مقایسه کی ام سی A5 و کی ام سی X5 ؛ کدام بهتر است؟

A5 و X5 دو کراس اوور جدید کرمان موتور هستند و ما در این مطلب به مقایسه کی ام سی A5 و کی ام سی X5 می پردازیم.
شرکت کرمان موتور اخیراً دو کراس اوور جمعوجور همکلاس را به لیست محصولات خود اضافه کرده است. قبول داریم که این سگمنت بسیار پرطرفدار است و میتواند سودآوری مناسبی برای کرمان موتور داشته باشد، اما باز هم جای سوال دارد که چرا این شرکت دو خودروی همکلاس و رقیب یکدیگر را به صورت همزمان به بازار ایران عرضه کرده است. به هر حال در این مطلب به مقایسه کی ام سی A5 با کی ام سی X5 میپردازیم و نقاط ضعف و قوت این دو شاسیبلند شهری جدید کرمان موتور را نسبت به یکدیگر بسنجیم تا مشتریانی که قصد خرید دارند، بدانند کدام یک از این دو خودرو گزینه مناسبتری برای آنها خواهد بود.
درباره کی ام سی A5 و X5
کی ام سی A5 نام جدیدی است که شرکت کرمان موتور برای یک محصول موجود در بازار ایران انتخاب کرده است. این ماشین پیش از این توسط شرکت سیف خودرو و با نام SWM G01F به بازار کشورمان راه پیدا کرده بود. برند SWM در اصل یک شرکت موتورسازی قدیمی ایتالیایی است که طی سالهای اخیر توسط چینیها خریداری شده و حالا محصولات مختلفی از جمله مدل G01F زیر پرچم این نشان به تولید میرسد. البته این برند ایتالیایی در اصل SVVM بود که حالا توسط چینیها به SWM تغییر پیدا کرده است. سیف خودرو این ماشین را در سال ۱۳۹۹ به بازار ایران آورد اما متاسفانه نتوانست عرضه آن را به درستی انجام دهد و حالا کرمان موتور این محصول را به سبد تولیدات خود اضافه کرده است.


کی ام سی X5 نیز در اصل نسخه فیسلیفت شده جک S5 است و در کشور چین با نام سهول X6 عرضه میشود. این خودرو در سال ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و حالا به سبد کرمان موتور اضافه شده است.
مقایسه طراحی ظاهری کی ام سی A5 و کی ام سی X5
کی ام سی X5 به عنوان نمونه بهروز شده جک S5، انصافاً ظاهر مدرن و جذابتری نسبت به A5 پیدا کرده است. این خودرو در نمای جلو، طرح چراغهای عقب و برخی جزئیات بدنه دچار بهروزرسانی شده و به ویژه فرم چهره آن بسیار مدرن و مطابق سلیقه مشتریان لوکسپسند از آب درآمد است. البته طراحی نمای چهره ایکس۵ با اتاق قدیمی S5 خیلی هماهنگی ندارد، اما میتوان گفت که در رنج قیمتی خودش کراس اوور نسبتاً زیبا و جذاب به حساب میآید.


اما کی ام سی A5 یا همان SWM G01F از سال ۹۹ وارد بازار ایران شد و در آن زمان ظاهر بسیار جذابی نسبت به اکثر رقبا ارائه میداد. اما امروزه طرح بدنه این خودرو نسبتاً قدیمی شده و تنها چیزی که باعث حفظ گیرایی آن شده است، فرم اسپرت سپر عقب، طرح مهیج جلوپنجره و استایل مناسب سپر جلوی آن بوده است. به هر ترتیب KMC A5 به عنوان یک کراساوور با طراحی نسبتاً اسپرت، همچنان گیرایی مناسبی دارد و برای افرادی که به هیجان طراحی اهمیت بالاتری میدهند، این خودرو میتواند به واسطه استایل هجومیتر خود، جذابیت بیشتری نسبت به X5 داشته باشد.


مقایسه کی ام سی X5 با کی ام سی A5 از لحاظ مشخصات فنی
هر دو کراس اوور کرمان موتور از موتورهای ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۱.۵ لیتر استفاده میکنند. با این حال ماهیت این دو پیشرانه متفاوت است و توان خروجی آنها با یکدیگر اختلاف قابل توجهی دارد. موتور کی ام سی X5 که نمونه آپدیت شده از موتور جک S5 نیوفیس است، قدرتی معادل ۱۷۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر تولید میکند و آن را از طریق گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاچه تر به چرخهای جلو انتقال میدهد.

در سمت دیگر موتور کی ام سی A5 معادل ۱۳۷ اسب بخار و ۲۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که بعد از عبور از یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر به محور چرخهای جلو میرسد. واضح است که قدرت موتور A5 نسبت به X5 کاهش نسبتا قابل توجهی دارد. به ویژه از لحاظ گشتاور، این اختلاف توان کاملاً قابل توجه است و میتواند باعث کندی شتاب اولیه این محصول شود.
در مورد شتاب صفر تا صد این دو خودرو به صورت رسمی اطلاعاتی منتشر نشده است، اما بعضی تستهای غیررسمی انجام شده روی آنها نشان میدهند که شتاب صفر تا صد کی ام سی A5 تقریباً چیزی در حدود ۱۲ ثانیه و یا بیشتر به طول میانجامد. این در حالی است که کی ام سی ایکس ۵ با توجه به توان موتور بالاتر و همچنین حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن کمتر، شتاب به نسبت سریعتری از خود نشان میدهد.

بر این اساس میتوان انتظار داشت که ایکس فایو ظرف مدت کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین برخورداری از گشتاور بالاتر باعث میشود تا KMC X5 در زمینه سبقتگیری و یا عبور از مسیرهای ناهموار با دنده سنگین نیز کشش به مراتب بهتر نسبت به دیگر محصول کرمان موتور یعنی کی ام سی A5 از خود نشان دهد.
کیفیت سواری هر دو خودرو به عنوان کراساوورهای جمعوجور شهری، خیلی خشک نیست و میتواند رضایت نسبی کاربران را با انتقال حداقلی ضربات جاده به کابین، به دست آورد. اما نکته اینجاست که سیستم تعلیق عقب کی ام سی A5 از نوع یکپارچه محور پیچشی بوده ولی کی ام سی X5 از سیستم تعلیق عقب مستقل مولتیلینک سود میبرد. استقلال سیستم تعلیق هر یک از چرخهای عقب در کی ام سی X5 باعث میشود تا هندلینگ و پایداری این خودرو در سرعتهای بالا و هنگام دور زدن نسبت به حریف بالاتر باشد و سواری اطمینانبخشتری را ارائه دهد.

میزان مصرف سوخت این دو خودرو به هم بسیار نزدیک است و میتوان آن را به طور متوسط حدود ۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در نظر گرفت. باک سوخت کی ام سی X5 معادل ۵۵ لیتر ظرفیت دارد و باک سوخت A5 نیز ظرفیت ۵۴ لیتری ارائه میدهد. با این تفاسیر به نظر میرسد کی ام سی X5 از لحاظ قدرت موتور، هیجان سواری و هندلینگ و پایداری نسبت به دیگر محصول کرمان موتور برتری نسبی داشته باشد و از لحاظ فنی خودروی بهتری به شمار برود.

مقایسه کابین و طراحی داخلی
طراحی داخلی کی ام سی A5 نسبت به زمانی که با نشان SWM به بازار ایران آمده بود، تفاوت چندانی ندارد. بنابراین این سبک طراحی اگرچه تا حدودی اسپرت به نظر میرسد، اما نسبتاً قدیمی شده است و آنقدر جذابیت ندارد که در مقابل طرح جدید کابین و داشبورد کی ام سی X5 قد علم کند. نمای داخلی کی ام سی X5 به واسطه طرح جدید داشبورد و غربیلک فرمان به علاوه استایل زیبای کنسول مرکزی و نمایشگر بزرگ مالتیمدیا به فرم ایستاده، نسبتاً لوکس و مدرن به نظر میرسد و به احتمال قوی نسبت به طراحی داخلی A5، میتواند با استقبال بیشتر مشتریان روبرو شود.

متریال استفاده شده در کابین هر دو خودرو نسبتاً باکیفیت احساس میشود و حس نامطبوع کراساوورهای ارزانقیمت را به کاربر انتقال نمیدهد. از لحاظ میزان فضای داخل اتاق، به ویژه صندلیهای ردیف عقب، خودروی کی ام سی A5 نسبت به حریف شرایط بهتری دارد؛ چراکه فاصله محوری آن حدود ۹ سانتیمتر بزرگتر است و همین قضیه باعث شده تا فضای پا در ردیف دوم آن نسبت به حریف کمی جادارتر احساس شود.

در مورد گنجایش صندوق عقب نیز وضعیت A5 نسبت به X5 برتری محسوسی دارد؛ چرا که حجم صندوق عقب کی ام سی X5 معادل ۴۸۵ لیتر است، اما گنجایش صندوق عقب کی ام سی A5 به ۵۷۰ لیتر میرسد.
مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی
کی ام سی X5 دارای امکاناتی به شرح زیر است:
دسته دنده الکتریکی، چهار کیسه هوا، سنسور نور و باران، صندلی برقی راننده با حافظه و گرمکن، تهویه اتوماتیک دیجیتال، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال اندرویداتو و اپل کارپلی، نورپردازی داخلی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سقف پانورامای برق، کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دوربین ۳۶۰ درجه، جلوآمپر دیجیتال و …

اما امکانات KMC A5 متنوعتر بوده و به ویژه بعضی رادارهای هشدار در آن وجود دارد که ایمنی را بهبود میبخشند:
شش کیسه هوا، کنترل پایداری الکترونیکی، رادار هشدار برخورد از جلو و هشدار خروج از خط، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، هشدار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، سقف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی ۴.۳ اینچی، کلاستر دیجیتال ۷ اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده با گرمکن و سردکن، استارت دکمهای، دوربین ثبت وقایع، درب صندوق برقی با تشخیص مانع، صفحه نمایشگر مالتیمدیا ۱۰ اینچی، شارژر وایرلس و …

نتیجهگیری : کی ام سی A5 ارزندهتر است یا کی ام سی X5؟
با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد، باید بگوییم کی ام سی X5 موتور پرقدرتتری دارد و میتواند مناسب افرادی باشد که به دنبال یک خودروی خوششتاب با چابکی نسبتاً بالاتر هستند. همچنین طراحی نمای چهره و کابین این خودرو نیز نسبت به حریف کمی لوکس و مجللتر به نظر میرسد. ضمنا به دلیل اشتراک فنی با جک S5 نیوفیس و کی ام سی K7، احتمالاً قطعات و لوازم یدکی X5 راحتتر قابل دسترس باشد و از این جهت دردسر کمتری برای مالک خود به وجود بیاورد.


اما کی ام سی A5 کابین و صندوق عقب بزرگتری دارد، امکانات آن متنوعتر است و طراحی اسپرتتری ارائه میدهد که میتواند مورد پسند جوانان قرار گیرد. بنابراین اگر امکانات بیشتر کابین و صندوق بزرگتر به همراه طراحی ظاهری اسپرت جز معیارهای اصلی شماست، احتمالاً A5 میتواند انتخاب اول شما باشد. در غیر این صورت KMC X5 گزینه بهتری به نظر میرسد.
ویدیو معرفی KMC X5
ویدیو معرفی KMC A5
جک S3 ؛ مشخصات فنی + معرفی
قیمت سدان های مونتاژی بازار – ۵ آذر ۱۴۰۴
قیمت انواع شاسی بلندهای کرمان موتور در بازار – ۲ آذر ۱۴۰۴
ورود رسمی کرمان موتور به آینده صنعت حملونقل





هیچکدوم فقط پراید
سلام، دوستان ، از بین این دو تا در مقایسه با هایما ۸ اس کدام یک بهتر است. بنده ظاهر هایما ۸ اس را بیشتر می پسندم .اما از نظر فنی کدام برتری دارد؟حقیقتا x5 که عملا همان جک اس ۵ است که از بغل کاملا مشخص است که یک خودرو تکراری و قدیمی است.
سلام ایا اتو هلد داره kmc a5
جنس اشغال چینی کدوم بهتره نداره
چینی ها فقط دارن مارو استسمار میکنند.
خائنین به مردم هم دارن کمکشون میکنند.
شما پول داری برو مرسدس s500 2024 بشین داداش
دوست گرامی ،استثمار اینجوره،ولی چرا نمیخواید بفهمید که چین تو یه دهه اخیر پیشرفت چشمگیر داشته و البته که تو بازار ایران الان و تو این زمان،انتخاب دیگه نداری و نسبت به آشغال های داخلی چند سر و گردن لهترن،پس وقتی تو این رنج قیمت ها یا باید بری ماشین ۱۰سال پیش اروپا یا کره بگیری ،پس صرف با خودرو صفر چینی هست،ادعا روشنفکری هم نفرما
دوستان از نظر سواری A5 کاملا نرم تر و بی صداتره مخصوصا گیربکس فوق العاده ای دارهکه از X5 بهتره در ضمن در خصوص قدرت موتور با ریمپ هم میشه تا ۱۹۰ اسب ازش خروجی گرفت و هماهنگی طراحی و امنیت ماشین که A5 6 کیسه هوا دارد و X5 فقط ۴ کیسه هوا مشخصا امنیت A5 خیلی بیشتر میتونه باشه.
از تیم آخرین خودرو تشکر میکنم ولی آقای نویسنده تنها اسب بخار و گشتاور ملاک نیست.
X5 موتور قوی گیرباکس با موتور مچ هست وابشن های خوب سواری نرم دارد.s8هایما موتور با گیر باکس مچ نیست تقه هم دارد.پیشنهاد می کنم هرماشینی را می خواهید بخرید.اول تست سواری نمایید.بعد بخرید.
بازار همیشه بهترین قاضی بوده و هست
وقتی تو بازار قیمت ایکس فایو، دویست تا دویست و پنجاه میلیون تومن گرونتر از آ پنج هست دیگه حرفی برای گفتن نمیمونه
😁
سگ زرد چینی برادر شغال چینی است
و هردو هم آشغال هستند .
سگ زرد برادر شغال..درین وضعیت موجود معیشتی و اقتصادی فقط پراید مدل ۹۰به پایین وبس
شما احتمالاً بی ام دبلیو ۷۳۰ داری که اینها رو اشغال میگی چون از آشغالهای ایرانی ۳۵سال تولید داخل خیلی بهتر هستند.درضمن باید دید چی رو با چی مقایسه کنید
اختلاف قیمت رو نزدین؟SWMبا موتور توربو چرا آنقدر راندمان بخار و گشتاور پایینی داره؟اگه اختلاف قیمت این دو تا ۵۰۰تومن باشه حتما SWMو الا سهول خیلی سرتره مخصوصا مولتی لینک و موتور اورحال
اختلاف قیمت کارخونشون حدود صدتومن
A5 : 1286
X5 : 1388
چند تا از امکانات kmc A5 رو میگم خدمتتون که kmc x5 ندارد.
1.رادار نقطه کور
2.سیستم هشدار برخورد از جلو
3.سیستم هشدار دهنده خروج از مسیر
4.درب صندوق برقی
5.دوربین ثبت وقایع
6.شارژر وایرلس
7.سنسور پارک جلو
8.سرد کن صندلی
و اینکه KMC A5 در ابعاد واندازه ۱۷ سانتی متر در طول و ۵ سانتی متر در ارتفاع از kmc x5 بزرگتر است
به نظرم a5 خیلی زیباتره و بهتر
موتور a5 همون ۱۵۵ اسب بخار است به خاطر حساسیت به بنزین ایران و جلوگیری از ناک زدن موتور محدود شده روی ۱۳۷ اسب بخار و با ریمپ دوباره ۱۵۵ میشه
ولی x5 همون گیربکس s5 دوکلاچه روشه که کلا هماهنگی نداره و فناوری tdgi که حساس به بنزین ایران و ناک زدن داره و باید هر باک ۴۰۰ هزار مکمل باکیفیت بریزی در کل s5 قدرت اسبشو کاهش دادن تا سواری بیدردسر رو تجربه کرد
بغل ایکس ۵ خیلی تکراری و قدیمی است
طراحی ایکس ۵ هماهنگ نیست از بغل قدیمی واز جلو شبیه تانک.از هر زاویه نگاه میکنی باز شبیه جک اس فایو است
طراحی ایکس ۵ هماهنگ نیست از بغل قدیمی واز جلو شبیه تانک.از هر زاویه نگاه میکنی باز شبیه جک اس فایو است
چند تا از امکانات kmc A5 رو میگم خدمتتون که kmc x5 ندارد.
1.رادار نقطه کور
2.سیستم هشدار برخورد از جلو
3.سیستم هشدار دهنده خروج از مسیر
4.درب صندوق برقی
5.دوربین ثبت وقایع
6.شارژر وایرلس
7.سنسور پارک جلو
8.سرد کن صندلی
و در اخر بگم خدمتتون که kmc A5 از نظر ابعاد 17cmطولش و 5cm ارتفاعش از kmc x5 بزرگتره
کاش آخرش مینوشتید رپورتاژ آگهی kmc x5
واقعا کجای طرحی ایکس پنج چه داخلی و چه بیرونی زیباتره!!! حتی دارندگانش هم خودشون میگن که قیافه جذابی نداره ،از نزدیک خیلی از عکس هاش هم بی ریخت تره یه شتر گاو پلنگیه برای خودش،باز همین swm هایی که داخل ایرانه با این که قدیمی هستن هم خوشگلترن و هم چراغ های بهتری دارن،نسبت به swm با گیربکس at این شده dct و اینکه دسته دنده هم به کلی تغییر کرده و پیچشی شده
رپورتاژ ! هر دو برای یک شرکت هستند 🙂
بله هر دو برای یه شرکت هستن اما کرمان موتور برنامه ویژه ای برای ایکس۵ داره و میخواد بجای اس۵ جا بندازتش و بیشتر فروشش رو اون خودرو باشه اما اون طور که فکر میکرد ازش استقبال نشد،از نظر فنی بله قطعا از آ۵ بهتره اما از نظر آپشن و حتی زیبایی چه داخل چه بیرون خودرو آ۵ خیلی زیباتر از اونه که توی کامنت ها هم دوستان همین رو تاکید کردن روش
هیچ خدمات بعداز فروش ندارن لوازم بسیار گران وگیر نمیاد همون هفته اول پشیمون میشی از خرید ولی با کلی خسارت وافوت قیمت باید دنبال خریدار بگردی تجربه من از خرید
a5 بهتره قیافه .x5 همخوانی ندارد جلو عقب جدید ولی از بغل جک قدیمی
به نظر من جک اس ۵ نسبت به هر دو سر تره.
من خودم ای۵ دارم خواهرم ایکس ۵
همه از ای ۵ راضی تریم از هر نظر
خودرو A5 از لحاظ بدنه و موتور طراحی ایتالیایی دارد و تا حدودی دارای اصالت اروپایی در آن دیده میشود از طرفی خودرو X5 سازنده موتور شرکت جک است که یکی از بهترین موتورسازان چین است که بخوبی شرایط ایران (گرم و خشک و ارتفاع ) تطابق دارد ولی تکنولوژی TGDI با توجه به سوخت ایران در دراز مدت موجب استهلاک بیشتر میشود از لحاظ بدنه تمامی خودروهای چینی از یک تکنولوژی بهره میگیرند و تمامی بصورت مونو کک هستند ولی از لحاظ زیر بندی که اهمیت بسیار دارد هر دو در یک سطح هستند البته سیستم فنر بندی x5 مالتی لینک که نرمتر و در پیچها بهتر است ولی دچار استهلاک بیشتر میشود دلار از X5 بیشتر است ولی در داخل ایران قیمت خودرو از طرف خودروسازها بصورت سبد محصولات است که بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم میشود که سود و زیان در یک مجموعه در نظر گرفته میشود از لحاظ قطعات فعلا X5 در شرایط بهتری است ولی در آینده برنامه کرمان موتور تولید انبوه A5 است پس اگر برای سوار شدن خودرو کم استهلاک تر میخواهیدA5 ولی برای سرمایه گذاری فعلا خودرو X5 مناسب است
ده روزه a5 تحویل گرفتم ،A5 خودرو کم صداتریه، نرمتره، شتاب کمتر نه خیلی، گیربکس بهتر، امکانات بیشتر، ظاهر شیکتر ، مموری صندلی نداره، از کیفیت دوربین خوشم نیامد دیگران میگن خوبه، مثل جک اس ۵، ۲۰۰۰ توی شتاب گیری نمی کنه ، موتورش زودتر گرم میکنه شاید هنوز تنظیم نشد.