موضوعات داغ روز:

مقایسه آریزو ۸ با جی‌ ای‌ سی امپو ؛ رقابت سدان های لوکس و اسپرت چینی

منتشر شده در 03 خرداد 1404 ساعت 17:30
نویسنده حسین باباپور
مقایسه آریزو ۸ با جی‌ ای‌ سی امپو ؛ رقابت سدان های لوکس و اسپرت چینی

آریزو ۸ و جی‌ ای‌ سی امپو دو سدان تازه وارد بازار ایران هستند که توسط شرکت های مدیران خودرو و راسا موتور در بازار ایران عرضه می شوند.

سدان‌های خانوادگی جایگاه خاصی در سبد مشتریان بازار ایران دارند و نمونه‌های متعددی از این کلاس را می‌توان در کشورمان یافت. از جمله محصولات چینی جذاب در شرایط فعلی بازار ایران، فونیکس آریزو ۸ و جی‌ای‌سی امپو هستند که به دلیل طراحی ظاهری جذاب، قوای فنی هیجان‌انگیز و امکانات متعدد، توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در ادامه به مقایسه فونیکس آریزو ۸ با جی‌ای‌سی امپو می‌پردازیم تا شرایط این دو سدان چینی را نسبت به یکدیگر سنجیده و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را به اطلاع خریداران و علاقه‌مندان برسانیم.

درباره فونیکس آریزو ۸ و جی‌ای‌سی امپو

شرکت چری از سال‌ها پیش در زمینه تولید خودروهای مختلف از جمله کلاس سدان مشغول فعالیت بوده، اما تا سال ۲۰۲۳ جای یک سدان نیمه‌لوکس سایز متوسط در سبد محصولاتش خالی به نظر می‌رسید. در این سال، شرکت چری از یک محصول جدید با نام آریزو ۸ پرو رونمایی کرد و شرکت مدیران خودرو نیز این خودرو را تحت عنوان فونیکس آریزو ۸ به‌صورت مونتاژی راهی بازار ایران کرد.

اما کمپانی جی‌ای‌سی نیز در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت تا یک سدان اسپرت و در عین حال نیمه‌لوکس خانوادگی را به لیست تولیدات خود اضافه کند که در نتیجه، امپو وارد بازار شد. این خودرو به دلیل طراحی اسپرت، شتاب سریع و امکانات مناسب مورد توجه قرار گرفته و حالا شرکت رسا موتور آن را به‌صورت وارداتی به مشتریان ایرانی تحویل می‌دهد.

ویدیوی تست و بررسی جی ای سی امپو

ویدیوی معرفی فونیکس آریزو ۸

مقایسه طراحی بدنه

سبک طراحی بدنه آریزو ۸ و جی‌ ای‌ سی امپو، تقریباً دو دنیای متفاوت را نمایندگی می‌کند. آریزو ۸ به‌عنوان یک محصول خانوادگی با طراحی مجلل و اصطلاحاً مدیریتی روانه میدان شده تا گزینه مناسبی برای مشتریان مسن‌تر و افرادی باشد که به‌دنبال یک خودروی با پرستیژ و باوقار هستند تا بتوانند از آن برای مصارف مسافرتی و خانوادگی بیشترین بهره را ببرند.
فرم کشیده بدنه آریزو ۸ با حجم‌پردازی‌های منطقی همراه شده تا یک ماشین در شأن خانواده‌های نسبتاً ثروتمند به وجود آورده شود و افراد مسن از نشستن درون آن حس غرور و رضایت پیدا کنند. در عین حال، نمای جلو کمی اسپرت به نظر می‌رسد که ناشی از طرح جلوپنجره و سبک طراحی چراغ‌هاست.

مقایسه آریزو ۸ با جی‌ ای‌ سی امپو ؛ رقابت سدان های لوکس و اسپرت چینی

اما در سمت دیگر، طراحان گک امپو خط مشی دیگری را دنبال کرده‌اند و بیشتر به‌دنبال جلب نظر مثبت مشتریان جوان بوده‌اند. امپو بیشتر از آن‌که یک خودروی خانوادگی به نظر برسد، محصولی با بدنه اسپرت است که المان‌های جوان‌پسند در نماهای مختلف آن، از ناحیه روبه‌رو گرفته تا اسپویلر عقب، کاملاً نمایان‌اند. چهره خشن بدنه، خطوط عضلانی و المان‌های سه‌بعدی دیگر روی بدنه، همگی یک خودروی اسپرت و در عین حال تا حدودی خانوادگی را در قالب شمایل جی‌ای‌سی امپو به نمایش می‌گذارند.

مقایسه آریزو ۸ با جی‌ ای‌ سی امپو ؛ رقابت سدان های لوکس و اسپرت چینی

بنابراین، هر دو خودرو طراحی به‌روز و زیبایی ارائه می‌دهند، ولی یکی بیشتر مناسب مصارف مدیریتی یا مشتریان نسبتاً مسن‌تر است و دیگری کاملاً به سبک اسپرت و برای مشتریان جوان طراحی شده است.

مقایسه کابین و فضای داخلی

داخل کابین آریزو ۸ و جی‌ ای‌ سی امپو، فضای کاملاً لوکس، متعادل، مدرن و مورد پسند مشتریان ایرانی را مشاهده می‌کنیم که قطعاً می‌تواند موجب رضایت کاربران این خودروها شود. با این حال، سبک طراحی فضای داخلی آریزو ۸ کمی آشناتر به نظر می‌رسد و به‌کارگیری مواردی نظیر نمایشگرهای یکپارچه در بالای داشبورد، دریچه‌های تهویه سراسری، اهرم تعویض دنده اصطلاحاً خلبانی و سایر جزئیات، در بسیاری از محصولات فونیکس تا حدودی مشاهده شده است. این سبک طراحی، تجمل خاصی دارد و کاملاً با نمای بیرونی خودرو هماهنگ احساس می‌شود؛ به‌ویژه که انواع متریال نرم، روکش‌های چرمی باکیفیت و پلاستیک‌های مرغوب در قسمت‌های مختلف به‌کار رفته‌اند.

مقایسه آریزو ۸ با جی‌ ای‌ سی امپو ؛ رقابت سدان های لوکس و اسپرت چینی

اما طراحی داخلی جی‌ای‌سی امپو به اندازه نمای بیرونی‌اش اسپرت نیست و می‌توان گفت فضایی آرامش‌بخش، نسبتاً لوکس و با طراحی تقریباً مینیمال و آینده‌نگرانه را در داخل کابین این خودرو مشاهده می‌کنیم. سبک طراحی داشبورد، کنسول میانی و سایر ادوات کابین امپو، بیشتر از آن‌که حالت اسپرت داشته باشد، سعی کرده تا نوعی فضای تقریباً مجلل با طراحی مینیمالیستی و نگاه به آینده را به نمایش بگذارد. البته، طرح غربیلک فرمان کاملاً جوان‌پسندانه است و در مجموع این نوع طراحی داخلی می‌تواند مورد استقبال اکثر مشتریان قرار بگیرد.

مقایسه آریزو ۸ با جی‌ ای‌ سی امپو ؛ رقابت سدان های لوکس و اسپرت چینی

سطح کیفی مواد استفاده‌شده در کابین امپو نیز تقریباً مرغوب بوده و از متریال نرم باکیفیت، روکش‌های چرمی و پلاستیک‌های مرغوب در اینجا نیز استفاده زیادی شده است. کابین هر دو خودرو تقریباً جادار به نظر می‌رسد و صندلی‌های ردیف جلوی آن‌ها از لحاظ ارگونومی و راحتی در سطح بالایی قرار دارند. در مورد صندلی‌های ردیف عقب هم می‌توان انتظار داشت که دو تا سه نفر سرنشین بزرگ‌سال با قد بلند، در این بخش کاملاً راحت باشند. اما به دلیل فاصله محوری بیشتر و ارتفاع سقف بلندتر، آریزو ۸ از این جهت کاربردپذیری بهتری برای مصارف خانوادگی خواهد داشت.

حجم صندوق عقب آریزو ۸ کاملاً محدود است و اصلاً تناسبی با این کلاس بدنه ندارد. این خودرو حدود ۳۶۰ لیتر فضای صندوق به شما ارائه می‌دهد که برای یک سدان سایز متوسط کاملاً کوچک است و نهایتاً سه تا چهار چمدان متوسط در آن جا می‌گیرد. اما جی‌ای‌سی امپو با ۵۴۳ لیتر گنجایش صندوق عقب می‌تواند شرایط بهتری به‌ویژه هنگام مسافرت برای خانواده‌ها فراهم کند.

مقایسه مشخصات فنی آریزو ۸ با جی ای سی امپو

اگر ملاک، اعداد روی کاغذ باشد، آریزو ۸ برتری فنی مطلق خود را نشان می‌دهد؛ چرا که موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم این خودرو، قدرتی نزدیک به ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به محور جلو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۴۷۰ کیلوگرمی، حدود ۸ ثانیه برآورد شده که برای یک سدان خانوادگی کاملاً مطلوب و نسبتاً مهیج به نظر می‌رسد.

مقایسه آریزو ۸ با جی‌ ای‌ سی امپو ؛ رقابت سدان های لوکس و اسپرت چینی

اما نکته اینجاست که گک امپو به کمک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه روغنی، توانی نزدیک به ۱۷۷ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور را به محور جلو می‌رساند و به مدد ۷۰ کیلوگرم وزن کمتر، شتاب صفر تا صد نزدیک به ۷ ثانیه را در شرایط آزمایشگاهی به ثبت می‌رساند. بنابراین با وجود توان موتور کمتر، شتاب جی‌ای‌سی نسبت به آریزو ۸ تا حدودی برتری نشان می‌دهد که می‌تواند نشانگر مهندسی برتر و عملکرد بهتر جعبه‌دنده این خودرو باشد.

مقایسه آریزو ۸ با جی‌ ای‌ سی امپو ؛ رقابت سدان های لوکس و اسپرت چینی

از لحاظ دوام فنی نیز می‌توان گفت که معمولاً محصولات جی‌ای‌سی کیفیت بهتری نسبت به موتور و گیربکس‌های گروه چری ارائه می‌دهند و در صورت انجام به‌موقع سرویس‌ها، می‌توان انتظار داشت که استهلاک آن‌ها نسبت به موتور و گیربکس آریزو ۸ تا حدودی کمتر باشد. هرچند که به‌طور کلی، موتورهای توربوشارژ تزریق مستقیم در بازار ایران حساسیت زیادی به کیفیت بنزین نشان می‌دهند و گیربکس‌های دوکلاچه نیز اصولاً استهلاک بالاتری در مقایسه با جعبه‌دنده‌های اتوماتیک معمولی دارند. میزان مصرف سوخت امپو نیز کاملاً مقرون‌به‌صرفه‌تر از آریزو ۸ است؛ چرا که جی‌ای‌سی امپو حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف ترکیبی دارد، ولی این رقم برای آریزو ۸ به ۷.۸ لیتر می‌رسد.

خودروجی ای سی امپوآریزو ۸
موتورچهارسیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDiبنزینی- چهار سیلندر- ۱۶سوپاپ توربوTGDi
حجم موتور۱.۵ لیتر۲ لیتر
توان خروجی۱۷۷ اسب بخار – ۲۷۰ نیوتن متر۲۵۴ اسب بخار – ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰۶.۹۵ ثانیه– ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۸  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۰۰ کیلومتربرساعت۲۱۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۰۰ کیلوگرم۱۴۷۰ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر۵۵ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۳۲-۱۸۵۰-۴۷۰۰ میلیمتر۱۴۶۹-۱۸۴۳-۴۷۸۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۳۶ میلیمتر۲۷۹۰ میلیمتر
حجم صندوق ۵۴۳ لیتر۳۶۰ لیتر

سیستم‌های تعلیق هر دو خودرو از نوع مک‌فرسون مستقل در جلو و مالتی‌لینک مستقل برای عقب است که می‌تواند نوید یک رانندگی پایدار و سواری نسبتاً لذت‌بخش را به کاربران آن‌ها بدهد. با این حال، به نظر می‌رسد که سواری امپو کمی اسپرت‌تر بوده و سیستم تعلیق آن کمی سفت‌تر تنظیم شده است.

مقایسه آپشن‌ها و امکانات

هر دو خودرو سطح گسترده‌ای از امکانات رفاهی فعال و غیرفعال را در اختیار شما می‌گذارند که آسایش و امنیت کاربران را به حد مطلوبی افزایش می‌دهند. مواردی مثل رادار خط‌خوان، سیستم حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، پدل‌شیفتر پشت فرمان، سردکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، تهویه اتوماتیک و… در هر دو خودرو موجود است. اما در برخی موارد مثل گرمکن صندلی‌های عقب، تهویه دو کاناله، سقف پانورامای برقی و… آریزو ۸ کمی برتر نشان می‌دهد تا ذات لوکس‌تر بودن خود را به رخ حریفان بکشد.

خودروآریزو ۸جی ای سی امپو
کروز کنترل دارد (تطبیقی)دارد(تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
هشدار نقطه کوردارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکدارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
ترمز اضطراری اتوماتیکدارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارد
کیسه هوادارد (۱۰ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلودارددارد
سردکن صندلی جلودارددارد
گرمکن صندلی جلودارد
شارژر وایرلسدارددارد
دنده پشت فرماندارددارد
اتوپارک
آینه‌های تاشو برقیدارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامادارد

نتیجه‌گیری

با توجه به نکاتی که در مورد مقایسه آریزو ۸ و جی‌ ای‌ سی امپو بیان شد، می‌توان گفت که هر دو خودرو جزو برترین سدان‌های چینی در بازار فعلی ایران به شمار می‌روند که هم از لحاظ توان فنی و چالاکی در سطح مناسبی قرار دارند و هم از نظر نوع امکانات، میزان فضای کابین و کیفیت سواری می‌توانند رضایت خاطر بالایی در کاربران به وجود آورند.

با این حال، اگر به سبک طراحی کمی لوکس و مجلل‌تر، فضای کابین بزرگ و جادارتر، امکانات کمی متنوع‌تر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر نیاز دارید، آریزو ۸ می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. ضمن آن‌که موتور و گیربکس این ماشین چینی با برخی از محصولات مدیران خودرو موجود در بازار مشابه بوده و در نتیجه، تأمین قطعات فنی آن راحت‌تر صورت خواهد پذیرفت.

اما در سمت دیگر، جی‌ای‌سی امپو طراحی ظاهری اسپرت، خشن و جوان‌پسندتری ارائه می‌دهد. نمای داخلی آن به نحو خاص و آینده‌نگرانه‌تری طراحی شده است، شتاب بهتری دارد و احتمالاً سطح کیفی موتور و گیربکس آن نسبت به آریزو ۸ کمی برتری داشته باشد. همچنین اگر به صندوق عقب بزرگ‌تر نیاز دارید، باز هم امپو می‌تواند گزینه‌ای کاربردی و مناسب برای شما باشد.

البته احتمالاً به دلیل عرضه محدودتر، امپو نسبت به آریزو ۸ از لحاظ خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی و لوازم بدنه، محدودیت‌ها و دردسرهای بیشتری برای مالک خود به دنبال خواهد داشت که باید به این نکته هم توجه کرد.

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “مقایسه آریزو ۸ با جی‌ ای‌ سی امپو ؛ رقابت سدان های لوکس و اسپرت چینی”

  1. امیرعلی گفت:

    قطعا اریزو
    میشه به جای زاپاس ۸ زاپاس سرعت محدود انداخت که صندوقش بزرگتر شه
    البته اگه بشه….

    ۰
    ۰
  2. علی گفت:

    سلام واقعا نمیدونم چرا کسی تخلفات شرکت راساموتور خاورمیانه رو پیگیری نمیکنه و چرا وقتی این شرکت به تعهدات قبلی عمل نکرده چرا دوباره اجازه فروش بهش میدن اونجا بودم مشتریانی هم که ماشین گرفته بودن میگفتن قطعات نداره و اون قطعاتی رو هم که داره با قیمت نجومی می ده هیچ کس هم نظارت نمیکنه نمایندگی ها هم که در شهرستان ها افنضاح اصلا این شرکت برنامه ای برای خدمات پس از فروش نداره

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.