%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰

مقایسه نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس ؛ دو کراس اوور کوچک ژاپنی

منتشر شده در 25 آذر 1403 ساعت 09:59
نویسنده حسین باباپور
مقایسه نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس جزو کراس اوور های ژاپنی تازه وارد هستند که توسط شرکت های نامی خودرو و راسا موتور در بازار عرضه می شوند.

کراس‌اوورهای کوچک از جمله گزینه‌های کاربردی و مناسب برای خانواده‌ها محسوب می‌شوند که امروزه در بازارهای جهانی نیز بسیار محبوبیت پیدا کرده‌اند. در حال حاضر محصولاتی همچون نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس در این سگمنت به‌عنوان خودروهای جدید وارداتی به کشورمان عرضه می‌شوند که به دلایل مختلف می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای مشتریان ایرانی باشند. در ادامه به مقایسه نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس می‌پردازیم تا بدانید کدام یک از این دو خودرو برای خانواده‌های ایرانی گزینه‌ای بهتر محسوب می‌شود.

درباره نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

کیکس کوچک‌ترین کراس‌اوور ساخت شرکت ژاپنی نیسان است که از سال ۲۰۱۶ وارد سبد محصولات این شرکت شده است. این خودرو از لحاظ ابعادی کوچک‌تر از مدل قشقایی بوده و در سال ۲۰۲۱ نیز با چهره فیس‌لیفت شده و پلتفرم کمی جدیدتر به بازار آمد که حالا همین نسخه نیز در سبد محصولات شرکت‌های واردکننده ایرانی قرار گرفته است.

اما سوزوکی فرانکس به‌طور کلی خودروی جدیدتری به حساب می‌آید که در همکاری میان شرکت تویوتا و کمپانی سوزوکی به تولید رسیده است. این کراس‌اوور کوچک محصول سال ۲۰۲۳ بوده و در اصل بر اساس پلتفرم سوزوکی بالنو توسعه پیدا کرده است. ضمن آنکه تویوتا نیز همین محصول را با نام و نشان متفاوت تحت عنوان تویوتا اوربن کروزر برای بازارهای در حال توسعه از جمله هند، آمریکای جنوبی و… به تولید رسانده است. سوزوکی فرانکس توسط شرکت راسا موتور به بازار ایران آمده و رقیب مستقیم نیسان کیکس نامی خودرو محسوب می‌شود.

ویدیوی معرفی نیسان کیکس

ویدیوی معرفی سوزوکی فرانکس

مقایسه طراحی بدنه

با توجه به نوع سلیقه مشتریان ایرانی، می‌توان گفت که احتمالاً اکثر افراد طراحی ظاهری نیسان کیکس را نسبت به ظاهر متفاوت سوزوکی فرانکس می‌پسندند؛ چرا که اصولاً نشان نیسان در بازار ایران خواستاران بیشتری دارد و یاد و خاطره تولیدات جذاب و باکیفیتی را در ذهن مشتریان زنده می‌کند. همین مورد باعث می‌شود تا به‌صورت پیش‌فرض محصولات نیسان جذابیت بیشتری برای مشتریان داشته باشند.

مقایسه طراحی نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

علاوه بر این، طراحی بدنه نیسان کیکس تلفیقی از ویژگی‌های خانوادگی و بعضی عناصر کمی اسپرت است که باعث می‌شود احتمالا جذابیت بیشتری نسبت به حالت فانتزی و خاص چهره سوزوکی فرانکس برای مشتریان ایرانی ایجاد کند. بنابراین اگر طرفدار طرح‌های فانتزی و آینده‌نگرانه نیستید، قطعاً فرم باوقارتر بدنه و چهره نیسان کیکس بهتر می‌تواند نیازهای بصری شما را برآورده کند.

مقایسه بدنه نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

مقایسه مشخصات فنی نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

با توجه به آنکه کراس‌اوورهای کوچک بیشتر جهت مصارف خانوادگی و استهلاک پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهترین گزینه برای آنها موتورهای تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری خواهد بود. در اینجا نیز هر دو خودرو موردنظر دارای موتورهای تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری هستند، با این تفاوت که سوزوکی فرانکس از یک موتور الکتریکی کوچک به‌عنوان نیروی کمکی و در قالب قوای محرکه هیبریدی خفیف استفاده می‌کند.

مقایسه فنی نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

حداکثر قدرت موتور نیسان کیکس به ۱۲۲ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتن‌متر می‌رسد که توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اما بیشترین قدرت موتور سوزوکی فرانکس برابر ۱۰۳ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT به چرخ‌های جلو می‌رسد.

مشخصات فنی نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

با توجه به توان بیشتر موتور نیسان کیکس انتظار داریم که شتاب آن نیز سریعتر باشد، اما باید این نکته را یادآوری کنیم که نیسان کیکس حدود ۱۸۵ کیلوگرم از حریف خود سنگین‌تر است و بنابراین نباید انتظار شتاب بهتری از آن داشت. طبق برآوردهای انجام‌شده، شتاب هر دو خودرو تقریباً در یک سطح و معادل ۱۱.۵ ثانیه در فرآیند شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است که برای یک خودرو خانوادگی رقم قابل قبولی به حساب می‌آید و تقریباً همرده با بیشتر خودروهای ایرانی قرار می‌گیرد.

خودروسوزوکی فرانکسنیسان کیکس
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور۱۴۶۲ سی سی۱۴۹۸ سی سی
توان خروجی۱۰۳ اسب بخار – ۱۳۷ نیوتن متر۱۲۲ اسب بخار – ۱۴۳ نیوتن متر
گیربکس۶سرعته اتوماتیکCVT اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۱.۵ ثانیه۱۱.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۵.۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۶۵ کیلومتربرساعت۱۷۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۰۶۰ کیلوگرم۱۲۴۵ کیلوگرم
حجم باک۳۷ لیتر۴۱ لیتر
ابعاد بدنه۱۵۵۰-۱۷۶۵-۳۹۹۵ میلیمتر۱۶۱۰-۱۷۶۰-۴۲۹۵ میلیمتر
فاصله محوری۲۵۲۰ میلیمتر۲۶۱۹ میلیمتر
حجم صندوق ۳۰۸ لیتر۴۰۰ لیتر

در بحث مصرف سوخت نیز نیسان کیکس مصرف بیشتری دارد و حدود ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت ترکیبی بنزین مصرف می‌کند. این رقم برای سوزوکی فرانکس به ۵.۵ لیتر کاهش پیدا می‌کند. سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در جلو و نیمه مستقل میله پیچشی یا تورشن بیم در قسمت عقب استفاده شده که پایداری و سواری نسبتاً متعادلی برای خودروهای خانوادگی به وجود می‌آورند.
بنابراین به‌طور کلی باید گفت که آمار و ارقام دینامیکی این دو خودرو به یکدیگر نزدیک است، اما سوزوکی فرانکس مصرف کمتری دارد و از لحاظ نوع جعبه‌دنده نیز می‌تواند استهلاک کمتر و دوام بیشتری نسبت به نمونه‌های CVT داشته باشد. با این حال، به‌طور کلی می‌توان انتظار داشت که بخش فنی نیسان کیکس کیفیت ساخت بالاتری در مقایسه با سوزوکی فرانکس داشته و دوام فنی بهتری ارائه دهد.

مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین سوزوکی فرانکس و نیسان کیکس

با توجه به آنکه دو خودروی اقتصادی (در بازارهای بین‌المللی) پیش روی ما قرار دارند، طراحی کابین آن‌ها نیز چندان مدرن، فانتزی و برگرفته از طرح‌های امروزی به نظر نمی‌رسد. در این میان، طراحی داشبورد و سایر ادوات داخل کابین سوزوکی فرانکس کمی شلوغ‌تر و با جزئیات بیشتر است که باعث می‌شود افراد جوان‌تر تا حدودی هیجان بیشتری را در این سبک طراحی احساس کنند.

مقایسه کابین نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

اما نوع فرم داشبورد نیسان کیکس بیشتر بر پایه آرامش و آسایش ذهنی افراد مسن‌تر طراحی شده و خیلی سعی در جلب نظر مشتریان جوان‌تر ندارد. بنابراین، بسته به سلیقه، طراحی هر دو خودرو می‌تواند زیبا باشد، اما المان‌های مدرن و سبک‌های طراحی خاص در آن‌ها خیلی دیده نمی‌شود.

با توجه به اقتصادی بودن این دو خودرو، انتظار متریال خیلی باکیفیت از آن‌ها نمی‌رود؛ با این حال نوع پلاستیک به کار رفته در پنل درها و پوسته داشبورد تقریباً سطح کیفی قابل قبولی دارد. البته در این میان به نظر می‌رسد که نیسان کیکس بتواند چه از لحاظ کیفیت مواد و چه از لحاظ کیفیت مونتاژ امتیاز بالاتری را به دست آورد.

مقایسه طراحی داخلی نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

با توجه به ابعاد بزرگ‌تر اتاق نیسان کیکس و به ویژه فاصله محوری بیشتر آن نسبت به سوزوکی فرانکس، می‌توان گفت که فضای کابین نیسان کیکس در مقایسه با سوزوکی فرانکس مقداری جادارتر و مناسب‌تر برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر خواهد بود.

در مورد میزان فضای موجود در بخش صندوق عقب نیز باید گفت که باز هم نیسان کیکس ظرفیت بیشتری ارائه می‌دهد؛ چرا که حجم صندوق نیسان کیکس حدود ۴۰۰ لیتر است، اما گنجایش صندوق سوزوکی فرانکس به ۳۰۸ لیتر می‌رسد. بنابراین، اگر بیشتر مسافرت می‌روید و وسایل حجیم‌تر را با خود حمل می‌کنید، نیسان کیکس می‌تواند گزینه بهتری باشد.

مقایسه آپشن ‌ها و تجهیزات نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس

به طور کلی نیسان کیکس به دلیل برخورداری از تجهیزات مدرنی همچون کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادارهای خط‌خوان و هشدار نقطه کور، رادار تابلوخوان، ترمز پارک برقی و اتوهلد و… نسبت به سوزوکی فرانکس برتری کامل دارد و آپشن‌های بسیار متنوع و نوینی را در اختیار شما می‌گذارد. در این میان، سوزوکی فرانکس نیز دارای هدآپ دیسپلی و شیفتر دنده پشت فرمان است که در نیسان کیکس موجود نیستند.

خودروسوزوکی فرانکس  نیسان کیکس
کروز کنترل دارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خوانندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطنداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور باراننداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلدندارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارددارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهنداردندارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلونداردندارد
شارژر وایرلسداردندارد
آینه‌های تاشو برقیندارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفندارددارد
سقف پانورامانداردندارد

نتیجه‌گیری: نیسان کیکس ارزنده‌تر است یا سوزوکی فرانکس؟

نیسان کیکس و سوزوکی فرانکس گزینه‌های قابل قبولی برای بازار ایران به شمار می‌روند، اما متأسفانه فعلاً قیمت‌هایی در بازار آزاد برای آن‌ها درخواست می‌شود که اصلاً منطقی نیست. با این حال، اگر با همین تعرفه‌های بالا بتوانید خودروها را از طریق سامانه یکپارچه و به صورت رسمی خریداری کنید، باید گفت که اولین مزیت سوزوکی فرانکس نسبت به نیسان کیکس، قیمت رسمی پایین‌تر آن خواهد بود.

به جز این مورد، نیسان کیکس به دلایلی مانند طراحی ظاهری خوش‌استایل‌تر، برند پرطرفدارتر، بازار معاملات پررونق‌تر، موتور پرقدرت‌تر، امکانات متنوع و به مراتب مدرن‌تر، کابین بزرگ‌تر و صندوق عقب جادارتر، می‌تواند مزیت‌های بیشتری نسبت به سوزوکی فرانکس داشته باشد.

اما سوزوکی فرانکس نیز با ارائه ظاهری متفاوت، مصرف سوخت پایین‌تر و طراحی داخلی کمی مهیج‌تر به همراه قیمت رسمی پایین‌تر، می‌تواند یکی از کراس‌اوورهای کوچک جذاب برای مشتریان ایرانی تلقی شود.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X