جک S5 ؛ مشخصات فنی + معرفی
جک S5 یک کراس اوور کامپکت چینی است که در سال های اخیر فروش بسیار بالایی را با کرمان موتور در بازار ایران تجربه کرده است.
1499 سی سی
171 اسب بخار
251 نیوتن متر
دیفرانسیل جلو
جک S5 یک کراس اوور کامپکت چینی است که در سال های اخیر فروش بسیار بالایی را با کرمان موتور در بازار ایران تجربه کرده است.
درباره جک S5
جک S5 یکی از کراس اوور های تولیدی کرمان موتور است و پرتیراژ ترین و همچنین یکی از ارزان ترین محصولات این خودروساز به حساب می آید. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط کمپانی جک در چین عرضه و در سال ۱۳۹۳ وارد بازار ایران شد. جک S5 ابتدا با موتور ۲ لیتری توربوشارژ و گیربکس دستی وارد بازار ایران شد اما بعد ها جعبه دنده آن به جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه تغییر پیدا کرد. در سال ۱۳۹۹ کرمان موتور نسخه فیس لیفت این خودرو را روانه بازار کرد که جدا از تغییراتی در بخش ظاهری این خودرو، پیشرانه این خودرو نیز دستخوش تغییر شده بود و به جای موتور ۲ لیتری توربو از ۱.۵ لیتری توربو شارژ در این خودرو استفاده شده است. در ادامه بیشتر به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه
به طور کلی طراحی جک اس ۵، طراحی به نسبت ساده ای بوده و طراحی آنچنان پیچیده ای را در این خودرو مشاهده نمی کنیم اما با توجه به سالی که جک S5 در آن طراحی و عرضه شده انتظار بیشتری از آن نمی رود. در نمای جلو چراغ های اصلی طراحی به نسبت ساده و تاحدی بیضوی شکل دارند و نشان ستاره ای شکل جک در بین دو چراغ دیده می شود. استفاده از خطوط موازی کرومی در بخش هایی از جلو پنجره این خودرو از جمله عواملی است که سادگی را از نمای جلو این خودرو دور می کند. باید به این نکته نیز توجه داشت که در نسخه فیس لیفت جک S5 در قسمت هایی از وسط سپر و جلو پنجره از پلاستیک پیانویی استفاده شده است که یکی از وجوه تمایز جک S5 با نسخه فیس لیفت است. همچنین در نسخه فیس لیفت، چراغ های روشنایی روز به جک S5 اضافه شده است.

جک اس ۵ در نمای جانبی نیز طراحی ساده ای دارد و از این لحاظ با طراحی نمای جلو هماهنگ است اما سعی شده است تا با استفاده از رنگ کرومی بر روی دستگیره، حاشیه پنجره ها و پایین درب ها کمی این نما از سادگی خارج شود. جک S5 از رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی با طراحی پنج پر بهره می برد که نسبت به سال تولید این خودرو، امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می آید. نمای عقب نسخه فیس لیفت جک S5 با نسخه قدیمی خود تفاوت چندانی ندارد و گرافیک چراغ ها و فرم سپر کاملا مشابه نسل قبلی این خودرو است و تنها وجه تمایز این دو خودرو با یکدیگر استفاده از نشان ۱.5T بر روی درب صندوق عقب است و به پیشرانه این خودرو اشاره دارد.

از دیگر نکات طراحی این خودرو در نمای عقب استفاده از دو خروجی اگزوز غیر واقعی است که سعی می کند احساس اسپرت بودن را به بیننده القا کند.
مشخصات فنی جک S5
جک S5 تا کنون با دو پیشرانه عرضه شده است. نسخه فیس لیفت و جدید این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز به فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت ۱۷۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۵۱ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل کند.

جک S5 تا کنون با دو پیشرانه عرضه شده است. نسخه فیس لیفت و جدید این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز به فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت ۱۷۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۵۱ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل کند. جک اس ۵ درمحور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد.
| برند | جک |
| مدل | S5 |
| کلاس بدنه | کراس اوور |
| سال تولید | ۱۴۰۰ |
| حجم موتور | ۱۴۹۹ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
| قدرت | ۱۷۱ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۵۱ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
| حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۴۷۵ میلی متر |
| عرض | ۱۸۴۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۶۸۰ میلی متر |
| فاصله محوری | 2645 میلی متر |
| وزن | 1505 کیلوگرم |
| حجم باک | ۵۵ لیتر |
| مصرف سوخت | ۸.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/55R18 |
| برند نشان مادر | جک |
| کشور سازنده | ایران - چین |
جک S5 با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ توانسته استاندارد یورو ۵ را دریافت نماید و مصرف سوخت میانگین ۸.۶ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت نماید. با اینکه روی کاغذ، جک اس ۵ مشخصات فنی قابل قبولی را ارائه می دهد اما ضعف در هماهنگی پیشرانه و جعبه دنده جزو مسائلی بوده است که موجب نارضایتی خریداران شده است.
طراحی کابین و امکانات
طراحی کابین جک اس ۵ همانند طراحی بدنه ، طراحی ساده ای است و از سبک طراحی محصولات قدیمی جک بهره می برد که مشابه این سبک را در محصولاتی دیگر نظیر جک J5 می توان مشاهده کرد. در بخش بالای رودری از پلاستیک خشک استفاده شده اما در بخش میانی و برو روی دستیگره ها از متریال پارچه ای نرم استفاده شده است. در بیشتر بخش های داشبورد نیز از پلاستیک خشک استفاده شده است اما در بخش بالای نمایشگر سیستم مالتی مدیا و بالای بخش جلو آمپر از متریال پارچه ای نرم استفاده شده است. در بخش میانی داشبورد از پلاستیک طرح دار استفاده شده و کمی طراحی ساده کابین را تغییر داده است.

در پایین بخش وسط داشبورد کلید های مربوط به برخی تنظیمات و آپشن های این خودرو نظیر سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، سنسور پارک و… دیده می شود و در زیر این بخش خروجی برق ۱۲ ولت به چشم می خورد. بر خلاف بخش داشبورد، بر روی کنسول وسط از متریال پلاستیکی با طرح چوب استفاده شده است که طراحی خوبی داشته و احساس خوبی را به سرنشینان القا می کند. در قسمت پایین بخش دنده جک S5 دکمه ترمز پارک برقی قرار گرفته است اما جای خالی برخی از آپشن ها در این قسمت توی ذوق می زند. غربیلک فرمان جک S5 طراحی سه شاخه با T شکل داشته و بسیار شبیه به طراحی غربیلک فرمان جک J4 است و به صورت بالا و پایین قابل تنظیم است.

جلو آمپر این خودرو از نوع آنالوگ است و طراحی قابل قبولی دارد. در وسط بخش های مربوط به سرعت و دور موتور از نمایشگر های کوچک استفاده شده است که میزان سوخت و دمای آب را به نمایش می گذارند که در نوع خود طراحی جالبی است. صندلی های جک S5 طراحی مناسب و قابل قبول داشته و بر روی آنها از روکش چرم مصنوعی با دوخت های رنگی استفاده شده است. شایان ذکر است که صندلی راننده به صورت برقی تنظیم شده و دارای حافظه صندلی است اما صندلی شاگرد به صورت دستی تنظیم می شود. فضای بخش عقب جک S5 با توجه به فاصله محوری ۲,۶۴۵ میلی متری، فضای مناسبی است اما بجز جا لیوانی و زیر آرنجی امکانات دیگری برای سرنشینان عقب دیده نمی شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | چهار کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | سانروف برقی - 'گرمکن صندلی های جلو - تهویه اتوماتیک دو کاناله - سنسور نور - نوردهی تقاطع - کروز کنترل - فرمان کمکی برقی - تنظیم حالت رانندگی جعبه دنده - کنترل حرکت در سراشیبی - نمایشگر اندروید - دوربین و سنسور پارک عقب - سنسور پارک جلو - استارت دکمه ای - ترمز پارک برقی - صندلی برقی راننده با حافظه - تریم داخلی چرم مصنوعی - آینه های تاشو برقی - سنسور باران - سنسور پایش فشار باد تایرها |
مزایا و معایب
| مزایا | بازار خرید و فروش مناسب - خدمات پس از فروش گسترده - شتاب قابل قبول - کابین جادار - امکانات به نسبت مناسب |
| معایب | عملکرد نه چندان جذاب جعبه دنده - قدیمی بودن ساختار خودرو - نبود برخی ویژگی ها مانند اتوهلد - ظاهر قدیمی |
رقبای جک S5
با اینکه جک S5 همچنان تولید و عرضه می شود اما بیشتر رقبای این خودرو دیگر در داخل ایران تولید نمی شوند از جمله این رقبا می توان به هایما S7 و تیگو ۵ اشاره کرد اما جک S5 یک رقیب صفر کیلومتر در بازار ایران دارد آن هم هایما S7 پلاس است که به لحاظ توان تولیدی و همچنین امکانات ایمنی و رفاهی مشابه به جک S5 است و این شباهت انتخاب را از بین این دو خودرو سخت می کند.
آلبوم تصاویر










سوالات متداول
از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز به فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت ۱۷۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۵۱ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل کند.
از جمله امکانات جک S5 می توان به؛ ۴ کیسه هوا ( سرنشینان جلو و جانبی)، سامانه کنترل پایداری، سامانه شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سرازیری، خروجی ۱۲ ولت، تهویه اتوماتیک دو کاناله ، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، سنسور نور، سنسور باران، ، کروز کنترل ، سنسور پارک عقب و جلو، ترمز پارک برقی، حافظه صندلی راننده، صندلی های برقی، فرمان کمکی برقی، زیر آرنجی، جالیوانی، گرمکن صندلی های جلو، کامپیوتر سفری، سامانه پایش فشار باد تایر ها، استارت دکمه ای، ورود و خروج بدون کلید، سانروف، رینگ های آلومینیومی و… اشاره کرد.
مقایسه هایما 8S و کی ام سی X5 ؛ تلاش برای به صرفه بودن!
ایگل هایبرید یا اینووی ؟ کدام بهتر است؟
مقایسه KMC SR3 و BAC X3 ؛ دو کراس اوور شهری از دو فلسفه متفاوت
کی ام سی ایگل هیبرید ؛ معرفی + مشخصات فنی





لطفا مشخصات و فیلم تست و برسی کی ام سی جی ۷ رو هم تو سایتتون قرار بدین
من ۶ ساله که نسخه اتومت ۲۰۰۰ این خوردرو رو دارم و واقعا ازش راضیم و بجز سرویسهای دوره ای هزینه ی دیگه ای نداشتم
یک بار واشر اگزوز یا همون واشر منیفولد رو عوض کردم که با توجه به توربو شارژ بودن دمای بالای هدای خروجی اتفاق شایع و معمولی هست و همچنین همزمان با تعویض روغن گیربکس، رادیاتور خنک کن گیربکس رو هم عوض کردم که از مشکل شایع سوراخ شدن رادیات گیربکس و به دنبال اون ضربه خوردن به گیربکس پیشگیری کرده باشم
هنوز هم تو ماشینای هم سطح خودش واقعا عملکرد بهتری از بقیه داره و عملکرد موتور ۲۰۰۰ از ۱۵۰۰ بهتره و عمده ترین دلیلش کیفیت پایین بنزین داخلی هست که موتورهای جدید بشدت به این مورد حساسن و عملکردشون دچار مشکل میشه
ولی موتورهای قدیمی این مشکل رو ندارن و تاحالا از مکمل سوخت هم استفاده نکردم
شاید تنها ایراد اساسی که بشه بهش گرفت ظرفیت باک نسبت به مصرف نسبتا بالای این موتوره که با توجه به مصرف ترکیبی بین ۹ تا ۱۱ در صد کیلومتر تا حدودی ظرفیت باک جوابگو نیست
دروبین عقب و جلو دارد یا نه در خصوص دوربین توضیحات بیشتر بدین
اس ۵ نیوفیس خیلی با کیفیت است و مصرف سوخت پایینی هم داره
بین این ماشینها جک چینی هایمای ایران خودرو وتیگو میشه تیگو کمی از اینها شاید بهتر باشه کپی نیست بعد پنج ستاره از چین اروپا داره ودر مرحله آخر کمی از آنها بلنتره وبدون توربو موتور باکیفیتی داره چون جکا ی ۴۰۰ به پایین مشکل توربو وگیربکس دارن
و هایما هم که اصلن تست نداره پس کارشناسی به عهده شماست مرسی کارمند بانک اعتبارات