قوی ترین سدان ملی در نمایشگاه تبریز به نمایش درآمد ؛ نگاهی به تارا توربو
تارا توربو نسخه جدیدی از سری محصولات تارا است که به دلیل بهره مندی از موتور EFP به عنوان قوی ترین سدان ملی شناخته می شود.
تارا سدان ملی ایران خودرو است که بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ به عنوان یک محصول جدید شناخته شد. خودرویی که در ابتدا با نسخه دنده ای V1 به بازار آمد و پس از آن نسخه اتوماتیک آن با نام V4 عرضه شد. اما همواره دو مشکل بزرگ در این سدان ایران خودرو دیده می شد که یکی از آنها ضعف در قوای محرکه و عدم وجود قدرت راضی کننده بوده و دیگری مربوط به عملکرد نه چندان خوب سیستم تهویه است. اما مدتی می شود شرکت ایران خودرو از نسخه جدیدی از تارا با نام تارا V4 توربو رونمایی کرده که به دلیل استفاده از موتور EFP، این خودرو به قوی ترین سدان ملی تبدیل شده و می تواند برای مشتری ایرانی گزینه مناسب تری باشد.

بد نیست بدانید که این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۴ به نمایش درآمد و اکنون در بیست و نهمین نمایشگاه خودروی تبریز نیز حضور دارد و علاقه مندان می توانند از آن بازدید کنند. در ادامه به طور مختصر به بررسی مشخصات آن می پردازیم.
طراحی کلی قوی ترین سدان ملی
پیش از هر چیز باید اشاره کرد که در ظاهر تارا V4 توربو نمی توان تفاوت خاصی را با تارا V4 دید. یعنی عملا همان طراحی مختص تارا را داریم که پیش از این هم در نسخه های مختلف این سدان ملی دیده می شد. چراغ های جلو کشیده هستند و خطوط طولی روی کاپوت باعث شده تا دماغه این سدان کمی کشیده به نظر برسد. در بخش نیز همچنان عقب چراغ های به هم پیوسته را داریم که باعث می شود این سدان پهن تر به نظر برسد. خوشبختانه طرح به کار رفته در چراغ ها از نمونه اصلاح شده در تیپ های V1 پلاس و V4 است و همین باعث می شود طراحی بخش عقب راضی کننده تر باشد.

در بخش طراحی کابین قوی تری سدان ملی، تفاوت و یا ارتقا خاصی را نسبت به دیگر نسخه های تارا شاهد نیستیم. به طور کلی سبک طراحی داخل کابین تارا، سبکی عامه پسند است و نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی، سبک طراحی بروزتری را از خود به نمایش می گذارد. از طرفی کابین تارا توربو به دلیل بهره مندی از فاصله محوری ۲۶۵۲ میلی متری، فضای به نسبت خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهد و به همین دلیل می تواند برای استفاده خانوادگی مناسب تر باشد.

مشخصات فنی تارا توربو
همانطور که گفته شد پیشرانه مورد استفاده در قوی ترین سدان ملی همان پیشرانه ای است که قبلا در محصولات نظیر ری را استفاده شده است. در واقع این پیشرانه یک موتور بنزینی ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتن متر را تولید کند. با اینکه این پیشرانه به لحاظ ساختاری شباهت های بسیاری با موتور EF7 توربو دارد اما به دلیل بهره مندی از سیستم Dual VVTI و برخی تغییرات مهندسی، بازدهی بالاتری داشته و شتاب بهتری را از خود به نمایش می گذارد. لازم به ذکر است که جعبه دنده استفاده شده در این نسخه تارا از نوع ۶ سرعته AT که از فناوری نسل هفتم بهره مند است و توسط شرکت DAE تامین می شود.

نکته مثبت دیگری که در تارا توربو می توان مشاهده کرد مصرف سوخت به نسبت خوب آن است. با توجه به پیشرانه مورد استفاده در این خودرو، نسخه توربو تارا می تواند مصرف سوخت میانگین حدودی ۷.۵ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر از خود به نمایش می گذارد که در میان خودرو های تولید داخل عدد خوبی به حساب می آید.

امکانات ایمنی و رفاهی قوی ترین سدان ملی
باید بگوییم که تارا توربو به عنوان قوی ترین سدان ملی در بخش آپشن و امکانات تغییرات چندانی نسبت به نسخه های قبلی نداشته و همچنان امکاناتی نظیر؛ ۴ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، سنسور باران، سانروف برقی، استارت دکمه ای، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی ۶ حالته برقی راننده، پشتی برقی صندلی شاگرد، گرمکن صندلی های جلو، آینه الکتروکرومیک، آینه های تاشو برقی، نمایشگر لمسی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب با خطوط پویای پارک، بازشوی درِ صندوق عقب با سنسور حرکتی پا، زیر آرنجی ردیف عقب، چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفر، سنسور پایش باد تایرها و… در آن دیده می شود. البته ناگفته نماند که سیستم تهویه این خودرو تقویت شده و عملکرد مناسب تری را از خود به نمایش می گذارد.

نمایشگاه خودروی تبریز از ۱۶ الی ۱۹ مهرماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تبریز برقرار است و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۵ الی ۲۱ از این نمایشگاه خودرو بازدید داشته باشند. رسانه آخرین خودرو برای تهیه گزارش در این نمایشگاه حاضر است و جدیدترین خودروهای معرفی شده در این گردهمایی خودرویی را برای شما معرفی می کند.









سمند SE ؛ معرفی + مشخصات فنی
شانس برنده شدن در قرعه کشی هایما های ایران خودرو
شگفتانه مدرن IKCO ؛ شاسی بلند IM LS9 با ایران خودرو می آید
انتشار کاتالوگ رسمی سدان ملی ایران خودرو و بهمن موتور ؛ اینووی در مسیر بازار





لوگوی ایران خودرو عوض شده بعد همچنان لوگوی قبلی رو گذاشتن روش 😂
صد مدل از این ماشین ول دادین بیرون هنوز راهنمای ۲۰۶ روی گیگیرشو برنداشتین؟؟؟اون لچکی عقبشو که زحمت ندادن کرومش کنن منو کشته
شارمین دغدغه و دقت ات ۱۰ ار ۱۰ !
واقعا اون لچکی عقب رو اعصاب منم بود
بماند که یسری آپشن ها هم مثل پاور ویندوز و چراغ های ال ای دی جلو همچنان روی ماشینی به این گرونی وجود ندارن
قوی ترین سدان ملی ۱۶۰ اسب قدرت داره اونم تنفس طبیعی نیست . تاکید میکنم قوی ترین! سدان ملی
مثل دنا جوانان این ماشینو فقط دارین توی نمایشگاها نشون میدین.ضایس برنامه ای واسه عرضش حالا حالا ها ندارین
چه فایده موتورو قوی کردین ولی به بنزین حساسه و همش ناک میزنه
مگر دیگر ماشین ها داخلی با گرمای تابستان و کولر روشن در سربالایی و دنده مرده رفتن ، ناک نمیزنند؟! ظاهرا شما وقتی ماشینت ناک میزنه متوجه نمیشی
در اینکه بنزین داخلی مناسب نیست که شکی نیست ولی متاسفانه مشکل بدتری از بنزین داخلی اینجا مقصر اصلی ناک زدن هست و ان مپ کارخانه ای ( تنظیم موتور) موقع ترخیص است، شما وقتی از قطعاتی با تکنولوژی ۲۰ سال پیش در خوشبینانه ترین حالت تازه! دارید روی ماشین تحویل ۱۴۰۴ میبندی چطوری میشه ادعای رسیدن به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو۵ یا حتی یورو ۶ را داشته باشی!؟ به چه قیمتی؟!
قدرت اعلامی به اسب بخار روی کاغذ را شما داری میفروشی فرضا ماشین ۱۵۰ اسبی با دستگاه ۱۱۷ اسب میدهد و بقول دوستمان ناک میزند با این بنزین داخل ( حتی با بهترین بنزین هم همان ۱۱۷ اسب را میدهد!!!!! اینجاست که ریمپ کردن از نان شب برای ادامه حیات تمام تولید داخلی ها واجب است نه فقط بخاطر رسیدن به اسب بیشتر ، بلکه بخاطر اینکه نام نزند
فرقی هم ندارد چه توربو باشد چه تنفس طبیعی!
مگر در کتابچه موتور Tu5 ساده یاد داخل درب باک بنزین ننوشته است فقط بنزین با اکتان ۹۵ استفاده شود؟ چرا؟
اصلا چرا باید قطعات طراحی شده ۳۰ سال بیش بنزین اکتان ۹۵ بخواهند!؟
جواب مپ غلط و اسیب زننده به موتور و افت توان و گرمای زیاد … صرفا بخاطر اینکه خرجی اگزوز فلان استاندارد را پاس کند؟ شما در درجه اول ماشینی که تحویل دادید باید با مشخصات ادعا شده تطبیق داشته باشد بعد با توجه به بنزین داخل بتواند ان استاندارد با پاس!
سلام کلیات حرفتون صحیحه اما یه اشکال ریز هست توش من تارا دارم اعلامی کارخانه ۱۱۳ اسبه ولی روی داینو ۱۰۴ اسب قدرت نشون میده ، این اختلاف قدرت بخشیش بخاطر اصطکاک هست که نیرو تلف میشه اما به این مقدار اختلافی که شما میگین نیست ، دناپلاس توربو هم ۱۳۵ اسب حدودا روی داینو نشون میده ، البته بستگی به داینو های مختلف و نوع اون هم داره
موتور Tu5 پلاس که دستکاری شده باشد بیشتر از tu5 به بنزین بد حساسه و روی داینو از ۸۷ اسب تا ۹۵ اسب تجربه شده نه بیشتر!
روی ماشین سبکی مثل ۲۰۶ شاید به مرحله حال بهم زن شدن نرسه ( ۲۰۶ زیر هزار کیلوئه) اما تارای ۱۴۰۰ کیلویی … مجموعه ای میسازد که در حد این رده قیمتی نیست! به اندازه کافی در مورد آن نظر مصرف کنندگان در دسترس هست.
همه چیز هم البته فقط اسب و قدرت نیست ناک زدن بیشتر ، جان کندن ماشین در سربالایی یا با سرنشین کامل در تابستان ( کولر) چیزی جز نارضایتی نمیگذارد خصوصا اینکه قیمتی بیشتر از کوییک و رانا داشته باشد!
بله گفتم که روی داینو های مختلف عدد مختلفی میده و بستگی به داینو داره ، ۸۵ اسب هم بعضی از داینو ها نشون میدن که اون برای نسخه گیربکس اتوماتیک هست که اتلاف انرژی داره و حدود ۹۵ برای گیربکس دستی روی یه سری از داینو ها نشون میده این بخاطر نوع داینو هست که متفاوته ، و اینکه جالبه برام سایتی به این بزرگی مخاطبانی داره که نمیدونن حتی وزن ۲۰۶ تیپ ۵ و تارا چند کیلوعه و اینطوری ارائه فضل میکنن ، لامصب یه سرچ کن تو اینترنت قبلش بعد کامنت بزار مگه از تو گوگل کروم کامنت نمیزاری؟
این قدرت واسه بدنه حلبیش زیاده
خوب البته بدنه تنها مشکل نیست دلیل عدم امکان نصب این موتور روی این ماشین و عرضه واقعی ( نه صرفا ماکت نمایشگاهی) بیشتر مربوط به عدم امکان نصب موتوری قوی تر از Tu5 روی پلتفرم ۲۰۶ است که صرفا نام کد انرا میبرند PF1 و البته نام یکی از ماشین های دیگر با پلتفرم ۲۰۶ که ۳۰۱ باشد را میاورند. پس به جز ماکت و شوآف تارا امکان پذیرش Ef7-tc یا حالا حتی اگر نام Efp-Tc هم اگر بجایش خطاب شود نخواهد داشت!
تارا فیس لیفتی از رانا بود همان موتور همان پلتفرم اما با ظاهری بهتر
اما هم قیمت پرچمدار ایرانخودرو عرضه شد!
این قیمت است باعث میشود زیر سوال برود وگرنه از رانا ماشین بهتری خواهد بود و با اندکی تفاوت قیمت نسبت به آن
دوست عزیز زدن این حرف توی یه همچین پلتفرمی که اکثرا اطلاعات خودرویی بالایی دارن چیزی بیشتر از مسخره کردن گویندش نیست ، این حرفا تو جمعای شوهر خاله ای خریدار داره
تا وقتی دانش فنی وجود دارد و منطق و امکان اوردن فکت و دلیل و منبع… نیازی به توهین و تخریب دیگران نیست دوست عزیز. آنهم در همچین پلتفرمی بقول شما! اگر تحمل یک خط مطالعه راجع به آنرا را ندارید، میتوانید بروید فقط تارایتان را سوار شوید
یک منبع جهانی معرفی کنید که در ان اسم ۲۰۶ و ۳۰۱ در لیست استفاده کنندگان پلتفرم Pf1 نباشد
دوست عزیز این اشتباه رایجی هست که همه فکر میکنن چون اسم پلتفرم pf1 هم برای ۲۰۶ بکار میره هم برای تارا و پژو ۳۰۱ پس این دوتا ماشین پلتفرم کاملا یکسانی دارن اصلا به نظر خودت پژو میاد ۲۰ سال از یه پلتفرم استفاده کنه؟ اما نکته اینجاست که پلتفرم پژو ۲۰۶ نسخه قدیمی pf1 هست یا psa platform a که سال ۱۹۹۵ طراحی شده ، پژو نسل جدید pf1 رو توی پژو ۲۰۷ اروپایی سال ۲۰۰۵ طراحی کرد این پلفرم با اشتراکاتی که داره یه پلتفرم متفاوت از ۲۰۶ حساب میشه که بهش pf1 نسل جدید میگن فاصله محوری بیشتر طراحی جدیدتر و وزن کمتر نسبت به پلتفرم ۲۰۶ و تغیرات دیگه توی سیستم تعلیق و… ، بعد از اون پژو توی ۲۰۸ اومد این پلتفرم رو ارتقا داد و pf1 نسل دوم رو ساخت بعد از این ها پژو اومد پلتفرم پژو ۳۰۱ رو ساخت که pf1 lwB هست یعنی پلتفرم پژو ۲۰۸ که یه سری تغییرات داشته و فاصله محوری اون افزایش پیدا کرده long wheel base و اینکه امکان نصب موتور قوی تر از tu5 روی اون مثل ec5 رو توی نسخه استاندارد داره ، حالا ایرانخودرو این پلتفرم رو گرفت و بازهم تغییرات روش انجام داد یکی از این تغییرات تقویت نقاط جوش هست که امکان این رو میده که شاسی تحمل گشتاور بالاتر و موتور قوی تری رو داشته باشه پس تارا میتونه موتور قوی تر از tu5 رو داشته باشه ، همونطور که اصلا خود پلتفرم پژو ۲۰۶ با نسخه های rc یا gti با تغییراتی , موتوری بسیار قوی روش نصب هست حدود ۱۷۰ اسب بخار همون جناب پژو ۲۰۶ که شما میگید موتور قوی تر از tu5 امکان نصب نیست روش ، و اینکه شما میگید تارا یه فیس لیفت از رانا هست متاسفانه خودتون ، خودتونو تخریب میکنید نه کس دیگه ای شمارو
خیلی خوبه و این رنگش هم عالیه تا حالا ببینیم قیمتش چند باشه
یه نکته ای هست گفتم بدونید بد نیست ،من یه آشنا دارم تو چین و چون ثبتنام چانگان cs55 پلاس انجام دادم پیگیر شدم که این نسخه ایی که اینجا تحویل میدن با این امکانات قیمتش اونجا چنده ،و جالبه بدونید که دقیقا یک میلیارد و پنجاهی که از ما گرفتن به اسم نصف قیمت ماشین ،قیمت کل ماشینه تو چین،با این پول اولیه نمیدونم طلا میخرن ملک میخرن چی کار میکنن و موقع دعوتنامه تازه اون پول رو برای سفارش ماشین پرداخت میکنن ،احتمال خیلی زیاد تمام ماشینا به همین صورت هست
این نسخه ایی که اینجا تحویل میدن ۶۷ هزار یوان هست که تقریبا میشه یک میلیاردو هفتاد میلیون، کسایی که منفی میزنن زیر این کامنت معلومه کیا هستن
منفی دهنده ها از سایپا و ایرانخودرو ،اونایی که تو ضرر هستند🤣
دوست عزیز این اختلاف قیمت بخاطر مالیاتی هست که دولت برای خودرو های خارجی گذاشته حدود ۱۰۰ درصده یا ۹۰ درصد دقیق یادم نیست ولی خب این اختلاف قیمت گیر دولت میاد
شرکتهای چینی روزی یه داشبورد میزنن…ایران خودرو هر ۲۰سال یکبار…آخه داشبورد دیگه تکنولوژی میخواد که نمیتوانید یه کاپ هولدر و شارژر …اضافه کنید
اصلا به این توجه نکردید که زیر آرنجی ردیف جلو عوض شده
راست میگی
اشتباه محضه خریدن هرخودرویی جز تنفس طبیعی تو ایران به دلیل کیفیت پایین سوخت… اصلا بیخیال شتاب بشین نخرین اگ خریدین اینقد گرونشو بخرین مث چینی های چند میلیاردی و… ک لاقل ارزش هرباک یه مکمل ۱ میلیونی خارجی رو داشته باشه
متاسفانه توی شهرای بزرگ این مشکل به شدت بیشتره ، من توی شیراز هربار بنزین میزنم ماشین تو سربالایی کم میارع جون ندارع یکی دوبارم توی حرکت خاموش شد ولی توی شهر خودمون همچین چیزی نیست و ماشین قدرت خودشو داره ، حالا اینکه پمپ بنزین ها تقلب میکنن یا چی نمیدونم ولی توی شهر شیراز و بین مسیر بوشهر به شیراز خیلی بنزین بی کیفیتی داره ولی استان بوشهر خوبه بنزینش
خوب پس اینجا جواب خودتان را دادید که ماشین غیر توربوی شما هم با بنزین مشکل دارد ، فقط منطقی برای گفتگوی علمی و منطقی نداشتید ظاهرا
قبلا گفتم بنزین بی عیب نیست اما ماشین شما با بهترین بنزین هم مشکل دارد چون مپ ان طوری تنظیم شده که با قطعات تکنولوزی ۲۰ سال قبل استاندارد الایندگی یورو۵ را پاس کند به قیمت ناک زدن ، حرارت بیشتر ، مصرف بیشتر ( عوض کردن نسبت هوا به سوخت Afr و خنگ کردن محفظه احتراق با سوخت!) و افت توان با ریمپ بهتر میشود بی شک اما یک Tu5 روی بدنه ۱۴۰۰ کیلویی در نهایت مصیبت کمی نیست که در پایان غیر قابل درست شدن است!
گفت و گوی علمی با کسی که میگه پلتفرم ۲۰۶ و تارا یکیه شوخیه فعلا جواب اونو بده تا بریم مرحله بعد
سلام لطفا سعی کن اطلاعات صحیح بدی تارا ۱۴۰۰ کیلو نیست تهش ۱۲۰۰ کیلوعه
آبی رویال هستش؟
یا سبز کله غازی؟
سبز کله غازی
سایپا بجای رونمایی بهتره کرولاهای ثبت نامی رو تحویل بده الان ۳ماه گذشته از زمان تحویل دادنش
سلام خدمت شما و ممنون بابت تهیه با کیفیت ویدئو های بررسی تون،
توی این ۴ ماهی که من تارا رو دارم ، رو مخ ترین ایرادش لرزش خودرو مخصوصا تو سربالایی هاست شدیدا کم میاره و اصلی ترین ایرادشم که تا به امروز حل نشده برام صدای تق تق و لق لق موتور هست و ایراد صندلی راننده که به صدای جیر جیر افتاده و شدیدا رو مخه ، صدای فن و اون سینی فلزی پشتش واقعا تمسخر آمیزه ، آمپرکشیدنای پشت سر هم واقعا اذیت کننده است ، گرمای بغل پای راننده تو رانندگی های طولانی خیلی خیلی اذیت کنندست، مشکل دریچه هوا که از یکی بیشتر میاد و از یکی کمتر و صدای وحشناکش.
شاید توی دنیا با قیمتی زیر ۱۰ هزار دلار خودرویی توی این سگمنت نباشه اما الان که ما حداقل اینو داریم بهترش که میتونیم بکنیم با جزئیاتی که باگ های اصلی ماشینن.
از مشکلاتی که گفتید من خداروشکر فقط دریچه هواش رو دارم ، یعنی کلا دریچه هوا همه تارا ها مشکل داره ، بقیش ایراده و باید برطرفش کنید من صدای جیر جیر صندلی رو توی سورن پلاس داشتم
جناب سالار اقای Poya لو داده اند در بالا که تارا خودشان هم در سر بالایی جان میکند! راه نمیرود! منتها با شما جدل میکنند که اینطور نیست ، دیگر بر کسی پوشیده نیست که Tu5 روی ۲۰۶ هم در سربالایی چیز جالبی نبود ( وقتی ۹۸۰ کیلو بود) چه برسه وقتی وزن ۱۴۰۰ کیلویی پیدا کند خود ماشین بدون سرنشین ۱۴۰۰ کیلوئه
بدنه حلبی شو تغییر ندادین!؟
همسایه ما یه ضربه کوچیک داشت یک ماه تو صافکاری بود آخرش هم ماشینش تابلویه ضربه داره!!
بجای بدنه پیازی اش موتورشو توربو زدید بدتر !!!
عشق توربو دارید با بنزین آشغال تون !!!!
چه ضربه ای خورده بود؟ تو رفتگی در یک نوع ضربه حساب میشه و جمع شدن کل جلو ماشین یک نوع ضربه
با ۱۶۰ اسب ترمزاشم تقویت کردن که فقط راه بره و وای نسه ؟ یا هنوز همون ترمزای پیکانه ؟
جواب : هنوز همون ترمزای پیکانه
بوستر ترمزش کلا عوض شده
ترمز پارک برقی و اتوهلد والا دیگه حداقل امکاناتیه که یه ماشین تو سال۲۰۲۵ داره اخه چرا نمیذارین این ماشین حداقل ۲۰۰ بالاتر از نسخه قبلیشه و قطعا ارزش خرید نداره
چندتا ضعف عمده داره ، یکی باک ۵۰ لیتریشه که واسه تیوفایو کمه چه برسه به این موتور پر مصرف ، با این موتور توی مصرف ترکیبی نهایتا ۴۵۰ کیلومتر بشه با یه باک ۵۰ لیتری باهاش رفت ،ضعف بعدی هم اینه که این موتور تازه رو این بدنه گذاشتن و تا بیاد ایراداش گرفته بشه حداقل یه سال طول میکشه و کسایی که عرضه های اولیه رو بخرن تا یک سال درگیر نمایندگی و این جور چیزان ، مثل تارا مدل v1 که ایرادایی داشت که اومدن توی v1 پلاس برطرفش کردن
کولر عقب نداره
نه متاسفانه و همیشه ردیف عقب مشکل داره ، ردیف جلو آدم یخ میزنه کولرو کم میکنی ردیف عقب شاکی میشه ،
به این خودرو که هنوز عرضه نشده حداقل امکاناتی مثل پاور ویندوز شیشه ها که کمترین هزینه برای ایران خودرو است از اخرین خودرو در خواست میکنم تا پیگیری کند و واقعا جای این امکانات حس میشود و در ضمن در اینده می توانند از داشبورد ریرا روی این خودرو استفاده کنند و امکاناتش به عنوان یک خودرو سدان با ریرا برابر می شود و میتواند گزینه خوبی برای رقابت در بازار های صادراتی باشد و هم در بازار ایران خودرو های چینی را هدف قرار دهد
سلام رقبای تارا توربو کدام ماشین ها است
دنا توربو ، توی خارجیام آریزو ۵