ایکس پنگ MONA M03 ؛ معرفی + مشخصات فنی
ایکس پنگ MONA M03 یک سدان تمام برقی جذاب و هوشمند چینی است که قرار است توسط شرکت ایکس موتورز در ایران عرضه شود.
برقی
215 اسب بخار
250 نیوتن متر
دیفرانسیل جلو
ایکس پنگ MONA M03 یک سدان تمام برقی جذاب و هوشمند چینی است که قرار است توسط شرکت ایکس موتورز در ایران عرضه شود.
معرفی ایکس پنگ MONA M03
خودروسازان چینی چند سالی می شود که بر روی توسعه خودروهای برقی و همچنین به کارگیری هوش مصنوعی در محصولاتشان تمرکز کرده اند و توانسته اند محصولات بسیار جذابی را در بازارهای جهانی عرضه کنند. یکی از شرکت های خوش نام در این زمینه شرکت XPENG است که توانست با عرضه محصولاتی نظیر MONA M03 قدرت خود را در تولید خودرویی هوشمند و قدرتمند به رخ بکشد.

برای آنکه بیشتر با این خودرو آشنا شویم لازم است بدانیم که ایکس پنگ MONA M03 سدانی است که در کلاس طراحی و سگمنت C طراحی و تولید شده و در سال ۲۰۲۴ وارد بازارهای جهانی شده است. نکته ای که باید در مورد این خودرو بدانیم این است که در ساخت این خودرو یک شرکت فعال در حوزه فناوری های حمل و نقل با نام DiDi نقش داشته و نام MONA نیز مخفف عبارت Made Of New Ai است. اما چیزی که این خودرو را به سدانی خاص تبدیل می کند این است که بر اساس ادعای خود شرکت XPENG آیرودینامیک ترین خودرو تولید انبوه به حساب می آید و کمترین میزان ضریب درگ را در میان تمامی خودروهای تولید انبوه دارد.

نکته دیگری که باید در مورد اکسپنگ MONA M03 بدانیم این است که این خودرو قرار است توسط شرکت ایکس موتورز وارد بازار ایران شود. در ادامه بیشتر به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه اکسپنگ MONA M03
طراحی بیرونی اکسپنگ MONA M03 را میتوان تفسیر سادهتر، جوانپسندتر و آیرودینامیکمحور از زبان طراحی این برند دانست؛ خودرویی که از همان ابتدا با هدف کارایی، مصرف انرژی بهینه و ظاهر مدرن شکل گرفته است. ایکس پنگ MONA M03 بیش از آنکه بخواهد خود را بهعنوان یک محصول لوکس معرفی کند، تمرکز خود را بر سادگی هوشمندانه، فرمهای نرم و کاهش مقاومت هوا گذاشته و این رویکرد در کلیت بدنه بهوضوح دیده میشود.

در نمای جلو، طراحی کاملاً مینیمال و تمیز است. چراغهای باریک و کشیده که امضای نوری اکسپنگ را تداعی میکنند، چهرهای آرام و آیندهنگر به خودرو دادهاند. نبود جلوپنجره سنتی، سطحی صاف و یکپارچه را ایجاد کرده که نقش مهمی در بهبود آیرودینامیک دارد. خطوط طراحی در این بخش بسیار محدود و کنترلشده هستند و همین سادگی باعث شده تمرکز بصری بر فرم کلی بدنه باشد. با این حال، از منظر نقد منصفانه، نمای جلو ممکن است برای برخی مخاطبان بیش از حد خنثی و فاقد هیجان به نظر برسد، بهویژه در مقایسه با خودروهایی که از المانهای تهاجمیتر استفاده میکنند.

نمای جانبی یکی از نقاط قوت اصلی طراحی ایکس پنگ مونا M03 محسوب میشود. خط سقف با شیبی نرم و پیوسته به سمت عقب حرکت میکند و از همانجا ماهیت فستبک خودرو را به نمایش میگذارد. این فرم نهتنها ظاهری پویا و مدرن ایجاد کرده، بلکه نقش مهمی در کاهش ضریب درگ خودرو دارد. سطوح جانبی ساده، بدون حجمپردازی اغراقآمیز طراحی شدهاند و دستگیرههای مخفی درها و رینگهای آیرودینامیک، همگی در راستای بهبود جریان هوا عمل میکنند. هرچند این محافظهکاری در طراحی، هماهنگی خوبی ایجاد کرده، اما ممکن است باعث شود خودرو در نمای جانبی کمتر از برخی رقبا متمایز باشد.

در نمای عقب، طراحی لیفت بک بیش از هر بخش دیگری خودنمایی میکند. شیب ملایم شیشه عقب و امتداد نرم سقف تا انتهای بدنه، ظاهری یکپارچه و سیال به خودرو بخشیده است. چراغهای عقب باریک و پیوسته، ضمن افزایش عرض بصری، هماهنگی مناسبی با نمای جلو دارند. این طراحی عقب، علاوه بر زیبایی بصری، نقش کلیدی در دستیابی به ضریب درگ پایین XPENG MONA M03 ایفا میکند؛ ویژگیای که برای یک خودروی الکتریکی اهمیت بالایی دارد. البته نبود یک المان شاخص در این بخش ممکن است باعث شود نمای عقب کمی سادهتر از حد انتظار به نظر برسد.

در مجموع، طراحی بیرونی اکسپنگ مونا M03 را میتوان مدرن، آیرودینامیک و هدفمند توصیف کرد. تمرکز بر ضریب درگ پایین و فرم فستبک، نشان میدهد کارایی و بهرهوری در اولویت طراحی بودهاند. این رویکرد اگرچه به خلق خودرویی هماهنگ و آیندهنگر منجر شده، اما ممکن است برای علاقهمندان به طراحیهای جسورانه و پرجزئیات، کمی محافظهکارانه جلوه کند.
مشخصات فنی XPENG MONA M03
نسخه وارداتی ایکس پنگ MONA M03 به یک پیشرانه برقی ۱۶۰ کیلوواتی (معادل ۲۱۵ اسب بخار) مجهز است که این پیشرانه می تواند گشتاور نهایی ۲۵۰ نیوتن متر را به چرخ های جلو این خودرو منتقل کند. باتری های این سدان جذاب برقی چینی دارای ظرفیت ۶۲.۲ کیلووات ساعت بوده و بیشینه مسافت قابل پیمایش XPENG MONA M03 تنها با یکبار شارژ بر اساس استاندارد CLTC چیزی در حدود ۶۲۰ کیلومتر است که عددی بسیار خوبی در میان خودرو های برقی به حساب می آید. این خودرو می تواند در مدت زمان حدود ۷.۴ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند و نهایت سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
| برند | ایکس پنگ |
| مدل | MONA M03 |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۲۰۲۵ |
| حجم موتور | برقی |
| ظرفیت باتری | ۶۲.۲ کیلووات ساعت |
| تعداد سیلندر | --- |
| تعداد سوپاپ | --- |
| فناوری موتور | برقی |
| قدرت | ۲۱۵ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۴ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۷۸۰ میلی متر |
| عرض | ۱۸۹۶ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۴۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۸۱۵ میلی متر |
| وزن | ۱۷۳۹ کیلوگرم |
| حجم باک | --- |
| مصرف سوخت | ۱۱.۸ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر |
| پیمایش در حالت برقی | ۶۰۰ کیلومتر در چرخه CLTC |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/50R18 |
| شرکت عرضه کننده | ایکس موتورز |
| برند نشان مادر | ایکس پنگ |
| کشور سازنده | چین |

در محور جلو اکسپنگ MONA M03 از سیستم مک فرسون استفاده شده و در بخش عقب آن سیستم تعلیق توییست بیم دیده می شود که با اینکه سیستم تعلیق آنچنان بروزی نیست اما عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می گذارد.
طراحی داخل کابین و امکانات ایکس پنگ مونا M03
طراحی داخلی کابین اکسپنگ MONA M03 کاملاً در راستای فلسفه اقتصادی، ساده و کاربرمحور این خودرو شکل گرفته و بیش از هر چیز بر مینیمالیسم و حذف عناصر غیرضروری تمرکز دارد. در نگاه اول، کابین فضایی آرام، منظم و کاملاً مدرن را به نمایش میگذارد که بدون شلوغی بصری، تلاش میکند تجربهای ساده و قابلفهم برای کاربر فراهم کند. این رویکرد اگرچه باعث کاهش حس لوکسگرایی شده، اما بهخوبی با جایگاه ایکس پنگ MONA M03 بهعنوان یک خودروی الکتریکی شهری و مقرونبهصرفه همخوانی دارد.

داشبورد XPENG MONA M03 طراحی بسیار ساده و افقی دارد و خطوط آن به حداقل ممکن رسیدهاند. سطوح صاف و بدون شکستهای تند، در کنار حذف دکمههای فیزیکی متعدد، باعث شده داشبورد ظاهری تمیز و یکدست داشته باشد. تمرکز اصلی در این بخش بر نمایشگر مرکزی قرار دارد که تقریباً تمامی تنظیمات خودرو از طریق آن کنترل میشود. این سادگی، حس مدرن و دیجیتال را تقویت میکند، هرچند ممکن است برای برخی کاربران، وابستگی کامل به منوهای لمسی در استفاده روزمره کمی زمانبر باشد. دریچههای هوا نیز با طراحی مینیمال و یکپارچه در دل داشبورد جای گرفتهاند و بدون جلب توجه بیش از حد، نقش عملکردی خود را ایفا میکنند.

کنسول میانی نیز با همان منطق طراحی ساده و کاربردی شکل گرفته است. این بخش فاقد جزئیات تزئینی پیچیده است و بیشتر بر ایجاد فضای کاربردی برای نگهداری وسایل، محل قرارگیری شارژر بیسیم و استراحتگاه دست تمرکز دارد. طراحی جمعوجور کنسول به بازتر شدن فضای کابین، بهویژه در ردیف جلو، کمک کرده و حس سبکی و نظم را افزایش داده است.
غربیلک فرمان طراحی ساده و ارگونومیکی دارد و با فرم نرم و دکمههای محدود، هماهنگی مناسبی با فضای مینیمال کابین ایجاد میکند. این فرمان بیش از آنکه بر جلوه بصری تأکید داشته باشد، بر سهولت استفاده و خوانایی کنترلها تمرکز دارد؛ هرچند نبود دکمههای فیزیکی بیشتر میتواند در برخی شرایط عملیاتی، کمی محدودکننده باشد.

فضای کابین ایکس پنگ مونا M03 با توجه به ابعاد خودرو، مناسب و کارآمد ارزیابی میشود. طراحی هوشمندانه داشبورد و کنسول باعث شده فضای جلوی کابین دلبازتر احساس شود و دید مناسبی برای راننده فراهم گردد. در مجموع، طراحی داخلی این خودرو را میتوان ساده، منطقی و هماهنگ با فلسفه یک خودروی الکتریکی اقتصادی دانست؛ کابینی که شاید هیجانانگیز نباشد، اما با تمرکز بر سادگی و کارایی، تجربهای قابل قبول و مدرن ارائه میدهد.

در مورد امکانات این خودرو نیز باید بگوییم که نسخه وارداتی اکسپنگ مونا M03 به امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، رادار خط خوان، رانندگی خودکار بین خطوط، هشدار DOW، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، سامانه پایش خستگی راننده، دوربین ثبت وقایع، حالت های مختلف رانندگی، دوربین ۵۴۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، ورود و خروج بدون کلید، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور و باران، سقف پانوراما، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، سردکن و گرمکن صندلی های جلو، نورپردازی داخل کابین، تهویه اتوماتیک و… مجهز است.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - اخطار برخورد از جلو و عقب - ترمز اضطراری اتوماتیک |
| امکانات رفاهی | سقف پانوراما با تیره شوندگی اتوماتیک - فرمان کمکی برقی - صندلی های برقی جلو با حافظه و سردکن و گرمکن - کروز کنترل تطبیقی - دستیار رانندگی بین خطوط - اتوپارک - نور بالای اتوماتیک - فناوری LED چراغ ها - سنسور نور و باران - تهویه اتوماتیک دو کاناله - درِ صندوق عقب برقی - نور پردازی کابین - تریم داخلی چرم - اتوپارک - سنسور پارک جلو و عقب - کلاستر دیجیتال - نمایشگر لمسی - شارژر همراه |
مزایا و معایب
| مزایا | کابین جادار - امکانات ایمنی و رفاهی مناسب - توان حرکتی قابل قبول |
| معایب | نبود زیرساخت گسترده برای شارژ سریع خودروهای برقی |
رقبای اکسپنگ مونا M03
با اینکه از آغاز واردات خودروهای خارجی، خودروهای برقی بسیاری وارد بازار ایران شده اند اما اکثر این خودروها در کلاس کراس اوور بوده اند و تاکنون کمتر سدان تمام برقی در ایران عرضه شده است. بر همین اساس سدان های تمام برقی بازار ایران بسیار محدود بوده و تنها می توانیم خودروهایی نظیر ب ام و i3، نیسان N7، مزدا EZ6 برقی، تویوتا BZ3 و… را رقیب ایکس پنگ MONA M03 در بازار ایران بدانیم.
آلبوم تصاویر
























سوالات متداول
نسخه وارداتی ایکس پنگ MONA M03 به یک پیشرانه برقی ۱۶۰ کیلوواتی (معادل ۲۱۵ اسب بخار) مجهز است که این پیشرانه می تواند گشتاور نهایی ۲۵۰ نیوتن متر را به چرخ های جلو این خودرو منتقل کند. باتری های این سدان جذاب برقی چینی دارای ظرفیت ۶۲.۲ کیلووات ساعت بوده و بیشینه مسافت قابل پیمایش XPENG MONA M03 تنها با یکبار شارژ بر اساس استاندارد CLTC چیزی در حدود ۶۲۰ کیلومتر است که عددی بسیار خوبی در میان خودرو های برقی به حساب می آید.
در مورد امکانات این خودرو نیز باید بگوییم که نسخه وارداتی اکسپنگ MONA M03 به امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، رادار خط خوان، رانندگی خودکار بین خطوط، هشدار DOW، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، سامانه پایش خستگی راننده، دوربین ثبت وقایع، حالت های مختلف رانندگی، دوربین ۵۴۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، ورود و خروج بدون کلید، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور و باران، سقف پانوراما، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، سردکن و گرمکن صندلی های جلو، نورپردازی داخل کابین، تهویه اتوماتیک و… مجهز است.
ایکس پنگ G9 ؛ معرفی + مشخصات فنی
ایکس پنگ G6 ؛ معرفی + مشخصات فنی
محموله بزرگ خودروهای XPENG به ایران رسید؛ بازار آماده موج جدید؟
قیمت و شرایط فروش ایکس پنگ G6 اعلام شد – آبان ۱۴۰۴




