دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

منتشر شده در 16 شهریور 1404 ساعت 15:48
عکاس علیرضا پاداش
نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

سوزوکی بالنو یکی از خودروهایی است که با راساموتور به ایران می آید و ما در این مطلب طراحی این هاچبک وارداتی را بررسی می کنیم.

چند سالی است که با باز شدن دوباره واردات خودرو، تب و تاب حضور دوباره خودروهای مدرن و به روز اروپایی و آسیایی (اکثرا چینی) پس از مدت ها در بازار خودرویی کشور داغ شده است. اما نکته ای که در این میان کاملا مشهود است، جولان دادن انواعی از خودروهای کراس اوور یا به اصطلاح ما ایرانی ها«شاسی بلند» در دور جدید وارداتی ها است که تا حدی سایر سگمنت ها و کلاس های خودرویی اعم از سدان، هاچبک و… را به حاشیه رانده که همین امر بازار همیشه کم فروغ ایران را محدود تر از گذشته کرده است و باعث شده تا برخی از افراد و مشتریان را، در یک بازه قیمتی خاص و به اجبار، به سمت سگمنتی دیگر سوق دهند.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

یکی از این کلاس های خودرویی که همواره مورد توجه ما ایرانیان نیز بوده و سالیان سال است که طرفداران خاص خود را دارد، سگمنت هاچبک است. سگمنتی که در هر رده ای و در هر بازه ای با ورود و عرضه به بازار توانسته نظر بسیاری را به خود جلب کند. از رنو ۵ افسانه ای تا محصولاتی مانند پراید هاچبک و یا پژو ۲۰۶ همواره در قامت یک مدعی در این کلاس خودرویی ظاهر شده اند.

با این حال و با وجود اینکه چند سالی است که جای خالی هاچبک های مدرن تر در بازار کشور حس می شود، اما یکی دو سالی است که شرکت راسا موتور خاورمیانه، با عرضه مدل هایی مانند سوزوکی بالنو و احتمالا در آینده نزدیک، سوئیفت، توانسته جان تازه ای به این سگمنت نیمه جان دهد که امیدواریم باز هم شاهد عرضه هاچبک های بیشتر و متنوع تر از برندهایی که حرف های زیادی برای گفتن در این سگمنت دارند نیز باشیم. هر چند که سوزوکی بالنو به عنوان یک هاچبک اقتصادی، نمی تواند هیجانی مانند فولکس واگن گلف و یا حتی پژو ۲۰۸ را منتقل کند، اما حضور آن را به فال نیک می گیریم و در ادامه مطلب به بررسی ویژگی های ظاهری و طراحی آن می پردازیم.

طراحی سوزوکی بالنو در نمای بیرونی

نسل فعلی سوزوکی بالنو، از سال ۲۰۲۲ تا کنون در بازار عرضه شده است، با این حال اولین بار که بالنو در قامت یک هاچبک ظاهر شد در سال ۲۰۱۶ بود که این مدل نیز بر پایه کانسپت IK-2 که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، طراحی و توسعه پیدا کرده بود و نسل بعدی آن، یعنی همین مدل مورد بررسی، از نقطه نظر طراحی به نوعی نسخه تکامل یافته مدل قبلی به شمار می آید.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

سوزوکی با معرفی کانسپت iK-2 و پس از آن بالنو، زبان طراحی جدیدی تحت عنوان «Liquid Flow» یا «جریان مایع» را معرفی کرد که طبق ادعا خود سوزوکی نمایانگر توده ای پویا از یک عنصر مایع در حال حرکت است. هر چند که نسلی قبلی بالنو، با قوس های ایجاد شده بر روی بدنه و خطوط منحنی خود، از استایلی چندان مدرن و اسپرت برخوردار نبود. اما این خودروساز ژاپنی در نسل جدید هاچبک خود، بجای تغییر کلی سبک طراحی ان، سعی در اصلاح و ارائه یک طرح تکامل یافته و البته به مراتب پخته تر در مقایسه با قبل داشته است.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

کویچی فوکوشیما «Koichiro Fukushima»، طراح نسل جدید سوزوکی بالنو، استایل آن را اینگونه توصیف می کند؛« نسل جدید بالنو، بر اساس یک مفهوم زیبایی شناسی و کارایی شهری شکل گرفته است و زبان طراحی «جریان مایع» که در نسل اول بالنو به کار رفته بود، در این نسل بیشتر اصلاح شده است که این طراحی بهبود یافته، سبکی احساسی تر را از بالنو به نمایش می گذارد».

زبان طراحی «جریان مایع» که در بالنو شکل گرفته بود، با ارائه یک نیمرخ کم ارتفاع و بدنه ای عریض و پهن، سعی در نمایش چهره ای پویا و اسپرت از بالنو داشت. درواقع این زبان طراحی از سه کلمه کلیدی «هارمونی»، «ظرافت» و «انرژی» الهام گرفته بود و به جای استفاده از خطوط صاف و هندسی، با بکارگیری منحنی های به اصطلاح روان در سراسر بدنه، سعی در ایجاد هماهنگی بی نظری داشت که ظرافت و انرژی در آن جریان پیدا کرده بود. با این حال، جزئیات بدنه مانند طراحی چراغ های جلو وعقب و یا جلو پنجره هرچند با کلیت بدنه هارمونی و هماهنگی داشتند، اما چندان جذاب به نظر نمی رسیدند. بر همین اساس در نسل جدید بالنو، ضمن حفظ ویژگی های برجسته قبلی، برخی الگو ها تکامل پیدا کرده و از طراحی پخته تری برخوردار شده اند.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

از نمای جلو که شروع کنیم، اولین نکته ای که بلافاصله توجه ها را به خود جلب می کند، چراغ های جلو با گرافیک سه نقطه ای و تکنولوژی «LED» است که الهام گرفته از نوک پیکان بوده و ضمن ایجاد جذابیت بصری بیشتر در این نما، در ترکیب با جلو پنجره موج مانند که با جزئیات کرومی براق تزئین شده است، حالتی پهن تر و در عین حال پویا تر را به دماغه خودرو بخشیده است.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

ضمن اینکه طراحی جدید چراغ و جلوپنجره در کنار خطوط روی کاپوت، حالت شارپ داشته و چهره ای به مراتب تهاجمی تر و جدی تری را ایجاد کرده و از حالت کروی شکل و فانتزی نسل قبل فاصله گرفته است. سپر جلو جدید با محفظه چراغ های مه شکن و ورودی هوای مرکزی با چند تیغه افقی نیز چهره خودرو در این نما را برجسته تر و عریض تر از قبل کرده است. این جزئیات بهبود یافته، شاید در نگاه اول چندان به چشم نیایند، اما وقتی به تناسبات کلی و نحوه ادغام انحناهای ایجاد شده با سایر عناصر بدنه دقت می کنیم، می بینیم که قطعا تغییرات صورت گرفته تاثیر مثبتی بر پیکره سوزوکی بالنو گذاشته اند.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

در نمای جانبی، چهره آشنا و ساده نسل قبل بالنو، قابل لمس است. اما نکته ای که وجود دارد، بهبود تناسبات کلی بدنه است که با کوتاه تر شدن ۵ میلی متری طول و ۱۰ میلی متری ارتفاع به دست آمده است. با این حال همچنان به واسطه حجم زیاد پروفایل بدنه نسبت به شیشه های جانبی و نیز متورم بودن پنل بدنه، همچنان حسی از یک هاچبک کراس را از بالنو دریافت می کنیم تا یک هاچبک واقعی.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

خط شانه یا خط شخصیتی بدنه، همچنان با حالتی سیال و گوه ای شکل به سمت عقب جریان پیدا می کند، با این حال این خطوط در مقایسه با قبل کمی بر جسته تر شده است تا در کنار سطوح مواج روی درها و پُف کرده گلگیرها و قوس چرخ ها، چهره ای عضلانی تر را در بالنو جدید مشاهده کنیم.

خط سقف کمانی تر و ستون c خوابیده تر در کنار اسپویلر سقف بزرگ تر که همانند خطوط، در بدنه جریان پیدا کرده و جزئی از آن شده است، توانسته اند حالتی پویا تر را به این نما ببخشند. در کنار این موارد، ستون A مشکی رنگ، نوار کرومی پایین فریم شیشه های جانبی«DLO»، قرارگیری پایه های اینه های جانبی روی در و نیز رینگ های سایز ۱۶، توانسته بر کاراکتر اسپرت تر و تا حدی لوکس تر این هاچبک اقتصادی بیافزاید.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

همانند دو نمای قبلی، در نمای عقب نیز شاهد یک سبک طراحی تکاملی هستیم. چراغ ها بر پایه آنچه که امروزه به بخشی از ترند طراحی محصولات ژاپنی تبدیل شده است و به چراغ های پنجه خرچنگی معروف شده اند شکل گرفته است که با ارائه گرافیک نقطه ای، هارمونی مناسبی با چراغ های جلو دارد.

به دلیل شیب بیشتر ستون C، ارتفاع شیشه عقب کمی کمتر به نظر می رسد، با این حال همچنان دید مناسبی را در اختیار راننده قرار می دهد. در قسمت پایین شیشه ها، یک نوار کرومی سراسری که در عرض بدنه امتداد پیدا کرده وجود دارد که دوربین دید عقب را در خود جای داده است و توانسته در کاهش سادگی این نما کمک کند. اما قرارگیری این قطعه، باعث شده تا ارتفاع درب محفظه بار کوتاه تر از چیزی که هست به نظر برسد. ضمن اینکه بزرگ بودن سپر عقب نیز در ارائه این حس بی تاثیر نبوده است. با این حال به نظر می رسد که با توجه به حجیم بودن سپر عقب، طراحی آن بیش از حد ساده و لخت می باشد و بهتر بود که همانند سپر حلو، تغییرات بیشتری در مقایسه با نسل قبلی، در این قسمت از بدنه مشاهده می کردیم.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

طراحی سوزوکی بالنو در کابین

بر خلاف نمای بیرونی که شاهد یک طراحی تکامل یافته و اصلاح شده بودیم، با ورود به داخل کابین، با ظاهری کاملا متفاوت و دگرگون شده روبه رو می شویم که از جزئیات بصری محافظه کارانه کمتری نیز در مقایسه با نمای بیرونی برخوردار است.

با این حال با لمس قطعات و ادوات داخل کابین، این نکته به شما گوشزد می شود که همچنان با یک هاچبک اقتصادی طرف هستید. هر چند بهره گیری از امکانات مدرنی مانند نمایشگر سربالا«HUD» و یا تریم دورنگ با قطعات کرومی جلوه ای لوکس تر به آن بخشیده است.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

قطعه کرومی استفاده شده بر روی داشبورد که به نوعی یادآور جزئیات بیرونی بالنو مانند جلو پنجره است, توانسته هارمونی مناسبی بین نمای بیرونی و داخل کابین ایجاد کند. در قسمت کنسول مرکزی هر چند که با یک طراحی خاص و بسیار مدرن روبه رو نیستیم، اما طراحی ان کاملا استاندارد بوده و نحوه چیدمان عناصر و کنترل پنل سیستم تهویه و سایر موارد، کاملا راضی کننده است و جلب توجه می کند. ضمن اینکه طراحی غربالک فرمان سه شاخه ای، در کنار نمایشگر مرکزی بزرگ، بر ویژگی های اسپرت و مدرن کابین افزوده است.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

با این حال استفاده از متریال پارچه برای پوشش صندلی ها، خیلی با متریال سایر قسمت ها مانند رودری ها همخوانی ندارند و بهتر بود حداقل شاهد استفاده از متریال چرم و پارچه بصورت همزمان در صندلی ها بودیم تا سطح کیفی کابین نیز ارتقا پیدا کند.

از نظر فضای داخلی نیز، با توجه به فاصله محوری ۲۵۲۰ میلی متری سوزوکی بالنو می توان گفت که فضاسازی قسمت جلو کابین نسبت به اندازه های بدنه کاملا پذیرفتنی است و قسمت عقب کابین نیز جادار بوده و در ان، به ویژه فضای جلو زانوان بسیار در خور نگرش است.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

ارزیابی کلی

سوزوکی در میان خودروسازان به ساخت اتومبیل های ارزان قیمت و اقتصادی با برخورداری از تکنولوژی و تکنیک های به اصطلاح دست دوم و یا درجه دوم مشهور است. بر همین اساس می توان اینگونه عنوان که کرد طراحی مدل بالنو نیز به عنوان یک هاچبک اقتصادی و در مقایسه با نسل قبلی خود، پیشرفت خوبی را تجربه کرده است و از جزئیات بصری برخوردار شده که آن را مدرن تر از قبل و در جایگاهی بالاتر در میان محصولات سوزوکی قرار می دهد.

نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته

اما در یک نگاه وسیع تر، بالنو همچنان نمایانگر یک هاچبک با ظاهر و ویژگی های اقتصادی اما با کیفیت خوب است که کارایی و ویژگی های عملکردی طراحی ظاهری و داخلی آن بیش از ویژگی های زیبایی شناسی در الویت بوده است. هر چند که در بازار ایران در بازه قیمتی درستی قرار ندارد، اما در همین رده هم نباید فراموش کنیم که بالنو به هیچ عنوان خودروی زشت یا به اصطلاح بی ریختی نیست و حتی در برخی جزئیات ظاهری، به عنوان یک هاچبک اکونومی , حرف هایی برای گفتن دارد.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “نقد و بررسی طراحی سوزوکی بالنو ؛ همزیستی سادگی و مدرنیته”

  1. هادی گفت:

    طراحی اش بنظرم معمولیه.
    نه زیاد زشته ، نه خیلی زیبا و مدرنه.

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X