مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک را بدانیم

مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک از جمله مواردی است که بسیاری از خریداران این خودرو نمی دانند. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.
دنا پلاس توربو اتوماتیک یکی از خودرو های محبوب و پرفروش ایران خودرو است که پس از استقبال و فروش خوب دنا پلاس وارد بازار شد و تاکنون فروش خوبی از این خودرو ثبت شده است. قبل از هر چیزی باید بدانیم که این خودرو با دنا پلاس جوانان یا دنا EFP متفاوت است و دنا پلاس اتوماتیک در رده پایین تری نسبت به دنا پلاس جوانان قرار می گیرد.
مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک
دنا پلاس توربو اتوماتیک به یک پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ ( EF7 توربو ) مجهز است که این پیشرانه می تواند نهایت قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۱۵ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل کند. این خودرو با وزن حدود ۱۴۰۰ کیلوگرمی خود می تواند شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر را در حدود ۱۰.۵ ثانیه به ثبت برساند که شتاب بسیار مناسبی در بین خودرو های تولید داخل است.

چهار کیسه هوا، صندلی های برقی ۸ جهته جلو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، زیر آرنجی جلو و عقب، حالت اسپرت و برفی جعبه دنده، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، سنسور نور، سنسور باران، آینه های تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، تریم داخلی پارچه ای، سانروف، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، شیشه های عقب دودی و… از جمله امکاناتی که در دنا پلاس توربو اتوماتیک دیده می شود.

بررسی مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک
شتاب قابل قبول : پیشرانه EF7 یکی از قوی ترین پیشرانه هایی است که بر روی خودرو های داخلی قرار گرفته است. حالا فرض کنید که موتور توربو نیز به این پیشرانه اضافه شود. مسلم است که اضافه شدن توربو به این پیشرانه موجب عملکرد بهتر و بهینه تر پیشرانه EF7 شده که تاثیر این فرآیند را می توان بر شتاب دنا پلاس توربو اتوماتیک احساس کرد. البته باید بدانیم که عملکرد گیربکس نیز تاثیر به سزایی در شتاب این خودرو داشته است.

امکانات رفاهی مناسب : دنا پلاس توربو اتوماتیک در کنار ظاهر جوان پسندانه ای که دارد، امکانات رفاهی مناسب و قابل قبولی را در خود جای داده است. همان طور که پیش تر گفته شد؛ نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، رینگ های آلومینیومی، سنسور نور و باران، تنظیم برقی صندلی های ردیف جلو، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، دی لایت، و… از جمله امکاناتی است که در این خودرو می بینیم. جالب است بدانید که در سری جدید این خودرو امکاناتی نظیر؛ سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… نیز به این خودرو اضافه شده است.
خدمات پس از فروش گسترده : ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور، دارای مراکز خدمات رسانی گسترده ای در سراسر ایران است و به راحتی می توان و به مراکز و خدمات این شرکت دسترسی داشت. دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز به عنوان یکی از تولیدات ایران خودرو از امتیاز بهره مند است و به راحتی می توان به قطعات و خدمات این خودرو دسترسی داشت.
مونتاژ نه چندان قوی : متاسفانه کیفیت مونتاژ برخی از خودرو های داخلی در سال های اخیر افت کرده است. خودرو های خانواده دنا نیز از این موضوع بی نصیب نمانده و بسیاری از خریداران این خودرو ها از این موضوع گلایه کرده اند. در کنار این موارد، گزارش های بسیاری از ایرادات فنی و برقی نیز داده شده که از نکات منفی این خودرو به حساب می آید.

مصرف سوخت بالا در شهر: پیشرانه EF7 توربو به دلیل مهندسی نه چندان بروزی که دارد با اینکه توان مناسبی دارد اما پیشرانه پرمصرفی به حساب می آید و مصرف سوخت میانگین دنا پلاس توربو اتوماتیک به ۸.۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد که عدد بالایی برای این خودرو به حساب می آید. البته کیفیت نه چندان بالای بنزین داخل کشور در میزان مصرف سوخت خودرو ها تاثیر بسیار بالایی دارد. این را در نظر داشته باشید که مالکین این خودرو عدد مصرف بالاتری را برای این خودرو اعلام می کنند.
فضای کابین کمتر از رقبا : یکی دیگر از نکات منفی خودرو های خانواده دنا مربوط به میزان فضای کابین این خودرو است این موضوع در حالی است که چنین چیز در خودرو تارا به عنوان رقیب دنا پلاس توربو دیده نمی شود. همانطور که می دانید پلتفرم خانواده دنا برگرفته شده از پلتفرم سمند است و به نوعی ارتقا یافته محسوب می شود که یکی از عوامل فضای ناکافی دنا پلاس توربو اتوماتیک مربوط به پلتفرم قدیمی آن است. از طرف دیگر ستون های این خودرو دارای شیب زیادی هستند که این عامل نیز بر فضای کابین این خودرو تاثیر گذار بوده است.
ویدیو بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
با تمام خوبی ها و بدی های دنا پلاس توربو اتوماتیک، این خودرو همچنان یکی از محبوب ترین خودرو های تولید داخل بوده و علاقه مندان بسیاری مخصوصا در قشر جوان دارد. اما نظر شما درباره دنا پلاس توربو اتوماتیک چیست؟ به نظر شما این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر؟
سلام و عرض ادب
خودرو دنا در نیخه ۱۴۰۱ به بعد مشکلات برقی و فنی اش واقعا کاهش یافته و در نسخه ۱۴۰۲ هم این مشکلات کمتر شده و دقت مونتاژ هم نسبتا بهتر شده
در کل دنا اگر فضای بیشتری در کابین داشت واقعا ارزش خرید بالایی داشت الان هم البته ارزشش خوبه نسبت به رقباش
فضای داخل کابین یک سدان که دنا باشه قدری کمتر شده (بخاطر فرم داشبرد کپی شده از هیوندای سوناتا YF)
وگرنه در تارا اتاق یک سدان روی شاسی و پلتفرم هاچ بک! سازه نا ایمن هم هست!
هیچ چیزی بی دلیل نیست
مقداری کوچیک هست ولی کابین به روزی داره . و روی طراحی بدنه کار شده . در کل ماشین خوش نیپیه .
سلام واقعا ازنظر درها که مثل اینکه سوار گاری شدی صدا میدهد وهمچنین ازنظر حرکت اولیه مثلا پا گذاشتی روی پدال گاز میبینی هنوز ماشین حرکت نکرده. از نظر من ماشین خوبی نیست
سلام،ب عنوان کسی که خودم تجربه رانندگی با دنا پلاس اتومات دارم ،چند نکته بگم شاید مفید باشه
مصرف سوخت بسیار بالا،تو تابستون با کولر حدودا صدی ۱۳
حرارات ماشین بسیار بالا که عملا نمیزاره شما که پدال گاز رو کمی بیشتر فشار بدید(آمپر میره بالا)
گیربکس اتوماتی که واقعا با موتور همخونی نداره(نهایت سرعت ۱۷۰)
مشکلات برقی که هنوزم مشاهده میشه
صدای اضافی مخصوصا درب های ماشین
کمبود فضای داخل کابین و….
که بخاطر همین مشکلاتش خیلی زود دل ادم رو میزنه به فکر فروشش میندازه
منم مدل ۱۴۰۳ این خودرو رو گرفتم سری آپشنال
یه سری مشکلات بود که با به روز رسانی توسط نمایندگی حل شد
واقعا نسبت به رقبا خودش ورود صدا به کابینش عالیه
صدا موتور زیاد نمیاد
مشکلات مونتاژی خاصی ندیدم(بازم میگم نسبت به رقبا خودش)
امکاناتش خب قابل قبوله مخصوصا اینکه بدون کلید شده سری اپشنال و کنترل پایداری داره
از خریدم به اندازه پولی که دادم در حاضر حاضر واقعا راضی هستم
فقط دردش همون مصرف سوخت وحشتانکه که تو سری اتوماتیک خیلی بدتره
جاده صدی ۱۰ (سرعت معمولی) و تو شهر ۱۲ الی ۱۳ بدون کولر
سلام و درود
به نظرم نکته ای که در مورد محصولات ایران خودرو و حتی سایپا خیلی مشهوده اینه که هیچوقت نمیان همه امکاناتو مشخصات خوبو تو یه محصول بذارن، سورن پلاس میتونست با توجه به پلتفرم و شاسی مشترکشون رقیب مستقیم دنا و حتی دنا پلاس باشه ولی تولید کننده اینو نمیخواد چون اون موقع باید مبلغ کمتری رو با تمام امکاناتی که میتونه رو سورن پلاس بذاره اعم از گیربکس اتومات و سانروف و هر آنچه رو دنا پلاس هستو از مشتری بگیره و این براشون نمیصرفه و قطعأ رو فروش خانواده دنا تأثیر منفی میتونه بذاره، همین الانش تو بازار یه اختلاف قیمت حدود ۲۰۰ تومن یا شاید بیشتر بین این دو تا ماشینه که به نظرم با توجه به اطاق بزرگتر و راحتی و نرمی صندلیا و سواری سورن توجیه خاصی واسه مبلغ بیشتر به خاطر یه سانروف و یه سری آپشنای جزیی واسه دنا وجود نداره، گرچه خیلیا ظاهر دنا رو بیشتر میپسندن که اونم باز سلیقه ایه، ولی کاش امکانات سورن رو بیشتر میکردن تا دست مشتری بازتر میبود تو انتخاب…
سلام بعنوان دارنده دنا پلاس اتومات مدل ۹۹ که با ضرر زیاد مجبور به فروش شدم آنهم زیر ده هزار کیلومتر….مشکلات برقی متعدد خاموش شدن خودرو حین حرکت با روشن شدن چراغ چک به دفعات …خراب شدن دریچه گاز ، سوختن متعدد کویل ، و در نهایت آسی دیدن ECU و در نهایت با ۳۰ میلیون هزینه تعمیر اولین بار که روشن شد فروختمش ….از عدم رگلاژ دربها و فضای کم اتاق و جنس بدپلاستیک داخل اتاق تا کنده شدن قاب پلاستیکی روی ستون بیرون که با چسب دو طرف نصب شده بود تا طراحی بد صندوق که با اینکه جای زیاد داره اما بازوهای درب صندوق به وسایل گیر میکنه موقع بستن …خلاصه بنده که پشیمون و متضرر شدم
سلام کی میتونه بگه از نظر موتوری و برای جاده وسفر و استهلاک به دور از آپشن آپشن هرچی باشه فرق نمیکنه تیوفایو خوبه یا دنا پلاس توربو
بین ماشینهای ایرانی نسبتا قابل قبوله ولی مصرف سوختش فاجعه س ،گیر بکسش گیجه وبا موتور همخوانی نداره موتور گاز میخوره ودور موتور میرسه به چهار وزوزه میکشه تازه گیربکس دنده رو سبک میکنه
وقتی اجازه نمیدن ماشین خارجی با امکانات وکیفیت بالاتر وقیمت پایینتر وارد بشه مجبوریم با همین لگن حال کنیم
بین ماشینهای ایرانی نسبتا قابل قبوله ولی مصرف سوختش فاجعه س ،گیر بکسش گیجه وبا موتور همخوانی نداره موتور گاز میخوره ودور موتور میرسه به چهار وزوزه میکشه تازه گیربکس دنده رو سبک میکنه
وقتی اجازه نمیدن ماشین خارجی با امکانات وکیفیت بالاتر وقیمت پایینتر وارد بشه مجبوریم با همین لگن حال کنیم
سلام وقت بخیر . دنا پلاس توربو اتوماتیک دارم . بخاطر مشگل برقی به خدا خسته شدم . نمایندگی بردم درست نشد الان ۳ روز ماشینم را پیش یک برق کار ماهر خوابوندم دنبال یک اتصال برقی میگردند . اخه با ۱۴ هزار کیلومتر کارکرد باید اینطوری بشه . خدا لعنت کنه این تولید کننده را . لطفا شما برمایید چکار باید بکنم .ممنونم .
قابل توجه مهندسین واحد تولید دناپلاس مشاهده میکنید که مشتریانتون از نقاط ضعف مصرف بالا و اشکال برقی صدای دربها ووووووو سعی کنیدمعایب و نقاط ضعف را برطرف کنید الان بازار رقابتی است هوشیار باشید لژفا
سلام
من ی دنا آپشنال ۴۰۳ تازه تحویل گرفتم و با نظرات متفاوتی که وجود داره واقعا نمیدونم نگه دارم یا عوض کنم؟!!
و اگه قرار به عوض کردن باشه گزینه بهتر چی هست؟
مثلا هیوندا اکسنت ۲۰۱۵ و…
اگر بخوایم نسبت به سایر محصولات ایرانی مقایسه کنیم با همه معایبی که داره باز از همشون بهتره و البته طبیعیه قابل مقایسه با ماشین های خارجی نیست ولی باز از ماشین های خارجی مدل پایین هم قیمت خودش استهلاک کمتری داره