مقایسه هایما 8S و کی ام سی X5 ؛ تلاش برای به صرفه بودن!

هایما 8S و کی ام سی X5 دو کراس اوور نسبتا جدید مونتاژی هستند که به ترتیب توسط ایران خودرو و کرمان موتور در ایران عرضه می شوند.
مقدمه
بازار کراس اوورهای میان رده در ایران طی چند سال اخیر به یکی از پویا ترین و رقابتی ترین میدان های صنعت خودرو تبدیل شده است. در شرایطی که بسیاری از خریداران به دنبال ترکیبی از ظاهر جذاب، امکانات رفاهی متعدد و عملکرد مناسب هستند، دو محصول چینی– ایرانی توجه ویژه ای را به خود جلب کردهاند. KMC X5 از کرمان موتور و هایما 8S تحت مونتاژ ایران خودرو. این دو خودرو اگرچه در نگاه اول در یک کلاس مشابه قرار می گیرند اما هر کدام با شخصیت، فلسفه طراحی و تکنولوژی متفاوتی وارد میدان شده اند و همین اختلاف ها است که مقایسه آنها را جذاب می کند.
اهمیت این مقایسه تنها در شناخت مشخصات فنی نیست بلکه در درک روح هر خودرو است. هر کدام از این دو کراس اوور بر اساس استراتژی متفاوتی شکل گرفته اند؛ کی ام سی X5 بیشتر به دنبال کاربری شهری، ظاهر مدرن و آپشن های زیاد است در حالی که 8S بر قدرت، پایداری، تکنولوژی های ایمنی و حس رانندگی تأکید دارد. تجربه واقعی راننده در هر کدام کاملا متفاوت خواهد بود و این تفاوتها فقط با چند عدد و جدول قابل توصیف نیست.
در این مقاله تلاش داریم هر بخش را مثل یک روایت کامل، نه یک فهرست کوتاه، ارائه کنیم؛ طوری که خواننده بعد از مطالعه آن نه تنها درباره این دو خودرو اطلاعات داشته باشد بلکه تصویر ذهنی روشنی از تجربه رانندگی، کیفیت ساخت، نقاط قوت و ضعف و نوع مخاطب هر خودرو به دست بیاورد. این مقایسه برای کسانی نوشته شده که می خواهند انتخابشان بر اساس شناخت عمیق باشد نه تبلیغات و شایعات.
معرفی هایما 8S و کی ام سی X5
KMC X5 حاصل روندی است که کرمان موتور در سال های اخیر برای گسترش سبد محصولات خود در کلاس کراس اوور دنبال کرده است. این خودرو نسخه بومی سازیشده ای از یک کراس اوور چینی است که بر اساس نیاز بازار باز طراحی تجهیزاتی و ظاهری شده است. X5 نه تنها در ظاهر، بلکه در انتخاب گیربکس، تنظیمات پیشرانه و حتی لیست آپشنها با هدف جلب نظر مشتری ایرانی بهینه سازی شده است. این خودرو نماینده تلاش کرمانموتور است برای این که جای خالی یک کراس اوور مدرن اما اقتصادی را در بازار پر کند.
پلتفرمی که X5 روی آن بنا شده ساختاری نیمه مدرن دارد که بیشتر برای استفاده شهری و نیمه خانوادگی طراحی شده است. این پلتفرم بر تقسیم وزن نسبتا مناسب، فرمان پذیری مناسب در سرعت های پایین و انعطاف پذیری در طراحی کابین تمرکز دارد. اگرچه پلتفرمی جهانی و پیچیده محسوب نمی شود اما از نظر هماهنگی با موتورهای کم مصرف و سبک رانندگی ایرانی عملکرد قابل قبولی ارائه می دهد. این پلتفرم دقیقا همان جایی است که شخصیت چابک اما آرام X5 شکل می گیرد.


هایما 8S اما داستان متفاوتی دارد. این خودرو نتیجه نسل جدید طراحی هایما است که تلاش می کند از قالب خودروهای اقتصادی صرف خارج شود و به سمت محصولات پرفورمنس محور حرکت کند. ساختار اولیه 8S از ابتدا برای تحمل موتورهای توربو قوی، سیستم های الکترونیکی پیشرفته و هندلینگ بهتر طراحی شده است. 8S به گونه ای متولد شده که بتواند هم در بازار چین و هم بازارهای خارجی، بهعنوان یک کراس اوور توانمند و مدرن مطرح شود.
پلتفرم 8S محکم تر و مهندسیشده تر از X5 است. این پلتفرم تمرکز ویژه ای بر پایداری، استحکام پیچشی بدنه و قابلیت های رانندگی دارد. همین موضوع باعث شده رفتار 8S در سرعت بالا و پیچ ها حرفهای تر باشد. این پلتفرم در ایران و با استانداردهای ایران خودرو مونتاژ می شود و بخش مهمی از ویژگی های فنی آن بدون تغییر حفظ شده اند. به همین دلیل 8S از ابتدا تا انتها یک محصول رانندگی محور محسوب می شود.
ویدیوی تست و بررسی کی ام سی X5
ویدیوی معرفی هایما 8S
مقایسه طراحی ظاهری
وقتی صحبت از طراحی ظاهری می شود هایما 8S و کی ام سی X5 دو فلسفه ای کاملا متفاوت را دنبال می کنند. X5 طراحی مدرن و جوان پسند دارد. در نمای جلو، جلو پنجره بزرگ، چراغهای تیز عمودی و خطوط برجسته، تلاش می کنند حس قدرت و مدرن بودن را منتقل کنند. نمای جلوی این خودرو دقیقا به سبک امروز خودروهای چینی طراحی شده است. پرجزئیات، شاخص، با هدف جلب توجه. اگر قرار باشد خودروی شما از دور به چشم بیاید X5 بهخوبی این کار را انجام می دهد.

در مقابل هایما 8S رویکردی بالغ تر و کم هیاهو دارد. خط و خطوط بدنه محکم تر هستند و طراحی آن بیشتر بر تناسب کلی استوار است تا نمایش گری بیش از حد. 8S از آن خودروهایی است که هرچه بیشتر نگاهش کنید زیبایی متعادل تری در آن می بینید. ورودی های هوا، چراغ های ظریف و عقب بدنه منسجم، حس کلاس بالاتر و بلوغ طراحی را منتقل میکنند. با نگاه کردن به فرم کلی بدنه متوجه خواهید شد طراحان سعی داشته اند آن را جسور ارائه دهند اما جا داشت که تناسبات ابعادی را بیشتر در آن رعایت کنند.
اگر از نمای جانبی به این دو خودرو نگاه کنیم X5 شما را کاملا به یاد جک s5 می اندازد. در نمای جانبی با شیب ملایم سقف و حجم پردازی نرم، شخصیت معقول و عامه پسندی دارد هرچند که طی گذشت بیش از ده سال، تکراری به نظر می رسد. در حالی که 8S با فاصله محوری مناسب تر و حجم پردازی صیقلی تر حس تعادل و اعتماد به نفس بیشتری ایجاد می کند. این تفاوت در چهره، یکی از همان مواردی است که باعث می شود هر خودرو مشتری خاص خود را داشته باشد.

در نهایت باید گفت که طراحی X5 بیشتر به دنبال مخاطبی است که دنبال یک انتخاب مطمئن و امتحان پس داده شده است اما 8S برای افرادی است که تفاوت بیشتر را دنبال می کنند و همگام بودن با مد روز برای آن ها اولویت دارد حتی اگر پس از مدتی از مد بیفتند. در کل هر دو زیبا هستند اما زیبایی شان دو مسیر کاملا جداگانه را دنبال می کند.
مقایسه فنی، وزن، مصرف و سیستم تعلیق
هایما 8S با موتور ۱.۶ لیتری توربو و توان بالا وارد میدان می شود؛ قدرت نامی این موتور ۱۹۳ اسب بخار و گشتاور 293 نیوتن متر است که از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته خودرکار AT به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد هایما 8S حدود ۸ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. ضمنا وزن خالص هایما 8S حدود ۱۵۶۰ کیلوگرم می باشد. این مشخصات فنی باعث شده اند که شتاب گیری، سبقت گیری در جاده و حرکت در شیب ها را با اعتماد به نفس انجام دهید. گشتاور بالا و تحویل قدرت یک دست 8S حس یک خودروی توانمند را به راننده منتقل می کند. این قدرت بالا باعث می شود 8S برخلاف بسیاری از کراس اوورهای چینی، در سرعت های بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر همچنان خوش نفس و قابل اعتماد باشد.

در سوی مقابل، X5 از موتور ۱.۵ لیتری توربو استفاده می کند که تمرکز آن بر مصرف مناسب، رانندگی آرام و استفاده شهری است. این پیشرانه قادر است توانی معادل ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر تولید کند. این نیرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود و در نهایت قادر است جثه ۱۴۷۰ کیلوگرمی آن را ظرف مدت ۱۰ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. مصرف سوخت ترکیبی کی ام سی x5 نیز ۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این موتور هرچند چابکی قابل قبولی در شروع حرکت دارد اما در سرعت های بالا شخصیت اقتصادی تر آن خودش را نشان می دهد. X5 برای راننده ای مناسب است که سبک رانندگی متعادل و بدون شتاب گیری های تهاجمی دارد.

تفاوت مهم دیگر بین هایما 8S و کی ام سی X5، وزن و استحکام پلتفرم است. 8S وزن بیشتری دارد و ساختار بدنه آن سفت تر است. این وزن بالاتر در نگاه اول ممکن است نقطه ضعف به نظر برسد اما در رانندگی جاده ای تبدیل به یک امتیاز می شود. زیرا وزن بیشتر همراه با پلتفرم بهینه تر، پایداری بهتری در پیچ ها و سرعت بالا ایجاد می کند. X5 سبک تر است و این سبک تر بودن به چابکی شهری کمک می کند.
در بخش سیستم تعلیق هر دو از سیستم مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب استفاده می کنند اما X5 راحت تر است و عبور از دست اندازهای شهری را نرم تر انجام می دهد. اما 8S سواری سفت تر و دقیق تری دارد. هندلینگ آن در جاده ها بهتر است و حس کنترل بیشتری در پیچ ها ارائه می دهد. بنابراین اگر مسیرهای روزانه شما شهرهای پر ترافیک و پر از سرعت گیر است، X5 راحت تر خواهد بود اما برای سفرهای بین شهری و مسیرهای سرعت بالا 8S انتخاب حرفه ای تری به نظر می رسد.
مقایسه کابین، متریال، فضا و صندوق
کابین X5 درست از همان لحظه ورود شما تلاش می کند تجربه ای مدرن به شما بدهد. نمایشگر بزرگ، داشبورد مینیمال، استفاده از فرم های هندسی تیز و نورپردازی داخلی همگی به گونه ای هستند که حس آینده نگرانه ای در کابین ایجاد می کنند. این سبک کابین مخصوص کسانی است که دوست دارند فضای داخلی خودروشان شبیه یک گجت بزرگ باشد. کنترل های دیجیتالی، سلکتور دنده ناو شکل و صفحه نمایش های بزرگ نقش اصلی را در جذابیت بصری کابین X5 ایفا می کنند.

در نقطه مقابل، کابین 8S بیشتر روی کیفیت ساخت، ارگونومی و استفاده روزمره تمرکز دارد. طراحی داشبورد آن اگرچه مدرن است اما بیش از حد دیجیتال نیست. دکمه ها در جای مناسبی قرار گرفته اند و صندلی ها راحتی بیشتری نسبت به X5 دارند. احساس اتومبیل بودن کابین 8S بسیار بیشتر از X5 است. این کابین برای راننده هایی مناسب است که امکانات را دوست دارند اما نمی خواهند همه چیز صرفا در صفحه نمایش خلاصه شود.
فضای داخلی نیز یکی از تفاوت های مهم هایما 8S و کی ام سی X5 است. 8S فضای عقب بازتر و راحت تری دارد. برای خانواده ها و سفرهای چهار یا پنج نفره، 8S جای پای بیشتری ارائه می دهد. صندوق عقب آن نیز کاربردی تر است و برای سفرهای طولانی مناسب تر به نظر می رسد. X5 فضای کافی دارد، اما کمی جمع و جورتر است و کابین آن بیشتر حس اسپرت بودن و فشردگی را منتقل می کند تا جادار بودن. البته این تفاوت در فضای داخلی به ابعاد خودروها باز میگردد و همین ابعاد کوچکتر x5 سبب سهولت رانندگی با آن در محیط های شهری خواهد شد.

در بخش متریال، 8S یک گام جلوتر است. کیفیت دوخت صندلی ها، مواد به کار رفته در داشبورد و درها و حتی حس کلی کابین هنگام لمس، در 8S بهتر و پخته تر است. X5 بیشتر بر ظاهر تمرکز کرده تا بافت و ماندگاری متریال. البته کابین X5 از نظر طراحی و تکنولوژی چشم گیر است اما از نظر کیفیت ساخت 8S انتخاب مطمئن تری محسوب می شود.
مقایسه آپشن های هایما 8S و کی ام سی X5
آپشن های X5 از همان ابتدا تلاش می کنند شما را تحت تأثیر قرار دهند. نمایشگر بسیار بزرگ، دوربین ۳۶۰، نورپردازی داخلی، سقف پانورامیک و امکانات راحتی مختلف باعث می شوند کابین X5 شبیه یک فضای دیجیتالی به نظر برسد. این خودرو برای افرادی طراحی شده که دوست دارند کابین پر از تکنولوژی های بصری باشد و هنگام ورود احساس کنند در یک اتاق کنترل مدرن نشسته اند. از جمله آپشن های kmc x5 می توان به: دسته دنده الکتریکی، چهار کیسه هوا، سنسور نور، سنسور باران، فناوری LED چراغ ها، صندلی برقی راننده با حافظه و گرمکن، تهویه الکتریکی دستی، نمایشگر لمسی با قابلیت اندروید اتو و اپل کار پلی، نور پردازی سیستم صوتی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سقف پانورامای برقی، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت جعبه دنده، دوربین ۳۶۰ درجه، جلو آمپر دیجیتال و… اشاره داشت.
در مقابل، 8S آپشن ها را بر اساس اثر واقعی در رانندگی و ایمنی انتخاب کرده است. سیستم های کمک راننده، کنترل پایداری پیشرفته، هشدارهای حفاظتی، صندلیهای برقی با پشتیبانی بهتر و تهویه کارآمد، همگی مواردی هستند که تجربه رانندگی را مستقیم تحت تأثیر قرار می دهند. 8S شاید در بخش جلوه بصری یک درجه کمتر از X5 هیجان انگیز به نظر برسد اما آپشنهایی ارائه می دهد که در استفاده روزمره و سفر کارآمد هستند. مهم ترین آپشن های هایما 8S عبارتند از: سقف پانورامای برقی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تریم داخلی چرم – صندلی های برقی جلو – گرمکن و سردکن صندلی های جلو – تهویه اتوماتیک – پاکسازی هوای کابین – نمایشگر لمسی – دوربین ثبت وقایع – دوربین ۳۶۰ درجه – فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – سنسور باران – نور بالای اتوماتیک – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – تنظیم حالت رانندگی – دسته دنده الکتریکی – فرمان کمکی برقی – رینگ آلومینیومی – استارت دکمه ای – کنترل حرکت در سراشیبی – جلو آمپر دیجیتال
در مجموع اگر به دنبال کابین دیجیتالی و امروزی تر هستید X5 جذاب تر است. اما اگر به دنبال خودرویی با سطح آپشن معقول کاربردی و همچنین حس و حال بیشتر به دلیل وجود بیشتر دکمه و ادوات باشید هایما معقول تر به نظر می رسد.
جمع بندی
انتخاب بین هایما 8S و کی ام سی X5 دقیقا مثل انتخاب بین دو سبک شخصیت است. X5 برای کسانی ساخته شده که بیشتر در شهر رانندگی می کنند، سهولت رانندگی و نرمی برایشان مهم است، ظاهر مدرن و جوان پسند میخواهند و عاشق کابین های دیجیتالی هستند. اگر مسیرهای شما کوتاه تر است، سرعت بالا برایتان اولویت ندارد و به دنبال خودرویی زیبا برای استفاده روزمره هستید X5 گزینه ای مناسب و منطقی است.


در سوی دیگر 8S برای کسانی طراحی شده که قدرت و پایداری را در اولویت قرار می دهند. اگر سفرهای بین شهری دارید، شتاب و نفس قوی خودرو برایتان مهم است، فضای داخلی بیشتر نیاز دارید و ترجیح می دهید راحتی و امنیت کابین بر نمایش گری دیجیتال مقدم باشد 8S انتخابی بهتر و قابل اتکاتر است. هایما 8S و کی ام سی X5 از نظر رانندگی حرفه ای تر عمل می کند و بدنه و پلتفرم آن حس اطمینان بیشتری ایجاد می کند. در نهایت هیچ کدام اشتباه نیستند. هر کدام برای گروهی از رانندگان بهترین انتخاب هستند. مهم این است که بدانید شما در کدام گروه قرار دارید.
آمار متقاضیان ثبت نام در دوره یازدهم ایران خودرو منتشر شد؛ شانس برنده شدن صفر
وسوسه صدها میلیون تومان سود ؛ میلیون ها نفر را به صف خرید کشاند
شرایط فروش محصولات ایران خودرو ویژه خودروهای فرسوده اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
بنز نارنجی سفید شد ؛ صادرات واگن هود کشنده به آفریقا




