موضوعات داغ روز:

مقایسه آریزو ۶ GT و جی ای سی امپو ; کدام سدان اسپرت ارزش خرید بیشتری دارد؟

منتشر شده در 24 آذر 1403 ساعت 10:12
نویسنده محمد باهری
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه آریزو۶ GT و جی ای سی امپو

آریزو ۶ GT و جی ای سی امپو دو سدان چینی با طراحی اسپرت و جوان پسندانه هستند که یکی از آنها به مونتاژی بوده و دیگری جزو خودرو های وارداتی است.

آریزو ۶ GT و گک یا همان جی ای سی امپو سدان‌های اسپرت و تازه نفس بازار خودروی ایران محسوب می‌شوند که به واسطه موتور قدرتمند و طراحی اسپرت‌تر نسبت به سایر رقبا فرصت تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب میان جوانان و حتی خانواده‌ها را دارند. در این نوشتار به مقایسه دو خودروی یاد شده خواهیم پرداخت.

 یک خودروی سدان که ویژگی‌های اسپرت یعنی طراحی ظاهری خشن و مردانه و همچنین قوای فنی مناسب داشته باشد همواره یکی از انتخاب‌های مورد علاقه جوانان و خانواده‌ها بوده است. پس از بسته شدن درب‌های واردات عدم وجود چنین گزینه‌ای در میان محصولات بازار خودرویی کشورمان به شدت حس می‌شد تا اینکه زمزمه‌های ورود خودروهایی چون جی ای سی امپو در نمونه وارداتی و آریزو۶ GT در نسخه مونتاژی شنیده شد. این خودروها به دلیل برخورداری از موتورهایی نسبتا قدرتمند، آپشن‌های مناسب و طراحی اسپرت به نوعی رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند اما به دلیل اینکه جی ای سی امپو به صورت وارداتی و آریزو به صورت مونتاژی به بازار عرضه می‌شوند اختلاف قیمت نسبتا قابل توجهی با یکدیگر دارند.

در این نوشتار ضمن مقایسه ویژگی‌های جی ای سی امپو و آریزو۶ GT سعی داریم مشخص کنیم که کدامیک در مقابل رقم پرداختی ارزش بیشتری خواهند داشت؟

درباره جی ای سی امپو و آریزو ۶ GT

همزمان با آزادسازی واردات و امکان ثبت سفارش برای خودروهای جدید شرکت راسا موتور خاورمیانه به سراغ همکاری با شرکت چینی GAC رفت و مدل‌های مختلفی از این برند را وارد بازار کرد. جی ای سی امپو به که یک خودروی سدان اسپرت محسوب می شود به واسطه نوع طراحی درب صندوق عقب در رده خودروهای فست بک قرار می‌گیرد به عنوان نماینده این شرکت به بازار عرضه شد. جی ای سی امپو در سال ۲۰۲۱ به عنوان یک خودروی جدید به بازارهای جهانی معرفی شده و طراحی کاملا پخته و به روزی دارد.

در طرف دیگر هم آریزو۶ GT قرار دارد که به واسطه عرضه مدل‌های مختلف آریزو توسط مدیران خودرو برای مشتریان ایرانی آنچنان ناشناخته نیست و به نوعی یک فیس لیفت از محصول آریزو۶پرو به شمار می‌رود که با چاشنی اسپرت همراه شده است. بیشترین تغییرات آریزو۶ GT نسبت به آریزو۶پرو به بخش فنی و فضای کابین مربوط می‌شود که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویدیوی تست و بررسی جی ای سی امپو

ویدیوی معرفی فونیکس آریزو ۶ جی تی

مقایسه طراحی بدنه

اصولا یک خودروی اسپرت باید این ویژگی را داشته باشد که با طراحی خارجی خود بیننده را متقاعد کند با چه محصولی مواجه است. طراحی جی ای سی امپو از همه زوایا ویژگی‌های اسپرت خود را نشان می‌دهد و به طورکلی بر همین مبنا طراحی و ساخته شده است. جلوپنجره بزرگ، فرم خشمگین چراغ ها، کاپوت عضلانی و خطوط به کار رفته در سپر همگی سعی دارند با هماهنگی کامل ذات این خودرو را نشان بدهند و اگر از حق نگذریم مجموعه مناسبی را پدید آورده اند.

طراحی جی ای سی (GAC) امپو

در نمای جانبی نیز از سادگی خبری نیست و دو خط کمر و شانه که از قسمت ابتدایی خودرو با حالتی قوی شروع اند بعد از رسیدن به قوس گلگیر عقب به یکدیگر می رسند و باعث عضلانی‌تر شدن این نما می‌شوند. کار طراحان جی ای سی به همین جا ختم نمی‌شود و با رسیدن به نمای عقب خودرو به نوعی شاهد قوی‌ترین بخش طراحی این خودرو هستیم.

طول کم درب صندوق عقب و شیب زیاد ستون C کمک شایانی به ایجاد یک طرح اسپرت کرده‌اند و پس از آن شاهد چراغ‌هایی هستیم که به زیبایی طراحی شده‌اند و برخلاف بسیاری از خودروها شکل به هم پیوسته ندارند. اوج کار در نمای عقب جی ای سی امپو را می‌توان سپر آن دانست. جایی که ۴ لوله اگزوز به زیبایی در میان دیفیوزر جانمایی شده‌اند و به کمک دو خروجی هوا در گوشه‌های سپر نمایی کاملا خشن و عضلانی به خودرو بخشیده‌اند.

آریزو۶GT نیز در نمای جلو با الگوبرداری آشکار از محصولات لکسس سعی داشته چهره‌ای تهاجمی به یک خودروی خانوادگی ببخشد. الهام گرفتن از طراحی لکسوس به حدی است که در نگاه اول و خصوصا در شب ممکن است متوجه تفاوت آریزو و لکسوس نشوید! باید گفت که طراحان چری در این بخش موفق عمل کرده‌اند و چاشنی اسپرت به خوبی در رگ‌های آریزو تزریق شده است.

نقد اصلی زمانی آغاز می‌شود که به نمای جانبی برسیم چرا که از این زاویه به جز طرح متفاوت رینگ‌ها شاهد هیچ‌گونه تفاوتی با آریزو۶ پرو نخواهید بود و عملا با یک خودروی معمولی طرف هستید. در نمای عقب نیز طراحان به همان فرم آریزو۶ پرو بسنده کرده‌اند و صرفا با تغییر شکل اگزوزها و تبدیل آن‌ها به نمونه ۴تایی سعی داشته اند تم GT را در این خودرو ایجاد کنند.

طراحی آریزو۶ GT

به طور کلی در بحث طراحی بدنه برتری با جی ای سی امپو خواهد بود چرا که اساس این خودرو از ابتدا یک سدان اسپرت بوده است و سعی نشده تا با انجام فیس لیفت آن را از یک نمونه خانوادگی به اسپرت تغییر حالت دهند.

مقایسه مشخصات فنی جی ای سی امپو و آریزو۶ GT

در بحث مقایسه فنی و عملکردی آریزو۶ GT‌این فرصت را خواهد داشت تا فاصله خود را با جی ای سی کمتر کند.

آریزو۶ GT با استفاده از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو GDI که در محصولاتی همچون فونیکسFX نیز به کار رفته است توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت به وسیله یکه جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) به چرخ‌های جلو منتقل می شود و طبق آمار اعلام شده قادر است جثه ۱۳۴۰ کیلوگرمی این خودرو را در مدت زمانی کمتر از ۷ ثانیه از صفر به صد کیلومتر برساعت برساند که در این بازه قیمتی تقریبا بی رقیب است! حداکثر سرعت این خودرو ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

مقایسه فنی آریزو۶ GT و جی ای سی (GAC) امپو

در طرف دیگر اما جی ای سی امپو وجود دارد که با موتور ۱.۵ لیتری خود قادر خواهد بود توانی معادل ۱۷۷ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. جعبه دنده به کار رفته در جی ای سی نیز از نوع ۷ سرعته دوکلاچه است که به چرخ‌های جلو متصل شده است. شتاب صفر تا صد جی ای سی هم اندکی بیشتر از ۷ ثانیه عنوان شده و حداکثر سرعت آن نیز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است که با وزن ۱۴۲۰ کیلویی آن تناسب دارند.

مقایسه مشخصات آریزو۶ GT و جی ای سی (GAC) امپو

به نظر می‌رسد در بخش قوای حرکتی برتری با آریزو۶ GT باشد چرا که ترکیب موتور قوی‌تر و وزن کمتر آن سبب شده عملکرد بهتری داشته باشد. اما از این نکته نباید غافل شد که سیستم تعلیق جی ای سی امپو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است که سبب پایداری بیشتر در پیچ‌ها خواهد شد. استفاده از سیستم تعلیق عقب یکپارچه در آریزو۶ GT تبدیل به بزرگترین ضعف آن در مقابل رقبای خود شده است. با توجه به توان حرکتی بالای آریزو۶ GT بهتر بود از سیستم تعلیق مولتی لینک در این خودرو استفاده شود تا امنیت بیشتر و لذت سواری بالاتری را به سرنشینان ارئه دهد.

خودروجی ای سی امپوآریزو۶ GT
موتور۴سیلندر-۱۶سوپاپ-توربوشارژر۴سیلندر-۱۶سوپاپ-توربوشارژر
حجم موتور۱.۵لیتر۱.۶لیتر
توان خروجی۱۹۷اسب بخار-۲۹۰نیوتن متر۱۷۷اسب بخار-۲۷۰نیوتن متر
گیربکس۷سرعته دوکلاچه۷سرعته دوکلاچه
انتقال قدرتجلوجلو
شتاب ۰ تا ۱۰۰۷ثانیه۶.۷ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۹.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۶.۶لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر برساعت۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
وزن۱۴۲۰کیلوگرم۱۳۴۴کیلوگرم
حجم باک۴۷لیتر۴۸لیتر
ابعاد بدنه۱۴۳۲-۱۸۵۰-۴۷۰۰میلیمتر۱۴۹۰-۱۸۲۹-۴۷۱۰میلیمتر
فاصله محوری۲۷۳۶میلیمتر۲۶۷۰میلیمتر
حجم صندوق۵۴۳لیتر۴۸۲لیتر

مقایسه کابین و فضای داخلی جی ای سی امپو و آریزو۶ GT

در بحث طراحی داخل کابین هر دوخودرو وضعیتی تقریبا مشابه دارند و به نوعی از سبک یکسانی در طراحی استفاده کرده اند. استفاده از مانیتورهای به هم پیوسته و دریچه‌های تهویه هوا که در یک امتداد قرار گرفته‌اند سبب شده تا داشبورد هر دو خودرو شباهت زیادی به یکدیگر داشته باشند.  کیفیت متریال استفاده شده در آریزو و جی ای سی هم شباهت زیادی به یکدیگر دارند و از لحاظ کیفی تفاوت چندانی در ظاهر بین آن‌ها حس نمی‌شود. هر دو محصول در این بخش سعی داشته‌اند با استفاده از مواد سافت تاچ حس کیفیت بالایی را به مشتری ارائه دهند. 

مقایسه کابین آریزو ۶ GT و جی ای سی (GAC) امپو

باید این نکته را اضافه کرد که فضای داخلی خودروی آریزو۶ GT نسبت به نسخه پرو تغییرات گسترده‌ای داشته و هیچگونه شباهتی با آن ندارد. این نکته را باید به فال نیک گرفت چرا که مشتریان بیش از پیش این احساس را خواهند داشت که با خودرویی جدید طرف هستند. طراحان چری با استفاده از تم رنگی قرمز در صندلی، رودری ها و حتی فرمان سعی داشته‌اند چاشنی اسپرت را در داخل کابین افزایش دهند در حالیکه جی ای سی سعی داشته با طراحی قطعات و دکمه‌های متفاوت این حس و حال را ایجاد کند و به طور کلی هر دو خودرو در این زمینه موفق بوده اند.

مقایسه طراحی داخلی آریزو ۶ GT و جی ای سی (GAC) امپو

در بحث فضای سرنشینان نیز آریزو و جی ای سی برای استفاده ۴ نفر کاملا مناسب هستند و افراد با قد متوسط هیچ کمبودی نخواهند داشت. در این بین اما جی ای سی امپو به لطف فاصله محوری بیشتر و فضا سازی مناسب کمی جادارتر خواهد بود و فضای کابین باز‌تری را ارائه می‌کند. ضمنا حجم صندوق عقب جی ای سی معادل ۵۴۳ لیتر است که در مقابل فضای ۴۸۲ لیتری آریزو برتری خواهد داشت.

مقایسه امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

رقابت تنگاتنگ آریزو۶ GT و جی ای سی امپو در بحث امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی همچنان ادامه دارد و در این بخش‌ هم با دست پر به مصاف یکدیگر می‌روند. از جمله آپشن‌های مهمی که هر خودرو به آن‌ها مجهز هستند می‌توان از کروز کنترل تطبیقی، صندلی های برقی جلو با گرمکن و سردکن، رانندگی خودکار بین خطوط، شیفتر پشت فرمان، شارژر وایرلس تلفن همراه و … را نام برد.

خودروجی ای سی امپوآریزو۶ GT
کروزکنترل تطبیقیدارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خوان – تابلوخواندارد-دارددارد-ندارد
رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور باراندارددارد
شیفترپشت فرماندارددارد
ترمزپارک برقی و اتوهلددارددارد
صندلی برقی سرنشیندارددارد
سردکن صندلی‌های جلودارددارد
گرمکن صندلی‌های جلودارددارد
دوربین۳۶۰درجهندارددارد
هشدار باز کردن درب های عقبندارددارد
کیت صدای اگزوز فابریکداردندارد
سانروفدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان کمکی برقیدارددارد

نتیجه گیری: جی ای سی امپو ارزنده‌تر است یا آریزو ۶ GT ؟

با توجه به مطالب عنوان شده باید گفت که اگر به دنبال خودرویی هستید که ذاتا اسپرت باشد و برای این کار طراحی شده باشد باید به سراغ جی ا سی بروید. خودرویی که طراحی آن کاملا پخته است و با دیگر خودروهای هم رده تمایز دارد. ضمنا از لحاظ سطح کیفی و آپشن نیز کمبودی در آن حس نمی‌شود.

اما اگر به دنبال خودرویی هستید که تا ضمن برآورده کردن نیازهای شما از یک خودروی خانوادگی، قوای فنی قابل توجهی داشته باشد و آپشن های زیادی را هم به شما بدهد می توانید به آریزو 6GT نیز فکر کنید. از این نکته غافل نشوید که شبکه نمایندگی و خدمات پس از فروش آریزو بسیار گسترده تر از جی ای سی هست و به سبب مونتاژی بودن نیز قیمتی بسیار کمتر دارد.

ویدیو های پیشنهادی

۴ Responses to “مقایسه آریزو ۶ GT و جی ای سی امپو ; کدام سدان اسپرت ارزش خرید بیشتری دارد؟”

  1. متین هاشمی گفت:

    قدرت امپو اشتباه وارد شده

    ۱۶
    ۱
  2. احمد غریبی گفت:

    امپو سگش میارزه به آریزو

    ۱۵
    ۷
    • SINA گفت:

      اتفاقا دنیا برعکس شده آمپول بدرد جرز دیوار نمیخوره!

      بدنه بدنه یکی نیست!
      کلا امنیت فعلا چری داره تو محصولات چینی

      ۰
      ۷
  3. رضا گفت:

    واقعا از همه ی لحاظ GAC بهتر هست . هم از لحاظ کیفیت رنگ و مونتاژ و هم سبک طراحی زیبای این خودرو …

    ۹
    ۴

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.