تویوتا کمری هیبرید ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی
تویوتا کمری هیبرید یک سدان جذاب ژاپنی است که محبوبیت زیادی در بازار جهانی دارد و نسل جدید آن در سامانه خودروهای وارداتی جانبازان عرضه شده است.
1987 سی سی / 2487 سی سی
195 اسب بخار / 228 اسب بخار
206 نیوتن متر / 221 نیوتن متر
دیفرانسیل جلوتویوتا کمری هیبرید یک سدان جذاب ژاپنی است که محبوبیت زیادی در بازار جهانی دارد و نسل جدید آن در سامانه خودروهای وارداتی جانبازان عرضه شده است.
درباره تویوتا کمری هیبرید
محصولات تویوتا در بازار ایران همواره به استهلاک پایین و دوام بالا شناخته می شوند و همین موضوع باعث شده است تا محصولات این شرکت محبوبیت بالایی در کشور ما داشته باشند و حتی نسخه های مونتاژ چین آنها نیز بتوانند آمار فروش خوبی را به ثبت برسانند. با این حال باید بگوییم که طراحی بسیاری از محصولات گذشته تویوتا چندان جوان پسند نبوده و انگار تمرکز اصلی طراحان آنها بر روی دوام و کیفیت بوده است اما در چند سال اخیر این قضیه کاملا فرق کرده و این شرکت محبوب ژاپنی توانسته محصولات جذابی را چه به لحاظ کیفیت و کارآیی و چه به لحاظ طراحی، تولید کنند که سمبل این اتفاق نسل جدید تویوتا کمری است که با کد اتاق XV80 در بازارها جهانی به فروش می رسد.

همانطور که می دانید تویوتا کمری یکی از محبوبترین سدان های شرکت تویوتا است که اولین نسل آن در سال ۱۹۸۲ تولید شده و به لحاظ ابعاد و اندازه، بین تویوتا آوالون و تویوتا کرولا قرار می گیرد. اما نسل جدید Toyota Camry در سال ۲۰۲۳ رونمایی شده و طراحی آن بر اساس پلتفرم TNGA صورت گرفته است. بد نیست بدانید که با اینکه این خودرو در کشورهای ژاپن، چین، هند، تایلند و آمریکا تولید و مونتاژ می شود اما در خود کشور ژاپن به فروش نمی رسد و تویوتا کمری تنها برای عرضه در بازارهای جهانی تولید می شود.
اما در کشور ما عرضه نسل جدید تویوتا کمری هایبرید کمی متفاوت است چرا که در حال حاضر این خودرو تنها در سامانه خودروهای وارداتی مخصوص جانبازان عرضه می شود و به دلیل محبوبیت این خودرو، شرکت های واردکننده بسیاری نظیر؛ آسیا گستر کارن، ماهان صنعت پارس، الماس خودرو و… به سراغ واردات و عرضه آن در بازار ایران رفته اند و اکنون تنوع بالایی از تویوتا کمری هیبرید در بازار خودرو کشور دیده می شود. در ادامه بیشتر به بررسی تویوتا کمری هیبرید می پردازیم.
طراحی بدنه تویوتا CAMRY Hybrid
اگر به طراحی بدنه نسل های قبلی تویوتا کمری دقت کنید می بینید که تمامی آنها به اصولی نظیر کاسه چراغ های جلو تیز با خطوط مورب پایبند بوده اند اما با اینکه پلتفرم نسخه XV80 دقیقا همان پلتفرم نسخه XV70 کمری است، طراحی تویوتا کمری جدید چه در نسخه مونتاژ چین و چه در نسخه مونتاژ ژاپن به مراتب بروزتر و لوکس تر از نسل های قبلی بوده و اصول همیشگی طراحی سری محصولات کمری در این نسخه کمتر رعایت شده است.

در طراحی بخش های جلو این سدان جذاب ژاپنی اولین چیزی که توجه ها را به خود جلب می کند فرم طراحی چراغ های C جلو است که طراحی بسیار مدرنی را به این خودرو داده و در عین حال احساس لوکس بودن را بیننده انتقال می دهد. موضوع دیگری که در طراحی تویوتا کمری جدید باعث جلب توجه می شود فرم طراحی جلو پنجره یکپارچه با سپر این خودرو است که در بعضی از نسخه ها بسته به تیپ و کشور مونتاژ کننده، در این قسمت از اِلمان های لانه زنبوری و یا خطوط افقی موازی استفاده شده که در همه آنها بسیار جلوه خوبی را به این خودرو داده است.
اگر از نماهای جانبی به این سدان لوکس ژاپنی نگاهی بیاندازیم خواهیم فهمید که به لحاظ ابعاد و اندازه با سدانی سایز متوسط و طویل روبرو هستیم که خطوط کار شده برآمده بر روی بدنه ابهت خاصی را به این خودرو داده است. از طرفی حاشیه های کرومی شیشه های تویوتا کمری Hybrid جلوه ای کاملا لوکس را به آن داده و فرم طراحی رینگ ها، خصوصا در نسخه sport plus، طراحی آن را کمی اسپرت کرده است. نکته دیگری که در طراحی تویوتا کمری هیبرید دیده می شود این است که شیب ستون C این خودرو تقریبا با در صندوق عقب به صورت یکپارچه طراحی شده که باعث شده است تا این نسل در مقایسه با نسل های قبل، طراحی بروزتری را به نمایش بگذارد.

در بخش عقب نیز اگر نگاهی به فرم طراحی کاسه چراغ ها بیاندازیم، فرم طراحی C شکل را می بینیم که احتمالا برگرفته از نام Camry است. نکته دیگری که باید در طراحی بخش عقب Toyota Camry Hybrid به آن توجه داشت تعداد بالای خطوط شکسته و برآمده طراحی است که طراحی این خودرو را بسیار جوان پسندانه کرده و طراحی منحصر به فردی را به وجود آورده است. از طرف دیگر فرم طراحی و دیزاین سپر عقب نیز باعث افزایش جذابیت این خودرو شده است.
مشخصات فنی Toyota Camry Hybrid
تویوتا کمری هایبرید جدا از اینکه در دو نسخه مونتاژ چین و ژاپن در بازار ایران عرضه شده است، در بخش فنی نیز دارای دو تیپ با پیشرانه های ۲ لیتر هیبریدی و ۲.۵ لیتر هیبریدی هستند که نسخه مونتاژ ژاپن تنها ۲.۵ لیتری هیبرید بوده اما نسخه های وارداتی تویوتا کمری که در چین مونتاژ شده اند هم با پیشرانه ۲ لیتری و هم با پیشرانه ۲.۵ لیتری در بازار ایران عرضه شده اند.

پیشرانه بنزینی مورد استفاده در نسخه ۲ لیتری هیبرید به صورت مجزا می تواند ۱۵۲ اسب بخار را تولید کند. اما در کنار این پیشرانه بنزینی یک پیشرانه ۸۳ کیلوواتی (۱۱۲ اسب بخار) نیز حضور دارد که توانایی تولید ۲۰۶ نیوتن متر گشتاور را داشته و نیروی تولید شده به صورت ترکیبی به چرخ های جلو منتقل می شود. اما در نسخه ای که از پیشرانه ۲.۵ لیتری بهره می برد، پیشرانه بنزینی به تنهایی توانایی تولید ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۱ نیوتن متر گشتاور را دارد و پیشرانه الکتریکی ۱۰۰ کیلوواتی (۱۳۵ اسب بخار) نیز می تواند تا ۲۰۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نکته ای که باید در مورد تیپ های مختلفی که از پیشرانه ۲.۵ لیتری بهره می برند بدانیم این است که کد موتور نسخه مونتاژ چین A25D بوده و کد موتور نسخه مونتاژ ژاپن A25A است که با اینکه هر دو جزو پیشرانه های تنفس طبیعی بوده به لحاظ ساختاری شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند اما استانداردهای آلایندگی متفاوتی را پاس کرده اند. به عبارت دیگر پیشرانه A25D توانسته استاندارد آلایندگی CHINA VI را پاس کند اما پیشرانه A25A موفق به دریافت استاندارد آلایندگی SULEV30 شده است.
| برند | تویوتا |
| مدل | کمری هایبرید |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۲۰۲۴ |
| حجم موتور | ۱۹۸۷ سی سی / ۲۴۸۷ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی هایبرید |
| قدرت | ۱۹۵ اسب بخار / ۲۲۸ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۰۶ نیوتن متر / ۲۲۱ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۲ ثانیه / ۸.۲ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | اتوماتیک E-CVT سری DHT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۹۵۰ میلی متر |
| عرض | ۱۸۴۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۵۰ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۸۲۵ میلی متر |
| وزن | ۱۵۵۵ کیلوگرم / ۱۶۵۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۴۹ لیتر |
| مصرف سوخت | ۴.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۴.۵۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/40R19 / 235/45R18 |
| شرکت عرضه کننده | ره نیاز ایستا - ایرتویا و... |
| برند نشان مادر | تویوتا |
| کشور سازنده | ژاپن - چین |
بد نیست بدانید که جعبه دنده مورد استفاده در تمامی نسخه ها و تیپ های تویوتا کمری هیبرید از نوع E-CVT بوده که طراحی و ساخت آن توسط کمپانی AISIN انجام شده است که می توان هماهنگی و عملکرد بسیار خوبی را از آن شاهد بود.
همانطور که از این سدان نیمه لوکس ژاپنی انتظار می رود، سواری بسیار نرم و مناسبی را از Toyota Camry Hybrid شاهد هستیم که دلیل این اتفاق استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و مولتی لینک در محور عقب است که در بحث پایداری خودرو نیز عملکرد خیره کننده ای را از خود به نمایش می گذارد.
طراحی داخل کابین و امکانات
وقتی درِ تویوتا کمری هیبرید جدید را باز می کنید و وارد کابین میشوید، اولین چیزی که جلب توجه می کند آرامش و سادگی حساب شدهای است که ژاپنی ها استادانه در آن دمیده اند. نکته مهم در مورد این سبک طراحی این هست که هیچ اغراقی طراحی کابین دیده نمی شود و هیچ المانی برای جلب توجه طراحی نشده و همه چیز در خدمت یک هدف است و آن هم ایجاد فضایی است که هم چشم نواز باشد و هم در طولانی ترین سفرها آرامش خاطر به همراه بیاورد. داشبورد با خطوط افقی کشیده و متعادل طراحی شده؛ فرمی که نه به سمت شلوغی و پیچیدگی می رود و نه آن قدر تخت است که بی روح به نظر برسد. بخش راننده اندکی به سمت داخل متمایل شده تا حس در آغوش بودن را القا کند و سمت شاگرد با سطحی ساده تر و بازتر همراه شده تا تعادل کلی حفظ شود. متریال نرم لمسی در بیشتر بخش ها به کار رفته که احساس بسیار خوبی را به سرنشینان منتقل می کند.

در کنسول وسط دو نمایشگر نسبتا بزرگ دیده می شود که یکی از آنها مربوط به پشت آمپر دیجیتال بوده و دیگری مربوط به کلاستر دیجیتال است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در نسخه مونتاژ ژاپن این دو نمایشگر در یک قاب قرار گرفته اما در نسخه مونتاژ چین نمایشگر ها کاملا از یکدیگر جدا طراحی شده اند. تفاوتی دیگری که در داشبورد این دو نسخه دیده می شود مربوط به کلیدهای مربوط به تنظیمات بخش تهویه است که در نسخه مونتاژ ژاپن به صورت دکمه های فیزیکی بوده اما این دکمه ها در نسخه مونتاژ چین به صورت لمسی طراحی شده اند.
طراحی رودریهای تویوتا کمری هیبرید نیز بسیار لوکس و مدرن بوده و در آن خطوطی هماهنگ با داشبورد، تکیه گاه های نرم برای دست ها و تزئیناتی که هرچند ساده اند اما کیفیتی فراتر از یک سدان میانرده به نمایش میگذارند، دیده می شوند. در بخش پایینی درب ها از پلاستیک های مقاوم استفاده شده تا دوام در کنار زیبایی حفظ شود و دستگیرهها با فرم ارگونومیک در جای مناسبی قرار گرفته اند تا استفاده روزمره آسان تر شود. این هماهنگی بصری و کاربردی، باعث شده که کابین نه تنها زیبا بلکه به شدت کارآمد باشد.

کنسول وسط در تویوتا Camry Hybrid قلب تپنده کابین است؛ جایی که دسته دنده، کلید ها، جای لیوان و محفظه های نگهداری وسایل شخصی با نظم و سادگی در کنار هم قرار گرفته اند. طراحی آن به گونه ای است که دست راننده بدون هیچ زحمتی به همه ادوات کنترلی برسد و در نسخه های بالاتر، روکش های چرمی، تزئینات براق و حتی نورپردازی ملایم حس مدرن تری ایجاد می کنند. بد نیست بدانید که یکی دیگر از تفاوت های طراحی میان نسخه های مونتاژ ژاپن و مونتاژ چین تویوتا کمری هیبرید را می توانید در این قسمت نیز مشاهده کنید چرا که در نسخه مونتاژ ژاپن، در پایین بخش دسته دنده دکمه های مربوط به تنظیمات حالت های رانندگی و اتوهلد دیده می شود اما در نسخه مونتاژ چین تنها دکمه مربوط به ترمز پارک برقی در این بخش تعبیه شده است.
اما شاید نقطه قوت اصلی Toyota Camry Hybrid، فضای داخلی سخاوتمندانه آن باشد. فاصله محوری کشیده باعث شده که سرنشینان عقب حتی در سفرهای طولانی هیچ گونه فشردگی در ناحیه زانو یا سر احساس نکنند و صندلی ها با فرم نرم و ارگونومیک، آسایش کامل را تضمین میکنند. نورپردازی LED در شب، کفپوش های ضخیم و عایق بندی دقیق کابین، همگی دست به دست هم داده اند تا فضایی بی صدا، آرام و دلنشین شکل گیرد؛ فضایی که بیشتر به خودروهای لوکس تعلق دارد تا یک سدان خانوادگی. ترکیب رنگ ها نیز هوشمندانه انتخاب شده؛ تریمهای تیره در کنار جزئیات روشن یا طرح چوبی، جلوه ای کلاسیک اما مدرن به کابین بخشیده اند.
در نهایت باید گفت که طراحی داخلی نسل جدید تویوتا کمری بیش از آن که بخواهد چشم را برای چند لحظه خیره کند، برای زندگی روزمره و سفرهای طولانی ساخته شده است؛ فضایی که هر بار ورود به آن حس تازگی و آرامش را به همراه دارد، درست همان چیزی که از یک تویوتا انتظار می رود.

در مورد آپشن های و امکانات این خودرو باید بگوییم در حال حاضر می توان نسخه های مختلفی از تویوتا کمری هایبرید را در بازار ایران خریداری کرد اما نمونه های فول آپشن آن به سقف شیشه ای کامل با تیرشوندگی اتوماتیک، صندلی های برقی جلو با گرمکن و سردکن، حافظه صندلی راننده، ستون فرمان برقی، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، نور بالای اتوماتیک، رادار تابلوخوان، هدآپ دیسپلی، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، شارژر بیسیم تلفن همراه، تریم داخلی چرم، استارت دکمه، تهویه اتوماتیک دو کاناله، پاکسازی هوای کابین، فناوری LED چراغ ها، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، دسترسی تنظیم برقی صندلی شاگرد از ردیف دوم، نور پردازی کابین، کیسه هوای زانو راننده، کیسه هوای میان سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی و پرده ای جلو و عقب، کلاستر دیجیتال و… مجهز هستند.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | ۱۰ کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - ترمز اضطراری اتوماتیک - اخطار برخورد از جلو |
| امکانات رفاهی | سقف شیشه ای با کاور برقی - سقف پانورامای برقی (در نسخه ساخت ژاپن) - تریم داخلی چرمی - سردکن و گرمکن صندلی های جلو - سردکن و گرمکن صندلی های عقب (در نسخه فول آپشن ساخت ژاپن) - صندلی های جلوی برقی - حافظه صندلی راننده - پشتی برقی صندلی های عقب (در نسخه فول آپشن ساخت ژاپن) - دوربین عقب - سنسور پارک جلو و عقب - دوربین ۳۶۰ درجه (در نسخه فول آپشن ساخت ژاپن) - دنده پشت فرمان (در نسخه فول آپشن ساخت ژاپن) - استارت دکمه ای - شارژر وایرلس - نمایشگر لمسی - اپل کارپلی - اندروید اتو - ترمز پارک برقی - اتوهلد - تنظیم حالت رانندگی - قابلیت تیپ ترونیک - کروز کنترل تطبیقی - فناوری LED چراغ ها - رانندگی خودکار بین خطوط - تهویه اتوماتیک دو کاناله - پاکسازی هوای کابین - رینگ آلومینیومی - پرده برقی عقب و پرده دستی شیشه های جانبی عقب (در نسخه فول آپشن ساخت ژاپن) - کلاستر دیجیتال - هدآپ دیسپلی - رادار تابلوخوان - نور بالای اتوماتیک |
مزایا و معایب
| مزایا | کیفیت ساخت و مونتاژ بالا - توان حرکتی خوب - سواری نرم - ایمنی بالا - امکانات رفاهی مناسب |
| معایب | ارتفاع کم از سطح زمین - شتاب نه چندان عالی با توجه به توجه به قوای محرکه |
رقبای تویوتا کمری هیبرید
قبل از آنکه به معرفی رقبای تویوتا Camry Hybrid بپردازیم با بگوییم که با مشاهده لیست خودروهای وارداتی در می یابیم که تعداد سدان های نیمه لوکس وارداتی آنچنان بالا نیست و در حال حاضر نمی توان رقبای زیادی را برای این خودرو در بازار ایران پیدا کرد. اما با توجه به سگمنت و مشخصات این خودرو می توان؛ نیسان آلیتما، هیوندای سوناتا، هوندا آکورد، کیا K5، اشکودا سوپرب و… را به عنوان رقبای تویوتا کمری هیبرید در نظر گرفت.
آلبوم تصاویر







































سوالات متداول
تویوتا کمری هایبرید با دو پیشرانه ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری به بازار ایران آمده است. نمونه ۲.۵ لیتری هایبرید، قوای محرکه تنفس طبیعی دارد. پیشرانه بنزینی این خودرو ۱۸۴ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۲۱ نیوتن متر تولید می کند. پیشرانه الکتریکی هم ۱۳۴ اسب بخار را با گشتاور ۲۰۸ نیوتن متر تولید می کند. این خودرو به صورت بیشینه حرکتی، می تواند ۲۲۸ اسب بخار قدرت در اختیار داشته باشد. جعبه دنده تویوتا کمری هایبرید ۲.۵ لیتری از نوع E-CVT نسل جدید است که توان را به چرخ های جلو منتقل می کند.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ صندلی های برقی جلو با گرمکن و سردکن، حافظه صندلی راننده، ستون فرمان برقی، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، نور بالای اتوماتیک، رادار تابلوخوان، هدآپ دیسپلی، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، شارژر بیسیم تلفن همراه، تریم داخلی چرم، استارت دکمه، تهویه اتوماتیک دو کاناله، پاکسازی هوای کابین، فناوری LED چراغ ها، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، دسترسی تنظیم برقی صندلی شاگرد از ردیف دوم، نور پردازی کابین، کیسه هوای زانو راننده، کیسه هوای میان سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی و پرده ای جلو و عقب، کلاستر دیجیتال و… اشاره کرد.
اولین شرایط فروش تویوتا راو ۴ نسل جدید شرکت ره نیاز ایستا اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
معرفی کانسپت لکسوس LFA ؛ آیا اسطوره با پیشرانه برقی مورد استقبال قرار می گیرد؟
تویوتا جی آر جی تی (Toyota GR GT) ؛ قدرتمندترین خودروی تاریخ کمپانی تویوتا
تویوتا پروباکس ۲۰۲۶ معرفی شد؛ استیشنی ۱۲,۳۰۰ دلاری که گویی به ۲۰ سال قبل تعلق دارد





افراد کمی اینو میخونن و میبینن چون کسی پول نداره
دلاور جان بی زحمت ی برنامه هم بچین برای بررسی سیلفی مکس ادیشن… ممنونم
جناب آقای دلاور من این خوردو را دارم ولی بخاطر پیچیدگی سیستمی این ماشین نمی توانم خوب استفاده کنم بقولی مثل خودروهای وطنی از استفاده میکنم. امکان دارد من را راهنمایی کنید.
با تشکر
سلام لطفا یه نفر بگه قیمت این خودرو چند میلیارد است حالا درسته متعلق به جانبازان عزیز هست ولی قیمت کارخانه واسه جانبازان چنده؟
اگه بگم بعد از هوندا سیویک تایپ آر ، فعلا بهترین سدان ژاپنی وارداتیه ، و بهترین سدان وارداتی دور جدید هست ، اغراق نیست.
فول آپشن ، پرقدرت ، پرشتاب ، ظاهر جذاب ، اصالت و کیفیت تویوتا ، مصرف سوخت کم ، تهویه خوب و کابین جادار.
K5 ، سوناتا ، آلتیما و سوپرب رو نابود می کنه.
سلام ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون میزارین،همونطور که گفتین این سدان بسیار عالی و راضی کننده هست،ما هم کارای پرداختش رو انجام دادیم و قراره بزودی به دستمون برسه،امیدوارم چندسالی بی نیاز از هرماشینی بمونیم
سلام اگر آوالون رو هم بررسی کنید عالی است
با تشکر
تویوتا استاد طراحی خودروهای هایبرید
اینکه تویوتا کمری و سیار مدل های تویوتا مونتاژ چین شده یه مقدار رو اعصاب هست
چون چینی ها تقلب زیاد میکنن
تویوتا کمری هیبرید ۲۰۲۶… ساخت ژاپن و دیگر هیچ…در سیستم اتومات بعد از طی کردن دو دنده شدیدا احساس میکنی صندلی یه دفه بهت چسبید.WOW