موضوعات داغ روز:

مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم ؛ کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی

منتشر شده در 19 دی 1403 ساعت 11:30
نویسنده حسین باباپور
مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم

ریرا و فیدلیتی پرایم دو کراس اوور بازار ایران هستند که یکی از آنها توسط ایران خودرو تولید شده و دیگری توسط بهمن خودرو در ایران عرضه می شود.

بازار خودروهای کراس‌اوور آن‌قدر پرمشتری و پررونق دنبال می‌شود که بالاخره ایران‌خودرو هم دست به کار شد و یک شاسی‌بلند شهری با نشان ملی به سبد تولیدات خود اضافه کرد. ریرا، اولین کراس‌اوور ایران‌خودرو است که با نشان داخلی عرضه می‌شود و انصافاً هم خودروی قابل قبولی از کار درآمده است.

 این محصول می‌تواند با کراس‌اوورهای مونتاژی نسبتاً پرفروش همچون فیدلیتی پرایم جدید به رقابت بپردازد. البته ابعاد ریرا نسبت به فیدلیتی پرایم کمی کوچک‌تر بوده و قیمت رسمی آن نیز نسبت به محصول بهمن‌موتور تا حدودی پایین‌تر است، اما قیمت آزاد آن در بازار به محدوده قیمتی فیدلیتی پرایم نزدیک می‌شود. بنابراین، در حال حاضر این دو کراس‌اوور در بازار ایران رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند و بهتر است به مقایسه ریرا با فیدلیتی پرایم بپردازیم تا بدانید خرید ریرا بهتر است یا فیدلیتی پرایم جدید.

درباره ریرا و فیدلیتی پرایم

شرکت ایران‌خودرو سال‌ها پیش، یعنی در اواسط دهه ۹۰، پژو ۲۰۰۸ را به‌عنوان یک محصول مشترک با کمپانی پژو-سیتروئن روی خط تولید آورد. اما به دلیل شروع تحریم‌ها، این همکاری ناکام ماند. ایران‌خودرو که امتیاز استفاده و توسعه پلتفرم پژو ۲۰۰۸ را در اختیار داشت، تصمیم گرفت تا یک کراس‌اوور جمع‌وجور داخلی بر اساس این پلتفرم تولید کند. نام محصول در نهایت “ریرا” بود که از سال ۱۴۰۳ وارد بازار کشور شد.

اما گروه بهمن نیز در دوران تحریم با خودروسازان چینی ارتباط برقرار کرد و در گام‌های نخست به سراغ یکی از زیرمجموعه‌های چری، یعنی جتور، رفت و مدل X70s را با نام فیدلیتی پرایم به بازار ایران عرضه کرد. این کراس‌اوور سایز متوسط، به دلیل نبود رقبای مستقیم و قیمت مناسب‌تر، مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. ولی به دلیل انتقاداتی که به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه خشک آن وارد بود، از سال ۱۴۰۱ با گیربکس جدید دوکلاچه خیس یا روغنی و با نام فیدلیتی پرایم جدید در فهرست خودروهای مونتاژی بهمن‌موتور قرار گرفت.

ویدیوی تست و بررسی فیدلیتی پرایم با گیربکس جدید

ویدیوی تست و بررسی ری را

مقایسه طراحی بدنه ریرا و فیدلیتی پرایم

مقایسه طراحی ریرا و فیدلیتی پرایم

متأسفانه به نظر می‌رسد که طراحان خودروی ریرا کمی عجله داشته و نمای بیرونی خودرو را مشابه برخی دیگر از مدل‌های چینی و غیرچینی طراحی کرده‌اند. طرح قسمت جلو بدون شک با هیوندای سانتافه نسل جدید که در بازارهای جهانی موجود است، مشابهت دارد و به احتمال قوی از روی همین خودرو کره‌ای الگوبرداری شده است. در این طرح، چراغ‌های دیلایت به قسمت بالا رفته و چراغ‌های اصلی در جوانب و ناحیه میانی کناره‌های سپر قرار گرفته‌اند. فرم جلوپنجره و سایر ادوات نیز به سبک هیوندای سانتافه طراحی شده است که چهره‌ای نسبتاً مدرن اما ناهماهنگ با دیگر بخش‌های بدنه برای این خودرو به وجود آورده است. طراحی کلی نمای بغل نیز شباهت زیادی به نیمرخ ام‌وی‌ام X55 دارد، اما نمای پشت جذابیت بیشتری ارائه می‌دهد و علی‌رغم تناقض با قسمت جلو، امتیاز نسبتاً بالاتری به دست می‌آورد.

مقایسه بدنه ریرا و فیدلیتی پرایم

اما فیدلیتی پرایم جدید به‌طور کلی به شیوه یک شاسی‌بلند کلاسیک اما با ظاهری نسبتاً مدرن‌تر و چهره‌ای مزین‌شده در بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو نسبت به ریرا فرم بدنه قدیمی‌تری دارد، اما استایل کلاسیک آن طراحی هماهنگ‌تری ارائه می‌دهد و احتمالاً برای طرفداران طرح‌های بااصالت و غیرفانتزی، دلچسب‌تر خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی

با توجه به استفاده از سیستم توربو شارژ در خودروهای جدید، شرکت ایران‌خودرو هم یک موتور توربو را برای کراس‌اوور ریرا در نظر گرفته است. البته این پیشرانه اصل و نسب قدیمی در بازار ایران دارد و در واقع نسخه ارتقایافته موتور EF7 توربوشارژ است که با نام EFP شناخته می‌شود. این موتور معادل ۱۶۴۵ سی‌سی حجم دارد و حداکثر قدرت تولیدی آن در ۴ سیلندر به ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. گیربکس ریرا از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که قبل از این در خودروهایی مثل دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک هم به کار گرفته شده بود.

مقایسه فنی ریرا و فیدلیتی پرایم

اما فیدلیتی پرایم جدید با موتور ۱۵۰۰ سی‌سی توربوشارژ ۴ سیلندر قدرتی نزدیک به ۱۵۵ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که به واسطه گیربکس اتوماتیک شش سرعته دوکلاچه راهی چرخ‌های جلو می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، فیدلیتی پرایم یکی از محصولات شرکت چری به حساب می‌آید و در نتیجه موتور آن نیز با خیلی از محصولات شرکت مدیران خودرو مشابهت فنی کامل دارد.

مقایسه مشخصات ریرا و فیدلیتی پرایم

میزان اختلاف قدرت موتور این دو خودرو چندان زیاد نیست، اما احتمالاً به دلیل ابعاد کوچک‌تر و ۱۵۰ کیلوگرم وزن کمتر ریرا نسبت به فیدلیتی، شتاب محصول ایران‌خودرو در مقایسه با حریف مونتاژی بهتر خواهد بود. طبق تست‌های انجام‌شده، شتاب صفر تا صد ریرا تقریباً برابر ۱۰.۴ ثانیه بوده و این رقم برای فیدلیتی پرایم به حدود ۱۲ ثانیه می‌رسد. در رابطه با مصرف سوخت هم وضعیت ریرا کمی بهتر است و با ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به ۸.۱ لیتر فیدلیتی پرایم، بنزین کمتری در مسافت مشابه می‌سوزاند.

خودروفیدلیتی پرایمری‌را ایران خودرو
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۶۴ لیتر
توان خروجی۱۵۵ اسب بخار – ۲۳۰ نیوتن متر۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر
گیربکسDCT اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه ترAT اتوماتیک ۶ دنده
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰حدود ۱۲.۰۷ ثانیهحدود ۱۰.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۸.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۳  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۸۰ کیلومتربرساعت۱۹۵ کیلومتربرساعت
وزن۱۵۷۵ کیلوگرم۱۴۲۵ کیلوگرم
حجم باک۵۵ لیتر۵۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۷۱۰-۱۹۰۰-۴۷۳۵ میلیمتر۱۶۳۸-۲۰۷۷-۴۳۳۴ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۲۰ میلیمتر۲۶۰۵ میلیمتر
حجم صندوق ۱۶۸۰ لیتر۴۱۰ لیتر

یکی از مزیت‌های فیدلیتی نسبت به ریرا ایران‌خودرو، برخورداری از سیستم تعلیق مستقل مولتی‌لینک برای قسمت عقب است که باعث می‌شود پایداری این خودرو، به‌ویژه هنگام دور زدن‌های سریع و پرشتاب، ارتقا پیدا کند و احتمال انحراف آن کمتر شود. البته ابعاد جمع‌وجورتر ریرا می‌تواند در این زمینه یاری‌کننده باشد و علی‌رغم استفاده از سیستم نیمه‌مستقل توییست بیم، پایداری و هندلینگ آن را در سطح قابل قبول نگه دارد.

مقایسه کابین و فضای داخلی ریرا و فیدلیتی پرایم

انصافاً ریرا یکی از بهترین طرح‌های داخلی را در مقایسه با سایر تولیدات ایران‌خودرو و سایپا که تا پیش از این خودرو وارد بازار شده بودند، ارائه می‌دهد. فرم داخلی ریرا، به‌ویژه سبک داشبورد آن بسیار مدرن طراحی شده و کمبودی نسبت به حریفان چینی در آن احساس نمی‌شود. نمایشگرهای یکپارچه دوگانه در بالای داشبورد، فرمان دوشاخه، فرم جذاب و خاص شیفتر دنده به همراه طراحی جذاب کنسول و کلیدهای اطراف پنل تعویض دنده، همگی از نقاط قوت طراحی داخلی ریرا به شمار می‌روند. 

مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم ؛ کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی

در سمت مقابل، فیدلیتی پرایم جدید نیز از نمای داخلی قابل قبول و زیبایی برخوردار است. سبک طراحی داشبورد این خودرو نه خیلی مدرن و فانتزی است که توی ذوق بزند و نه بوی چندانی از قدمت و کهنگی در آن به مشام می‌رسد. 

استفاده از پلاستیک‌های خشک در کابین فیدلیتی پرایم جدید، به‌ویژه داشبورد، نسبت به ریرا بیشتر است و به نظر می‌رسد که مواد نرم به‌کاررفته در بخشی از داشبورد ریرا می‌تواند کیفیت آن را کمی بالاتر نشان دهد. 

مقایسه طراحی داخلی ریرا و فیدلیتی پرایم

میزان فضای داخل کابین ریرا تقریباً جادار است و ۴ تا ۵ نفر می‌توانند از آن با حداقل محدودیت استفاده کنند. اما فیدلیتی پرایم ابعاد بزرگ‌تری دارد و اتاق آن فضای بیشتری برای حضور کاربران بزرگسال در اختیار می‌گذارد. ضمن آنکه نسخه‌های هفت‌نفره فیدلیتی پرایم می‌توانند در صندلی‌های ردیف سوم، دو کودک یا فرد کوچک‌جثه را جا دهند و برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر گزینه‌ای مناسب‌تر به حساب می‌آیند. میزان حجم صندوق عقب ریرا برابر ۴۱۰ لیتر است که خیلی بزرگ نیست و در برابر گنجایش ۱۶۸۰ لیتری صندوق فیدلیتی پرایم ۵نفره، حرف زیادی برای گفتن ندارد.

مقایسه تجهیزات و امکانات

ریرا امکانات نسبتاً مناسبی ارائه می‌دهد و از تجهیزات مدرنی مثل رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی و… برخوردار است. اما فیدلیتی پرایم جدید از امکانات دیگری مانند رادار خط‌خوان، سیستم هشدار برخورد اشیای متحرک با درب، سنسور پارک جلو و… سود می‌برد که در ریرا مشاهده نمی‌شود. البته فیدلیتی فاقد تهویه اتوماتیک است، اما محصول ایران‌خودرو از تهویه اتوماتیک پشتیبانی می‌کند. 

خودرو فیدلیتی پرایم جدیدری‌را ایران خودرو
کروز کنترلدارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل کششدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
سنسور پارک جلو / عقبدارد / داردندارد / دارد
سنسور باراندارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
رادار نقطه کوردارددارد
رادار خط خوانداردندارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
ترمز پارک برقی / اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارددارد
کیسه هوادارد (۴ عدد)دارد (۴ عدد)
تهویه اتوماتیکندارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلودارددارد
گرمکن صندلی جلوداردندارد
شارژر وایرلسدارددارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانوراماداردندارد

نتیجه‌گیری: ریرا ارزنده‌تر است یا فیدلیتی پرایم جدید؟

با توجه به نکاتی که در مطلب مقایسه ریرا با فیدلیتی پرایم اطلاع دادیم، می‌توان گفت که خودروی ریرا ماشین چابک‌تری به حساب می‌آید و هیجان رانندگی با آن نسبت به حریف بیشتر است. ضمن آنکه این محصول ظاهر کمی مدرن‌تر ارائه می‌دهد و همخوانی بیشتری با سلیقه‌های مدرن‌پسند دارد. 

ضمناً از لحاظ فنی، به دلیل تیراژ بالاتر محصولات ایران‌خودرو و اشتراک فنی ریرا با دیگر تولیدات این شرکت، احتمالاً در بحث تأمین قطعات فنی و لوازم بدنه نیز مالک ریرا نسبت به فیدلیتی پرایم دردسرهای کمتری را پیش روی خود خواهد داشت. 

در طرف دیگر، فیدلیتی پرایم نیز نسبت به کراس‌اوورهای مونتاژی در بازار ایران با تیراژ مناسب‌تری عرضه شده و خریدوفروش آن به نحو نسبتاً راحت‌تری صورت می‌پذیرد. این خودرو اتاق بزرگ‌تری دارد، لیست امکانات آن نسبت به ریرا کمی بلندتر است و ظاهر کلاسیک و تقریباً دلنشین‌تری دارد. 

بنابراین، اگر یک خودرو با چهره‌ای نسبتاً مدرن‌تر، شتاب بیشتر و مصرف سوخت پایین‌تر نیاز دارید، ریرا گزینه بهتری به حساب می‌آید؛ به‌ویژه اگر بتوانید آن را با قیمت رسمی خریداری کنید؛ خرید ریرا نسبت به فیدلیتی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر تمام می‌شود. 
اما فیدلیتی برای افرادی که خانواده پرجمعیت‌تری دارند و شاسی‌بلندهای کلاسیک با امکانات کمی بیشتر را می‌پسندند، انتخاب عاقلانه‌تری به شمار می‌رود. اشتراک فنی فیدلیتی پرایم با بعضی محصولات مدیران خودرو نیز دغدغه تامین لوازم یدکی آن را کمتر می‌کند. 

ویدیو های پیشنهادی

۱۹ Responses to “مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم ؛ کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی”

  1. علی گفت:

    شوخی بی مزه…

    ۳۵
    ۸
    • ناشناس گفت:

      خوب بله دقیقا

      پول چکار ها که نمیکند!

      یک کودک دبستانی هم اینگونه عکسهای درون نت را اگر با هم مقایسه کند از نظر خودش میتواند مقایسه باشد.

      حتی دو ماشین در یک جا نبوده اند!

      اما بهتر بود در راستای بهتر انجام شدن این پروژه سودآور عکاس صبر میکردید به غروب نزدیک ترشود بعد از ریرا! عکس بگیرد!

      رحم کنید به رقیبانش ، که توان رقابت با چهره درخشان جلوی انرا هیچ رقمه ندارند

      ۱
      ۳
  2. مرتضی گفت:

    فیدلیتی سنسور باران و آینه تاشو برقی و سقف پاناروما دارد . جدول اشتباه زده ندارد

    ۳۸
    ۱
    • Arian گفت:

      اصلا مقایسه جالبی نبود فیدلیتی کجا ریرا کجا محصول ایران خودرو از هر نظر خیلی پایین تر شما فقط بحث ایمنی را در نظر بگیرید حتی کلاس دو خودرو متفاوت در ضمن اسب بخار و گشتاور ریرا و شتابش با عدد اعلامی تفاوت زیادی دارد احساس میکنم در این مطلب از ریرا حمایت شده چون چندین آپشن فیدلیتی حذف کردید

      ۳۳
      ۱۰
  3. تاری گفت:

    رخ ری را دوشخصیتی به نوعی نخود دو کله شده طراح این خودرو بیمار بود

    ۲۲
    ۵
    • عباس گفت:

      من سال ۹۵ یه سورن توربو از نمایندگی گرفتم نزدیک شش ماه آواره ی نمایندگی بودم موتورش مشکل داشت الانم به علت نداشتن پول نمیتونم عوضش کنم به نظرم محصولات امروزی چینی نسبت به داخلی بهتره ما صنعت خودرو نداریم کاپوت همین سورن رو بزنیم بالا اسم کشورهای آفریقایی هم میاد بالا 😂😂😂😂 خودروی میلی

      ۱۰
      ۲
    • مهران گفت:

      هردو چین و هردو فیک…

      ۴
      ۳
    • منصور گفت:

      قیافه ریرا مثل عقب مونده هاست البته اگه به عقب مونده ها بر نخوره

      ۲
      ۱
    • مجید گفت:

      شخصا اگه پولش را داشته باشم فیدلیتی را می خرم،ریرا نصف این قیمت بیشتر نمی ارزه،اگه پژو ۲۰۰۸ باشه می شه با فیدلیتی تا حدودی مقایسه کرد ولی ریرا باید با اطلس مقایسه بشه

      ۰
      ۱
  4. سلیمانی گفت:

    با دیدن جلو‌پنجره ریرا تنها چیزی که به ذهنم می رسد کفش کهنه ای هست که جلوی آن باز شده!!!

    ۱۷
    ۲
  5. شاهین گفت:

    خیلی خیلی مسخره بود این مقایسه عین خودروسازی ایران

    ۹
    ۲
  6. پیام گفت:

    هرجا بری پره همین هایما جدیداست مخصوصا اون مدل خالت استیشن داره بعد ریرا خدا داند چه شود

    ۱
    ۲
  7. ایران گفت:

    با سلام
    باز هم جانبداری
    باز هم طرفداری به خاطر منافع
    آخه این هم مثل مقایسه ری را با هایما s5 به طنز شبیه بود. یاد حرف یکی از دوستان افتادم که می گفت: از آمار استفاده می کنم تا حرف هر کدام را که خواستم اثبات کنم. حالا یک لطفی که دوست متخصص ، مقایسه x3 BMW و ری را هم انجام بده.
    با سپاس

    ۱۱
    ۳
  8. وحید گفت:

    به سیستم واژگونی سر پیچ ها در خودروی ملیتون هم اشاره بکنید
    صد رحمت به ال نود

    ۴
    ۳
  9. عرفان گفت:

    خسته نباشید ولی از شما بعید بود که فیدلیتی را با ماشین داغونی مثل ریرا بررسی کنید

    ۱۱
    ۴
  10. رضا فیروزی گفت:

    فیدلیتی پرایم ۴۰۰ تومن تو قیمت کارخونه گرون تر از ریراست. اینم باید در نظر گرفت.

    ۸
    ۰
  11. مهدی گفت:

    ایران خودرو دروغ میگه
    شک ندارم مثل سایر محصولات اتومات
    دو برابرکاتالوگ مصرف داره

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.