%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰

جک J5 اتوماتیک ؛ معرفی + مشخصات فنی

جک J5 اتوماتیک یکی از اولین سدان‌های چینی بود که در بازار ایران خوش درخشید و بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی را به سمت خود کشاند.

حجم موتور 1499 سی سی / 1834 سی سی
قدرت 111 اسب بخار / 140 اسب بخار
گشتاور 146 نیوتن متر / 165 نیوتن متر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
جک J5 اتوماتیک ؛ معرفی + مشخصات فنی
منتشر شده در 14 مهر 1404 ساعت 17:47
نویسنده حسین باباپور

جک J5 اتوماتیک یکی از اولین سدان‌های چینی بود که در بازار ایران خوش درخشید و بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی را به سمت خود کشاند.

معرفی جک J5 اتوماتیک

جک J5 اتوماتیک ؛ معرفی + مشخصات فنی

جک J5 یک سدان جمع‌وجور خانوادگی است که حوالی سال ۲۰۱۱ میلادی توسط شرکت JAC چین به تولید رسید. این خودرو از سال ۱۳۹۲ وارد خط مونتاژ کرمان موتور شد و ابتدا با موتور کم‌حجم‌تر و گیربکس دستی به بازار آمد. اما بعد از آن موتور حجیم‌تر ۱.۸ لیتری در کنار گیربکس اتوماتیک روی این خودرو نصب شد تا مورد استقبال بیشتر مشتریان قرار گیرد. این خودرو طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ روی خط تولید باقی ماند و از آن به بعد به دلیل استقبال بیشتر بازار از خودروهای کراس‌اور، کرمان موتور تصمیم گرفت تا آن را از خط تولید خارج کند. جالب است بدانید که در کشور چین نسخه تمام‌الکتریکی جک J5 نیز عرضه شده که هیچ‌گاه پای آن به بازار ایران باز نشد.

طراحی بدنه جک J5

جک J5 استایلی ساده، مردانه و باوقار را طی سال‌های دهه دوم قرن ۲۱ به مشتریان خود ارائه داد. در آن زمان محصولات اقتصادی خیلی با پیچیدگی طراحی مواجه نبودند و کمپانی جک نیز مدل J5 را بر همین اساس فرم‌دهی کرد. بدنه کشیده این خودرو توانسته به‌خوبی نظر خانواده‌ها را به خود جلب کند و تناسب میان نیمه جلو و عقب آن نیز موجب شد تا خیلی زود مورد استقبال مشتریان داخلی قرار گیرد. به‌ویژه که رقیبان مطرح خارجی در این رنج قیمت تا آن زمان در بازار وجود نداشتند و بسیاری از مشتریان اگر نمی‌خواستند جک J5 بخرند، نهایتاً باید به سراغ تولیدات داخلی می‌رفتند.

جک J5 اتوماتیک ؛ معرفی + مشخصات فنی

حجم‌پردازی منطقی روی نمای جانبی، شیب مناسب ستون‌ها، فرم ساده اما زیبای چراغ‌ها و جلوپنجره، همگی سبب شد تا جک J5 از لحاظ طراحی ظاهری یکی از خودروهای مناسب زمان خود باشد و در حال حاضر نیز در رقابت با تولیدات اقتصادی داخلی امتیاز بالایی از لحاظ طراحی ظاهری، حداقل از دید خانواده‌ها به دست آورد.

مشخصات فنی جک J5

جک J5 ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس دستی وارد بازار شد اما مدتی بعد شرکت کرمان موتور نسخه اتوماتیک با موتور ۱.۸ لیتری این خودرو را به مشتریانش تحویل داد. مدل اتوماتیک از گیربکس ساخت هیوندای استفاده می‌کرد که بسیار باکیفیت بوده و با خودروهایی مثل هیوندای سوناتا NF یا آوانته مشترک است. بنابراین تأمین نمونه‌های استوک و یا قطعات یدکی آن برخلاف بعضی دیگر از محصولات چینی، کار چندان دشواری نخواهد بود.

حداکثر قدرت موتور جک J5 اتوماتیک حدود ۱۴۱ اسب‌بخار و بیشترین گشتاور آن برابر ۱۶۵ نیوتن‌متر است. این میزان توان برای یک موتور تنفس طبیعی ۱.۸ لیتری کاملاً مطلوب به نظر می‌رسد. به‌عنوان مثال، موتور ۱.۸ لیتری پژو ۴۰۵ تنها ۱۰۰ اسب‌بخار توان تولید می‌کند. توان و گشتاور بالای موتور ۱.۸ لیتری جک J5 باعث شده تا شتاب صفر تا صد این ماشین چینی حدود ۱۰.۶ ثانیه باشد که بین خودروهای اتوماتیک نیمه‌اقتصادی بازار، شتاب بسیار مطلوبی به نظر می‌رسد.

برندجک
مدلJ5
کلاس بدنهسدان
سال تولید۱۳۹۲ - ۱۳۹۶
حجم موتور۱۴۹۹ سی سی / ۱۸۳۴ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
فناوری موتورتنفس طبیعی
قدرت۱۱۱ اسب بخار / ۱۴۰ اسب بخار
گشتاور۱۴۶ نیوتن متر / ۱۶۵ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
گیربکس۵ سرعته دستی / ۴ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمولتی لینک
طول۴۵۹۰ میلی متر
عرض۱۷۶۵ میلی متر
ارتفاع۱۴۶۵ میلی متر
فاصله محوری۲۷۱۰ میلی متر
وزن۱۳۱۵ کیلوگرم / ۱۳۵۵ کیلوگرم
حجم باک۵۵ لیتر
مصرف سوخت۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۷.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک۲۰۵/55R16
شرکت عرضه کنندهکرمان موتور
برند نشان مادرجک
کشور سازندهچین - ایران
جک J5 اتوماتیک ؛ معرفی + مشخصات فنی

همچنین متوسط مصرف سوخت جک J5 اتوماتیک حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک خودروی اتوماتیک به وزن ۱۳۵۵ کیلوگرم چندان هم بالا به نظر نمی‌رسد.

از جمله نقاط قوت بخش فنی جک J5 اتوماتیک کیفیت بالای پیشرانه و گیربکس آن است که طی سال‌ها دوام بسیار مطلوبی ارائه می‌دهد و در صورت رعایت سرویس‌های تعویض روغن و فیلتر، به این زودی‌ها خراب نمی‌شود.

ضمناً کیفیت سواری جک J5 هم نسبتاً نرم و لذت‌بخش است و از این جهت در قیاس با رقبای داخلی شرایط مطلوبی دارد. از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز شرایط بر وفق مراد راننده جک J5 است، ولی با توجه به توان نسبتاً بالای موتور، احتمال بروز بیش‌فرمانی یا کم‌فرمانی در سر پیچ‌ها وجود دارد.

طراحی داخل کابین و امکانات جک J5

شاید مهم‌ترین انتقادی که بتوان به طراحی داخل کابین جک J5 وارد کرد، فرم نامتناسب دریچه‌های تهویه میانی آن است که حکم گاو پیشانی‌سفید را دارد و از همان اول توی ذوق می‌زند. حالت ذوزنقه‌ای این دریچه‌ها هماهنگی چندانی با سایر بخش‌ها ندارد و بهتر بود که فرم آنها تصحیح می‌شد تا نمای کابین این خودرو نیز زیباتر به نظر برسد.
با این حال از دیگر جنبه‌ها نظیر جانمایی کلیدها و فرم غربیلک فرمان یا استایل کیلومترشمار پشت آن می‌توان گفت که کابین جک J5 طراحی متناسب و نسبتاً زیبایی ارائه می‌دهد. رودری‌ها نیز طراحی ارگونومیک و کاربردی دارند که در عین زیبایی می‌توانند از خستگی دستان کاربران تا حدودی جلوگیری کنند. صندلی‌های راحت با قابلیت دربرگیری مناسب بدن سرنشین از دیگر ویژگی‌های مثبت کابین خودرو به شمار می‌رود.

جک J5 اتوماتیک ؛ معرفی + مشخصات فنی

ضمن آنکه با توجه به فاصله محوری ۲۷۱ سانتی‌متری، کابین جک J5 بین خودروهای هم‌رده یکی از جادارترین‌ها محسوب شده و کاملاً مناسب حضور ۵ نفر سرنشین بزرگسال است.
اما در مورد ظرفیت صندوق عقب نمی‌توان نمره بالایی در قیاس با رقبا به جک J5 داد؛ چراکه حجم صندوق این خودرو حدود ۴۳۰ لیتر بوده که در مقایسه با حریفان داخلی کوچک‌تر است. با این حال همین میزان حجم نیز برای جا دادن ۳ یا ۴ چمدان بزرگ کافی بوده و می‌تواند نیازهای مسافرتی خانوادگی را تا حد زیادی پاسخگو کند.

از جمله امکانات مهم جک J5 اتوماتیک نیز می‌توان به سنسور پارک عقب، سنسور نور، ترمز ضدقفل ABS و EBD، دو کیسه هوای جلو، سیستم تهویه اتوماتیک و سانروف اشاره کرد. بنابراین جک J5 اتوماتیک نسبت به خودروهای جدید امکانات چندان به‌روزی ندارد اما در قیاس با محصولات داخلی قدیمی، تجهیزات قابل‌قبولی ارائه می‌دهد.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنیدو کیسه هوا - ترمز ABS و EBD
امکانات رفاهیتریم داخلی چرم مصنوعی - سانروف برقی - فرمان هیدرولیک - رینگ آلومینیومی - تهویه اتوماتیک - سنسور TPMS (در نسخه اتوماتیک) - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان (در نسخه اتوماتیک) - سنسور پارک عقب - سنسور نور - تنظیم ۸ جهته صندلی راننده (در نسخه اتوماتیک)

مزایا و معایب

مزایاکابین به نسبت جادار - توان حرکتی قابل قبول - سواری به نسبت نرم
معایبلوازم یدکی گران - بازار خرید و فروش نه چندان قوی - مصرف سوخت بالا در استفاده روزمره - امکانات ایمنی و رفاهی نه چندان قوی

رقبای جک J5 اتوماتیک

در بازار ایران جک J5 اتوماتیک می‌تواند با محصولاتی مثل ام‌وی‌ام ۵۵۰ اتوماتیک، لیفان ۶۲۰ با موتور ۱.۸ لیتری، تارا دنده‌ای، شاهین دنده‌ای و… به رقابت بپردازد.

سوالات متداول

جک J5 اتوماتیک چه مشخصاتی دارد؟

جک J5 اتوماتیک با موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی عرضه شده که قدرتی نزدیک به ۱۴۱ اسب‌بخار و ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس چهار‌دنده اتوماتیک AT به محور جلو انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۰.۶ ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.

جک J5 اتوماتیک چه امکاناتی دارد؟

جک J5 اتوماتیک دارای آپشن‌هایی مثل سنسور پارک عقب، سنسور نور، ترمز ضدقفل ABS و EBD، دو کیسه هوای جلو، سیستم تهویه اتوماتیک و سانروف است.

ویدیو های پیشنهادی
  1. reza گفت:

    چرا باید سال ۱۴۰۴ این فسیل رو معرفی کنی؟

    ۵
    ۱۴
    • Sobhan گفت:

      با اینکه چند سالی هست تولیدش متوقف شده ولی از بسیاری از ماشینای تولید داخل بهتره هم از نظر کیفیت متریال داخل اتاق هم از نظر فنی و حتی طراحی که متعلق به شرکت پینین فارینای ایتالیا هست

      ۱۹
      ۰
    • ناشناس گفت:

      دلش خواسته، عزیزم شما بازرسی یا گ..ه خوری؟ قطعا منظور از جای خالی گیاه بود

      ۱۰
      ۳
  2. امیر گفت:

    با درود. اگر کم کارکردش رو پیدا کنید سگش میارزه به ماشین های الان که تولید میشه. فقط یه عیب داره که ارتفاعش از زمین کم هست و روی دست اندازها باید آروم رد کنی که گیر نکنه.

    ۲۱
    ۰
  3. محمد گفت:

    من ده ساله جک دارم بشدت عالیه و اصلا هزینه ی مکانیکی نداره یعنی خرابی نداره فقط روغن به موقع عوض بشه بیست سال بدون یک ریال خرج و بشدت کم مصرف و کم استهلاکه ایکاش بازم ازش تولید میشد…

    ۱۱
    ۰
    • شایان گفت:

      سلام. من تازه جک خریدم، منتهی موقع شتاب گیری دنده یک تا دو و حتی معکوس کشی خیلی کند عمل می‌کنه اتومات، با سرگاز و حتما باید پدال زیاد فشار بدم تا شتاب بگیره و سربالایی خیلی کم میاره و رو حالت دستی دنده میدم . مطلب دوم اینکه موتور ماشین توو دور کم خیلی غرش داره و صدا داخل کابین میاد. خواستم بدونم طبیعیه این رفتار ماشین یا ایراد داره!!؟

      ۱
      ۰
    • مهدی گفت:

      سلام دوستان با ۸۵۰چه ماشینی بخرم بهتره

      ۰
      ۰
  4. راضی گفت:

    چون واردات خودرو در ایران انحصاراً توسط شرکت های مونتاژ یا به اصطلاح سازنده خودرو انجام می‌شود ؛ در واردات خودرو تنها به منافع خودشان یعنی تامین قطعات یدکی و به اصطلاح خدمات پس از فروش توجه میکنند نه منافع مصرف کننده پس درست برعکس مصرف کننده ؛ هرچه خودرو نیاز بیشتری به تعمیر و تامین قطعه داشته باشد به نفع وارد کننده است. بنابراین خوردهایی مثل جی ۵ که خرابی کمتری دارند واردات یا به اصطلاح مونتاژ آن متوقف می‌شود و بجای آن جی ۴ می آید. این ساده ترین توضیح برای علت عدم تولید جی ۵ است.

    ۲
    ۰
  5. محمد گفت:

    من ۳ سال این ماشین رو داشتم واقعا بی آزار و کم استهلاک بود. فضای کابینش بسیار مناسب و راحت بود. من بجز مصرفی ها و روغن، هیچی دیگه عوض نکردم.

    ۳
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X