%۰.۱۵
اکستریم VX
۶,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
شاهین GL
۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۳
ساینا S
۶۰۹,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۹
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۴۶,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۶
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۰۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اکستریم LX
۳,۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
کی ام سی J7
۲,۳۰۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۸۷۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
هایما ۸S
۲,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۱۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۶
مزدا 3
۴,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم TXL
۴,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
فردا 511
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
کوییک S
۶۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۰۷۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S اتوماتیک
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
فوتون تونلند G7
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۷۵۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی T9
۳,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
اطلس GL
۷۰۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۱۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
رانا پلاس
۸۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۵
سورن پلاس - XU7P
۸۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین اتوماتیک
۱,۱۹۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
جک J4
۱,۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۱۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
آریسان ۲
۶۶۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۲۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۸
سهند E - اتوماتیک
۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۷۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
اکستریم VX
۶,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
شاهین GL
۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۳
ساینا S
۶۰۹,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۹
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۴۶,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۶
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۰۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اکستریم LX
۳,۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
کی ام سی J7
۲,۳۰۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۸۷۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
هایما ۸S
۲,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۱۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۶
مزدا 3
۴,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم TXL
۴,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
فردا 511
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
کوییک S
۶۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۰۷۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S اتوماتیک
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
فوتون تونلند G7
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۷۵۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی T9
۳,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
اطلس GL
۷۰۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۱۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
رانا پلاس
۸۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۵
سورن پلاس - XU7P
۸۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین اتوماتیک
۱,۱۹۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
جک J4
۱,۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۱۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
آریسان ۲
۶۶۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۲۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۸
سهند E - اتوماتیک
۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۷۸۵,۰۰۰,۰۰۰

نقد و بررسی طراحی شوال ۲ ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

منتشر شده در 23 مهر 1404 ساعت 14:30
عکاس علیرضا پاداش
نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

شوال ۲ جدیدترین کراس اوور ایران خودرو است که به زودی به بازار می آید و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی این خودرو را انجام می دهیم.

کمپانی هاوال، از زیر مجموعه های گروه گریت وال«GWM»  با مدل هایی مانند M4، H6  و H9 در بازار ایران شناخته شد و با مدل H2 بود که توانست شهرتی را در این بازار عجیب خودرو دست و پا کند که جدای از کیفیت مناسب، ظاهر منطقی و استایل عامه پسند ان، به عنوان یک کراس اوور چینی در این موفقیت هر چند کوتاه بی تاثیر نبود.

اما در دورانی که خودروسازان و مونتاژکاران ایرانی با آن همه ادعا، درگیر از دست دادن شرکای حتی گم نام چینی بودند، خودروساز چینی هاوال، با استخدام فیل سیمونز «Phil Simmons» انگلیسی که از طراحان کلیدی و مطرح گروه جاگوار-لندروور بوده و نقش مهمی در طراحی مدل هایی چون دیسکاوری، ایووک، رنجروور اسپرت و برخی مدل های دیگر داشته، نه تنها در بحث کیفی، بلکه از نظر استایل و سبک طراحی نیز وارد مرحله جدیدی شدند تا از یک برند تازه کار و نوپا در دنیای دیزاین، به یک برند مدعی و جویای هویتی محکم و قابل قبول در طراحی و استایل ظاهری شوند که ماحصل این نگرش را، در شوال ۶ دیده ایم.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

اما به تازگی و در نمایشگاه خودرو مشهد، برادر کوچکتر شوال ۶ با نام شوال ۲ توسط ایران‌خودرو رونمایی شد. کراس اوور سایز متوسط و جمع و جوری که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ با نام هاوال جولین «Haval Jolion» به عنوان جایگزین مدل H2 معرفی شد و در سال ۲۰۲۳ نیز نسخه فیس لیفت آن با نام جولین پرو عرضه شد که از همان سبک و زبان طراحی شوال ۶ پیروی می کند. اما آیا شوال ۲ به اندازه برادر بزرگتر خود، از ظاهری زیبا، تناسبات پخته و جزئیاتی پویا بهره مند شده است، سوالی است که در ادامه با بررسی طراحی ظاهری و کابین شوال ۲ سعی داریم به آن پاسخ دهیم.

طراحی ظاهری شوال ۲

شوال ۲ یا هاوال جولین پرو به عنوان یک کراس اوور کامپکت شهری، از همان سبک طراحی هاول H6 پیروی می کند که در این بین، در نسخه فیس لیفت با تغییراتی که بر روی آن اعمال شده است، حس و حال اسپرت تری را در مقایسه با H6 به نمایش می گذارد. اما این تمام ماجرا نیست، چرا که زیبایی یا عدم جذابیت شوال ۲، کاملا به زاویه ای که از آن دیده می شود بستگی دارد.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

در نمای جلو، ظاهر نسبتا جسورانه ای را به واسطه حضور یک جلو پنجره بزرگ شش ضلعی با بافت های کرومی و نوارهای مشکی براق، مشاهده می کنیم. چراغ های LED کشیده با ساختاری شارپ و لبه های خوش فرم و نیز چراغ های روشنایی در روز که در کنار ورودی های هوای پهن قرار گرفته اند، چهره ای پویا تر را ایجاد کرده اند. استفاده از لیپ سپر نیز، تا حدی توانسته چاشنی اسپرت تری به دماغه شوال ۲ ببخشد، اما همچنان لوگو و نشان عجیب «Cheval» که گرافیک بشدت ساده ای دارد و به طرز عجیبی در مرکز و بالای جلو پنجره قرار گرفته، بر طراحی این نما لطمه وارد کرده است و این بیانگر آن است که چینی ها برای رسیدن به پختگی در جزئیات طراحی، همچنان راه طولانی در پیش دارند.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

ضمن اینکه با وجود بهره گیری از برخی عناصر اسپرت با طراحی های کمی جسورانه در نمای جلو که ظاهری نسبتا پیچیده به آن بخشیده است، اما کاراکتر آن همچنان بی روح و یا به عبارت دیگر محافظه کارانه به نظر می رسد. هر چند که این به معنای بی کیفیت یا آماتور بودن طراحی آن نیست، اما قطعا نمی توان از آن به عنوان یک طراحی بدون ایراد نیز یاد کرد.

در کناره ها،همه چیز خوب اما ساده به نظر می رسد. تناسبات در این نما با توجه به طول و ارتفاع خودرو قابل قبول است. خط سقف کمانی شکل که با شیبی نسبتا ملایم تا قسمت عقب امتداد پیدا کرده و فریم شیشه های جانبی که در امتداد و هماهنگی با همین خط سقف شکل گرفته، توانسته از سادگی بیش از حد و تکراری شدن این نما جلوگیری کند. نوار کرومی که بر روی فریم شیشه ها تا لچکی عقب امتداد پیدا کرده است نیز از موارد مثبت این نما به شمار می آید.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

خطوط شخصیتی یا کاراکتر لاین، ساده طراحی شده اند که با ایجاد یک چین خوردگی نازک در کنار تورفتگی پایین درها، یک حجم نسبتا مینیمال به همراه رفلکتی از نور و سایه را در پروفایل جانبی بدنه ایجاد کرده که در نوع خود جذاب است.

استفاده از قطعات پلاستیکی مشکی بر روی رکاب و قوس نیم دایره ای شکل چرخ ها، بر کاراکتر کراس اوور خودرو تاکید دارد، اما در همین قسمت، قوس چرخ ها فضای زیادی را بین بدنه و لاستیک ها ایجاد کرده و چرخ ها بیش از حد درون قوس قرار گرفته اند و اگر از نمای روبه رو و عقب و یا نیم رخ به شوال ۲ نگاه کنید، به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد. بنابراین به نظر می رسد که در این شرایط استفاده از یک لاستیک حداقل یک یا دو اینچ پهن تر و چند اینچ بزرگ تر برای لطمه وارد نکردن به تناسبات نمای جانبی ضروری می بود.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

در نمای عقب، یک اسپویلر سقفی کم ارتفاع که خیلی با ویژگی های ظاهری شوال ۲ همخوانی ندارد، اولین نکته ای است که جلب توجه می کند. چراغ ها از طریق یک نوار افقی ضخیم به یک دیگر متصل شده اند و در پایان آن ها، محفظه بزرگ پلاک با حالتی ذوزنقه ای قرار گرفته است و در بین آن ها، لوگوتایپ بزرگ و نامتناسب «CHEVAL» جایگزین «HAVAl» شده است که همچنان از موارد منفی محصولات این برند به شمار می آید. نکته ای که در این قسمت جلب توجه می کند، این است تمامی موارد بیش از حد بزرگ طراحی شده است و طراحان اگر کمی چاشنی ظرافت هم به آن اضافه می کردند، نتیجه کار بسیار جذاب تر و پخته تر از چیزی که می بینم از آب در می آمد.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

بر روی سپر و در کناره ها، دو نوار شبرنگ یا چراغ های مه شکن عمودی بیرون زده، مطابق آن چه که در شوال ۶ دیدیم وجود دارد که بدنه را عریض و پهن تر از آنچه که هست نشان می دهد. با این حال همچنان به جذابیت شوال ۶ اجرا نشده است.در ادامه یک دیفیوزر نسبتا بزرگ به همراه دو سراگزوز تزئینی وجود دارد که توانسته هارمونی مناسبی با سپر و عناصر نمای جلو ایجاد کنند. هر چند که هنوز هم آن کاراکتر اسپرتی که احتمالا مد نظر تیم طراحی بوده است را منتقل نمی کند.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

طراحی کابین شوال ۲

طراحی داخلی شوال ۲ همانند نمای بیرونی آن، نه انقدر جذاب و مدرن است و نه آنقدر بی کیفیت و افتضاح. درواقع یک حد متوسطی از زیبایی و کیفیت را ارائه می دهد که برخی از عناصر داخلی ان، از ظاهری مدرن و قابل قبول پیروی می کنند که البته جذابیت های خاص خود را، بخصوص در این کلاس دارد.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

کنسول مرکزی داشبورد، با زاویه ای به سمت راننده متمایل شده اند که در راستای ان، نمایشگر مرکزی نیز زاویه دار طراحی شده است. داشبورد به صورت چند لایه و کنسول میانی نیز به صورت نامتقارن طراحی شده اند. دریچه های تهویه مرکزی در زیر نمایشگر مرکزی به همراه قطعات دکوراتیو تیره، اما براق که حسی از کیفیت و مدرن بودن را ارائه می کنند، به همراه چند دکمه پیانویی کرومی، شمایلی از کابین محصولات ب ام و را تداعی می کنند. دریچه های تهویه کناری نیز در نقطه ای بالاتر از حالت نرمال، در دو طرف داشبورد خودنمایی می کنند و ظاهر آن را متفاوت تر کرده اند.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

طراحی نسبتا متفاوت کنسول مرکزی و اهرم تعویض دنده از دیگر ویژگی های ظاهری داخل کابین است. طراحی غربالک فرمان نیز همانند برادر بزرگ تر شوال ۲، یعنی شوال ۶ حالتی نزدیک به محصولات لندروور دارند که هارمونی مناسبی با طراحی کلی داشبورد دارد.با این حال همچنان همانند بسیاری از محصولات چینی، رودری ها، امتداد بصری مناسبی از داشبورد را به نمایش نمی گذارند و به نوعی ساز خود را میزنند. هر چند که نسبت به ارگونومی آن ها نمی توان ایراد خاصی را وارد کرد.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

صندلی ها، در ردیف جلو از ارگونومی مناسبی برخوردار می باشند اما در ردیف عقب، پشتی صندلی ها عمق مناسبی نداشته و ممکن است در طولانی مدت کمی آزار دهنده باشند، با این حال  با توجه به فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متری، با وجود اینکه شوال ۲ در سگمنت کراس اوور های کامپکت نیز قرار می گیرد، اما فضای داخلی مناسب و کاربردی را چه در ردیف جلو و چه در ردیف عقب در اختیار سرنشینان قرار می دهد. با این حال فضای ۲۵۵ لیتری محفظه بار شوال۲، آن را در کنار کوچک ترین هاچبک های بازار قرار داده و چندان ارتباطی با فضای بار یک کراس اوور کامپکت که حداقل و به طور معمول۴۰۰ لیتر فضای بار آن ها می باشند ندارد. هر چند که با خواباندن صندلی های ردیف عقب، تا حدی می توان این کمبود فضا را برطرف کرد.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

کیفیت مواد و متریال داخلی که ترکیبی از پلاستیک های نرم و خشک و نیز پوشش چرم مصنوعی است، متوسط بوده و نمی توان انتظار بالایی از آن ها داشت. اما با توجه به جایگاه اقتصادی شوال ۲ در بازار جهانی، در نهایت کیفیت متریال راضی کننده می باشد.

کلام آخر

کلام آخر اینکه اگر بخواهیم طراحی شوال ۲ را به طور خلاصه توصیف کنیم، باید آن را یک طراحی متناقض دانست که سعی دارد به طور همزمان، تمام سلایق را راضی نگه داشته و به خود جذب کند که البته در این امر چندان موفق هم نبوده است.

نقد و بررسی طراحی شوال 2 ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو

به طور جداگانه، به جز چند مورد عجیب و غریب کوچک، ظاهر هر بخش از خودرو به خودی خود ایراد کمی دارد، اما به طور کلی این ترکیب کمی عجیب به نظر می رسد. چرا که از نظر بصری نمای جلو کمی پیچیده بوده، نمای جانبی ساده و مینیمال است و وقتی که به عقب خودرو نگاه می کنیم، به نظر می رسد که هاوال، سعی کرده آن را به یک هاچبک هیجان انگیز نزدیک کند تا یک کراس اوور کامپکت اقتصادی. در حالی که در هیچکدام از موارد نیز شوال ۲ نتوانسته چهره ای پخته و بدون ایراد را از خود به نمایش بگذارد و این از موارد منفی آن به شمار می آید. هر چند که باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که قطعا شوال ۲ در اِشِل بازار ایران، و در مقایسه با برخی رقبای چینی خود از نظر ظاهری قطعا کراس اووری جذاب محسوب می شود‌.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “نقد و بررسی طراحی شوال ۲ ؛ لباس اسپرت برای کراس اوور ایران خودرو”

  1. karam گفت:

    در بخش عقب چراغ های بزرگ یک تکه و نام خودرو که تمام عرض آن را گرفته و در نمای جلو ظاهری ناپخته و بی حال .کیفیت خودرو را هم باید به زمان سپرد.

    ۱
    ۲

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X