ب ام و سری ۵ ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
ب ام و سری 5 جدید یکی از جذاب ترین خودروهای وارداتی است که توسط شرکت پرشیا خودرو در سامانه خودروهای وارداتی مخصوص جانبازان عرضه شده است.




ب ام و سری ۵ جدید یکی از جذاب ترین خودروهای وارداتی است که توسط شرکت پرشیا خودرو در سامانه خودروهای وارداتی مخصوص جانبازان عرضه شده است.
درباره ب ام و سری ۵
وقتی صحبت از خودروسازان لوکس آلمانی به میان می آید، ب ام و همواره یکی از اولین نام هایی است که در ذهن نقش می بندد. در میان طیف گسترده مدل های این برند، سری ۵ همیشه جایگاه خاص و ویژه ای داشته است؛ نه تنها به عنوان نمادی از تعادل میان عملکرد، راحتی و طراحی، بلکه به عنوان پلی میان خودروهای لوکس و اسپرت.
سری ۵ بی ام و از زمان معرفی نخستین نسلش در سال ۱۹۷۲ همواره یکی از ستون های اصلی این برند آلمانی بوده و جزو با سابقه ترین و محبوب ترین محصولات شرکت BMW به حساب می آید و در طی بیش از پنج دهه، سری ۵ با معرفی فناوری های نوین، زبان طراحی پیشرو و پویایی رانندگی بی رقیب موفق شد بیش از ۱۰ میلیون دستگاه فروش داشته باشد. جالب است بدانید که BMW 5 Series در هر ۸ نسل خود، پلی میان سنت و مدرنیته بوده و از معرفی نخستین سیستم کنترل داینامیک رانندگی در دهه ۹۰ گرفته تا عرضه مدل های هیبریدی و تمام برقی در سال های اخیر، BMW همواره از سری ۵ به عنوان بستری برای نمایش آینده ی صنعت خودرو استفاده کرده است.

نسل جدید ب ام و سری ۵ نیز در همین راستا، گامی تازه و هوشمندانه در پاسخ به نیازهای بازار به شمار می رود. این نسخه برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ روی خط تولید این خودروساز آلمانی رفته و بر اساس پلتفرم CLAR طراحی و تولید شده است. نکته قابل توجهی که باید در مورد این خودرو بدانیم این است که نسل جدید سری ۵ با مدل 525Li که با کد G68 شناخته می شود توسط شرکت پرشیا خودرو در سامانه جانبازان عرضه شده است. این خودرو بر خلاف نسخه های جهانی به طور خاص برای بازار چین طراحی شده و L حکایت از فاصله محوری بیشتری نسبت به نسخه های جهانی دارد. در ادامه به بیشتر به معرفی این خودرو می پردازیم.
طراحی بدنه بی ام و سری ۵
به طور کلی طراحی ظاهری BMW 525 Li ترکیبی از خطوط کلاسیک ب ام و و عناصر عصر نوگرایانه است که چهره ای جسور، مدرن و در عین حال وفادار به DNA این کمپانی آلمانی را به نمایش می گذارد. ترکیب طراحی مدرن و فن آوری های پیشرفته این خودرو را به نماینده ای در خور از نسل هشتم سری ۵ مبدل کرده که همچنان روح BMW را در کالبدی امروزی حفظ کرده است. به عنوان مثال در قسمت جلو این خودرو همچنان شاهد استفاده از سبک طراحی Kidney Grille در جلو پنجره ب ام و ۵ Series هستیم که به امضای طراحی محصولات BMW مبدل شده است اما سبک طراحی چراغ های جلو کمی متفاوت تر از نسل های قبل بوده و جلوه بروزی را به این خودرو داده است.

در نماهای جانبی BMW سری ۵ با یک خودرو کشیده روبرو هستیم که اشرافی گری را به حد اعلای خود رسانده و می توان از ثانیه به ثانیه تماشای این خودرو لذت برد. از طرفی دیگر وقتی صحبت از نوآوری شرکت ب ام و در 525Li می کنیم یعنی آن که در قسمت های مختلف این خودرو می توان اِلمان های شگفت انگیزی را مشاهده کنیم. به عنوان مثال در طراحی قسمت های بیرونی این خودرو نظیر؛ آینه ها، نشان ۵ کار شده بر روی ستون c و حتی اطراف جلو پنجره از نورپردازی استفاده شده که جلوه بسیار لوکس و مدرنی را به ب ام و سری ۵ داده است. از طرفی فرم طراحی رینگ های آلومینیومی این خودرو به گونه ای است که نسل های جذاب قبلی را یادآوری می کند و بر جذابیت های طراحی BMW 5 Series افزوده است.

با اینکه طراحی مبحثی سلیقه ای است اما با این حال باید گفت سبک طراحی بخش عقب این خودرو به زیبایی نسل های قبلی نیست و در نسخه های قبلی سبک طراحی بسیار هماهنگ تر و خوش قیافه تر را می دیدیم. در این قسمت از دو چراغ باریک استفاده شده و گرافیک به نسبت ساده ای را در این بخش شاهد هستیم. اما زیبایی طراحی سپر عقب ب ام و 525Li باعث شده است تا بخش عقب آن جلوه بسیار خوبی پیدا کند و طراحی نه چندان جذاب چراغ های عقب چندان به چشم نیاید.
مشخصات فنی BMW 525 Li
با اینکه در بخش قوای محرکه ب ام سری ۵ جدید از پیشرانه های برقی و بنزینی استفاده شده اما وظیفه اصلی تولید نیروی محرکه بر عهده پیشرانه بنزینی است و پیشرانه الکتریکی در شرایط خاصی به کمک پیشرانه بنزینی می آید. در حقیقت در بخش قوای محرکه ب ام و سری ۵ با سیستم مایلد هایبرید سر و کار داریم که می تواند شتاب بهتر و مصرف سوخت پایین تری را از خود به نمایش بگذارد و لذت رانندگی به طور کامل به سرنشینان منتقل کند.

همانطور که اشاره شد در زیر کاپوت جذاب ترین سدان وارداتی یک پیشرانه بنزینی ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم قرار گرفته و یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی آن را در شرایط شتاب گیری، تعویض دنده، سربالایی و… همراهی می کند. نتیجه این همکاری باعث ایجاد حداکثر قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۱۰ نیوتن متر شده که از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های عقب منتقل می شود. از طرفی با توجه به استفاده از سیستم مید هایبرید در این خودرو، مصرف سوخت ب ام و سری ۵ به ۶.۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رسیده است که عدد بسیار خوبی به حساب می آید.
برند | ب ام و |
مدل | 525Li |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۲۰۲۵ |
حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربو شارژر TGDi + هایبرید خفیف |
قدرت | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۱۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل عقب |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۵۱۷۵ میلی متر |
عرض | ۱۹۰۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۲۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۳۱۰۵ میلی متر |
وزن | ۱۷۹۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۴۵/45R19 |
شرکت عرضه کننده | پرشیا خودرو |
برند نشان مادر | ب ام و |
کشور سازنده | آلمان - چین |
جذابیت دیگری که در ب ام و 525Li دیده می شود سیستم تعلیق بسیار جذاب آن است که به دلیل استفاده از سیستم تعلیق دابل ویشبون در محور جلو و مولتی لینک در محور عقب، سواری بسیار نرم و مناسبی را می توان تجربه کرد.
طراحی داخل کابین و امکانات
وقتی در خودرو را باز می کنید و پا به BMW 525 Li می گذارید، اولین حسی که به شما منتقل می شود نوعی آمیختگی میان ظرافت آلمانی و جسارت مدرن است و می توانیم بگوییم در ب ام و سری ۵ تنها با یک خودرو روبرو نیستیم بلکه یک اثر هنری در مقابل چشمانمان است چرا که در این سبک طراحی، طراحی مینیمال، فناوری پیشرفته و حس لوکس بودن به طور همزمان در جریان است.

نکته دیگری که در داخل کابین BMW 5 Series از سبک طراحی موسوم به Driver oriented یا همان راننده محور استفاده شده است. به عبارت دیگر بخش های مختلفی نظیر نمایشگر سیستم مالتی مدیا، کلیدهای لمسی سیستم تهویه و … به صورت زاویه دار طراحی شده اند تا راننده به راحتی بتواند تنظیمات مورد نظر خود را پیاده سازی کند و دسترسی راحت تری به بخش های مختلف داشته باشد. نکته مثبت دیگری که در طراحی بی نظیر کابین ب ام و سری ۵ باید به آن اشاره کرد این است که بر روی داشبورد و رودری های این خودرو از طرح های گرافیکی بسیار زیبایی استفاده شده و استفاده هوشمندانه از نورپردازی داخل کابین نه تنها حال و هوای کابین را جذاب تر کرده بلکه جلوه ای آینده نگرانه به آن داده است.
یکی از نقاط تماس مهم در هر خودرویی، غربیلک فرمان آن است و در بی ام و سری ۵ این قطعه فراتر از یک ابزار کنترل ساده عمل می کند. فرمان این خودرو نمونه ای بی نقص از طراحی ارگونومیک در کنار ظاهری اسپرت و مدرن است که موجب می شود فرمان به خوبی در دستان راننده بنشیند.
در مورد متریال مورد استفاده در کابین ب ام و سری ۵ باید بگوییم که طراحان این خودرو در این بخش نیز بسیار خوب عمل کرده اند و متریال بسیار جذابی را در کابین این خودرو به کار گرفته اند. به طور مثال صندلی های BMW سری ۵ جدید از چرم ورناسکا پوشیده شده که احساس لوکس بودن را به طور کامل به سرنشینان منتقل می کند.

بی ام و سری ۵ به لحاظ ارائه امکانات ایمنی و رفاهی نیز یک سدان تمام عیار است و می توان تجهیزات و آپشن های مختلفی را در آن مشاهده کرد. امکاناتی نظیر؛ کیسه های هوای جلو، پرده ای و جانبی، کاپوت فعال، ترمز اضطراری، سامانه کنترل پایداری، رادار DOW، رادار پایش خستگی راننده، هشدار برخورد از جلو، رادار خط خوان، حالت های مختلف رانندگی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی، تابلو خوان، رادار نگهدارنده بین خطوط، در صندوق عقب برقی، جلو پنجره Active Grill، سنسور نور و باران، فناوری LED چراغ ها، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، گرم کن صندلی های جلو، حافظه صندلی راننده و… از جمله امکاناتی است که می توان در این سدان جذاب وارداتی تجربه کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۷ کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - اخطار برخورد از جلو - ترمز اضطراری اتوماتیک - کاپوت فعال در تصادف |
امکانات رفاهی | تریم داخلی چرم طبیعی - سنسور نور - سنسور باران - نور پردازی کابین - فناوری LED چراغ ها - تهویه اتوماتیک سه کاناله - گرمکن صندلی های جلو - ماساژور صندلی های جلو - اتوپارک - دنده پشت فرمان - کلاستر دیجیتال - سنسور پارک جلو و عقب - دوربین عقب - رینگ آلومینیومی - سقف شیشه ای - کروز کنترل تطبیقی - دستیار رانندگی بین خطوط - اتوپارک - درِ صندوق عقب برقی - جلو پنجره فعال |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت ساخت بالا - سواری نرم - کابین جادار - ایمنی مناسب - مصرف سوخت پایین |
معایب | عدم عرضه به غیر از مناطق آزاد - عدم عرضه با نسخه قوی تر - نبود برخی از امکانات رفاهی |
رقبای ب ام و سری ۵
در کلاس سدان های لوکس متوسط در بازارهای جهانی خودروهایی نظیر؛ مرسدس بنز E-Class، لکسوس ES، آئودی A6L و… را می توان به عنوان رقیب ب ام و 525Li به حساب آورد که هر یک از این خودروها سبک خاصی در طراحی، عملکرد و تجربه رانندگی دارند اما با توجه به شرایط فعلی بازار خودروی کشور و با نگاهی به خودرو های عرضه شده در سامانه جانبازان تنها رقیب جدی BMW 5 Series جدید، ولوو S90 است که هم تولید کارخانه ای معتبر بوده و هم کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد.
آلبوم تصاویر










سوالات متداول
در زیر کاپوت جذاب ترین سدان وارداتی یک پیشرانه بنزینی ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم قرار گرفته و یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی آن را در شرایط شتاب گیری، تعویض دنده، سربالایی و… همراهی می کند. نتیجه این همکاری باعث ایجاد حداکثر قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۱۰ نیوتن متر شده که از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های عقب منتقل می شود.
بی ام و سری ۵ به لحاظ ارائه امکانات ایمنی و رفاهی نیز یک سدان تمام عیار است و می توان تجهیزات و آپشن های مختلفی را در آن مشاهده کرد. امکاناتی نظیر؛ کیسه های هوای جلو، پرده ای و جانبی، کاپوت فعال، ترمز اضطراری، سامانه کنترل پایداری، رادار DOW، رادار پایش خستگی راننده، هشدار برخورد از جلو، رادار خط خوان، حالت های مختلف رانندگی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی، تابلو خوان، رادار نگهدارنده بین خطوط، در صندوق عقب برقی، جلو پنجره Active Grill، سنسور نور و باران، فناوری LED چراغ ها، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، گرم کن صندلی های جلو، حافظه صندلی راننده و… از جمله امکاناتی است که می توان در این سدان جذاب وارداتی تجربه کرد.
بنظرم طراحی فاجعه.
امکانات کم بخاطر محدودیت ها.
ساخت چین و مخصوص بازار چین بخاطر همین کیفیت هم کم نسبت به نسخه های ساخت کشور های دیگه.
مطمئنا قیمت بالای ۲۰ میلیارد تو بازار آزاد.
تنها مزیت هاش قدرتمند بودن موتور و خدمات پرشیا خودرو عه.
بعد الان یه عده میان میگن پراید سواری ، داری از BMW ایراد میگیری.
خدا بگم چیکار کنه کسایی رو که این وضع واردات و قیمت ها رو به وجود آوردن.
باسلام و عرض ادب خدمت شما اطلاعات درباره ثبت نام خودم میخواستم بدونم که چطوری میشه بدونم چی شد
با این کارهای بی معنی پوچ قشنگ دارند به شعور مردم توهین میکنند. یعنی چی فقط مناطق ازاد. یعنی چی سهمیه جانبازی. یعنی چی سهمیه ورزشی. بابا جمع کنید این مسخره بازیا رو تا کی میخوایید ادامه بدید رو نیست سنگ پاست. به چه نوع ماشینی با چه مدلی چه مشخصاتی مردم باید استفاده کنند دخالت میکنند. به تو چه اخه. در واردات باید باز باشه هر ماشینی که مشتری و خواهان داره بیاد کجای دنیا اینجوری مردمشو تو هر زمینه ای تحقیر میکنه.