیلوگرم |
| حجم باک | ۶۳ لیتر |
| مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/65R15 |
| برند نشان مادر | ایران خودرو |
| کشور سازنده | ایران |
کابین و امکانات
مثل بدنه، باز کلیت طراحی در کابین سورن پلاس هم تقریبا با سورن ELX مشابه است. البته تغییر در دکوراتیو داخلی و غربیلک فرمان دنا را می بینیم. صفحه دیجیتالی در وسط برخی اطلاعات خودرو را به شما می دهد. در تیپ های مجهز به مالتی مدیا، پنل تنظیمات تهویه از نوع قدیمی است. به غیر از این نکات، هیچ چیز دیگری با سورن متفاوت نیست و همین باعث می شود کابین این خودرو هم بسیار قدیمی جلوه کند.

نکته عجیب دیگر که در مورد سورن پلاس وجود دارد تیپ بندی های غیر منطقی آن است. در بازار این سدان را با نام های سورن پلاس فول، رینگ آلومینیومی و سورن پلاس دوگانه سوز می بینیم. این سدان تا به امروز با ۷ کد کلاس مختلف به بازار عرضه شده است. یعنی ایران خودرو در هر بازه زمانی بسته به موجودی انبار، این سدان را تولید کرده است. شما می توانید امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو را در جدول مشخصات فنی مطالعه کنید.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | دو کیسه هوای راننده و سرنشین |
| امکانات رفاهی | مشترک بین تمام تیپ ها : کروز کنترل - شیشه دودی عقب - چراغ روشنایی روز - پوزیشن لامپ - تهویه اتوماتیک - پشتی صندلی براقی در ردیف جلو - آینه های تاشو برقی بسته به کد کلاس : رینگ آلومینیومی - ملتی مدیا - دوربین دنده عقب - آنتی ترپ و پاور ویندوز |
مزایا و معایب
| مزایا | سواری نرم به نسبت رقبا - کابین جادار - فضای بار راضی کننده |
| معایب | پلتفرم قدیمی - کیفیت پایین متریال داخلی - ایرادهای برقی و مونتاژی - بازار کار کرده نه چندان خوب |
رقبای سورن پلاس
در بازار می توان خودروهایی نظیر دنا، پژو پارس و شاهین را رقبای مستقیم این سدان قلمداد کرد که البته در برابر هر کدام از این رقبا، مزایا و معایبی را در این سدان می بینیم. البته این را در نظر داشته باشید که نسخه پلاس از سورن بازار کارکرده چندان قوی ای نسبت به رقبا ندارد. ذکر این نکته هم مهم است که همچنان بسیاری از مشتریان به دلیل فضای بار و کابین قابل قبول، این خودرو را برای مصارف خانوادگی مناسب تر می دانند.
حتما بخوانید : قیمت روز خودرو
قیمت سورن پلاس
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۹/۱۲) | بدون قیمت تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۹/۱۲) | ۶۴۴,۳۷۰,۰۰۰ تومان |
سورن پلاس دوگانه سوز
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۹/۱۲) | ۱,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۹/۱۲) | ۸۸۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
گالری تصاویر سورن پلاس




















سوالات متداول
زیر کاپوت این سدان پیشرانه ملی EF7 قرار دارد. پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۶۵۰ سی سی توان تولید نهایت قدرت ۱۱۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر را دارد. قدرت در این خودرو بوسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد.
در تمام تیپ های نسخه پلاس از این خودرو امکاناتی نظیر ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین، کروز کنترل، شیشه دودی عقب، چراغ روشنایی روز، پوزیشن لامپ، تهویه اتوماتیک، پشتی برقی صندلی های جلو و آینه های تاشو برقی را داریم. امکانات دیگری نظیر رینگ آلومینیومی، صفحه مالتی مدیا، دوربین دنده عقب و سیستم آنتی ترپ و پاور ویندوز بسته به کد کلاس در تیپ های مختلف این سدان دیده می شود.
شگفتانه مدرن IKCO ؛ شاسی بلند IM LS9 با ایران خودرو می آید
انتشار کاتالوگ رسمی سدان ملی ایران خودرو و بهمن موتور ؛ اینووی در مسیر بازار
با مدیریت بخش خصوصی شکایت از ایران خودرو نصف شد
قرعه کشی محصولات ایران خودرو یکشنبه برگزار می شود





ایران خودرو و شورای رقابت باید پول های اضافه گرفته شده بابت خرید پژو ۲۰۷تیپ۵ را به مصرف کنندگان پس بدهد دزدی آشکار یعنی این مجلس شورای اسلامی کجاست
به نظر منم باید خودروهاشون رو یا تولید نکنن دیگه یا اینکه نصف قیمت بدن بازار تا دلال ها حالشو ببرن! خوب چه ربطی به سورن پلاس داره!!؟
آخه میگین داشبورد خوب نیست اتفاقا نسبت به حتی دنا داشبورد با جنس بهتر نرم و امکانات کنسول وسط بیشتر هم هست چرا الکی میگین کلا مدل قولش دوربین و مدیا و کروز و کولر اتومات و… داره یکم بررسی دقیق تر کنید بعد مطلب بذارین حداقل عکس های سورن دوسال پیش عوض کنید تا داشبورد مردم بهتر ببینن
سلام وقت بخیر
در مشخصات فنی ذکر شده که نمونه های فول چه امکاناتی دارن. لطفا لیست مشخصات فنی را دقیق تر مطالعه کنید
در ضمن به زودی تست و بررسی این خودرو انجام میشه و تصاویر به روزتری اضافه خواهیم کرد
من که خودم مصرف کننده هستم
و سواری و کیفیت همرده هاش رو دیدم
دنا و پارس و … در حد قیاس با سورن ندیدم
بررسی شما دقیق نیست
در کل خانواده سمند از پارس خیلی سواری بهتری داره، اینو تو مسافرت های طولانی خیلی راحت میشه حس کرد. اما انتخاب سلیقه ای هست چون تفاوت های فنی زیاد نیست و بقیه هم نظر هر کسی برای خودش محترم هست