فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰

مقایسه آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ ؛ کدام سدان‌ چینی بهتر است؟

منتشر شده در 19 اردیبهشت 1403 ساعت 12:24
نویسنده حسین باباپور
عکاس علیرضا پاداش
ویدئو رضا چوکامی

آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ دو سدان چینی و پرطرفدار بازار هستند که شباهت های فنی بسیاری دارند. اما کدام یک از این دو خودرو بهتر است؟

از میان سدان‌های جمع‌وجور چینی که در بازار ایران حضور دارند، آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ رقبای نزدیکی برای یکدیگر به حساب می‌آیند. این دو خودرو در اصل از تولیدات شرکت چری (Chery) هستند که حالا تحت برندهای فونیکس و بهمن به بازار ایران عرضه می‌شوند. با وجود یکسان بودن ماهیت شرکت سازنده، اختلافاتی همچون تفاوت کیفیت سواری، ماهیت متفاوت سیستم‌های تعلیق عقب و تمایز در سطح تجهیزات بین این دو خودرو وجود دارد که می‌تواند در انتخاب مشتری کاملاً تاثیرگذار باشد. مقایسه آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ را در این مطلب انجام دادیم تا نقاط قوت و ضعف این دو سدان چینی را بهتر بشناسید و اگر قصد خرید دارید، با آگاهی بیشتر یکی از آنها را انتخاب کنید.

مقایسه طراحی آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲

آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ جز محصولات شرکت چری هستند که از لحاظ امتیاز طراحی ظاهری تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند. یعنی استایل آنها خیلی مدرن و امروزی نیست اما از طرف دیگر نمی‌توان به آنها برچسب قدیمی بودن زد.
اگر شمایل این دو را خوب ورانداز کنید، متوجه می‌شوید که ظاهر آریزو ۶ پرو کمی لوکس و مجلل‌تر از حریف احساس می‌شود.

مقایسه آریزو 6 پرو و ریسپکت 2

در سمت دیگر ریسپکت ۲ نیز به واسطه طراحی جدید در نمای جلو و عقب توانسته فرم اسپرت تری را به نمایش بگذارد و تا حدودی جوان‌پسندتر احساس شود. به هر حال بسته به سلیقه شما هر دو خودرو لیاقت این را دارند که به عنوان یک سدان متعارف، زیبا و امروزی در بازار محدود ایران مورد استفاده کاربران قرار بگیرند.

بهترین سدان‌ چینی

مقایسه مشخصات فنی آریزو ۶ پرو با ریسپکت ۲

همین ابتدای کار باید تاکید کنیم که موتور و گیربکس این دو خودرو مشابه است و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. منبع نیروی هر دو سدان مورد نظر ما یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر است که توان بیرون آمده از دل آن به واسطه گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ دنده مصنوعی به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود.

نکته اینجاست که ظاهرا یک سری آپدیت‌های نرم‌افزاری و بهینه‌سازی‌های جزئی روی موتور ریسپکت ۲ انجام شده است تا این پیشرانه بتواند قدرت بیشتری ارائه دهد. بر این اساس حداکثر قدرت موتور ریسپکت ۲ معادل ۱۵۴ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر است. اما بیشترین توان خروجی موتور آریزو ۶ پرو برابر ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر برآورد می‌شود. بر همین اساس احتمالا نحوه شتاب‌گیری محصول بهمن موتور کمی نسبت به حریف مهیج‌تر به نظر برسد و خصوصاً شتاب اولیه بهتری را نصیب شما بکند؛ هرچند که شاید این اختلاف شتاب خیلی هم محسوس نباشد.

نمای رو به رو ریسپکت 2

از طرف دیگر وجود سیستم تعلیق مالتی لینک مستقل یک هدیه ارزنده برای مالکان و سرنشینان محصول بهمن موتور به حساب می‌آید؛ چون که باعث می‌شود تا هم سواری ریسپکت ۲ کمی نسبت به فونیکس آریزو ۶ پرو (مجهز به سیستم تعلیق یکپارچه عقب) نرم‌تر شود و هم در بحث هندلینگ سر پیچ و پایداری نیز شرایط بهتری را برای سدان گروه بهمن به وجود آورد.

خودروآریزو ۶ پروریسپکت ۲
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۴۷ اسب بخار – ۲۱۰ نیوتن متر۱۵۴ اسب بخار – ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکسCVT اتوماتیک ۹ دندهCVT اتوماتیک ۹ دنده
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۰.۷ ثانیه۱۰.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۵  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۰۰ کیلومتربرساعت۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۱۵ کیلوگرم۱۴۰۹ کیلوگرم
حجم باک۴۸ لیتر۵۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۹۰-۱۸۲۵-۴۷۱۰ میلیمتر۱۴۸۳-۱۸۲۵-۴۶۷۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۶۷۰ میلیمتر۲۷۰۰ میلیمتر
حجم صندوق ۴۴۰ لیتر۴۵۵ لیتر

مقایسه کابین و امکانات

همچون نمای بیرونی، داخل کابین این دو خودرو هم طوری طراحی شده است که به نظر می‌رسد فضای اتاق آریزو ۶ پرو کمی مجلل و لوکس‌تر باشد. در عوض ریسپکت ۲ نیز محیطی اسپرت و جوان‌پسندتر را داخل کابین خود برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد که می‌تواند جالب توجه باشد.

مقایسه کابین آریزو 6 پرو و ریسپکت 2

از حیث کیفیت متریال باید اشاره کرد که اگرچه قسمت میانی داشبورد ریسپکت از پوشش نرم سود می‌برد، اما اکثر سطوح پوسته داشبورد آریزو ۶ به ویژه قسمت بالایی آن از نوع سافت تاچ است که کیفیت بیشتری را برای کابین این خودرو به ارمغان می‌آورد. در نتیجه به نظر می‌رسد که سطح کیفی کابین آریزو ۶ پرو نسبت به ریسپکت ۲ بالاتر و رضایت‌بخش‌تر است.

میزان فضای داخل اتاق هر دو خودرو تقریباً یکسان بوده و محدودیت چندانی در صندلی‌های ردیف عقب آنها برای حضور سرنشینان بزرگسال احساس نمی‌شود. قاعدتا وقتی که حرف از خودرو در میان باشد، بحث مسافرت هم داغ می‌شود که در این میان حجم فضای بار و صندوق عقب به یک معیار مهم تبدیل خواهد شد. در این مورد اختلاف میان دو سدان مورد نظر ما چندان شدید نیست؛ زیرا حجم صندوق آریزو ۶ پرو معادل ۴۴۰ لیتر و گنجایش صندوق عقب ریسپکت ۲ نیز برابر ۴۵۵ لیتر است که برای این کلاس خودرویی در سطح متوسط ارزیابی می‌شود.

مقایسه کابین آریزو 6 پرو و ریسپکت 2

از لحاظ تنوع امکانات باید گفت که آریزو ۶ پرو به دلیل برخورداری تهویه اتوماتیک، رادار هشدار نقطه کور، رادار هشدار تغییر لاین و رادار هشدار تصادف از عقب نسبت به ریسپکت ۲ برتری نسبی دارد. با این وجود در دیگر موارد، اختلاف شدیدی بین آپشن‌های این دو دیده نمی‌شود. کروز کنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور نور و باران، سنسور پارک عقب، ترمز پارک برقی اتوهلد، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی مالتی مدیا، دوربین ۳۶۰ دوربین عقب، شش کیسه هوا، تهویه اتوماتیک،گرمکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و…، مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی مشترک بین فونیکس آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ بهمن موتور محسوب می‌شود.

خودروفونیکس آریزو ۶ پروریسپکت ۲ بهمن موتور
کروز کنترلدارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل کششدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
رادار نقطه کورداردندارد
نور پردازی کابیندارددارد
رادار هشدار تصادف عقبداردندارد
سنسور باراندارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه‌های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارد (۱۰.۲۵ اینچ)دارد(۱۰.۲۵ اینچ)
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارددارد
کیسه هوادارد (شش عدد)دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیکداردندارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسدارددارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
فناوری LED چراغ هادارددارد

نتیجه‌گیری: آریزو ۶ پرو ارزنده‌تر است یا ریسپکت ۲ ؟

در انتهای مقایسه آریزو ۶ پرو با ریسپکت ۲ باید به طور خلاصه بیان کنیم که هر دو خودرو از لحاظ عملکرد فنی و ویژگی‌های ظاهری تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند. با این تفاوت که آریزو ۶ پرو طراحی ظاهری مجلل‌تر، کابین باکیفیت‌تر و امکانات راداری بیشتری در اختیار شما می‌گذارد.

در طرف دیگر ماشین ریسپکت ۲ بهمن موتور کیفیت مونتاژ کمی بالاتری دارد، به واسطه برخورداری از سیستم تعلیق مستقل مالتی لینک عقب هندلینگ و کیفیت سواری بهتری ارائه می‌دهد، صندوق عقب آن کمی بزرگتر است، طراحی ظاهری و کابین آن جوان‌پسندتر احساس می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه قیمت ریسپکت ۲ نسبت به قیمت آریزو ۶ مقداری پایین‌تر است و می‌تواند همخوانی بیشتری با سطح بودجه مشتریان داشته باشد. بنابراین با توجه به نوع سلیقه و سطح توقع شما از هندلینگ و کیفیت سواری، آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ می‌توانند گزینه‌های قابل قبولی در بازار فعلی ایران به شمار بروند.

ویدیو های پیشنهادی
  1. رامین گفت:

    کسی اطلاع داره رسپکت پرستیژ با موتور ۱.۶ توربو عرضه خواهد شد؟ دقیقا رقیب آریزو۶ جی تی میشه.

    ۲
    ۲
  2. علی گفت:

    دو تا ماشین خوب و کم‌دردسر، به نظر من
    آریزو : داشبورد بهتر، گارانتی بهتر
    ریسپکت: تعلیق نرم و‌ قیمت کمتر

    ظاهر هم سلیقه ایه. به نظرم آریزو با اختلاف کم بهتره.

    ۱۵
    ۱۵
  3. مومنی گفت:

    هردو امن و خانوادگی هستند و مالک رو خوشنود میکنند.
    فقط هردو نیاز به تایر غیر ایرانی دارند تا خود واقعیشونو نشون بدن.
    تایر ایرانی زیر ریسپکت تا حدود زیادی کیفیت ترمز و هندلینگش رو کاهش داده.

    ۱۲
    ۲
    • رضایی گفت:

      لگن چینی و ایمنی؟؟ بر اساس کدام عدله و مستند رسمی بین المللی؟؟؟

      ۰
      ۳۷
      • میلاد گفت:

        بابا ژاپنی سوار ، بابا آلمانی سوار نکشیمون
        تو ک از ماشین هیچی سر در نمیاری ، مطمئنم لگنم نداری سوار بشی
        تا ۲ .من الان چی می تونی بخری که داری زر زر می کنی
        من خودم ۵ ت.من داشته باشم هیچ وقت چینی نمی خرم ، کره ای می خرم
        ولی وقتی ارزش پول ما پهن هستش مجبوریم
        تو هم برو بازیت رو بکن

        ۰
        ۰
  4. سام گفت:

    ریسپکت ماشین نرم خوبیه ، اصولا ماشین اگر مولتی لینک نباشه ،ارزش خرید چندانی نداره .
    آریزو گرانتر و از لحاظ متریال داخلی ضعیف تر مثلا صندلی های سرنشین،رنگ بدنه
    این ضعف هم در فونیکسfx هم قابل مشاهده هست.
    قصد تخریب خودرویی رو ندارم،چون خودم fx خریدم ،واقعیت رو باید گفت ،
    fxموتور و گیربکس هماهنگ و خوبی داره

    ۱۲
    ۵
  5. محمد گفت:

    به جای این آ شغالهای چینی یک ماشین خارجی مدل پایین تر بگیرید و از رانندگی و عمرتون لذت ببرید.

    ۸
    ۵۷
  6. ناصر گلشادی گفت:

    چرا ریسپکت فروش خوبی در چین نداشته؟

    ۱
    ۱
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X