موضوعات داغ روز:

مقایسه کی ام سی ایگل با سایپا شاهین اتوماتیک ؛ جدال دولتی و خصوصی

منتشر شده در 30 بهمن 1402 ساعت 08:00
نویسنده نادر شاه نشین
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه KMC Eagle با سایپا شاهین

کی ام سی ایگل و سایپا شاهین اتوماتیک سدان های ملی کرمان موتور و سایپا هستند که رقیب مستقیم هم محسوب می شوند.

بازار سدان های دنده اتوماتیک که دارای مشخصات فنی نسبتا خوب و امکانات بیشتر نسبت به سایر رقبا هستند همیشه برقرار است و از تب و تاب نمی‌افتد. در بین سدان های تولید داخل دو محصول جلب توجه می‌کنند که از مشخصات نسبتا خوبی هم برخودار هستند. کی ام سی ایگل محصول جدید کرمان موتور و شاهین اتوماتیک محصول شرکت سایپا که از توان نسبتا خوبی برخوردار هستند. هر دو خودرو از محصولات جدید شرکت‌های خود هستند و از نظر طراحی توان جلب نظر خریداران را دارند. از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به مقایسه کی ام سی ایگل (KMC Egale) و سایپا شاهین اتوماتیک بپردازیم.

مقایسه شرکت های مادر

کی ام سی ایگل یک خودروی سدان کامپکت است که توسط شرکت کرمان موتور تولید و به بازار عرضه می‌شود. این خودرو بر اساس پلتفرم PS1 طراحی شده است که نسخه بومی‌سازی شده پلتفرم جک J4 است. این خودرو در دو نسخه بنزینی و الکتریکی عرضه خواهد شد و رقیب مستقیم سایپا شاهین و ایران خودرو تارا خواهد بود. شرکت مادر کی ام سی ایگل همان شرکت کرمان موتور است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و در حال حاضر دارای چندین زیر مجموعه و شرکت همکار است.

مقایسه کی ام سی ایگل

سایپا شاهین اتوماتیک یک خودروی سدان کامپکت است که توسط شرکت سایپا تولید و به بازار عرضه می‌شود. یک سدان کلاس C بر اساس پلتفرم SP100 است. این خودرو در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد و به گیربکس CVT با قابلیت تعویض دنده تیپ‌ترونیک مجهز است. شرکت مادر سایپا شاهین اتوماتیک همان شرکت سایپا است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در ایران است. این شرکت در سال ۱۳۴۶ تاسیس شده و در حال حاضر دارای چندین زیرمجموعه و شرکت همکار است. برخی از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا عبارتند از: شرکت خودروسازی پارس خودرو، شرکت خودروسازی زامیاد، شرکت خودروسازی مگاموتور، شرکت خودروسازی سایپا دیزل و شرکت خودروسازی سایپا چین.

مقایسه سایپا شاهین اتوماتیک

مقایسه ابعاد و طراحی کی ام سی ایگل با سایپا شاهین اتوماتیک

نمای جلویی کی ام سی ایگل بر اساس همان جک جی۴ ساخته شده است با این تفاوت که کمی مدرن تر به نظر می‌رسد. جلو پنجره این خودرو باریک و مشبک طراحی شده تا نقش کمتری در نمای جلویی داشته باشد. بین دو چراغ جلو یک نوار کرومی قرار دارد که باعث زیبایی خودرو شده است. طراحی این نوار کرومی تا گرافیک داخلی چراغ‌ها قرار دارد. گرافیک داخلی چراغ‌ها به غیر از بخش کرومی رنگ مشکی در نظر گرفته شده است. اما نمای جلویی سایپا شاهین یک جلو پنجره مشبک دارد که یک لوگوی سایپا در مرکز آن قرار گرفته است. در دو طرف این لوگو یک نوار کرومی رنگ واقع شده که طراحی این بخش را تکمیل می‌کند. چراغ‌های کشیده جلو بسیار زیبا و با منحنی‌های نرم طراحی شده است.

طراحی کی ام سی ایگل و سایپا شاهین اتوماتیم

نمای کناری هر دو خودرو سیمای یک سدان کوچک و شهری را نشان می‌دهد. طراحی هر دو خودرو در این بخش تقریبا در یک سطح واقع شده و می توانید یک هماهنگی نسبی را بین آن‌ها ببینید. در هر دو خودرو از رینگ‌های آلومینیومی استفاده شده است که باعث می‌شود طراحی جذاب و زیبا به نظر برسد.

نمای عقب کی ام سی ایگل هم عضلانی و اسپرت طراحی شده تا بتواند نظر قشر جوان را به خود جلب کند. چراغ‌ها روکشی شفاف دارند که درون چراغ از بیرون به خوبی مشخص است. گرافیک داخلی چراغ‌ها مشکی در نظر گرفته شده است. یک خط کرومی از وسط هر دو چراغ بیرون رفته و با عبور از روی درب صندوق عقب به یکدیگر متصل شده‌اند. همچنین در پایین سپر یک دیفیوزر قرار گرفته که به نمای عقب فرم اسپرتی داده است. پلاک اتومبیل روی درب صندوق عقب قرار می‌گیرد. چراغ‌های عقب شاهین دو تکه است که بخش بزرگ ان روی بدنه و بخش کوچکتر آن هم روی درب صندوق عقب قرار گرفته است. پلاک خودرو روی درب صندوق عقب نصب می‌شود و در پایین سپر هم یک دیفیوزر قرار دارد.

ابعاد کی ام سی ایگل

ابعاد و اندازه شاهین اتوماتیک به شرح زیر است:

طول: ۴۴۴۶ میلی‌متر

عرض: ۱۷۷۱ میلی‌متر

ارتفاع: ۱۴۹۰ میلی‌متر

فاصله محوری: ۲۶۵۰ میلی‌متر

ابعاد و اندازه کی ام سی ایگل به شرح زیر است:

طول: ۴۳۵۰ میلی‌متر

عرض: ۱۸۲۰ میلی‌متر

ارتفاع: ۱۷۰۰ میلی‌متر

فاصله محوری: ۲۶۰۰ میلی‌متر

ابعاد سایپا شاهین اتوماتیک

در مجموع انتخاب در بحث طراحی سلیقه ای است و نمی توان نظر واحدی در این خصوص دارد. هر دو خودرو ابعاد نزدیکی دارند و طراحی به نسبت خوبی ارائه می دهند.

مقایسه مشخصات فنی کی ام سی ایگل (KMC Egale) و سایپا شاهین اتوماتیک

کی ام سی ایگل بنزینی یک سدان کامپکت و اولین خودرو بومی کرمان موتور است که بر اساس پلتفرم جک J4 طراحی شده است. این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی با ظرفیت ۱.۵ لیتر استفاده می‌کند که حداکثر ۱۰۴ اسب ‌بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT است. باک سوخت این خودرو ۴۵ لیتری، حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، سیستم تعلیق جلو مک فرسون مستقل، تعلیق عقب یکپارچه تیرپیچشی و رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی است. دیفرانسیل این خودرو بر روی محور جلویی قرار گرفته است.

مقایسه فنی کی ام سی ایگل با سایپا شاهین اتوماتیک

شاهین اتوماتیک یک خودروی سدان ملی است که توسط شرکت سایپا تولید می‌شود. این خودرو دارای گیربکس CVT با تعویض دنده ۷ سرعته تیپ ترونیک است. پیشرانه این خودرو ۴ سیلندر ۸ سوپاپه با حجم ۱۴۹۷ سی‌سی و توربوشارژر است که ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۵۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

مشخصات فنی سایپا شاهین اتوماتیک

همانطور که ملاحظه می کنید خروجی های فنی شاهین در بحث قدت و گشتاور بیشتر است اما این را هم باید در نظر داشت که فناوری پیشرانه در ایگل به روز تر به حساب می آید و همین باعث می شود دوام بالاتری را در این خودرو ببینیم.

مقایسه کابین کی ام سی ایگل (KMC Egale) و سایپا شاهین اتوماتیک

فرمان ایگل از طرحی خوش‌دست و دکمه‌های کنترلی روی آن برخوردار است. داشبورد از طرحی ساده و شکیل بهره می‌برد و نمایشگر لمسی مرکزی با سیستم مالتی مدیا را در خود جای داده است. این نمایشگر از اندازه ۷ اینچی است و قابلیت اتصال به گوشی هوشمند را دارد. تهویه مطبوع ایگل از نوع اتوماتیک با دو منطقه است و دارای دکمه‌های لمسی و نمایشگر دیجیتال است. کنسول مرکزی از طرحی ساده و کارآمد است و شامل دسته گیربکس، دکمه استارت، دکمه کنترل پایداری و فضای رفع نیاز است. تودوزی ایگل از مواد چرم مصنوعی و پارچه با رنگ‌های متنوع تشکیل شده است. در تیپ فول،سانروف ایگل از نوع برقی است و دارای دکمه‌های کنترلی روی سقف است.

کابین کی ام سی ایگل

کابین شاهین اتوماتیک از تریم دو رنگ کرم و مشکی بهره‌مند شده است و قطعات دکوراتیو چوب در برخی قسمت‌ها استفاده شده‌اند. صفحه نمایش سیستم سرگرمی این خودرو از نوع لمسی ۱۰ اینچی است و دکمه تنظیمات آن به بخش پایین صفحه نمایش منتقل شده است. کروز کنترل، استارت دکمه ای، محدودکننده سرعت، تهویه مطبوع اتوماتیک و… از جمله ویژگی این خودرو هستند. طرح جدید دوخت صندلی‌ها و نمایشگر ردیف عقب از جمله تغییراتی هستند که در قالب یک پروژه سفارشی سازی برای این خودرو در نظر گرفته شده‌اند.

کابین سایپا شاهین اتوماتیک

امکانات رفاهی مشترک بین هر دو خودرو به شرح زیر است:

دو کیسه هوا

سیستم کنترل پایداری

ترمزهای ABS و EBD

شیشه بالابرهای برقی

آینه‌های جانبی برقی

کروز کنترل

سنسور نور

سیستم مولتی مدیا

سیستم پایش فشار باد تایرها

نمایشگر مرکزی روی داشبورد

مقایسه امکانات ایمنی کی ام سی ایگل (KMC Egale) و سایپا شاهین اتوماتیک

سیستم ترمز TCS+ESC+HSA

سیستم ترمز ABS+EBD+BAS

کیسه‌های هوا

سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر

سیستم هشداردهنده امنیتی

کمربند ایمنی پیش کشنده

ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک

امکانات ایمنی هر دو خودرو تقریبا نزدیک به یکدیگر است و برای ورود به بازار استاندارهای ۸۵ گانه پاس کرده‌اند.

مقایسه قیمت و سخن پایانی کی ام سی ایگل (KMC Egale) و سایپا شاهین اتوماتیک

مشخصات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو نزدیک به یکدیگر است و در این بخش تفاوت زیادی ندارند. در بخش فنی هم قدرت موتور هر دو اتومبیل نزدیک به یکدیگر است با این تفاوت که موتو کی ام سی ایگل تنفس طبیعی است که این یک مزیت نسبت به موتور شاهین که M15 توربوشارژ است به شمار می‌رود. قیمت شاهین اتوماتیک در کارخانه ۶۴۱,۷۱۸,۰۰۰ و در بازار ۷۸۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان است. قیمت کی ام سی ایگل همچنان مشخص نیست.

ویدیو معرفی کی ام سی ایگل

ویدیو معرفی شاهین اتوماتیک

ویدیو های پیشنهادی

۱۵ Responses to “مقایسه کی ام سی ایگل با سایپا شاهین اتوماتیک ؛ جدال دولتی و خصوصی”

  1. حسین امامی خمین گفت:

    قطعا شاهین.طراحی اصلی‌تری داره.اپشن هاش بیشتره و موتورش هم قویتره.

    ۲۰
    ۱۶
    • امین گفت:

      سلام.من جک جی ۴ دارم بسیار ماشین کم استعلاک و بی خرج است.مدل ۹۹ .کیفیت داشبورد صندلی .فنر بندی نسبت به قیمت عالی زنجیر تایم .خدمات پس از فروش خوب.صندوق جا دار مناسب خانواده.بعد از ۳ سال استفاده هنوز از همه لحاظ مطلوب است.فقط شتاب ماشین معمولی ولی در سرعت بالا بی صدا ونرم میباشد.کالا کرمان موتور محصولات با کیفیت و کم استعلاک تولید میکنه که کمتر به نمایندگی مراجعه میشه

      ۴
      ۰
      • ساسان گفت:

        البته فکر کنم منظور شما استهلاک باشه ولی در کل درست میفرمایید. هرچند براین عقیده هستم که هر دو خودروساز دولتی و خصوصی در ایران همچنان بنجل ساز بوده و کیفیت محصولاتشون ارزش بحث نداره

        ۱
        ۱
  2. رضا گفت:

    طراحی شاهین خیلی منطقی تر و هماهنگ تر از ایگل هست
    برای ایگل انگار دو گروه متفاوت طراحی پشت و جلوش رو انجام دادن
    به نظر من اون خط کریمی جلوی ایگل خیلی زشته و طراحی عقبش هم مناسب این خودرو نیست.
    در بررسی هم توی عکس ، ایگل تهویه دستی داشت و نمایشگر دیجیتال تهویه نداشت که توی بررسی تون اشتباها ذکر کردید.
    مقایسه امکانات ایمنی دو خودرو هم اصلا معلوم نیست چطور انجام شده

    ۱۹
    ۵
  3. امیرعلی گفت:

    به نظر من شاهین از همه لحاظ از ایگل سرتره

    ۱۳
    ۹
    • علیرضا گفت:

      من از طراحی ایگل بیشتر خوشم اومد.
      جسورانه و بروز تر به نظر میاد. شاهین طراحیش قشنگه ولی برای خودرو ۲۰۲۳ قدیمی میخوره. اونم در مقایسه با چینی هایی که تازه وارد بازار شدن
      بحث موتورش هم به نسبت موتور شاهین که توربوی موتور تیباست به نظرم دردسر کمتری داره.
      میمونه بحث قیمت فقط
      اگه قیمت رو کرمان موتور بتونه حدود شاهین دربیاره به نظرم ارزش خرید داره
      ولی اگه که اختلافش با شاهین بیشتر از ۲۰ ۳۰ میلیون بشه ارزش خرید نداره اصلا

      ۳
      ۲
      • بهزاد من گفت:

        تجربه تحویل خودرو از کرمان موتور و سایپا و ایران خودرو رو که مقایسه کنید تا روز آخر که خودرو دارید دستتون میاد که چی در انتظارتونه…

        خدمات پس از فروش و گارانتی سایپا و ایران خودرو شرم آور و توهین آمیزه، به شخصه محصولات چینی رو تا ۲۵٪ مشخصات پایینتر به مثلا ایرانی های بی کیفیت و بی ثبات ترجیح میدم.

        ۶
        ۰
    • ناشناس گفت:

      و البته قیمت
      ایگل ۹۰۰ میلیون قیمت خورده!!

      ۱
      ۰
  4. خسرو گفت:

    زمانی که ساینا به بازار آمد منبع اگزوز آن از نزدیک هم دیده میشد که آنرا خیلی زشت کرده بود و بر طرف شد الان شاهین همان عیب را دارد و اگزوز آن خیلی آنرا زشت کرده امیدوارم بتوانند این عیب را بر طرف کنند

    ۲
    ۰
  5. ناصر گفت:

    ای بابا. شما مونتاژ j4. رو میزارید پای شاهین
    واقعا j4هم ازلحاظ اتاق. هم موتور. خیلی سرتره
    دوستم ازسال۹۷ داره میگه فقط بنزین وروغن هیچ خرجی نداره. کم مصرف. با بنزین ایران هم سازگاره
    یه جورایی خاطرات ریو. رو. زنده کرده
    چون ایشون قبلا ریو داشت
    درکل j4 با اصالت تره گیربکس واسه این موتور طراحی شده.
    مثل ماشین های ایرانی. شتر. گاو. پلنگ. نیست

    ۳
    ۰
  6. محمود احمدی گفت:

    به نظر من چون موتور شاهین همون موتور پراید هستش بهتره و قطعات آن ارزانتره ولی فقط بد جوری صدا موتور داخل کابین هستش انگار سوار تراکتوری که انشالله در آینده بهتر میشه

    ۲
    ۰
  7. معراج گفت:

    شاهین پلتفرم قدیمی داره موتورش هم که نسخه توربو شده موتور پرایده ایگل از نظر فنی دست کم خیلی بهتر از شاهینه دیگه همه میدونن شاهین با چه کیفیت نازل و تهوع آوری تولید میشه از متریال فاجعه داخل کابین گرفته تا گیربکس این ماشین که موقع روشن بودن کولر تو سربالایی نمیتونه ماشین رو به حرکت دربیاره! طراحی ظاهری موضوعی سلیقه ایه ولی جک جی ۴ همین الان هم از تمام زباله های تولید شده تو ایران خودرو و سایپا بهتر و کم استهلاک تره کرمان موتور اگر بره دنبال برند خودش و از پلتفرم های دیگه JAC استفاده کنه میتونه سهم بیشتری از بازار رو بگیره

    ۲
    ۸
  8. احمد مورفی گفت:

    مگه قرار نبود نام ایرانی برای ایگل با طراحی زشت و مسخره انتخاب کنند اینهمه کمپین و انتخاب اسم بومی و سرکار گذاشتن مردم آخرش شد ایگل!!!
    مگه جک j4 به اون زیبایی چه مشکلی داشت ،این پروژه از همین الان شکست خوردس ضمنا من اسم ایرانی ایگل رو جوجه اردک زشت گذاشتم بیشتر بهش میاد و به نظرم این پروژه ایگل حالا حالا ها سر دراز داره…

    ۳
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.