نقد و بررسی طراحی تانک ۳۰۰ ؛ سنتی و در عین حال مدرن

تانک ۳۰۰ یکی از SUV های جدید بازار است که توسط شتابران خودرو عرضه می شود و ما در این مطلب طراحی این خودرو را بررسی کرده ایم.
در تاریخ خودروسازی، محصولاتی مانند جیپ رانگلر، مرسدس کلاس جی، لندروور دیفندر و یا حتی فورد برانکو و…، به عنوان یک نماد در این صنعت شناخته می شوند و به واسطه ویژگی های فنی که در هر نسل ارائه داده اند، از شهرتی دست نیافتنی در سگمنت خودروهای افرودی برخوردار شده اند. اما در کنار ویژگی های فنی، سبک طراحی و استایل این قبیل خودروها نیز در به شهرت رسیدن آن ها دخیل بوده است. خودروهایی که در طول سالیان متمادی و در هر نسل یک روند ثابت و در عین حال ماندگار را در طراحی ظاهری خود طی کرده اند و در مثال های گفته شده هم کاملا مشهود است. این سبک طراحی که از آن به عنوان طراحی جعبه ای یا باکسی «Boxy» یاد می شود، جدا از تبدیل شدن به یک الگو در طراحی خودروهای دو دیفرانسیل افرودی یا SUV های شاسی مستقل، چندین سال است که حتی به ترند روز طراحی کراس اوورها نیز تبدیل شده است.

اما این روزها وقتی صحبت از خودرو، طراحی خودرو و بازیگران اصلی آن می شود، نمی توان به چین و صنعت خودروسازی آن اشاره ای نکرد. یک رقیب قدر که به مانند یک نوجوان پر شور می خواهد خود را به همه ثابت کند و نشان دهد که کارهای بزرگی از دستش بر می آید. کمپانی گریت وال«Great Wall» یا «GWM» با سری محصولات تانک خود یکی از همین برندهای چینی نوپا اما قدرتمند است که با معرفی مدل تانک ۳۰۰ در سال ۲۰۲۱، توانایی های خود را چه در زمینه مهندسی و چه در زمینه دیزاین به نمایش گذاشت. اما سوالی که ایجاد میشود این است که آیا تانک ۳۰۰ دقیقا همان جوان پرشور و با استعداد است یا فقط می خواهد از بزرگان خود تقلید کند؟
طراحی تانک ۳۰۰ در بدنه
در نگاه اول، احتمالا به شباهت ظاهری تانک ۳۰۰ با سایر خودروهای این رده ایراد و نقد وارد می کنید. البته می توان گفت که بخشی از این نقد نیز ناشی از چینی بودن آن باشد. اما اگر عینک تعصب و بدبینی را از چشمانمان برداریم، میبینیم که اتفاقا تانک ۳۰۰ از نظر سبک طراحی و استایل بدنه، نه تنها بد نیست، بلکه از جذابیت های خاصی هم برخوردار است که توانسته آن را به رقیبی جذاب در این کلاس تبدیل کند.

فارق از بحث شباهت ظاهری میان تانک ۳۰۰ با سایر رقبای مشهور خود، این موضوع مطرح می شود که بخش عمده ای از جذابیت های این کلاس خودرویی به واسطه همین طراحی باکسی شکل آن است که ایجاد شده و خب کمپانی GWM هم با توجه به این امر، از این سبک در طراحی تانک ۳۰۰ بهره گرفته است. همانطور که در گذشته هامر با مدل های H2 و H3 و یا تویوتا با مدل FJ توانستند توجهات بسیاری را به خود جلب کنند. هر چند که در نهایت این کمپانی ها، زبان و مشخصات طراحی محصولات خود را نیز با این سبک طراحی تلفیق کردند، اما قطعا تانک ۳۰۰ هم از ویژگی های بصری خاصی نیز بهره برده است که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

اگر چرخی در اطراف تانک ۳۰۰ بزنید، خواهید دید که بر خلاف رقبای آن که همگی اس یو وی های بزرگ و فول سایزی هستند، تانک ۳۰۰ درواقع یک شاسی بلند سایز متوسط است که در ابعادی نسبتا جمع و جورتر، سبک طراحی نزدیک به آن ها را به نمایش می گذارد.بنابراین اولین نکته مثبت طراحی تانک ۳۰۰ این است که شما با یک SUV بدقواره با تناسبات عجیب و غریب روبه رو نیستید.
موضوع بعدی که وجود دارد، طراحی جزئیات بدنه و عناصر بصری در سه نمای روبه رو، جانبی و عقب است که در ادامه می خواهیم ببینیم تانک ۳۰۰ تا چه حد توانسته در ارائه ویژگی های مختص به خود و نه الگو برداری شده موفق ظاهر شود.

طبق روال همیشگی مطالب نقد طراحی، با نمای روبه رو شروع می کنیم. جایی که تانک ۳۰۰ نیز از الگویی مشابه با سایر محصولاتی که از این سبک طراحی برخوردار هستند، پیروی کرده است.یعنی قرارگیری مجموعه چراغ ها و جلو پنجره در قالب یک فرم مستطیل شکل، کاپوت لبه دار و پف کرده، سپرها و گلگیرهای مشکی ساده و بیرون زده و چراغ های دوار. تمامی این ها بیانگر این موضوع است که ما با یک SUV با ویژگی های افرودی روبه رو هستیم. حال اما اگر به جزئیات طراحی این قسمت بپردازیم می بینیم که تانک ۳۰۰ توانسته ویژگی های جذابی را نیز ارائه دهد.

چراغ های اصلی دایره ای شکل و جلو پنجره که با سه نوار افقی مشخص شده است، به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند و با قرارگیری در یک مجموعه مستطیل شکل، توانسته اند هارمونی مناسبی را در این قسمت ایجاد کنند و با استفاده از رنگ مشکی برای این قالب، ضمن ایجاد یک تضاد بصری، حالتی عضلانی را به این نما ببخشد. ضمن اینکه قرارگیری چراغ روشنایی در روز یا دی لایت، به صورت یک ابرویی باریک و افقی در مرکز چراغ های اصلی و امتداد آن تا روی گلگیر، با اینکه یادآور فورد برانکو است، اما توانسته عرض بصری مناسبی را نیز در این قسمت ایجاد کند. در قسمت پایین مجموعه چراغ ها و جلوپنجره، سپر ساده اما به شدت کاربردی قرار گرفته است که در ایجاد هارمونی در این نما نیز تأثیرگذار بوده است.

طراحی کاپوت ساده اما حجیم بوده و به عضلانی تر شدن دماغه خودرو کمک کرده است. ضمن اینکه، درز ایجاد شده در محل جدا شدن کاپوت و گلگیر، به خوبی در خطوط شخصیتی نمای جانبی امتداد پیدا کرده و تلفیق شده است.
نمای جانبی نیز بر اساس همان تفکر و سبک طراحی خودروهای افرودی شکل گرفته است. کاپوت کشیده و صاف، ستون های A با زاویه ای تقریبا عمودی، خط سقف صاف و Greenhouse باکسی شکل در کنار شیشه های جانبی مربعی و جدا از هم، از اصلی ترین ویژگی های تشکیل دهنده نمای کناری تانک ۳۰۰ است.

در کنار این موارد، موردی که در این نما از تانک ۳۰۰ جلب توجه می کند، این است که بر خلاف شاسی بلند های هم رده، شاهد استفاده از خطوط صاف و هندسی در نمای جانبی نیستیم و در عوض سطوح به اصطلاح ماهیچه ای با زوایای نرم تشکیل دهنده عناصر این قسمت هستند که اتفاقا هارمونی مناسبی با سایر جزئیات بدنه در دو نمای دیگر ایجاد کرده است.

استفاده از گارنیش ها یا بچه گلگیرهای بیرون زده، روف رک، اینه های جانبی، دستگیره های در و رینگ های مشکی نیز توانسته ترکیب جذابی را نیز در این قسمت به وجود آورد که بخصوص در رنگ های بدنه روشن تر، تضاد بصری جالبی را ایجاد می کند. در قسمت عقب نیز، همان روند دو نمای قبلی تکرار شده است. یعنی ارائه یک کاراکتر افرودی و عضلانی و محکم با استفاده از المان هایی که مختص به این سبک از خودرو ها میباشد.

اسپویلر سقفی کوچک، چراغ های عمودی با گرافیک جذاب، سپر ساده به همراه محل قرارگیری پلاک و دو چراغ شبرنگ در گوشه ها، از ویژگی های ظاهری این نما می باشد. ضمن اینکه قرارگیری تایر زاپاس بر روی درب محفظه بار، توانسته از سادگی این نما بکاهد. با این حال به نظر می رسد که اگر کاور استفاده شده در این قسمت، بزرگ تر بود و یا کل تایر زاپاس را پوشش می داد، می توانست بر مدرن تر شدن و جذاب تر شدن این قسمت کمک بیشتری کند.

طراحی تانک ۳۰۰ در کابین
به محض ورود به داخل کابین، شاهد همان روند طراحی هستیم که در نمای بیرونی طی شده است. یعنی استفاده از المان های طراحی که ضمن ایجاد یک هارمونی مناسب با نمای بیرونی، بیانگر شخصیت و کاراکتر تانک ۳۰۰ می باشد. با این حال بر خلاف نمای بیرونی که جزئیات به گونه ای طراحی شده بودند که تاحد امکان شبیه هیچیک از محصولات این رده نباشد، در داخل کابین جزئیاتی مانند دریچه های دایره ای شکل تهویه مطبوع، ساعت آنالوگ و یا حتی نحوه قرارگیری نمایشگر کلاستر و صفحه نمایش مرکزی کنار هم و در داخل یک قاب، به سرعت ذهن ها را به سمت مرسدس بنز کلاس G هدایت می کند. اما به تازگی تصاویر جاسوسی از نسخه فیس لیفت تانک ۳۰۰ در چین منتشر شده است که از جمله تغییرات داخل کابین آن همین بزرگ تر شدن نمایشگر مرکزی و تغییر چیدمان آن است.

هر چند که از این ویژگی طراحی نمی توان به عنوان ایراد در طراحی کابین تانک ۳۰۰ یاد کرد، اما انتظار می رفت که همانند نمای بیرونی، جزئیات داشبورد و فضای داخلی، بیانگر شخصیت متمایزتر تانک ۳۰۰ باشد. با این حال سازنده در توصیف فضای داخلی این SUV قلدر، از طراحی اروپایی و تجمل گرایی خاص آن یاد کرده است.
از دیگر ویژگی های جذاب طراحی کابین تانک ۳۰۰ نیز می توان به غربالک فرمان اسپرت و طراحی خاص دسته دنده اشاره کرد که از جزئیات موجود در کابین خلبان الهام گرفته شده است. هر چند که به نظر می رسد در نسخه فیس لیفت نیز طراحی فرمان تغییر پیدا کرده و اهرم تعویض دنده بر روی کنسول میانی حذف شده و مکان آن تغییر کرده است.

کیفیت مواد و متریال داخل کابین نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و یکی از موارد مهمی که در این کلاس باید رعایت شود، ارگونومی کابین است که تانک ۳۰۰ از این آزمون هم سربلند بیرون آمده است. بخصوص طراحی و ارگونومی صندلی های جلو و عقب که طبق ادعای کمپانی «GWM» در سفرهای کوتاه و یا طولانی، سرنشینان را در پیله ای از راحتی احاطه می کنند.

کلام آخر
در نهایت اینکه تانک ۳۰۰ را می توان یک محصول موفق از نقطه نظر دیزاین و استایل در کلاس SUV های افرودی دانست که با وجود سن کم، اما از یک طراحی پخته و البته زیبا برخوردار شده است که در کنار ارائه ویژگی های بصری جذاب، به کاربردی بودن طراحی ان فکر شده است. ضمن اینکه حضور یک خودرو در این کلاس و با چنین طراحی خاصی در بازار تشنه ایران، اگر مقوله قیمتی آن را فاکتور بگیریم، می تواند بر جذاب تر شدن رقابت در بازار بیافزاید.
قیمت جدید تانک ۳۰۰ با افزایش شدید اعلام شد آذر ۱۴۰۴
خودروهای آفرودی شتابران خودرو ؛ ۳ بیراهه نورد چه مشخصاتی دارند؟
لیپ موتور C11 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
غول چینی به ایران می آید ؛ تانک ۷۰۰ وارداتی جدید شتابران خودرو





قیمت نسخه مونتاژی چقدره اصلا فرق چندانی کرده؟