اشکودا سوپرب ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی
اشکودا سوپرب یکی از خودروهای وارداتی است که در دور جدید واردات قرار است به بازار بیاید. یک سدان غیر چینی و جذاب که امکانات خوبی دارد.
1395 سی سی
148 اسب بخار
250 نیوتن متر
دیفرانسیل جلواشکودا سوپرب یکی از خودروهای وارداتی است که در دور جدید واردات قرار است به بازار بیاید. یک سدان غیر چینی و جذاب که امکانات خوبی دارد.
شرکت پارس ساتر هوشمند مسئولیت واردات محصولات اشکودا به ایران را بر عهده دارد و سدان سوپرب را به کشورمان آورده است. در این مطلب به بررسی اشکودا سوپرب میپردازیم.
درباره اشکودا سوپرب
اشکودا یک برند قدیمی واقع در جمهوری چک است که از سال ۱۹۹۱ به زیرمجموعه گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان تبدیل شد. این شرکت در سال ۲۰۰۱ اولین نسل خودروی سایز متوسط سگمنت D خود را با نام سوپرب به بازار فرستاد. نسل سوم این ماشین نیز در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ برای نخستین بار رونمایی شد و تا سال ۲۰۲۴ تولید آن ادامه داشت. لازم به ذکر است که نسل چهارم این خودرو در اواخر سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای بینالمللی شده، اما شرکت پارس ساتر هوشمند فعلا همان نسل سوم را در بازار ایران عرضه کرده است.

اشکودا سوپرب نسل سوم با کد شناسایی3V در قالب بدنه سدان سایز متوسط به ایران آمده و میتواند رقیب سرسختی برای سدانهای پرطرفدار موجود در بازار ایران باشد.
حتما بخوانید : لیست قیمت خودرو
طراحی بدنه
بدنه اشکودا Superb با وجود آنکه حدود ۸ تا ۹ سال پیش طراحی شده است، همچنان استایل و وقار دلنشینی ارائه میدهد که موجب جلب نظر بسیاری از مشتریان، به ویژه خانوادههای متمول خواهد شد. این سبک اصیل اروپایی از دوران قدیم در بازار ایران بسیار پرطرفدار بوده و به ویژه استایل کشیده این محصول اشکودا با نوع سلیقه بسیاری از مشتریان سخت پسند ایرانی تطابق کامل دارد.

البته بعد از گذشت این همه سال، قاعدتاً کمی گردوغبار کهنگی روی المانهای چهره آن نشسته است، اما به دلیل فیسلیفتی که روی نسخههای جدید سوپرب صورت گرفته، این گردوغبار تا حد زیادی پاک شده و احتمالاً تاثیر زیادی روی جذابیت ظاهری این ماشین اروپایی نخواهد داشت.

استفاده از خطوط حجمی روی قسمتهای مختلف بدنه نیز پیکرهای خوشتراش به وجود آورده که تا حدی عضلانی به نظر میرسد و میتواند نیازهای بصری مشتریان جوانتر را هم به نحو مناسب پاسخگو باشد. درمجموع باید گفت اشکودا سوپرب، استایل ظاهری باوقار و اصیلی ارائه میدهد که امروزه شاید در کمتر خودرویی نظیر آن دیده شود و این نکته میتواند روی استقبال خریداران ایرانی از این ماشین تاثیر مثبت داشته باشد.

مشخصات فنی اشکودا سوپرب
با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط پارس ساتر، احتمال دارد که اشکودا سوپرب با دو پیشرانه مختلف در ایران عرضه شود. با این حال، در زمان نگارش این متن، خبری از عرضه سوپرب با موتور ۲ لیتری توربوشارژ نیست و صرفاً مدل ضعیفتر این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری توربو به بازار ما عرضه شده است.

موتور ۱.۴ لیتری اشکودا سوپرب از نوع چهار سیلندر خطی بنزینی بوده و ۱۵۰ اسب بخار قدرت به علاوه ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور را به سوی یک جعبه دنده اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعته ارسال میکند تا از آنجا روانه محور چرخهای جلو شود. با توجه به وزن ۱۴۴۰ کیلوگرمی، میتوان گفت که نسبت توان موتور به وزن کل خودرو در Skoda Superb رقم مناسبی برای ارائه یک رانندگی نسبتاً پرشتاب به حساب میآید. در این راستا باید بدانید که شتاب صفر تا صد این خودرو تحت شرایط استاندارد، چیزی حدود ۹.۷ ثانیه است که قاعدتاً برای یک خودروی خانوادگی با موتور کمحجم، میتواند رضایتبخش باشد.
| برند | اشکودا |
| مدل | سوپرب |
| کلاس بدنه | لیفت بک |
| سال تولید | ۲۰۲۳ |
| حجم موتور | ۱۳۹۵ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربوشارژر |
| قدرت | ۱۴۸ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۸ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاجه |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۸۶۹ میلی متر |
| عرض | ۱۸۶۵ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۸۹ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۸۴۱ میلی متر |
| وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۶۸ لیتر |
| مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/45R18 |
| شرکت عرضه کننده | پارس ساتر هوشمند |
| برند نشان مادر | اشکودا |
| کشور سازنده | چک - چین |
این ماشین اروپایی آلمانی الاصل ، حداکثر تا حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و میزان مصرف سوخت آن نیز ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی برآورد شده است. سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و مالتیلینک در عقب، نوید یک سواری پایدار و هندلینگ اطمینانبخش را میدهد. وجود رینگهای ۱۸ اینچی و فاق تایر ۴۵، احتمالاً باعث میشود ضربات سطح جاده تا حدودی داخل کابین قابل احساس باشد و کیفیت سواری را مقداری به سمت خشک بودن سوق دهد.
طراحی کابین و امکانات
اشکودا سوپرب نسل سوم، کابینی باکیفیت و خوشساخت ارائه میدهد که حضور در آن میتواند لذتبخش باشد و سطح کیفی برتر خودروهای اروپایی را به خوبی در مقایسه با شرکتهای رده چندم چینی نشان دهد. اما مشکل اینجاست که این سبک طراحی سالها پیش رایج بوده و حالا دیگر خیلی زیبا و گیرا به نظر نمیرسد، خصوصاً اگر به نمای داخلی برادر سوپرب، یعنی مدل ۲۰۲۳ اوکتاویا دقت کنید، متوجه قدمت بالای طراحی داخلی سوپرب خواهید شد.

با این حال، کیفیت ساخت مناسب، متریال نسبتا باکیفیت، فضای داخلی بسیار جادار که به واسطه فاصله محوری ۲۸۵۰ میلیمتری به وجود آمده است، محیطی دلنشین و راحت برای سرنشینان اشکودا سوپرب فراهم میآورد که در شرایط کنونی بازار ایران، تقریباً بینظیر به نظر میرسد. ضمناً باید بدانید که در اینجا با یک سدان لیفتبک طرف هستیم، یعنی درب صندوق و شیشه عقب همزمان با هم باز و بسته میشوند. بدین ترتیب، یک صندوق عقب بزرگ ۶۲۵ لیتری در انتهای پشتی اشکودا سوپرب پدید میآید که به راحتی میتواند پاسخگوی نیازهای مسافرتی خانوادهای ۵ نفره باشد.

ضمنا در بحث امکانات هم میتوان گفت که تجهیزات قابل قبول و کاربردی شامل موارد زیر در مدل وارداتی به کشور ما وجود دارد:
نمایشگر لمسی ۹.۲ اینچی مولتیمدیا، سیستم ناوبری، سنسور تشخیص خوابآلودگی، دیلایت، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک دوگانه، سنسورهای پارک جلو و عقب، آینههای جانبی تاشو برقی، کروز کنترل، حسگر فشار باد تایرها، اتوپارک، دستیار رانندگی، ورود و استارت بدون کلید، سانروف، تنظیم برقی صندلی راننده، کیسههای هوای جلو و… جزو مهمترین تجهیزات نسخه ۱.۴ لیتری اشکودا سوپرب محسوب میشوند. گفتنی است که مدل ۲ لیتری در صورت ورود به کشور، امکانات به مراتب بهتر و متنوعتری در اختیار میگذارد.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | چهار کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | سقف نیمه پانورامای برقی - صندلی برقی راننده - گرمکن صندلی های جلو - اتوپارک - تریم داخلی چرم مصنوعی - سنسور نور - سنسور باران - فرمان کمکی برقی - جلو آمپر دیجیتال - تهویه اتوماتیک دو کاناله - درِ صندوق عقب برقی - ترمز پارک برقی - اتوهلد - کروز کنترل - فناوری LED چراغ ها - نمایشگر لمسی - تنظیم حالت رانندگی |
مزایا و معایب
| مزایا | کیفیت مونتاژ خوب - امکانات ایمنی مناسب - پایداری خوب - توان حرکتی قابل قبول |
| معایب | عدم عرضه در نسخه فول آپشن - جعبه دنده نه چندان کم استهلاک - قیمت بالاتر از رقبا |
قیمت بازار و کارخانه
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۸/۲۴) | ۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۸/۲۴) | ۳,۱۹۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
رقبای اشکودا سوپرب
اشکودا سوپرب در ایران با رقبایی همچون کیا K5، جیایسی امپو، فولکسواگن پاسات، رنو تلیسمان، تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و سایر سدانهای سایز متوسط صفر کیلومتر یا کمکارکرد وارداتی موجود در بازار دست و پنجه نرم خواهد کرد.
آلبوم تصاویر



























سوالات متداول
این خودرو یک سدان با ابعاد اتاق سگمنت D است که روی پلتفرم MQB فولکسواگن توسعه پیدا کرده و از موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر نیرو دریافت میکند. یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه نیز قدرت موتور سوپرب را به چرخهای جلو میرساند. شتاب صفر تا صد ۹.۷ ثانیه، مصرف سوخت ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر از مهمترین ویژگیهای حرکتی این ماشین اروپایی به حساب میآید.
نمایشگر لمسی ۹.۲ اینچی مولتیمدیا، سیستم ناوبری، سنسور تشخیص خوابآلودگی، دیلایت، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک دوگانه، سنسورهای پارک جلو و عقب، آینههای جانبی تاشو برقی، کروز کنترل، حسگر فشار باد تایرها، اتوپارک، دستیار رانندگی، ورود و استارت بدون کلید، سانروف، تنظیم برقی صندلی راننده و کیسههای هوای جلو و جانبی جزو مهمترین تجهیزات نسخه ۱.۴ لیتری اشکودا سوپرب محسوب میشود.





بله یکروزی،ایرانیان،ازبالا،بلندترین،برندهای،دنیا،
استفادهٔ،میکردن،که،سایرکشورهای،امروزتوان،استفادهٔ،ازآنهارانداشتند،ولی،امروز،.چی،به،سراین،ملت،و.
این،مملکت،آمدهٔ،که یک مشته،خودرهای،متفرقه،که
هیچ،کدام،استانداردهم،نیستن،که،حتی،افغانها،
همکه،علاقه،چندانی،به،خودروندارند،این،اشغالهارو
قبول،نمیکنند،
ای شیطون، می خوای اشکودا بخری ولی پول بازار آزادش رو نداری، می خوای بزنی تو سر خودروی آلمانی که مفت بخری؟ ولی بدون کسی که بخواد خودروی با اصالت آلمانی رو تحقیر کنه، خودش تو تمام زندگیش تحقیر شده و هیچی نیست.
خودت میگی ی روزی ایرانیان از بهترین برندها استفاده میکردن اونوقت میگی چی شده و چی سر این ملت اومده؟
خب خودشون سر خودشون آوردن، کسایی ک بهترین برندها رو سوار میشدن حاضرن پراید ۳۰۰ملیونی و پارس ۸۰۰ملیونی سواربشن!
ک اگر نمیخریدن همشون تخته شده بود تاحالا!
بله هیچکس سر ملت چیزی نمیاره مگر خودشون بدست خودشون!
ازماست ک بر ماست !
هیچکس نمیاد بگه آیا قطعاتش پیدا میشه چند تا وارد کشور شده آیا بخریم بعدا دچار مشکل میشیم یا نه این واقعا سوال مهمی هست
این خودرو گرانترین و اصیل ترین وارداتی می باشد که دعوتنامه های آن جهت تکمیل ثبت نام از طرف شرکت پارس ساتر هوشمند (ایران روور) قیمتی برابر ۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان صادر شده است که احتمالا در بازار آزاد به رقمی بیشتر از ۸ میلیارد خواهد رسید ،چون این خودرو از همه نظر از فولکس پاسات های ۲۰۱۸ صفر موجود، بزرگتر و لوکس تر و زیبا تر است و تولید سال
۲۰۲۳ می باشد.
۲ میلیارد و ۹۰۰ ؟!! به نظر من که نصف این قیمت هم نمی ارزه!
معایب کیفیت بسیار پایین در حد خودروهای چینی. با قیمتی معادل خودرو ی آلمانی.
نهایت قیمت این خودرو ۳ تا ۳.۵ است.جند وقت بگذره،اینهم مثل بقیه وارداتی ها بی مشتری میمونه.البته اگر درست قیمتگذاری بشه.تا جند ماه آینده واردات زیاد میشه و با زیاد شدن عرضه فروشنده ها،مشکل فروختن خواهند داشت.
اشکودا در اروپا و ترکیه یک برند مطرح است و واقعا سواری خوبی دارد
شک نکنید که اشکودا بسیار برتر وبالاتر از
تمام خودروهای تولیدی چین است.
اشکودا در اروپا و ترکیه یک برند مطرح است و واقعا سواری خوبی دارد
نیو فیسش تو ترکیه عرضه شده اینجا فیس قدیم آوردن
یک زمانی ایرانی ها بهترین برندها را استفاده میکردند مثل بنز بی ام دبلیو کادیلاک ولی قشری که توانایی خرید بنز ۲۸۰ یا کادیلاک را داشت یا سناتور بودند یا قشر مرفه و سرمایه دار . الان هم بنز و بی ام دبلیو و لکسس و لندکروز چه کسی میتواند بخرد جز فشر سرمایه دار . ما فشر ضعیف جامعه در گذشته خیلی زور میزدیم یه پیکان میتوانستیم بخریم الان هم هنر کنیم یه تیبا یا ساینا و کوییک بتوانیم بخریم. پس همیشه در ایران بهترین برندها بوده ولی همیشه مختص سرمایه دارها بوده و هست.