دنا جوانان ؛ مشخصات فنی + معرفی
دنا پلاس جوانان قوی ترین تیپ دنا پلاس در بازار است و از طرفی قوی ترین سدان ملی ایران به حساب می آید. این خودرو جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دارد و به امکانات بیشتری نسبت به نمونه های قبلی مجهز شده است.
1645 سی سی
163 اسب بخار
240 نیوتن متر
دیفرانسیل جلودنا جوانان قوی ترین سدان ملی بازار ایران است و قرار است تا پیشرانه این خودرو بر روی سایر محصولات ملی ایران خودرو نصب شود.
معرفی دنا پلاس و نسخه جوانان (EFP)
دنا پلاس یک سدان ملی از گروه صنعتی ایران خودرو است که در سال ۱۳۹۵ به عنوان نمونه ارتقا یافته دنا به بازار معرفی شد. در حال حاضر نمونه های تنفس طبیعی، توربو شارژ ۵ دنده دستی، توربو شارژ ۶ دنده دستی و توربو شارژ اتوماتیک این خودرو در بازار وجود دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک یکی از پرفروش ترین سدان های اتوماتیک بازار ایران است و در حال حاضر تعداد زیادی از این خودرو در جاده های کشور تردد دارند.

گروه صنعتی ایران خودرو با معرفی پیشرانه EFP یا همان EF7 توربو پلاس در سال گذشته، اعلام کرد که تیپ جدید دنا پلاس با این پیشرانه به بازار می آید. دنا جوانان تیپ جدید این سدان ملی است که با قوای محرکه قوی تر و امکانات بیشتر به بازار عرضه می شود.
حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
طراحی بدنه و ابعاد
دنا جوانان از نظر طراحی بدنه تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد. آنچه در دنا پلاس دیده می شود، همچنان الگوی نه چندان به روز در بخش پلتفرم و طراحی بدنه است. با وجود اینکه خطوط طراحی بدنه دنا پلاس از نگاه بسیاری جذاب است، اما باید بدانیم که الگوی نسل جدید ستون ها و زوایای آن در این سدان ملی وجود ندارد. اما باید گفت که دنا پلاس و دنا پلاس جوانان در بخش طراحی جلو خوب و قابل قبول ظاهر شده اند. همچنین در نمای جانبی این سدان کلاس C یا C پلاس، الگوی به نسبت خوبی را بر روی درها می بینیم و زاویه دار بودن خطوط شیشه تا حدی حس به روز بودن را به طراحی این خودرو اضافه کرده است.

چراغ جلو و عقب جدید، چراغ خوشامدگویی، چراغ نقشهخوانی و چراغ بدرقه در کنار تزییناتی مانند تودوزی مشکی جدید با طرح چوب، قطعات تزیینی داشبورد و رودریها، دستگیرههای کرومی درها، نوار کرومی دور شیشه درها، کفپوش موکتی با نوار قرمز رنگ و نشان توربو، دستهدنده جدید با گردگیر و دوخت قرمز و همچنین صندلی مخملی با دوخت قرمز و چرم، از امکانات بهکاررفته در این محصول جدید است.

در بخش عقب دنا پلاس با الگویی معمولی طرف هستیم و طراحی این بخش خودرو، ما را به یاد محصولات مرسدس بنز در اواسط دهه اول قرن ۲۱ می اندازد. باید بدانیم که دنا پلاس جوانان تفاوتی در بحث ظاهری با سایر تیپ های دنا پلاس ندارد و صرفاً دکمه ورود بدون کلید به دستگیره راننده این خودرو اضافه شده است.
دنا جوانان فاصله محوری ۲۶۷۱ میلی متر را دارد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۵۵۹ میلی متر و ۱۹۳۳ میلی متر و ۱۴۶۰ میلی متر است. همچنین وزن این سدان ارتقا یافته حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم اعلام می شود.
مشخصات فنی دنا جوانان
دنا جوانان به نسل جدید پیشرانه های EF و TC ایپکو و گروه صنعتی ایران خودرو مجهز است. این پیشرانه که نسخه ارتقا یافته TC7 است، حجم ۱.۶۵ لیتر را دارد و چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ در آن دیده می شود. همچنین فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی (DVVT) و پمپ روغن متغییر در این پیشرانه که به EFP معروف است، وجود دارد. در کنار این ویژگی ها فناوری توربو شارژ با تغییراتی در این پیشرانه به کار گرفته شده است.

پیشرانه EFP می تواند قدرتی حدود ۱۶۰ اسب بخار را با گشتاور 240 تا ۲۴۵ نیوتن متر تولید می کند. یکی از ویژگی های این پیشرانه تولید حداکثر گشتاور در دورهای کمتر از 1700rpm است و از سویی نسبت تراکم بهتری را دارد.
| برند | ایران خودرو |
| مدل | دنا جوانان |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۱۴۰۲ |
| حجم موتور | ۱۶۴۵ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربوشارژر |
| قدرت | ۱۶۳ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۸ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | تویست بیم |
| طول | ۴۵۵۹ میلی متر |
| عرض | ۱۹۳۳ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۶۰ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۶۷۱ میلی متر |
| وزن | ۱۴۰۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۶۰ لیتر |
| مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/۵۰R16 |
| برند نشان مادر | ایران خودرو |
| کشور سازنده | ایران |
جعبه دنده دنا جوانان از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت DAE چین است که فناوری هیوندای پاورتک (HPT) را دارد. این گیربکس توان را به چرخ های جلو منتقل می کند. با توجه به نکاتی که مهندسان ایران خودرو اعلام کرده اند، این تیپ دنا پلاس می تواند در شرایط استاندارد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹.۸ ثانیه ثبت کند.
در تعلیق جلوی دنا پلاس از ساختار مک فرسون استفاده شده است. در بخش عقب این سدان ملی هم از ساختار نیمه مستقل H استفاده شده است.
کابین و امکانات دنا پلاس EFP
کابین دنا پلاس جوانان یا همان تیپ EFP تفاوت خاصی با نسخه های قبلی ندارد و در قالب اجزای پلاستیکی تغییر ایجاده نشده است. تریم داخلی کابین دنا پلاس جوانان همچنان از نوع پارچه ای و پلاستیک است. همچنین طرح های چوبی دکوراتیو در رودری ها و داشبورد استفاده شده است. رودری های این خودرو با پارچه های مشکی هم تزیین شده اند و غربیلک فرمان دنا پلاس جوانان چرم دوزی شده است. همچنین غربیلک این خودرو از نوع دی کات است.

در دنا جوانان می تواند امکاناتی مانند سانروف برقی، چهار کیسه هوا، استارت دکمه ای، سنسور نور، سنسور باران، صندلی های برقی جلو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، آینه های تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، قابلیت اپل کارپلی و اندروید اتو، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، چراغ روشنایی روز، سنسور پایش باد تایرها، شیشه های عقب دودی، رینگ های آلومینیومی و… را در اختیار داشت.
این احتمال وجود دارد که به خاطر استانداردهای اجباری جدید، دنا جوانان با امکانات بیشتری مانند سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی به بازار بیاید.

امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | چهار کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | سانروف برقی - تهویه اتوماتیک - استارت دکمه ای - آینه های تاشو برقی - صندلی های برقی ۸ حالته جلو - نمایشگر لمسی - سنسور نور - سنسور باران - سنسور پایش باد تایرها - رینگ آلومینیومی - شیشه های عقب دودی - سنسور پارک و دوربین دنده عقب - کروز کنترل - فرمان کمکی برقی - دوخت چرم فرمان - چراغ روشنایی روز - اپل کارپلی و اندروید اتو - فرمان دی کات |
مزایا و معایب
| مزایا | شتاب قابل قبول - امکانات رفاهی مناسب - مصرف سوخت بهینه تر نسبت به نمونه های قبلی |
| معایب | پلتفرم قدیمی - متریال نه چندان ایده آل در کابین - فضای کابین کمتر از رقبا در بخش عقب |
رقبای دنا جوانان
دنا پلاس با پیشرانه EFP به عنوان یک سدان ملی با خودروهایی مانند شاهین اتوماتیک CVT، شاهین پلاس اتوماتیک، تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک رقابت می کند. باید این نکته را دانست که از نظر اعداد و ارقام، دنا پلاس EFP قوی تر از سایر رقبا است. همچنین در بحث قیمتی این خودرو می تواند با محصولاتی مانند جک J4 و برخی گزینه های چینی دیگر رقابت کند.
حتما بخوانید : قیمت روز خودرو
قیمت دنا جوانان
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۸/۲۵) | بدون قیمت تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۸/۲۵) | ۵۹۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان |
دنا پلاس با پیشرانه EFP به عنوان گران ترین تیپ این سدان ملی در بازار و کارخانه شناخته می شود. در حال حاضر گفته می شود که تیپ EFP دنا پلاس قیمتی فراتر ۵۹۱ میلیون تومان است. به این ترتیب می توان گفت که این خودرو حدود ۴۶ میلیون تومان از دنا پلاس توربو اتوماتیک گران تر است. از سویی در جایگاه قیمتی بالاتری نسبت به تارا V4 قرار می گیرد.
گالری تصاویر








سوالات متداول
تیپ جدید دنا پلاس به پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربو شارژ EFP مجهز است. قدرت این خودرو ۱۶۳ تا ۱۶۵ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ تا ۲۴۵ نیوتن متر است و توان از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت DAE به چرخ های جلو منتقل می شود.
در دنا پلاس EFP می تواند امکاناتی مانند سانروف برقی، چهار کیسه هوا، استارت دکمه ای، سنسور نور، سنسور باران، صندلی های برقی جلو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، آینه های تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، قابلیت اپل کارپلی و اندروید اتو، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، چراغ روشنایی روز، سنسور پایش باد تایرها، شیشه های عقب دودی، رینگ های آلومینیومی و… را در اختیار داشت.





کاش یه بخش هم مینوشتید تفاوت های دنا پلاس جوانان با دنا پلاس:
دو کیسه هوا اصافه تر
رینگ ها
استارت دکمه ای و …
تا کسایی که میدونن دناپلاس چه ویژگی هایی داره فقط چیز های جدید رو بدونن
با تشکر
فرمان D کات خیلی بد طراحی شده
فرمونش خیلی خوب شده از تمام داخلی ها مثل تارا و شاهین فرمون جذاب تری داره
فقط کاش بجا اون طرح چوب از مشکی پیانویی استفاده میکردن و از ترمیم چرمی هم استفاده میشد برای صندلی و رودی ها به جای مخمل
با اضافه شدن کنترل پایداری دکمه های پنلش نا متقارن شده و میشه به اونور هم با نصب سنسور پارک جلو دکمه سنور ها هم اضافه کرد
فرمونش خیلیییییی زشت شد.
کی فیلم بررسیش رو میزارید
تو سر تیتر زده بودید که فیلم هم تهیه کردید اما ویدئویی توی مطلب وجود نداشت
بهتر بود،رینگهای این خودرو دنا جوانان،همانند رینگهای پیکان جوانان طراحی شود…..بهرحال یک چیزی از جوانان های قدیم ،تداعی کند
بعد از یک گیربکس چینی باید استفاده میکردید،نمی شد یک گیربکس مطلوب تر مثلا آلمانی یا ژاپنی استفاده کرد
حتما ملت باید همیشه مشرف شوند تعمیرگاهای ایران خودرو
سلام 🙌
خیلی ممنون برای این مقالتون 🙏🙏🙏
مقالتون خیلی عالی بود 👌👌👌
آیا از نظر اسب بخار و گشتاور نسبت به دنا پلاس توربو اتومات خیلی تفاوت دارند
سلام کی به بازار عرضه می شود ؟
گرد و خاک الکی هست. توربو خراب شه ماشین از ریخت میوفته قدرتش از ۱۶۰ اسب بخار میشه ۱۰۰ اسب بخار. البته فقط ماشین های ایران خودرو اینجوری نیست بلکه تویوتا، ام وی ام، هیوندای و… خراب میشن. کلا من با ماشین توربو موافق نیستم فقط تنفس طبیعی
سلام بر ادمین عزیز
یک سوالی داشتم لطفا امکانش بود پاسخ دهید و دوستان هم اگر نظری داشتن ممنون میشوم
بنده در طرح یکپارچه زمانی که دناپلاس ساده قالپاقی ۲۵۹ میلیون تومان بود ثبت نام کرده و زمانی که تعیین نوبت شد پس از جنگ و جدل قیمت ابتدا به ۴۲۳ ملیون و سپس با اعتراض مردم به ۳۵۹ ملیون تومان کاهش پیدا کرد
سوال اینجاست که یک سال و نیم بعد برای تحویل دنا پلاس ساده قالپاق از ما ۵۵۸ملیون تومان اخذ شد (به خاطر : موتور ارتقاء یافته ، گیربکس ارتقا یافته ۶ دنده، کنترل کشش ، کنترل پایداری، سنسور های نور و باران، برف پاک کن اتومات، فرمان دیکات برقی، چهار چرخ دیسک ، رینک اسپرت آلومینیومی بجای رینگ اهنی، نمایشگر تعویض دنده ، سنسور پایش باد لاستیک، استاندارد عابر پیاده، شیشه های ردیف عقب و پشت فابریک دودی و..) یعنی ۲۱۰ ملیون تومان بیشتر برای این آپشن ها پول گرفتن حال خوب حرفی نیست آپشن اضافه کرده ایرانخودرو داره بیشتر میگیره
ولی سوال اینجاست که در بازار قیمت دنا قالپاق بی آپشن و این دناپلاس پر آپشن هیچ فرقی ندارند
یعنی بنده راضی بودم همون ۳۵۰ تومنی خودم را بدم و بعد فروخته و به همان قیمت پر آپشن بجای قالپاق بگیرم و ۲۱۰ تومن در جیبم بماند
ولی چون دناپلاس توربو که همه ازش ناراضی هستند در باز قیمت ۹۵۰ تومن خورده و فقط سانروف اضافه دارد و خیلی از آپشن های تنفس طبیعی جدید را هم ندارد خورده تو سر دنا پلاس جدید
واقعا دردمونو به کی بگیم نمی دونم
الکی ۲۱۰ تومن ازمون اضافه گرفتن
اگر حرف حساب نیست بفرمایید
با تشکر
کاملا صحیح فرمودید
باید قیمت این دنا پلاس جدید تنفس طبیعی هم قیمت دنا پلاس توربو دنده ۹۵۰ تومن باشه نه ۸۲۰ تومن
عملا ۲۱۰ تومن ایرانخودرو از جیب مشتری ورداشته بلند کرده اگر این وضعیتی که می فرمایید هستش
البته اولش برابر بود بعد که تفاوت احساس شده الان یه ۱۵۰ تومنی تفاوت داره و حدود قیمت ۹۰۰ تا ۹۵۰ معامله میشه
قرار بود مرداد ۱۴۰۳ بیاد. شهریورمتموم سد و خبری نیست
ای کاش موتور ایی اف پی رو توی تارا نصب میکردین بهترین ماشین ایرانی میشد تارا اتومات ایی اف پی
دروغ میگند دنا پلاس جوانان توربو نیست موتور EFP از نوع تنفس طبیعی است این آرم و برچسب ها همه الکی است همون موتور دنا پلاس ۶دنده دستی ارتقا است تنفس طبیعی،فقط آپشن اجباری ۸۵گانه اضافه شده، دنا پلاس آپشنال ۶دنده اتومات مثل نسخه قبل ۵دنده اتومات توربو است، البته همون هم آپشنال مجبوری ۸۵ گانه است ولی توربو، فقط همون آپشنال توربو ولی با تریم قدیمی
ماشین خودمون دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشناله اما دنا پلاس توربو اتوماتیک جوانان توربو اتوماتیک جوانان موتور ای اف پی داره امان ما موتورش بهتره که دنا آپشنال یا موتور ef7 یا موتور efp بهتره تفاوت دنا آپشنال که موتورش ef7 یا موتور ef7
ماشین خودمون دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشناله اما دنا پلاس توربو اتوماتیک جوانان توربو اتوماتیک جوانان موتور ای اف پی داره امان ما موتورش بهتره که دنا آپشنال یا موتور ef7 یا موتور efp بهتره تفاوت در هر صورت ماشین خوبی بررسی میکنی یه دوتا لایک داری همه ماشینهایی که بررسی میکنیم عالی