%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰

سورن پلاس ؛ مشخصات فنی + معرفی

سورن پلاس به عنوان نمونه ارتقا یافته از سورن ELX، با ارتقا در برخی قطعات و به روزرسانی های فنی به بازار آمد.

حجم موتور 1650 سی سی
قدرت 115 اسب بخار
گشتاور 159 نیوتن متر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
نمای جلو سورن پلاس
منتشر شده در 04 مرداد 1402 ساعت 13:11
عکاس حسین دلاور

سورن پلاس به عنوان نمونه ارتقا یافته از سورن ELX، با ارتقا در برخی قطعات و به روزرسانی های فنی به بازار آمد.

درباره سورن پلاس

داستان سورن پلاس قدمتی به اندازه اولین خودروی ملی یعنی سمند دارد. چرا که این خودرو عملا نمونه ای فیس لیفت از سمند محسوب می شود. سورن پلاس نمونه ای ارتقا یافته از سورن ELX است. سورن ELX هم نسخه از از سمند فیس لیفت بود. پس ابتدا باید توضیحی از سمند داشته باشیم. سمند اولین خودروی ملی ایران است که در سال ۱۳۷۹ بر مبنای پلتفرم پژو ۴۰۵ به تولید رسید. خودرویی که قرار بود جایگزینی برای پیکان باشد اما از آنجا که قیمت نهایی بالایی داشت به عنوان محصولی مستقل و در رده قیمتی بالا تر عرضه شد.

سورن پلاس نمای جلو

در سال ۱۳۸۶ بود که ایران خودرو سمند را فیس لیفت کرد و با نام سورن به بازار آورد. این یعنی در طول این سال ها یک پلتفرم قدیمی بارها ترمیم و توسعه داده شد و در نهایت در سال ۱۳۹۹ به سورن پلاس رسید. این مقدمه مختصر بیانگر این است که با خودرویی طرف هستیم که پلتفرم و اساس فنی فوق العاده قدیمی دارد و همان سمند است اما در لباسی شیک تر. در روزگاری که بطور میانگین خودروهای دنیا هر ۶ سال نسل عوض می کنند، ما همچنان درگیر بررسی خودرویی هستیم که عملا سال ۱۳۷۹ تولید شده و خود آن خودرو هم بر مبنای پلتفرم خودرویی قدیمی تر توسعه داده شده است. در ادامه این پیرمرد ایران خودرو را که سعی دارد ادای جوان ها را در بیاورد بررسی می کنیم.

سورن پلاس ؛ مشخصات فنی + معرفی

طراحی بدنه

کلیت طراحی بدنه همان چیزی است که در سمند قدیمی ایران خودرو دیده می شد. نسخه ELX با بروز رسانی هایی از لحاظ ظاهری به بازار آمد و سورن پلاس هم نمونه ای ارتقا یافته از همان سورن ELX محسوب می شود. تفاوت های این خودرو با سمند در بدنه محدود به طراحی چراغ ها و جلوپنجره است. چراغ های روشنایی روز به این سدان اضافه شده و چراغ های عقب هم در گرافیک تغییر دارند. طراحی سپر ها اندکی تغییر داشته است و جلوپنجره مشکی رنگ طراحی شده است. در مجموع ایران خودرو خواسته تا در سورن پلاس با به روزرسانی هایی در طراحی این سدان را جذاب تر کند اما عملا موفق نبوده و این خودرو نه طراحی مدرنی دارد و نه در بحث ظاهری جذاب است.

نمای عقب سورن پلاس

مشخصات فنی

زیر کاپوت این سدان پیشرانه ملی EF7 قرار دارد. این پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۶۵۰ سی سی توان تولید نهایت قدرت ۱۱۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر را دارد. قدرت در این خودرو بوسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. شتاب گیری با سورن پلاس در حدود ۱۲ ثانیه ثبت می شود و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را برای این سدان ایران خودرو داریم.

پیشرانه سورن پلاس

البته قرار است که در آینده پیشرانه XU7 پلاس را روی این سدان ببینیم که آن خودرو سورن پلاس بهینه نام خواهد گرفت. یعنی با کنار رفتن پژو پارس قرار است پیشرانه آن به این سدان برسد. به زبان ساده یک محصول قدیمی توقف تولید می شود اما پیشرانه آن به خودروی دیگری انتقال پیدا می کند.

برندایران خودرو
مدلسورن پلاس
کلاس بدنهسدان
سال تولید۱۳۹۹
حجم موتور۱۶۵۰ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
فناوری موتورتنفس طبیعی
قدرت۱۱۵ اسب بخار
گشتاور۱۵۹ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ 12 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
گیربکس۵ دنده دستی
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبتویست بیم
طول۴۵۳۴ میلی متر
عرض۱۹۴۴ میلی متر
ارتفاع۱۴۶۰ میلی متر
فاصله محوری 2671 میلی متر
وزن 1240 کیلوگرم
حجم باک۶۳ لیتر
مصرف سوخت۷.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک۱۸۵/65R15
برند نشان مادرایران خودرو
کشور سازندهایران

کابین و امکانات

مثل بدنه، باز کلیت طراحی در کابین سورن پلاس هم تقریبا با سورن ELX مشابه است. البته تغییر در دکوراتیو داخلی و غربیلک فرمان دنا را می بینیم. صفحه دیجیتالی در وسط برخی اطلاعات خودرو را به شما می دهد. در تیپ های مجهز به مالتی مدیا، پنل تنظیمات تهویه از نوع قدیمی است. به غیر از این نکات، هیچ چیز دیگری با سورن متفاوت نیست و همین باعث می شود کابین این خودرو هم بسیار قدیمی جلوه کند.

کابین سورن پلاس

نکته عجیب دیگر که در مورد سورن پلاس وجود دارد تیپ بندی های غیر منطقی آن است. در بازار این سدان را با نام های سورن پلاس فول، رینگ آلومینیومی و سورن پلاس دوگانه سوز می بینیم. این سدان تا به امروز با ۷ کد کلاس مختلف به بازار عرضه شده است. یعنی ایران خودرو در هر بازه زمانی بسته به موجودی انبار، این سدان را تولید کرده است. شما می توانید امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو را در جدول مشخصات فنی مطالعه کنید.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنیدو کیسه هوای راننده و سرنشین
امکانات رفاهیمشترک بین تمام تیپ ها : کروز کنترل - شیشه دودی عقب - چراغ روشنایی روز - پوزیشن لامپ - تهویه اتوماتیک - پشتی صندلی براقی در ردیف جلو - آینه های تاشو برقی بسته به کد کلاس : رینگ آلومینیومی - ملتی مدیا - دوربین دنده عقب - آنتی ترپ و پاور ویندوز

مزایا و معایب

مزایاسواری نرم به نسبت رقبا - کابین جادار - فضای بار راضی کننده
معایبپلتفرم قدیمی - کیفیت پایین متریال داخلی - ایرادهای برقی و مونتاژی - بازار کار کرده نه چندان خوب

رقبای سورن پلاس

در بازار می توان خودروهایی نظیر دنا، پژو پارس و شاهین را رقبای مستقیم این سدان قلمداد کرد که البته در برابر هر کدام از این رقبا، مزایا و معایبی را در این سدان می بینیم. البته این را در نظر داشته باشید که نسخه پلاس از سورن بازار کارکرده چندان قوی ای نسبت به رقبا ندارد. ذکر این نکته هم مهم است که همچنان بسیاری از مشتریان به دلیل فضای بار و کابین قابل قبول، این خودرو را برای مصارف خانوادگی مناسب تر می دانند.

حتما بخوانید : قیمت روز خودرو

قیمت سورن پلاس

قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۹/۱۲)بدون قیمت تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۹/۱۲)۶۴۴,۳۷۰,۰۰۰ تومان

سورن پلاس دوگانه سوز

قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۹/۱۲)۱,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۹/۱۲)۸۸۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

گالری تصاویر سورن پلاس

سوالات متداول

سورن پلاس چه مشخصاتی دارد؟

زیر کاپوت این سدان پیشرانه ملی EF7 قرار دارد. پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۶۵۰ سی سی توان تولید نهایت قدرت ۱۱۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر را دارد. قدرت در این خودرو بوسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد.

سورن پلاس چه امکاناتی دارد؟

در تمام تیپ های نسخه پلاس از این خودرو امکاناتی نظیر ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین، کروز کنترل، شیشه دودی عقب، چراغ روشنایی روز، پوزیشن لامپ، تهویه اتوماتیک، پشتی برقی صندلی های جلو و آینه های تاشو برقی را داریم. امکانات دیگری نظیر رینگ آلومینیومی، صفحه مالتی مدیا، دوربین دنده عقب و سیستم آنتی ترپ و پاور ویندوز بسته به کد کلاس در تیپ های مختلف این سدان دیده می شود.

ویدیو های پیشنهادی
  1. عباس گفت:

    ایران خودرو و شورای رقابت باید پول های اضافه گرفته شده بابت خرید پژو ۲۰۷تیپ۵ را به مصرف کنندگان پس بدهد دزدی آشکار یعنی این مجلس شورای اسلامی کجاست

    ۴
    ۱
    • بابک گفت:

      به نظر منم باید خودروهاشون رو یا تولید نکنن دیگه یا اینکه نصف قیمت بدن بازار تا دلال ها حالشو ببرن! خوب چه ربطی به سورن پلاس داره!!؟

      ۰
      ۰
  2. نیما گفت:

    آخه میگین داشبورد خوب نیست اتفاقا نسبت به حتی دنا داشبورد با جنس بهتر نرم و امکانات کنسول وسط بیشتر هم هست چرا الکی میگین کلا مدل قولش دوربین و مدیا و کروز و کولر اتومات و… داره یکم بررسی دقیق تر کنید بعد مطلب بذارین حداقل عکس های سورن دوسال پیش عوض کنید تا داشبورد مردم بهتر ببینن

    ۹
    ۰
    • محمدرضا پاداش گفت:

      سلام وقت بخیر
      در مشخصات فنی ذکر شده که نمونه های فول چه امکاناتی دارن. لطفا لیست مشخصات فنی را دقیق تر مطالعه کنید
      در ضمن به زودی تست و بررسی این خودرو انجام میشه و تصاویر به روزتری اضافه خواهیم کرد

      ۴
      ۱
      • حسینی گفت:

        من که خودم مصرف کننده هستم
        و سواری و کیفیت همرده هاش رو دیدم
        دنا و پارس و … در حد قیاس با سورن ندیدم
        بررسی شما دقیق نیست

        ۹
        ۱
        • بابک گفت:

          در کل خانواده سمند از پارس خیلی سواری بهتری داره، اینو تو مسافرت های طولانی خیلی راحت میشه حس کرد. اما انتخاب سلیقه ای هست چون تفاوت های فنی زیاد نیست و بقیه هم نظر هر کسی برای خودش محترم هست

          ۸
          ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X