مقایسه مزدا CX-30 و کیا اسپورتیج توربو ؛ تقابل دو کراس اوور جذاب وارداتی

مزدا CX-30 و کیا اسپورتیج توربو دو کراس اوور بسیار جذاب غیر چینی است که به صورت وارداتی در بازار ایران عرضه می شوند.
بازار کراساوورهای برندهای معتبر در دور جدید واردات بسیار گرم شده و مدلهای متنوع روزبهروز به سبد محصولات شرکتهای واردکننده اضافه میشود. در این میان، برندهای معتبر ژاپنی و کرهای هم حضور دارند که مزدا CX-30 و کیا اسپورتیج توربو در بین محصولات آنها میتوانند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند. با وجود آنکه این دو خودرو از لحاظ ابعادی با هم تفاوت دارند، اما بههرحال میتوانند بهعنوان کراساوورهای خانوادگی رقیب همدیگر محسوب شوند و به همین دلیل تصمیم داریم تا به مقایسه مزدا CX-30 و کیا اسپورتیج توربو مدل ۲۰۲۴ بپردازیم.
درباره مزدا CX-30 و کیا اسپورتیج توربو
مزدا CX-30 یک کراساوور تقریباً کوچک بهشمار میرود که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. این خودرو در اصل روی پلتفرم مزدا ۳ نسل چهارم توسعه پیدا کرده و نمونه کراساوور شده مدل هاچبک مزدا ۳ به حساب میآید. زبان طراحی آن با مزدا ۳ اشتراکات زیادی دارد و نمونه وارداتی به کشورمان توسط آفتاب خودرو در خطوط تولید مشترک چانگان-مزدا در کشور چین ساخته میشود.


اما کیا اسپورتیج توربو جدیدترین نسخه از نسل پنجم این محصول پرطرفدار کرهای است که در رده کراساوورهای کامپکت قرار میگیرد و از لحاظ ابعادی نسبت به مزدا CX-30 بزرگتر است. این نمونه توسط شرکت کوشا خودرو عرضه شده و نسخه لانگ مدل قبلی اسپورتیج که ابتدا توسط کوشا خودرو برای عرضه به بازار ایران انتخاب شده بود، به شمار میرود.
ویدیو ی معرفی کیا اسپورتیج
ویدیوی تست و بررسی مزدا CX-30
مقایسه طراحی بدنه
ظاهر مزدا CX-30 بسیار آشنا به نظر میرسد، چراکه فرم بدنه آن در واقع شباهت زیادی به دیگر محصول آفتاب خودرو یعنی مزدا ۳ سدان دارد. در اصل با نمونه کراساوور شده مزدا ۳ نسل جدید طرف هستیم که مقداری ارتفاع آن افزایش پیدا کرده و برخی جزئیات ظاهری نیز به آن اضافه شده است تا بیشتر شبیه کراساوورها به نظر برسد. این خودرو بر اساس زبان طراحی مزدا موسوم به “کودو” طراحی شده و خطوط منحنی، چراغهای کشیده و دیگر المانهای اصلی این سبک را با خود به همراه دارد.

اما کیا اسپورتیج جدید هیچ شباهتی با نسل قبلی خود ارائه نمیدهد و با طراحی کاملاً انقلابی و تحولگرایانه نسبت به مدل پیشین، نمایشی نوآورانه دارد. نسخه توربو در نمای بغل با مدل اولیه عرضهشده توسط کوشا خودرو تا حدودی تفاوت پیدا کرده و لچکی قسمت ستون C به آن اضافه شده است. نمای جلویی کیا اسپورتیج هم بسیار مدرن جلوه میکند و چراغهای دیلایت بومرنگی شکل آن کاملاً جذاب به نظر میرسند.

بهطور کلی، میتوان گفت که کیا اسپورتیج توربو طراحی ظاهری مدرنتر همراه با جزئیات و المانهای خلاقانهتر دارد و نسبت به فرم سادهتر بدنه مزدا CX-30 تا حدودی لوکستر احساس میشود. البته طراحی مزدا CX-30 هم باوجود سادگی بیشتر، جذابیتهای خاص خود را دارد و حتی شاید بتوان گفت که به دلیل شباهت با مزدا ۳، تا حدودی اسپرتتر احساس میشود.
مقایسه مشخصات فنی مزدا CX-30 و کیا اسپورتیج توربو
ماهیت فنی این دو خودرو با هم تفاوت دارد، چراکه یکی از موتور تنفس طبیعی و دیگری از موتور کمحجمتر اما مجهز به توربوشارژر استفاده میکند. مزدا CX-30 با موتور ۲ لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر به همراه گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT، نیروی چرخهای محرک جلو را تأمین میکند.

اما کیا اسپورتیج توربو به یک موتور ۱.۵ لیتری چهارسیلندر توربوشارژ مجهز است که قدرت بیشتری در حد ۱۹۸ اسب بخار و گشتاور ۲۵۳ نیوتنمتر را از طریق گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته به چرخهای جلو منتقل میکند.

نتیجه بهکارگیری موتور قویتر روی اتاق کیا اسپورتیج، دستیابی به شتاب سریعتر است؛ اما این اختلاف شتاب خیلی زیاد نیست، چراکه اختلاف وزن مزدا CX-30 و کیا اسپورتیج بیش از ۴۰۰ کیلوگرم است. همین نکته سبب میشود کراساوور کرهای نتواند شتاب خود را بیش از حد افزایش دهد. در این راستا باید بدانید که شتاب صفر تا صد کیا اسپورتیج توربو حدود ۸.۸ ثانیه است، اما این رقم برای مزدا CX-30 به ۹.۵ ثانیه افزایش پیدا میکند.
خودرو | مزدا CX-30 | کیا اسپورتیج توربو |
موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | بنزینی- چهار سیلندر- ۱۶سوپاپ توربوTGDi |
حجم موتور | ۲ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۵۵ اسب بخار – ۲۰۲ نیوتن متر | ۱۹۸ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۸.۸۲ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۱۷ کیلومتربرساعت | ۲۰۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۶۲ کیلوگرم | ۱۸۷۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۱ لیتر | ۵۴ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۴۰-۱۷۹۵-۴۳۹۵ میلیمتر | ۱۶۷۸-۱۸۶۵-۴۶۷۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۵۵ میلیمتر | ۲۷۵۵ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۷۲ لیتر | ۵۳۸ لیتر |
علیرغم وزن بسیار بیشتر، مصرف سوخت کیا اسپورتیج حدود سهدهم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی کمتر از مزدا CX-30 است. برخورداری از سیستم تعلیق مستقل مولتیلینک در بخش عقب اسپورتیج نیز میتواند نویدبخش کیفیت سواری و هندلینگ بهتر آن نسبت به حریف ژاپنی باشد.
مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین
نوع طراحی داخلی کابین هر دو خودرو، بهویژه در بخش داشبورد و کنسول حاوی شیفتر دنده، بسیار زیبا و جذاب به نظر میرسد. در این میان، طرح داشبورد کیا اسپورتیج با وجود نمایشگرهای یکپارچه دوگانه و دریچههای تهویه به سبک پیوسته و سراسری، باعث شده تا نمای داخلی این خودرو تا حدودی مینیمال و البته آیندهنگرانه به نظر برسد. حضور کلیدهای لمسی در زیر نمایشگر به همراه شیفتر دایرهای دنده نیز در نوع خود موجب ارتقای زیبایی عناصر طراحی این خودرو به سبک فرمهای مدرنتر شده است. استفاده از مواد نرم در قسمت بالای داشبورد هم موجب بهبود کیفیت کلی کابین کیا اسپورتیج شده و سطح تجمل آن را بالاتر برده است.

اما کابین مزدا CX-30 طراحی کمی اسپرت و خاصتر را به نمایش میگذارد. این سبک طراحی به فرم داخلی مزدا ۳ جدید نسل چهارم شباهت زیادی دارد، ولی کیفیت مواد آن بالاتر به نظر میرسد و کاربر حس بهتری از حضور در کابین خودرو پیدا میکند.
بنابراین، بهطور کلی میتوان گفت که نوع طراحی داخلی و کیفیت مواد بهکاررفته در کابین این دو خودرو کاملاً رضایتبخش است و بسته به سلیقه شما، هرکدام میتواند انتخابی مناسب محسوب شود.

از لحاظ میزان فضای داخل کابین باید گفت که کیا اسپورتیج به دلیل ابعاد بزرگتر، فضای بیشتری داخل اتاق در اختیار سرنشینان میگذارد و افراد حاضر در صندلیهای ردیف دوم به دلیل فاصله محوری بزرگتر و ارتفاع سقف بیشتر، محدودیت کمتری از لحاظ فضای پا و سر خواهند داشت. میزان فضای صندوق عقب مزدا CX-30 معادل ۵۷۲ لیتر است، اما این رقم برای کیا اسپورتیج توربو برابر ۵۳۸ لیتر است.
مقایسه تجهیزات و امکانات مزدا CX-30 و کیا اسپورتیج توربو
خوشبختانه هر دو خودرو امکانات مدرن رانندگی نظیر کروز کنترل تطبیقی، دستیار رانندگی نیمهخودکار بین خطوط، رادار تابلوخوان، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار خطخوان، هشدار برخورد از جلو، سانروف برقی، دوربین عقب، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… را ارائه میدهند. بهطور کلی میتوان گفت که سطح تجهیزات این دو خودرو تا حد زیادی به هم نزدیک است. اما مواردی مثل شارژر بیسیم تلفن همراه و درِ صندوق برقی در مزدا CX-30 موجود هستند که در کیا اسپورتیج توربو دیده نمیشود. در عوض، کراساوور کرهای دارای گرمکن صندلیهای جلو و فرمان است که مزدا CX-30 فاقد آن است.
خودرو | کیا اسپورتیج توربو | مزدا CX-30 |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد(تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
هشدار نقطه کور | دارد | دارد |
رادار خط خوان | دارد | دارد |
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۷ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | ندارد |
شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | ندارد |
اتوپارک | ندارد | ندارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | ندارد | ندارد |
نتیجهگیری: مزدا CX-30 ارزندهتر است یا کیا اسپورتیج توربو؟
هر دو خودرو جزو کراساوورهای اصیل و با شخصیت وارد شده به بازار ایران محسوب میشوند و برندهای سازنده بسیار معتبر و اصیلی دارند که انتخاب را برای مشتریان شیرینتر و کمی هم سخت میسازد. در این میان، افرادی که به دنبال یک خودرو کماستهلاکتر از لحاظ فنی و به دور از دردسرهای موتورهای توربوشارژ هستند، طراحی اصیل ژاپنی را میپسندند و با کابین کوچکتر مشکلی ندارند، میتوانند مزدا CX-30 را انتخاب کنند.


در طرف دیگر، کیا اسپورتیج ظاهر مدرن و نوینتری را ارائه میدهد. کابین آن بزرگتر است، از شتاب و چابکی بهتری بهره میبرد و طراحی داخلی آن نیز کمی خانوادگیتر به نظر میرسد. بنابراین، با توجه به معیارها و نوع نیازتان از یک کراساوور خانوادگی، میتوانید هرکدام از این دو ماشین آسیایی را انتخاب کنید.