ب ام و سری ۳ ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
ب ام و سری 3 یکی از جذابترین و محبوب ترین محصولات این غول خودروسازی آلمانی که نسل جدید آن توسط پرشیا خودرو در ایران عرضه می شود.
1998 سی سی
184 اسب بخار
300 نیوتن متر
دیفرانسیل عقبب ام و سری ۳ یکی از جذابترین و محبوب ترین محصولات این غول خودروسازی آلمانی که نسل جدید آن توسط پرشیا خودرو در ایران عرضه می شود.
درباره ب ام و سری ۳
اگر اهل ماشین و دل باخته ی جاده باشید، بعید است که روزی نسل های و مدل های مختلف ب ام و سری ۳ را در جاده و یا خیابان دیده باشید و بی اختیار چند لحظه ای مشغول تماشای آن نشده باشید. از همان نسل های اول تا به امروز، ب ام و سری ۳ همواره برای ما ایرانی ها حکم یک آلمانی تمام عیار را داشته؛ شیک، سریع، با وقار و البته کمی جسور. حالا بعد از سال ها نسخه جدید جدید ب ام و 3series با قیافه ای مدرن و تکنولوژی های بروز توسط شرکت پرشیا خودرو دوباره پایش به خیابان های کشور باز شود، آن هم در شرایطی که خیابان ایران پر از ماشین ها و خودروهای وارداتی و مونتاژی چینی است.

سری ۳ برای خود شرکت BMW نیز فقط یک سدان معمولی نیست بلکه به نوعی شناسنامه این برند است و از عرضه اولین نسخه آن در سال ۱۹۷۵ تا مدل های دیگر نظیر E46، F30 و…، این خودرو همواره یک پارامتر را در خود حفظ کرده و آن پارامتر روح رانندگی و به اوج رساندن لذت رانندگی است. شاید برایتان جالب باشد که وجود همین دلایل باعث شده است تا ۳۰ درصد از فروش سالانه شرکت BMW مربوط به مدل های مختلف سری ۳ باشد.
نسل جدید این سدان دوست داشتنی که قرار است توسط شرکت پرشیا خودرو در سامانه جانبازان عرضه شود برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ رونمایی شده و بر پلتفرم ماژولار CLAR شرکت ب ام و سوار است. جالب است بدانید که این خودرو یک نسخه برقی نیز دارد که با نام i3 شناخته می شود و این نسخه نیز آمار فروش خوبی را از خود به جای گذاشته است.
در ادامه بیشتر به بررسی ب ام و 325i خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه BMW سری ۳
طراحان بی ام و سری ۳ جدید سعی نکرده اند تا با استفاده از المان های اغراق شده نظیر آن چیزی که در ب ام و سری ۴ می بینیم، مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند. به عبارت دیگر طراحان در این سدان دوست داشتنی سعی کرده اند تا همان سری ۳ گذشته را با کت و شلوار جدید و کمی بزک و دوزک به نمایش بگذارند.

در نمای جلو ب ام و سری ۳ خبری از سبک طراحی خودروهای روز نیست و همان سبک طراحی اصیل نسل های قدیمی سری ۳ را می توانیم مشاهده کنیم. چراغ های جذاب و کشیده، نوارهای LED کار شده در کاسه چراغ ها، جلو پنجره های کلیوی، طراحی جذاب سپر جلو و… همگی این مفهوم را می رسانند که در این خودرو با یک BMW واقعی سر و کار داریم.
این نکته در طراحی نماهای جانبی نیز رعایت شده و یک سبک طراحی نسبتا ساده اما جذاب و نسبتا لوکس را می توانیم در این قسمت ها مشاهده کنیم. در این قسمت شاهد استفاده از خطوط برآمده هستیم که از گلگیر جلو شروع شده و به گلگیر عقب منتهی می شوند. اما نکته بسیار جالبی که باید در این قسمت به آن اشاره کنیم فرم طراحی رینگ های آلومینیومی BMW سری ۳ جدید است که می شود گفت به سبک طراحی پنج پر بوده اما چاشنی اسپرت بیشتری به آن اضافه شده و طراحی نماهای جانبی این خودرو را از سادگی خارج کرده است.

سبک طراحی ب ام و 325i نیز بسیار یادآور نسل های قبلی این شوالیه ی آلمانی است با این تفاوت در این خودرو چراغ های عقب کشیده تر شده اند و استفاده از نوارهای ال ای دی L مانند جذابیت بسیار خوبی را به بخش عقب این خودرو داده است. نکته دیگری که باید در این قسمت به آن اشاره کنیم استفاده از خروجی های اگزوز دوبل است که به معنای واقعی کلمه نشان دهنده ذات و روح اسپرت ب ام و سری است و به راحتی به مخاطب می گوید که ( من BMW هستم.)
مشخصات فنی BMW 325i
خیلی ها وقتی نام ب ام و سری ۳ رو میشنوند به یاد موتورهای خطی ۶ سیلندر معروف ب ام و می افتند اما باید قبول کنیم که از این موضوع سالها گذشته و قوانین مربوط به آلایندگی و بازارهای مختلف سخت تر شده و این موضوع حتی در محصولات شرکت های آلمانی نیز اثر گذاشته است.

در حال حاضر قلب تپنده بی ام و سری ۳ جدید یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم است که در بسیاری از محصولات شرکت BMW حضور دارد. این پیشرانه قادر است تا نهایت قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت نشان ZF به چرخ های عقب منتقل کند. نکته قابل توجه در مورد این شوالیه آلمانی این است که این خودرو می تواند در مدت زمان ۷.۶ ثانیه شتاب خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند که با توجه به وزن ۱۵۸۸ کیلوگرمی آن عدد بسیار خوبی به حساب می آید و به راحتی می تواند ذات اسپرت خود را به نمایش بگذارد.
| برند | ب ام و |
| مدل | 325i |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۲۰۲۵ |
| حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
| قدرت | ۱۸۴ اسب بخار |
| گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۶ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل عقب |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۷۲۸ میلی متر |
| عرض | ۱۸۲۷ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۵۲ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۸۵۱ میلی متر |
| وزن | ۱۵۸۸ کیلوگرم |
| حجم باک | ۵۹ لیتر |
| مصرف سوخت | ۶.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/45R18 |
| شرکت عرضه کننده | پرشیا خودرو |
| برند نشان مادر | ب ام و |
| کشور سازنده | آلمان - چین |
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در این خودرو می توان سواری بسیار نرمی را مشاهده کرد که به لطف استفاده از سیستم مک فرسون در محور جلو و سیستم مولتی لینک در محور عقب شاهد این موضوع هستیم.
طراحی داخل کابین و امکانات
به طور کلی طراحی داخل کابین ب ام و سری ۳ به نوعی ترکیبی از ذهن منظم مهندسان آلمانی و اشتیاق راننده های عاشق جاده است. این سبک طراحی نه بیش از آینده نگرانه است و نه آنقدر قدیمی است که احساس خودروهای مربوط به سال های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۵ را به سرنشینان منتقل کند. زمانی که در بی ام و 325i را باز می کنیم اولین چیزی که احساس می شود، سبک های طراحی عجیب و غریب امروزی نیست بلکه نوعی از اصالت آلمانی است. به عبارت دیگر در داخل کابین این خودرو، طراحان همه چیز را به اندازه و درست طراحی کرده اند و خبری از زیاده روی و یا کم کاری نیست.

در وسط داشبورد ب ام و سری ۳ جدید دو نمایشگر به هم چسبیده دیده می شود که جدا از اینکه طراحی راننده محور آن دسترسی به بخش های مختلف را راحت تر می کند، جلوه بسیار بروز و مدرنی را به کابین این خودرو داده است. نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که با اینکه در این قسمت از نمایشگرهای لمسی سیستم مالتی مدیا استفاده شده اما دکمه ها و کلیدهای فیزیکی حذف نشده اند و لذت و راحتی استفاده از کلیدهای فیزیکی از راننده و سرنشینان گرفته نشده است. از طرفی طراحی غربیلک فرمان BMW 3 series همان فرمان سه شاخه و اسپرت معروف است که لذت رانندگی را چندین برابر می کند. با این حال نکته منفی که در داخل کابین بی ام و سری ۳ جدید دیده می شود این است که در قسمت کنسول وسط آن دیگر خبری از دسته دنده های خلبانی معروف BMW نیست و جای آن را دسته دنده ای کوچک گرفته است.

در مورد امکانات BMW 325i به عنوان فول آپشن ترین نسخه وارداتی ب ام و سری ۳ باید بگوییم که در این خودرو می توان سطح خوبی از آپشن های ایمنی و رفاهی را تجربه کرد که لذت رانندگی با این شوالیه آلمانی را دو چندان می کند. به عنوان مثال امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، کاپوت فعال، تایرهای Run Flat، سامانه کنترل پایداری، رادار خط خوان، ترمز اضطراری خودکار، سامانه پایش خستگی راننده، مودهای مختلف رانندگی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلو خوان، دستیار پارک، کیت بدنه M، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، سنسور نور، سنسور باران، سانروف برقی، صندلی های برقی سرنشینان جلو، حافظه صندلی راننده و… تنها بخشی از لیست آپشن های این خودرو است.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - ترمز اضطراری اتوماتیک - اخطار برخورد از جلو - ساختار حفاظتی از عابر پیاده |
| امکانات رفاهی | سانروف برقی - استارت دکمه ای - پدل شیفتر - نمایشگر لمسی - کلاستر دیجیتال - اپل کارپلی - اندروید اتو - صندلی های برقی جلو - تهویه اتوماتیک دو کاناله - پنل تهویه مستقل عقب - کیت بدنه M - فناوری LED چراغ ها - رادار تابلوخوان - حفظ رانندگی بین خطوط - تریم داخلی چرم - گرمکن صندلی های جلو - تنظیم حالت رانندگی - نور بالای اتوماتیک |
مزایا و معایب
| مزایا | کیفیت ساخت مناسب - شتاب و مصرف سوخت مناسب - امکانات رفاهی و ایمنی خوب |
| معایب | عدم عرضه در نسخه کامل تر و قوی تر |
رقبای بی ام و سری ۳
BMW 3 Series در هر نسلی همواره در مرکز یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین رقابت های خودرویی میان سه برند بزرگ آلمانی یعنی BMW، آئودی و مرسدس بنز حضور داشته است. اکنون ب ام و سری ۳ توسط شرکت پرشیا خودرو در ایران عرضه می شود طبیعی است که نگاه ها به سمت رقبای مستقیم این خودرو یعنی مرسدس بنز C200 L و آئودی A3، که هر دو در سامانه خودروهای وارداتی جانبازان عرضه شده اند، معطوف شود، چرا که این دو خودرو هم از نشان های شناخته شده آلمانی هستند و هم به لحاظ قیمتی و کلاس خودرویی می توانند با ب ام و ۳ Series رقابت کنند.
آلبوم تصاویر

















سوالات متداول
در حال حاضر قلب تپنده بی ام و سری ۳ جدید یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم است که در بسیاری از محصولات شرکت BMW حضور دارد. این پیشرانه قادر است تا نهایت قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت نشان ZF به چرخ های عقب منتقل کند. نکته قابل توجه در مورد این شوالیه آلمانی این است که این خودرو می تواند در مدت زمان ۷.۶ ثانیه شتاب خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
در مورد امکانات BMW 325i به عنوان فول آپشن ترین نسخه وارداتی ب ام و سری ۳ باید بگوییم که در این خودرو می توان سطح خوبی از آپشن های ایمنی و رفاهی را تجربه کرد که لذت رانندگی با این شوالیه آلمانی را دو چندان می کند. به عنوان مثال امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، کاپوت فعال، تایرهای Run Flat، سامانه کنترل پایداری، رادار خط خوان، ترمز اضطراری خودکار، سامانه پایش خستگی راننده، مودهای مختلف رانندگی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلو خوان، دستیار پارک، کیت بدنه M، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، سنسور نور، سنسور باران، سانروف برقی، صندلی های برقی سرنشینان جلو، حافظه صندلی راننده و… تنها بخشی از لیست آپشن های این خودرو است.




