جیلی آزکارا یا تیگو ۸ پرومکس ؛ کدام دو دیفرانسیل چینی بهتر است؟

جیلی آزکارا و تیگو ۸ پرومکس هر دو از کراس اوور های جدید بازار هستند. اما کدام یک از این دو خودروی دو دیفرانسیل چینی ارزنده تر است؟
بازار ایران نشان داده که خودروهای آفرودی و دو دیفرانسیل همیشه طرفداران خاص خود را دارند. به همین دلیل در بین گزینههای وارداتی چند اتومبیل دو دیفرانسیل هم دیده میشود. جیلی آزکارا یکی از این اتومبیل های دو دیفرانسیل است که طراحی جذاب دارد و مشخصات فنی آن میتواند نظر خریداران را به خود جلب کند. اما قبلتر از این تیگو ۸ پرو مکس توسط مدیران خودرو به بازار عرضه شده است. یک شاسی بلند دو دیفرانسیل که از تواناییهای نسبتا خوبی در زمینه آفرود سبک برخوردار است. حال میتوان مقایسه جیلی آزکارا و تیگو ۸ پرومکس را انجام داد تا مشتریان انتخاب مناسبتری با شرایط خود را داشته باشند.


مقایسه کمپانی های مادر
جیلی آزکارا یک خودروی کراساوور متوسط است که توسط شرکت خودروسازی جیلی (GEELY) چین تولید میشود. شرکت مادر جیلی آزکارا همان شرکت جیلی است که در سال ۱۹۸۶ تاسیس شد و در حال حاضر یکی از بزرگترین خودروسازان چینی است. جیلی همچنین دارای سهام و همکاری با شرکتهای معروفی مانند ولوو، دایملر، لوتوس و پروتون است. جیلی آزکارا در بازار چین با نام جیلی بویو پرو شناخته میشود و محصول سال ۲۰۱۹ است. این خودرو در ایران توسط شرکت فردا موتور وارد شده است.
تیگو ۸ پرو مکس یک کراساوور بزرگ با سیستم دو دیفرانسیل است که توسط شرکت خودروسازی چری چین تولید میشود. شرکت مادر تیگو ۸ پرو مکس همان شرکت چری است که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و در حال حاضر یکی از بزرگترین خودروسازان چینی است. چری همچنین دارای سهام و همکاری با شرکتهای معروفی مانند جگوار، لندروور، میتسوبیشی و کیا است. تیگو ۸ پرو مکس در بازار چین با نام چری تیگو 8L شناخته میشود. این خودرو در ایران توسط شرکت مدیران خودرو وارد مونتاژ شده است.
هر دو شرکت از برندهای معتبر کشور چین هستند اما محصولات قبلی جیلی در بازار ما توانست از اقبال خوبی در بخش فروش برخوردار شود و در مجموع جیلی از نظر جهانی کاملا از چری شناخته شده تر است.
مقایسه ابعاد و طراحی جیلی آزکارا و تیگو ۸ پرومکس
جیلی آزکارا در نمای جلویی دارای چراغهای جلویی LED با شکل مثلثی و جلوپنجره جلویی بزرگ با الگوی شش ضلعی است. سپر جلویی آزکارا نیز دارای دو مه شکن کوچک و یک مه شکن بزرگ در مرکز است. تیگو ۸ پرومکس نیز دارای چراغهای جلویی LED با شکل مستطیلی و گریل جلویی کوچکتر با الگوی مربعی است. سپر جلویی تیگو ۸ پرومکس نیز دارای دو مه شکن بزرگ و یک مه شکن کوچک در مرکز است.

آزکارا در نمای کناری دارای خطوط زیبا و اسپرت است که از جلو تا عقب خودرو ادامه مییابند. این خودرو دارای چراغهای جانبی LED، آینههای برقی با گرمکن و چراغ راهنما، دربهای بدون قاب و رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی است. تیگو ۸ پرومکس نیز دارای خطوط مدرن و متحرک است که به خودرو حس جوانی و پویایی میدهند. این خودرو دارای چراغهای جانبی LED، آینههای برقی با گرمکن و چراغ راهنما، دربهای بدون قاب و رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی است.

جیلی آزکارا در نمای عقب دارای چراغهای عقبی LED با شکل مستطیلی است که بین آن ها نام خودرو نوشته شده است. سپر عقبی آزکارا نیز دارای دو خروجی اگزوز کروم به شکل مربعی است. تیگو ۸ پرومکس نیز دارای چراغهای عقبی LED با شکل مثلثی است. سپر عقبی تیگو ۸ پرومکس نیز دارای دو خروجی اگزوز دوبل است.

به طور کلی، تیگو ۸ پرومکس بزرگتر و سنگینتر از جیلی آزکارا است. تیگو ۸ پرومکس دارای طول ۴۷۲۲ میلیمتر، عرض ۱۸۶۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۷۴۵ میلیمتر و وزن ۱۷۱۲ کیلوگرم است. جیلی آزکارا دارای طول ۴۵۴۴ میلیمتر، عرض ۱۸۳۱ میلیمتر، ارتفاع ۱۷۱۳ میلیمتر و وزن ۱۷۴۵ کیلوگرم است. فاصله بین دو محور تیگو ۸ پرومکس ۲۷۱۰ میلیمتر و جیلی آزکارا ۲۶۷۰ میلیمتر است. تیگو ۸ پرومکس همچنین دارای ۷ صندلی است، در حالی که آزکارا فقط ۵ صندلی دارد.
در بحث طراحی انتخاب تا حد زیادی سلیقه ای است اما در کل می توان گفت هر دو خودرو سبک طراحی نسبتا مدرنی را دارند. البته این را در نظر داشته باشید که ۷ نفره بودن تیگو ۸ پرو مکس در این جا مزیتی است که می تواند بسیاری از مشتریان را به سوی خودش جذب کند.
مقایسه مشخصات فنی
موتور جیلی آزکارا و تیگو ۸ پرومکس دارای تفاوتهای قابل توجهی هستند. موتور جیلی آزکارا یک موتور ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو است که در ترکیب با یک موتور برقی کوچک ۴۸ ولتی، یک مجموعه هیبریدی ملایم را تشکیل میدهد. این پیشرانه با همکاری شرکت ولو سوئد توسعه پیدا کرده است. این موتور میتواند ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. موتور تیگو ۸ پرومکس یک موتور ۲ لیتری توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم GDi است که ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور فقط بنزینی خطی است و خبری از موتور برقی نیست.

هر دو خودرو از یک گیربکس خودکار دوکلاچه ۷ سرعته استفاده میکنند که انتقال نیرو را به چهار چرخ را انجام میدهند. این نشان میدهد که هر دو خودرو دو دیفراسیل هستند و در شرایط آفرود و جادههای خارج از شهر میتوانند به کمک راننده بیایند. هر دو خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو سیستم تعلیق چند اتصاله یا مالتی لینک در عقب استفاده میکنند. سیستم تعلیق چند اتصاله، باعث میشود که چرخهای عقب از یکدیگر مستقل باشند و بهتر بتوانند در مقابل ضربات جاده و فشارهای جانبی واکنش نشان دهند. این سیستم تعلیق، راحتی و هندلینگ بالاتری را به خودرو میدهد.
مصرف سوخت ترکیبی جیلی آزکارا ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف سوخت ترکیبی تیگو ۸ پرو مکس هم ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که البته این اختلاف با توجه به حجم موتور دو خودرو قابل پیش بینی بود. حداکثر سرعت جیلی آزکارا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن هم چیزی حدود ۱۰ ثانیه است. همچنین تیگو ۸ پرو مکس هم میتواند به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت برسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو هم ۷.۲ ثانیه است. هرچند که با توجه به شرایط بنزین در ایران ممکن است مصرف سوخت، شتاب و حداکثر سرعت کمی فرق کند.

در بخش فنی هم با توجه به شرایط تیگو ۸ پرو مکس به مراتب بهتر عمل کرده است و سرعت و شتاب بیشتری را در اختیار راننده قرار میدهد. البته این را هم در نظر داشته باشید که آزکارا مصرف سوخت پایین تری دارد و البته ریشه های فنی ولوو را هم می توان در این کراس اوور دید.
مقایسه کابین جیلی آزکارا و تیگو ۸ پرومکس
کابین جیلی آزکارا نمایی همچون سدان های اسپرت دارد. داشبورد این خودرو کم ارتفاع و کشیده است. کنسول میانی خودرو نیز ارتفاع زیادی دارد و به صورت مورب دو صندلی ردیف جلو را از یکدیگر جدا میکند. پنل ابزار این خودرو از نوع لمسی است اما به پنل نمایشگر اتصال ندارد و به صورت جداگانه نصب شده است. مواد دارای بافت نرم، نورپردازی هوشمند داخلی، طرح چوب، جانمایی مناسب بخشهای مختلف و عناصر کرومی در قسمتهای مختلف کابین مشاهده میشود. تریم داخلی جیلی آزکارا چرمی است و مواد استفاده شده در ساخت کابین نیز کیفیت مطلوبی دارند. جیلی آزکارا با دارا بودن فاصله محوری ۲.۶۷ متر، یک کراساوور کوچک محسوب میشود و حتی نسبت به برخی رقبای خود کابین کوچکتری دارد. با این حال چهار بزرگسال در این خودرو میتوانند سفر دلچسبی را تجربه کنند. فرمان خودرو نیز از نوع دیکات است که رانندگی با این کراساوور را به تجربهای لذتبخش تبدیل میکند. همچنین دکمههای کنترلی متعددی در کابین خودرو نصب شدهاند که استفاده از تجهیزات خودرو را هنگام رانندگی آسان میکنند.

فونیکس تیگو ۸ پرو مکس یک کراساوور بزرگ با سه ردیف صندلی است که میتواند تا ۷ سرنشین را در خود جای دهد. کابین این خودرو از طرح سه رنگ بهره میبرد و در آن رنگهای مشکی، مارون و نقرهای به کار رفته است. بخش بزرگی از کابین که شامل سمت چپ و مرکز کابین میشود، یک تورفتگی بزرگ دارد که با نمایشگر عریض پر شده است. این نمایشگر از طریق صفحه لمسی یا دستههای کنترلی روی فرمان قابل کنترل است و میتواند اطلاعات مختلفی از جمله نقشه، موسیقی، تنظیمات خودرو و حالت رانندگی را نشان دهد. فرمان خودرو چهارپره و چرمی است و دارای گرمکن و تنظیم ارتفاع و عمق است. پشت فرمان یک آمپر دیجیتالی وجود دارد که اطلاعات مهمی مانند سرعت، دما، سوخت و … را نمایش میدهد. صندلیهای جلو خودرو برقی و چرمی هستند و دارای گرمکن و سردکن هستند. صندلیهای عقب نیز قابلیت تاشو و جابهجایی دارند و میتوانند فضای باری را افزایش دهند. کیفیت مواد و قطعات داخل کابین تیگو ۸ پرو مکس بالا است و از پلاستیکهای نرم و چرم استفاده شده است.

فضای کابین تیگو ۸ پرو مکس به مراتب بزرگتر است اما طراحی داخلی جیلی آزکارا جذابتر صورت گرفته تا راننده و سرنشینان حس بهتری را داشته باشند.
مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات رفاهی مشترک بین دو خودرو عبارت است از سیستم تهویهی خودکار، نمایشگر مرکزی لمسی، سیستم فرمان صوتی، کروز کنترل تطبیقی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، ورود و خروج بدون کلید، سنسور نور و باران، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، شش کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی اضطراری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رانندگی بین خطوط، رادار نقطه کور و سیستم های کمکی راننده. البته این را در نظر داشته باشید که در تیگو ۸ پرومکس گرم کن صندلی های عقب، رادار نقطه کور، دوربین ثبت وقایع و گرم کن فرمان را داریم که این امکانات در آزکارا وجود ندارد. در برابر روکش چرم ناپا را در آزکارا داریم که این آپشن را در تیگو ۸ پرومکس نداریم.
مقایسه قیمت و سخن پایانی
این دو خودرو از نظر ابعاد به یکدیگر نزدیک نیستند و تیگو ۸ پرو مکس بزرگتر است. پس اگر اندازه برای شما مهم است تیگو ۸ پرو مکس گزینه مناسبتری است. البته به میزان بزرگتر بودن قدرت موتور بیشتری را هم در اختیار شما میگذارد و نیازی نیست از این بابت نگران باشید. هرچند که برای بررسیهای بیشتر باید صبر کنیم تا جیلی آزکارا امتحان خود را به خوبی در بازار پس دهد. قیمت تیگو ۸ پرو مکس در کارخانه ۲,۳۷۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان و در بازار ۲,۸۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان است. در حالی که قیمت نهایی جیلی آزکارا ۱ میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و باید دید در نهایت این خودرو در بازار چه قیمتی خواهد داشت.
قیمت تیگو ۸ پرومکس
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۹/۱۶) | ۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۹/۱۶) | ۳,۴۰۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت جیلی آزکارا
سوالات متداول
موتور تیگو ۸ پرومکس یک موتور ۲ لیتری توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم GDi است که ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه به تمام چرخ ها منتقل می شود.
پیشرانه جیلی آزکارا یک موتور ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو است که در ترکیب با یک موتور برقی کوچک ۴۸ ولتی، یک مجموعه هیبریدی ملایم را تشکیل میدهد. این موتور میتواند ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه به تمام چرخ ها منتقل می شود.
شرایط فروش سدان لوکس فونیکس اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
جیلی هائویو L مدل ۲۰۲۶ معرفی شد؛ رقیب چری تیگو ۸ چه مشخصاتی دارد؟
قیمت آریزو ۶ جی تی در بازار چند است؟
سدان اسپرت مدیران خودرو چه امکاناتی دارد؟ نگاهی به آپشن های آریزو ۶ جی تی





سلام
قطعا جیلی آزکارا بهتر است به چند دلیل
۱-کمپانی مادر که قطعا جیلی ۱۰۰ برابر بهتر از چی هست
۲- دانش فنی و کیفیت
۳- موتور و گیربکس بهتر (حجم موتور منظور نیست و منظور کیفیت و دوام و استهلاک هستش)
اما چند نکته قابل تامل وجود داره
۱-شرکت فردا موتور یکی از بدترین شرکت برای خدمات پس از فروشه
۲- اندازه بزرگتر تیگو ۸
سلام
جدای از دوام قطعات و کیفیت رنگ جیلی که برتری نسبی با تیگو ۸ دارد و قیمت جیلی ازکارا در بازار جهانی حدود ۳۰ هزار دلار است ولی تیگو ۸ در فول ترین مدل خود ۲۵ هزار دلار میباشد.
جیلی بسیار بهتر است
با سلام
من آزکارا رو از نزدیک دیدم
طراحی و کیفیت ساخت بالایی داره که در نگاه اول هر بیننده ای رو جذب خودش میکنه
مقایسه جیلی آزکارا باید با خودروهای دو دیفرانسیل کره ای لحاظ شود
چون از همه نظر چه کیفیت ساخت ، طراحی ،و تکنولوژی ولوو در موتور و گیربکس بکار رفته در
تمام قسمتهای خودرو کاملا محرز و مشخص هست
اگه دقت کنید طراحی هم به سبک خودروهای شرکت ولوو هست تا چینی ها
به نظر من اگه با تیراژ مناسب وارد بشه و خدمات پس از فروش خوب باشه
موفقترین خودروی وارداتی بازار میشه
آقا جیلی آزکارا از همه نظر بالاتر و با کیفیت تر از تیگو ۸ هست
میشه گفت یه خودروی با کیفیت اقتصادی به سبک و طراحی ولوو هست .
تو بازارهای جهانی هم استقبال و فروش خوبی داشته
با سلام
از طرفی توان و خروجی و تیگو ۸ قابل تأمل هست و از طرف دیگه متریال با دوام و با کیفیت جیلی ازکارا
ضمن اینکه قیمت جهانی جیلی ازکارا حدود ۳۰ هزار دلار هست و قیمت تیگو ۸ در فول ترین نسخه حدود ۲۵ هزار دلار میباشه.
کاری به کیفیت دوخودرو ندارم چون جیلی فعلا وارد نشده و امتحانش و پس نداده پس قطعا نظری نمیشه داد چون پیش داوری میشه ولی اونیکه مشخصه این دوتا در دوکلاس متفاوت قرار دارند جیلی بسیار کوچکتر و جمع وجور تر از تیگوس و بهتره با تیگو۷و جک k7و دیگنیتی و لاماری مقایسه بشه. نه یک تیگو۸که در یک کلاس بالاتره
خب همه این مدل هایی که فرمکودید تک دیفرانسیل هست و نمیشه با جیلی آزکارا مقایسه اش کرد بهترین مقایسه آزکارا با تیگو ۸ پرو مکس هست چون رقیب مطرح دیگه ای توی بازار فعلا نداره
برای بررسی کیفیت فنی تیگو لطفا دوستان یه سر به تعمیرگاه ها بزنند
از ۱۷ فروردین پلاک آزکارا آمد و الآن ۴ روزه که سوارش میشم. کیفیت کابین اعم از صندلی و داشبورد عالیه ولی زمان نشان میده که ماشین خوبیه یا نه. ۸ سال جک اس ۵ دنده ای داشتم و راضی بودم. مطمئنا ماشین های چینی به رقبای اروپایی و آمریکایی و ژاپنی نمیرسند ولی هر ساله رو به پیشرفت هستند.
یک ماهه که جیلی آزکارا دارم و هزار کیلومتر باهاش رفتم؛ کیفیت و سواری فوق العاده ای داره و قابل مقایسه با هیچ ماشین چینی نیست و از تمام شاسی بلندی های کره ای بهتره و حتی بهتر از تویوتا راوفور … سه سال کولیوس جدید داشتم و ۵۰ هزار باهاش رفتم؛ آزکارا از هر لحاظ (کیفیت متریال، شتاب، استحکام و امنیت، موتور و مصرف سوخت، نرمی) از کولیوس بهتره چون جیلی تبدیل به یک ولوو واقعی شده. آزکارا با اینکه طول زیادی نداره و فقط ۴۵۵۰ سانتیمتره اما وزنش ۱۷۵۰ کیلو است و این یعنی کیفیت و اعتماد
از اسفند سال قبل جیلی آزکارا گرفتم از سامانه یکپارچه خودروهای خارجی و الان هشت ماهه این ماشین رو دارم. بطور قطع و یقین میشود گفت از نظر توان و کارآمدی و کیفیت فنی و موتوری فوق العاده است و از نظر نرمی و راحتی و سواری عالی و صدای بسیار کم و شتاب فوق العاده و متریال درجه یک و همچنین طراحی بسیار خوب ، خودرویی بی نظیر هست
خداوکیلی نمیتونم خودرو آزاکارا را با هیچ ماشین دیگری مقایسه کنم
جیلی آزکارا ، قطعا و یقینا گزینه بهتری است.
کیفیت قطعات مصرفی در آزکارا و نیز کیفیت مونتاژ آن در کشور مبدا(چین)ف به مراتب بهتر از خودروهای مونتاژ داخل است.
به نظرم همه چیز این خودرو عاالیه به جز دو نکته: ۱- تامین قطعات یدکی بدنه که فعلا فردا موتور مثل همیشه بیخود ترین شرکت خدمات پس از فروش بوده است.
0 که احتمالا به زودی توسط بخش خصوصی در مراکز تامین قطعات یدکی خودرو وارد میشه به وور)
2- گیربکس این خودرو اگر چه دو کلاچه تر میباشد، هنوز برای آفرود متوسط و سنگین در کویر، برف و گل و جنگل مناسب نیست و داغ میکنه، اما میشه این مشکل رو با تعویض لاستیک با لاستیک های گل درشت تر تا حد زیادی برطرف کرد( اما توجه داشته باشید که سایز تایر حفظ بشه ۲۲۵*۶۰*۱۸). اما برای جاده های صاف، آفرود سبک و تفریح خارج از جاده متوسط،به خوبی با همین لاستیک های فابریک هم جوابگوست.
در مجموع با توجه به تمام مزایا و ای دو ضعفی که ذکر کردم، هنوز هم با این قیمت (۲/۵۰۰ میلیارد تومن) به نظرم بهترین خودرو برای خرید هست، بدون شک و بدون تردید!