تارا توربو در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شد
شرکت ایران خودرو در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۴ از نسخه توربو تارا رونمایی کرده است. در ادامه به طور مختصر به مشخصات این خودرو می پردازیم.
در بازار فعلی ایران اگر بخواهیم سدانی ملی با پیشرانه ای نسبتا قدرتمند را خریداری کنیم ناچاریم که به سراغ محصولاتی نظیر دنا پلاس توربو برویم که به دلیل فضای کم داخل کابین برای استفاده خانوادگی چندان مناسب نیست. اما چند سالی است که خبرهایی از عرضه تارا با پیشرانه توربو شنیده می شود اما تا به امروز عرضه این خودرو میسر نشده و در دوره مدیریت دولتی ایران خودرو نیز به آن بی توجهی شده بود. با این حال مدیریت جدید ایران خودرو به صورت جدی پروژه تارا V4 توربو را دنبال می کند و نمونه ای از آن را در بیست و دومین نمایشگاه خودروی شیراز به نمایش در آورده است.

گفته می شود این خودرو از همان پیشرانه معروف EFP در بخش تولید قوای محرکه خود بهره می برد و قرار است در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ و به عنوان تارا V4 روانه بازار ایران شود. در ادامه بیشتر به مشخصات و امکانات نسخه جدید تارا می پردازیم.
مشخصات فنی تارا توربو
پیشرانه مورد استفاده در این خودرو همان پیشرانه ای است که قبلا در محصولات نظیر ری را استفاده شده است. در واقع این پیشرانه یک موتور بنزینی ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتن متر را تولید کند. با اینکه این پیشرانه به لحاظ ساختاری شباهت های بسیاری با موتور EF7 توربو دارد اما به دلیل بهره مندی از سیستم Dual VVTI و برخی تغییرات مهندسی، بازدهی بالاتری داشته و شتاب بهتری را از خود به نمایش می گذارد. لازم به ذکر است که جعبه دنده استفاده شده در این نسخه تارا از نوع ۶ سرعته AT که از فناوری نسل هفتم بهره مند است و توسط شرکت DAE تامین می شود.

نکته مثبت دیگری که در تارا توربو می توان مشاهده کرد مصرف سوخت به نسبت خوب آن است. با توجه به پیشرانه مورد استفاده در این خودرو، نسخه توربو تارا می تواند مصرف سوخت میانگین حدودی ۷.۵ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر از خود به نمایش می گذارد که در میان خودرو های تولید داخل عدد خوبی به حساب می آید.
کابین و امکانات تارا جدید
در بخش طراحی کابین این خودرو تفاوت و یا ارتقا خاصی را نسبت به دیگر نسخه های تارا شاهد نیستیم. به طور کلی سبک طراحی داخل کابین تارا، سبکی عامه پسند است و نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی، سبک طراحی بروزتری را از خود به نمایش می گذارد. از طرفی کابین تارا توربو به دلیل بهره مندی از فاصله محوری ۲۶۵۲ میلی متری، فضای به نسبت خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهد و به همین دلیل می تواند برای استفاده خانوادگی مناسب تر باشد.

از طرفی امکاناتی نظیر؛ ۴ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، سنسور باران، سانروف برقی، استارت دکمه ای، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی ۶ حالته برقی راننده، پشتی برقی صندلی شاگرد، گرمکن صندلی های جلو، آینه الکتروکرومیک، آینه های تاشو برقی، نمایشگر لمسی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب با خطوط پویای پارک، بازشوی درِ صندوق عقب با سنسور حرکتی پا، زیر آرنجی ردیف عقب، چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفر، سنسور پایش باد تایرها و… از جمله آپشن هایی است که می توان در این خودرو مشاهده کرد.

نمایشگاه خودروی شیراز از ۲۰ الی ۲۳ خردادماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان فارس برقرار است و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۷ الی ۲۲ از این نمایشگاه خودرو بازدید داشته باشند. رسانه آخرین خودرو برای تهیه گزارش در این نمایشگاه حاضر است و جدیدترین خودروهای معرفی شده در این گردهمایی خودرویی را برای شما معرفی می کند.
سمند SE ؛ معرفی + مشخصات فنی
شانس برنده شدن در قرعه کشی هایما های ایران خودرو
شگفتانه مدرن IKCO ؛ شاسی بلند IM LS9 با ایران خودرو می آید
انتشار کاتالوگ رسمی سدان ملی ایران خودرو و بهمن موتور ؛ اینووی در مسیر بازار





بعد سالیان دراز ایران خودرو تونست یه ماشین درست حسابی بده بیرون
دوستانی که تارا دارند، قدرت سیستم تهویه برای سر نشینان عقب کافی و مناسب هست یا خیر؟
نه سیستم تهویش از اصلی ترین نقاط ضعفشه ، صدای خیلی زیاد مثل موتور جت و سرمای متوسط ،
کولرش درست شد یاهمون حمام قبلی روش هست.واقعا توخوزستان کولرنداره.
بله . در این نسخه توربو کولر اصلاح شده و پرتاب باد خوبی داره
نبودن مموری صندلی و همچنین سنسور باد تایر اختصاصی شدیدا حس میشه.
انتقال پورتهای یو اس بی به زیر پنل تهویه و نیز تغییرات در کنسول وسط که مزاحم ترمز دستی نباشه هم از واجبات هست .
امیدوارم با پیگیری این مشکلات بزرگ هم حل بشه
با قیمت کارخونه ماشین خوبی میتونه باشه.فقط با قیمت کارخونه
ایران خودرو گفته اصلاح شده و توی ویدیو تست و بررسی تارا توربو به این نکته اشاره شد
تارا توربو از تارا های قبلی میاد بهتر باشه ولی گول کت و شلوارش رو نخورید این بیاد گرون تمرین ماشین میشه تارا وی چهار نهصد تومان این بالای یک میلیارد
کم مصرف ؟؟ ری را تو جاده صدی ۱۲.۲ میسوزونه (دقیقا خودم تست کردم)
این موتور هنوز جای کار داره تا بهینه بشه
درود بر عمو حسین دلاور، حسین جان اون لادا وستا اسپرت و بقیه لاداهای کشور دوست و برادر از روسیه وارد نشدن؟؟؟؟؟ چکمه هنوز اجازه ی صادرات به ایران نداده؟ راستی سرنوشت UAZ چی شد؟ هنوز مونتاژ می کنه یا باز الفرار روسی طبق معمول ؟
اگر پلتفرم قدیمی ۱۰۶/ ۲۰۶ رو که ماله قبل از سال ۲۰۰۰ هست ازش بردارند و شکل ظاهری قوطی شکل 206SD و رانایی از اتاقش حذف بشه ، ضخامت ورق بدنه اش هم کنترل کیفی بشه و بعدش تایید بشه تا اجازه خروج از کارخانه پیدا کنه نه مثل الان!!! ، پلاستیک خشک داشبردش هم دوباره مثل دوران پژو ۴۰۵ و سمند!! نرم بشه
میشه گفت تازه لیاقت یک موتور بهتر را پیدا میکنه و گرنه اینطوری که هست همون Tu5 دویست و شیشی از سرش زیاده فعلا
عالی شد فقط کاش رادار نقطه کور و پاور ویندو اضافه کنند