جک J5 اتوماتیک ؛ معرفی + مشخصات فنی
جک J5 اتوماتیک یکی از اولین سدانهای چینی بود که در بازار ایران خوش درخشید و بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی را به سمت خود کشاند.
1499 سی سی / 1834 سی سی
111 اسب بخار / 140 اسب بخار
146 نیوتن متر / 165 نیوتن متر
دیفرانسیل جلو
جک J5 اتوماتیک یکی از اولین سدانهای چینی بود که در بازار ایران خوش درخشید و بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی را به سمت خود کشاند.
معرفی جک J5 اتوماتیک

جک J5 یک سدان جمعوجور خانوادگی است که حوالی سال ۲۰۱۱ میلادی توسط شرکت JAC چین به تولید رسید. این خودرو از سال ۱۳۹۲ وارد خط مونتاژ کرمان موتور شد و ابتدا با موتور کمحجمتر و گیربکس دستی به بازار آمد. اما بعد از آن موتور حجیمتر ۱.۸ لیتری در کنار گیربکس اتوماتیک روی این خودرو نصب شد تا مورد استقبال بیشتر مشتریان قرار گیرد. این خودرو طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ روی خط تولید باقی ماند و از آن به بعد به دلیل استقبال بیشتر بازار از خودروهای کراساور، کرمان موتور تصمیم گرفت تا آن را از خط تولید خارج کند. جالب است بدانید که در کشور چین نسخه تمامالکتریکی جک J5 نیز عرضه شده که هیچگاه پای آن به بازار ایران باز نشد.
طراحی بدنه جک J5
جک J5 استایلی ساده، مردانه و باوقار را طی سالهای دهه دوم قرن ۲۱ به مشتریان خود ارائه داد. در آن زمان محصولات اقتصادی خیلی با پیچیدگی طراحی مواجه نبودند و کمپانی جک نیز مدل J5 را بر همین اساس فرمدهی کرد. بدنه کشیده این خودرو توانسته بهخوبی نظر خانوادهها را به خود جلب کند و تناسب میان نیمه جلو و عقب آن نیز موجب شد تا خیلی زود مورد استقبال مشتریان داخلی قرار گیرد. بهویژه که رقیبان مطرح خارجی در این رنج قیمت تا آن زمان در بازار وجود نداشتند و بسیاری از مشتریان اگر نمیخواستند جک J5 بخرند، نهایتاً باید به سراغ تولیدات داخلی میرفتند.

حجمپردازی منطقی روی نمای جانبی، شیب مناسب ستونها، فرم ساده اما زیبای چراغها و جلوپنجره، همگی سبب شد تا جک J5 از لحاظ طراحی ظاهری یکی از خودروهای مناسب زمان خود باشد و در حال حاضر نیز در رقابت با تولیدات اقتصادی داخلی امتیاز بالایی از لحاظ طراحی ظاهری، حداقل از دید خانوادهها به دست آورد.
مشخصات فنی جک J5
جک J5 ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس دستی وارد بازار شد اما مدتی بعد شرکت کرمان موتور نسخه اتوماتیک با موتور ۱.۸ لیتری این خودرو را به مشتریانش تحویل داد. مدل اتوماتیک از گیربکس ساخت هیوندای استفاده میکرد که بسیار باکیفیت بوده و با خودروهایی مثل هیوندای سوناتا NF یا آوانته مشترک است. بنابراین تأمین نمونههای استوک و یا قطعات یدکی آن برخلاف بعضی دیگر از محصولات چینی، کار چندان دشواری نخواهد بود.
حداکثر قدرت موتور جک J5 اتوماتیک حدود ۱۴۱ اسببخار و بیشترین گشتاور آن برابر ۱۶۵ نیوتنمتر است. این میزان توان برای یک موتور تنفس طبیعی ۱.۸ لیتری کاملاً مطلوب به نظر میرسد. بهعنوان مثال، موتور ۱.۸ لیتری پژو ۴۰۵ تنها ۱۰۰ اسببخار توان تولید میکند. توان و گشتاور بالای موتور ۱.۸ لیتری جک J5 باعث شده تا شتاب صفر تا صد این ماشین چینی حدود ۱۰.۶ ثانیه باشد که بین خودروهای اتوماتیک نیمهاقتصادی بازار، شتاب بسیار مطلوبی به نظر میرسد.
| برند | جک |
| مدل | J5 |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۱۳۹۲ - ۱۳۹۶ |
| حجم موتور | ۱۴۹۹ سی سی / ۱۸۳۴ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی |
| قدرت | ۱۱۱ اسب بخار / ۱۴۰ اسب بخار |
| گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر / ۱۶۵ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۵ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی / ۴ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۵۹۰ میلی متر |
| عرض | ۱۷۶۵ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۶۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۷۱۰ میلی متر |
| وزن | ۱۳۱۵ کیلوگرم / ۱۳۵۵ کیلوگرم |
| حجم باک | ۵۵ لیتر |
| مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۷.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/55R16 |
| شرکت عرضه کننده | کرمان موتور |
| برند نشان مادر | جک |
| کشور سازنده | چین - ایران |

همچنین متوسط مصرف سوخت جک J5 اتوماتیک حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک خودروی اتوماتیک به وزن ۱۳۵۵ کیلوگرم چندان هم بالا به نظر نمیرسد.
از جمله نقاط قوت بخش فنی جک J5 اتوماتیک کیفیت بالای پیشرانه و گیربکس آن است که طی سالها دوام بسیار مطلوبی ارائه میدهد و در صورت رعایت سرویسهای تعویض روغن و فیلتر، به این زودیها خراب نمیشود.
ضمناً کیفیت سواری جک J5 هم نسبتاً نرم و لذتبخش است و از این جهت در قیاس با رقبای داخلی شرایط مطلوبی دارد. از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز شرایط بر وفق مراد راننده جک J5 است، ولی با توجه به توان نسبتاً بالای موتور، احتمال بروز بیشفرمانی یا کمفرمانی در سر پیچها وجود دارد.
طراحی داخل کابین و امکانات جک J5
شاید مهمترین انتقادی که بتوان به طراحی داخل کابین جک J5 وارد کرد، فرم نامتناسب دریچههای تهویه میانی آن است که حکم گاو پیشانیسفید را دارد و از همان اول توی ذوق میزند. حالت ذوزنقهای این دریچهها هماهنگی چندانی با سایر بخشها ندارد و بهتر بود که فرم آنها تصحیح میشد تا نمای کابین این خودرو نیز زیباتر به نظر برسد.
با این حال از دیگر جنبهها نظیر جانمایی کلیدها و فرم غربیلک فرمان یا استایل کیلومترشمار پشت آن میتوان گفت که کابین جک J5 طراحی متناسب و نسبتاً زیبایی ارائه میدهد. رودریها نیز طراحی ارگونومیک و کاربردی دارند که در عین زیبایی میتوانند از خستگی دستان کاربران تا حدودی جلوگیری کنند. صندلیهای راحت با قابلیت دربرگیری مناسب بدن سرنشین از دیگر ویژگیهای مثبت کابین خودرو به شمار میرود.

ضمن آنکه با توجه به فاصله محوری ۲۷۱ سانتیمتری، کابین جک J5 بین خودروهای همرده یکی از جادارترینها محسوب شده و کاملاً مناسب حضور ۵ نفر سرنشین بزرگسال است.
اما در مورد ظرفیت صندوق عقب نمیتوان نمره بالایی در قیاس با رقبا به جک J5 داد؛ چراکه حجم صندوق این خودرو حدود ۴۳۰ لیتر بوده که در مقایسه با حریفان داخلی کوچکتر است. با این حال همین میزان حجم نیز برای جا دادن ۳ یا ۴ چمدان بزرگ کافی بوده و میتواند نیازهای مسافرتی خانوادگی را تا حد زیادی پاسخگو کند.
از جمله امکانات مهم جک J5 اتوماتیک نیز میتوان به سنسور پارک عقب، سنسور نور، ترمز ضدقفل ABS و EBD، دو کیسه هوای جلو، سیستم تهویه اتوماتیک و سانروف اشاره کرد. بنابراین جک J5 اتوماتیک نسبت به خودروهای جدید امکانات چندان بهروزی ندارد اما در قیاس با محصولات داخلی قدیمی، تجهیزات قابلقبولی ارائه میدهد.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - ترمز ABS و EBD |
| امکانات رفاهی | تریم داخلی چرم مصنوعی - سانروف برقی - فرمان هیدرولیک - رینگ آلومینیومی - تهویه اتوماتیک - سنسور TPMS (در نسخه اتوماتیک) - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان (در نسخه اتوماتیک) - سنسور پارک عقب - سنسور نور - تنظیم ۸ جهته صندلی راننده (در نسخه اتوماتیک) |
مزایا و معایب
| مزایا | کابین به نسبت جادار - توان حرکتی قابل قبول - سواری به نسبت نرم |
| معایب | لوازم یدکی گران - بازار خرید و فروش نه چندان قوی - مصرف سوخت بالا در استفاده روزمره - امکانات ایمنی و رفاهی نه چندان قوی |
رقبای جک J5 اتوماتیک
در بازار ایران جک J5 اتوماتیک میتواند با محصولاتی مثل امویام ۵۵۰ اتوماتیک، لیفان ۶۲۰ با موتور ۱.۸ لیتری، تارا دندهای، شاهین دندهای و… به رقابت بپردازد.
سوالات متداول
جک J5 اتوماتیک با موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی عرضه شده که قدرتی نزدیک به ۱۴۱ اسببخار و ۱۶۵ نیوتنمتر گشتاور را از طریق گیربکس چهاردنده اتوماتیک AT به محور جلو انتقال میدهد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۰.۶ ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.
جک J5 اتوماتیک دارای آپشنهایی مثل سنسور پارک عقب، سنسور نور، ترمز ضدقفل ABS و EBD، دو کیسه هوای جلو، سیستم تهویه اتوماتیک و سانروف است.
جک J3 ؛ مشخصات فنی + معرفی
لیفان ۵۲۰ ؛ معرفی + مشخصات فنی
جک S3 ؛ مشخصات فنی + معرفی
آغاز فصل تازه خرید خودرو با تحویل اولین KMC T9 به روش گواهی سپرده





چرا باید سال ۱۴۰۴ این فسیل رو معرفی کنی؟
با اینکه چند سالی هست تولیدش متوقف شده ولی از بسیاری از ماشینای تولید داخل بهتره هم از نظر کیفیت متریال داخل اتاق هم از نظر فنی و حتی طراحی که متعلق به شرکت پینین فارینای ایتالیا هست
دلش خواسته، عزیزم شما بازرسی یا گ..ه خوری؟ قطعا منظور از جای خالی گیاه بود
با درود. اگر کم کارکردش رو پیدا کنید سگش میارزه به ماشین های الان که تولید میشه. فقط یه عیب داره که ارتفاعش از زمین کم هست و روی دست اندازها باید آروم رد کنی که گیر نکنه.
به نظرم بسترن B30 از همه جهات از این ماشین بهتره… خوبی این مدل جک اینه که قیمتش متعادل تره..
من ده ساله جک دارم بشدت عالیه و اصلا هزینه ی مکانیکی نداره یعنی خرابی نداره فقط روغن به موقع عوض بشه بیست سال بدون یک ریال خرج و بشدت کم مصرف و کم استهلاکه ایکاش بازم ازش تولید میشد…
سلام. من تازه جک خریدم، منتهی موقع شتاب گیری دنده یک تا دو و حتی معکوس کشی خیلی کند عمل میکنه اتومات، با سرگاز و حتما باید پدال زیاد فشار بدم تا شتاب بگیره و سربالایی خیلی کم میاره و رو حالت دستی دنده میدم . مطلب دوم اینکه موتور ماشین توو دور کم خیلی غرش داره و صدا داخل کابین میاد. خواستم بدونم طبیعیه این رفتار ماشین یا ایراد داره!!؟
سلام دوستان با ۸۵۰چه ماشینی بخرم بهتره
چون واردات خودرو در ایران انحصاراً توسط شرکت های مونتاژ یا به اصطلاح سازنده خودرو انجام میشود ؛ در واردات خودرو تنها به منافع خودشان یعنی تامین قطعات یدکی و به اصطلاح خدمات پس از فروش توجه میکنند نه منافع مصرف کننده پس درست برعکس مصرف کننده ؛ هرچه خودرو نیاز بیشتری به تعمیر و تامین قطعه داشته باشد به نفع وارد کننده است. بنابراین خوردهایی مثل جی ۵ که خرابی کمتری دارند واردات یا به اصطلاح مونتاژ آن متوقف میشود و بجای آن جی ۴ می آید. این ساده ترین توضیح برای علت عدم تولید جی ۵ است.
من ۳ سال این ماشین رو داشتم واقعا بی آزار و کم استهلاک بود. فضای کابینش بسیار مناسب و راحت بود. من بجز مصرفی ها و روغن، هیچی دیگه عوض نکردم.