%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰

ترخیص خودروهای وارداتی با تعرفه جدید ؛ شرکت های واردکننده موظف به بازگشت وجه شدند

منتشر شده در 05 مرداد 1404 ساعت 13:37
نویسنده متین شیری
ترخیص خودروهای وارداتی با تعرفه جدید ؛ شرکت های واردکننده موظف به بازگشت وجه شدند

تمام خودروهای وارداتی ترخیص شده از اول فروردین ۱۴۰۴ با تعرفه های جدید محاسبه می شوند و واردکننده ها موظف به بازگرداندن مابه التفاوت به خریداران شدند.

ترخیص خودروها با تعرفه‌های جدید

پس از ماه ها بلاتکلیفی درباره تعرفه واردات خودرو، در نهایت تعرفه های جدید تصویب شدند. تعرفه‌های جدید واردات خودرو نه‌تنها برای خودروهایی که پس از تصویب این تعرفه‌ها ترخیص می‌شوند اعمال می‌شود، بلکه خودروهای وارداتی که از اول فروردین ۱۴۰۴ ترخیص شده‌اند نیز مشمول این تغییرات هستند. در نتیجه، گمرک مابه‌التفاوت ناشی از اختلاف تعرفه قدیم و جدید را به واردکنندگان بازمی‌گرداند تا آنها بتوانند این مبلغ را به خریداران بازپس دهند. این روند، بازگشت عادلانه وجه را برای خریداران قبلی تضمین می‌کند.

شرکت ها مابه التفاوت تعرفه ها را به خریداران باز می گرداند

بر اساس دستورالعمل تازه، گمرک مابه التفاوت تعرفه قدیم و جدید را به شرکت های واردکننده بازمی گرداند. اگر شرکت ها پیش از این هزینه اضافه را از مردم دریافت کرده باشند، موظف اند این مبلغ را به خریداران بازگردانند. این سیاست می تواند گامی مهم در جهت شفاف سازی و افزایش اعتماد عمومی در بازار خودرو باشد.

نوع خودروحجم موتورتعرفه واردات قبلیتعرفه واردات ۱۴۰۴میزان تغییر
بنزینیزیر ۱۰۰۰ سی سی۲۰ درصد۲۰ درصدبدون تغییر
بنزینی۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی۵۵ درصد۲۰ درصد۳۵ درصد کاهش
بنزینی۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی۹۵ درصد۴۰ درصد۵۵ درصد کاهش
بنزینی۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی۱۳۵ درصد۱۵۵ درصد۲۰ درصد افزایش
بنزینی۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی۱۶۵ درصد۱۸۰ درصد۱۵ درصد افزایش
بنزینیبالای ۳۰۰۰ سی سی۱۷۵ درصد۱۹۰ درصد۱۵ درصد افزایش
هیبریدتمامی حجم ها۱۵ درصد۱۵ درصدبدون تغییر
برقی۴ درصد۴ درصدبدون تغییر

تحلیل؛ چه تغییراتی در بازار خودرو رخ می دهد؟

تغییرات کلان

تصمیم دولت برای اصلاح تعرفه های واردات خودرو یکی از مهم ترین تحولات ساختاری در سیاست های اقتصادی و بازار خودرو در سال های اخیر است. این اصلاحات با هدف کاهش بی عدالتی قیمتی و افزایش شفافیت در بازار انجام شده است و بازگشت مابه التفاوت تعرفه ها به واردکنندگان و الزام آنها به بازپرداخت به مشتریان می تواند گامی موثر در بهبود وضعیت بازار و افزایش اعتماد عمومی باشد.

از سوی دیگر، افزایش تعرفه ها برای خودروهای با حجم موتور بالای ۲۰۰۰ سی سی، نشان دهنده تلاش دولت برای محدودسازی واردات خودروهای لوکس و مدیریت بهتر خروج ارز است. این سیاست می تواند تقاضا را به سمت خودروهای اقتصادی تر و کارآمدتر هدایت کند و به طور ضمنی حمایت از تولیدات داخلی را تقویت نماید. علاوه بر این، این تغییرات در چارچوب سهمیه بندی واردات و محدودیت های ارزی اعمال شده که نقش مهمی در کنترل نوسانات قیمتی بازار ایفا می کند.

با وجود این، موفقیت این سیاست ها منوط به نظارت دقیق و اجرای هماهنگ آنها توسط نهادهای مرتبط است. در صورت عدم نظارت کافی، احتمال بروز بی اعتمادی مجدد و تداوم ناهماهنگی ها در بازار وجود خواهد داشت.

تغییرات کف بازار؛ بازگشت وجه و تاثیر بر قیمت ها

بازار خودروهای وارداتی در وضعیت فعلی به صورت پراکنده و ناهمگون است؛ برخی خودروها در بازار آزاد با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت نمایندگی عرضه می شوند، گروهی با قیمتی پایین تر و عده ای دیگر با اختلاف قیمت منطقی و معقول بین بازار و نمایندگی مواجه هستند. افزایش قیمت های اخیر نمایندگی ها نیز به دلیل کمبود کشش بازار تاثیر قابل توجهی بر قیمت های بازار آزاد نداشته است.

با بازگشت مابه التفاوت تعرفه ها به واردکنندگان و کاهش احتمالی قیمت ها در نمایندگی ها، چند تغییر کلیدی قابل پیش بینی است:

۱ – برای خودروهایی که قیمت بازار آزاد آنها بسیار بالاتر از نمایندگی است، کاهش قیمت نمایندگی موجب کاهش نسبی حباب قیمت بازار خواهد شد. در صورتی که واردکنندگان از بازگشت وجه برای واردات خودروهای جدید بهره ببرند، افزایش عرضه می تواند فشار نزولی بر قیمت های بازار آزاد وارد کند.

۲ – در مورد خودروهایی که قیمت نمایندگی بالاتر از بازار است، کاهش قیمت نمایندگی باعث فشار رقابتی بیشتر بر بازار آزاد خواهد شد. در این شرایط، بازار یا قیمت خود را کاهش می دهد یا مشتریان را به سمت نمایندگی ها جذب می کند که این امر به نفع مصرف کنندگان است. در صورتی که بازار به کاهش قیمت تمکین نکند، شرکت های واردکننده ممکن است واردات را افزایش دهند یا موقتاً دست نگه دارند.

۳ – برای خودروهایی که اختلاف قیمت منطقی میان بازار و نمایندگی دارند، کاهش قیمت نمایندگی به کاهش متناسب قیمت بازار منجر شده و به تعادل نسبی می انجامد.

۴ – سرمایه گذارانی که خودرو را با هدف سودآوری خریداری کرده اند، در مواجهه با کاهش قیمت ها و بازگشت وجه ممکن است برای جلوگیری از ضرر بیشتر، خودروهای خود را سریع تر و حتی زیر قیمت بازار به فروش برسانند. این اقدام باعث افزایش عرضه و فشار نزولی بیشتر بر قیمت ها شده و به شفافیت و تعادل بیشتر بازار کمک می کند.

جمع بندی نهایی

این تغییرات به ویژه برای خریداران خودروهای وارداتی خبر خوبی است و می تواند زمینه بازگشت پول به جیب مردم را فراهم کند. اما اجرایی شدن کامل آن وابسته به نظارت دقیق و همکاری کامل واردکنندگان است. در صورت تحقق این موضوع، شاهد شفاف تر شدن بازار و افزایش اعتماد عمومی خواهیم بود.

ویدیو های پیشنهادی

۱۵ Responses to “ترخیص خودروهای وارداتی با تعرفه جدید ؛ شرکت های واردکننده موظف به بازگشت وجه شدند”

  1. Saeed گفت:

    جمع کنین بابا. یه ذره واردات قطره چکانی میکنن اونم با تعرفه های بسیار بالا عملا با این وضعیت مردم کسی دیگه توان خرید خورد خوراکشو نداره چه برسه به خودرو.
    انگار لامبورگینی وارد میکنن این همه تعرفه میزنن روش.
    اخه اینا چیه که این همه تعرفه میزنن خودشم با این قیمت دلار بالا در ایران و کاهش شدید قدرت خرید مردم

    ۲۳
    ۰
  2. حسین گفت:

    آیا این برگرداندن وجه به اوتلندرهایی که یک دفعه از ۲۷۰۰ تو سامانه اسفند شد ۳۳۰۰ هم تعلق میگیره؟ لیست و قیمت خودروها رو اعلام نمیکنن؟

    ۳
    ۱
  3. میلاد گفت:

    درود
    آیا به نیسان کیکس ۲۰۲۴ تعلق میگیره؟ یهو ۱۷۰۰ شد ۲۴۹۵

    ۳
    ۰
  4. محمد گفت:

    سلام
    برا چانگان cs55 از ما ۵۲۰ میلیون افزایش گرفتن.ماشین ۱ ماه هست تو تاخیر هستش هنوز فاکتور نشده.سود تاخیر و پول اضافی که دوماه هست از ملت گرفتن با کی هست.کی زورش به سایپا برسه.زنگ میزنمیم سایپا میگن صبوری کنید.چه صبوری اقا.سود تاخیر که نمیدید ماشینم که تو تاخیر هست نمیدید.لااقل پول اضافه گرفتید بدید.برا ۵۲۰ میلیون اضافه گرفتید.یه هفته بیشتر فرصت ندادید.شما که صبوری نکردید.ماهم قرض کردیم.طلا زن و بچمون فروختیم.لااقل پول خودمون رو بدید بدهکاریمون رو بدیم.به کی بگیم.ای خدا

    ۱۲
    ۰
  5. فرشید گفت:

    سلام . قیمت ها رو چرا کنترل نمیکنه دولت!!! چرا قیمت خودروسازهای ایرانی رو نمیاره پایین!!!! پدر ملت در اومده.. با ۶۰۰ ،۷۰۰ میلیون ماشین درست و حسابی نمیشه خرید!!!! فرغون هاشون رو باید ۵۰۰ ، ۶۰۰ پول بدی!!!!!!!!! داخلی رو رها کردند!!! وارداتی رو پایین میارند؟؟؟ اونم به نفع وارد کننده هست بازم!!!!با ۶۵۰ میلیون موندم که چی بخرم، که بچه هام در امان باشند، اگر تصادفی پیش بیاد!!!!!!!

    ۹
    ۰
  6. شهروند گفت:

    همین کار مدیران خودرو با مردم کرد ، دیون دولتی اندازه پول یه خودرو…. ماشینی که ۴۰۳ پولش دادم دوباره ۴۰۴ هم به نرخ جدید دوباره پول دیون دولتی دادم ، کسی هم نیست جلو مدیران خودرو بگیره

    ۸
    ۰
  7. اصغر گفت:

    اگه این موضوع صحت داره چرا شرکت سایپا خودروهای وارداتی که سال ۱۴۰۳ پولش را گرفته باید مدل ۲۰۲۳ تحویل میداده اما بعد از ۸ماه با تاخیر تو سال ۱۴۰۴ با مدل ۲۰۲۴ داره تحویل میده این مبلغ را بر نمی گردونه تازه تعهد هم میگیره که خریداران هیچ اعتراضی هم نداشته باشند

    ۴
    ۰
  8. مرتضی گفت:

    شامل محصولات مدیران خودرو هم میشه
    که دزدای بی همه چیز قیمت قطعی رو یکدفه به اسم دیون دولتی ۱۳۰ میلیون از ما گرفتن
    خدا کنه از بالا تا پایین یک ریالش از گلوی مسیولین پایین نره و اسراییل سه چهار تا موشک بزنه تو مدیران خودرو

    ۸
    ۰
  9. ناشناس گفت:

    منطقی و معقول یعنی توی بازار ارزانتر از نمایندگی باشند نه گرانتر..تفکر آرزوست

    ۱
    ۰
  10. مجتبی شکرزاده گفت:

    سلام، اگه واقعا تو عمل این حرفها رو نشون بدن خوبه نه فقط حرف

    ۲
    ۰
  11. هما گفت:

    پولی که مدیران خودرو از ثبت نامیهای ۱۴۰۳ گرفته چی میشه در عرض ۲ ماه دو بار افزایش قیمت داشته ۲۳۰ میلیون برای افزایش تعرفه دولتی واقعا مسخره هست

    ۲
    ۰
    • امیرعلی گفت:

      سلام مسئولین سلام ای مردم ۳۴ساله دارم کار می‌کنم هنوز نمی‌تونم یک ماشین بخرم
      نه زن بهمون میدن نه شان اجتماعی داریم با موتور ملت میگن پس این همه کار می‌کنی چی میشه توی مسئول بیا جوابشون رو بده ا این بدبختی‌هایی که سر ما جوونا آوردین ما چه گناهی کردیم که ارث و میراث و مال و منال نداریم ما چه گناهی کردیم که فرزند مسئولان خونرنگین نشدیم
      کاش این اسرائیل حمله کنه موشک بزنه ما رو بکشه راحت بشیم

      ۰
      ۰
  12. علی گفت:

    آیا چانگان های cs55 هم شامل این موضوع هستند که ۵۲۰م اضافی کرفتن

    ۲
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X