موضوعات داغ روز:

مقایسه کیا K5 و جی ای سی امپو؛ کره‌ای اصیل و کم ‎آپشن یا چینی اسپرت و فول‌ آپشن؟

منتشر شده در 13 اردیبهشت 1403 ساعت 10:30
نویسنده حسین باباپور
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه کیا K5 و جی ای سی امپو

کیا K5 و جی ای سی امپو دو سدان وارداتی جدید بازار هستند و ما در این مطلب به مقایسه همه جانبه این دو خودرو می پردازیم.

خودروهای وارداتی کم‌وبیش به بازار ایران در حال ورود هستند و اگرچه اکثر محصولات از کشور چین به ایران راه پیدا کرده‌اند، اما میان آنها محصولات ژاپنی و کرهای هم دیده می‌شود. کلاس سدان‌های سایز متوسط یا سگمنت D جزو محصولات پرطرفدار در بازار ایران به حساب می‌آیند که از گذشته در قبضه خودروهایی همچون کیا اپتیما و هیوندای سوناتا بوده است. بعد از چند سال ممنوعیت واردات، حالا نسل جدید اپتیما با نام K5 به بازار ایران راه پیدا کرده است، اما برخلاف قبل دیگر خبری از آپشن‌های متنوع و موتور نسبتاً پرقدرت نیست.

طراحی کیا K5

در سمت دیگر، محصولات چینی نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند و به‌ویژه کمپانی‌های بزرگی همچون GAC یا گک که جزو تولیدکنندگان برتر کشور چین به حساب می‌آیند و محصولاتشان در ایران نیز حاضر شده است. سدان جی ای سی امپو به‌تازگی توسط راسا موتور به ایران آمده و با توجه به بهره‌مندی از قوای محرکه اسپرت، طراحی ظاهری جوان‌پسند و امکانات مناسب، می‌تواند رقیب سرسختی برای کیا K5 باشد. در ادامه، مقایسه کیا K5 و جی ای سی امپو را خواهیم داشت که نقاط قوت و ضعف این دو سدان وارداتی را به طور کامل به اطلاع شما می‌رساند.

نمای رو به رو جی ای سی امپو

درباره کیا K5 و جی ای سی امپو

سدان کیا K5 جدیدترین نسل خانواده اپتیما محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد و شرکت سازنده تصمیم گرفت تا نام اپتیما را دیگر روی آن قرار ندهد. در نتیجه، از این به بعد کلیه محصولات این خانواده در سراسر جهان با نام K5 به فروش خواهند رسید. در سال ۲۰۲۴ نیز نسخه فیس‌لیفت این محصول به بازار جهانی راه پیدا کرده است، اما معلوم نیست که مدل جدید به ایران بیاید یا نه.

اما امپو یک سدان اسپرت خانوادگی سگمنت D است که در سال ۲۰۲۱ به سبد محصولات گروه خودروسازی GAC اضافه شده است. شرکت راسا موتور مسئولیت واردات محصولات کمپانی GAC چین به ایران را بر عهده دارد و کوشا خودرو نیز محصولات کیا موتورز را در دور جدید واردات به کشور می‌آورد.

مقایسه طراحی ظاهری K5 و جی ای سی امپو

در اینجا با دو سدان فستبک روبرو هستیم که استایل کلی آنها از نمای بغل تقریباً فرم مشابهی را نشان می‌دهد، اما خودروی چینی در نمای جلو و عقب المان‌های اسپرت بیشتری را به نمایش می‌گذارد. وجود دیفیوزر و سر اگزوزهای چهارتایی در عقب امپو از جمله این عناصر اسپرت هستند.

کیا K5 نیز با وجود اینکه با نسخه پایه به ایران آمده، طراحی آن بسیار زیبا و تا حدودی اسپرت به نظر می‌رسد. به‌ویژه وجود دریچه‌های فیک تهویه روی سپرها و چراغ‌های دیلایت جلو یا عقب به فرم رعد مانند، باعث به وجود آمدن فرمی بسیار جذاب برای این سدان خانوادگی شده است. بنابراین به نظر می‌رسد که فرم چهره و استایل کلی بدنه K5 نسبت به محصول چینی بیشتر مورد پسند مشتریان ایرانی قرار گیرد، اما افرادی که کمی خاص پسند هستند و به شمایل اسپرت‌تر گرایش دارند، احتمالاً تمایل بیشتری به جی ای سی امپو نشان می‌دهند.

مقایسه فنی

کیا K5 با پیشرانه‌های مختلف و طیف گسترده توان‌های خروجی به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است، اما به دلیل سقف قیمتی در نظر گرفته شده برای واردات خودرو، این محصول صرفاً با نسخه پایه مجهز به موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری ۴ سیلندر و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به بازار ایران راه پیدا کرده است. این موتور که توانی در حد ۱۵۰ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، پیش از این نیز در بازار ایران حضور داشته و روی محصولاتی همچون کیا سراتو، هیوندای توسان و بعضی دیگر تولیدات هیوندای و کیا در ایران عرضه شده است.

مقایسه فنی کیا K5 و جی ای سی امپو

بنابراین از جهت تامین قطعات و لوازم یدکی خیال مالک کی۵ راحت خواهد بود. ضمناً تجربه نشان داده که این موتور استهلاک نسبتاً پایینی دارد، دوام فنی بالایی ارائه می‌دهد و می‌تواند از این جهت نسبت به موتور توربوشارژ گک دردسر کمتری برای مالک K5 به وجود آورد.

اما جی ای سی امپو به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم مجهز شده که قدرتی برابر با ۱۷۷ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد و آن را از طریق یک گیربکس دوکلاچه اتوماتیک هفت سرعته به چرخ‌های جلو می‌رساند. با توجه به بالاتر بودن میزان گشتاور و توان تولیدی این موتور، شتاب صفر تا صد جی ای سی امپو نسبت به حریف کرهای بسیار هیجان‌انگیز و سریع‌تر خواهد بود. طبق تست‌های انجام شده، این خودرو می‌تواند شتابی در حد نزدیک به ۷ ثانیه ارائه دهد، در حالی که شتاب صفر تا صد K5 نزدیک به ۱۰.۲ ثانیه خواهد بود.

مقایسه فنی کیا جی ای سی

بنابراین در بحث شتاب و هیجان سواری، قطعا امپو نسبت به K5 تجربه لذت‌بخش‌تری را برای شما به وجود خواهد آورد. از لحاظ آرامش و نرمی سواری، به نظر می‌رسد که هر دو خودرو وضعیت مناسبی ارائه دهند اما در این میان، سواری K5 می‌تواند بیشتر مورد پسند سرنشینان قرار گیرد؛ چراکه خشکی کمتری در سیستم تعلیق آن احساس می‌شود.

مصرف سوخت گک امپو برابر ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده و این رقم برای K5 حدود ۷.۷ لیتر است. بنابراین در بحث مصرف سوخت هم وضعیت امپو نسبت به حریف بهتر ارزیابی می‌شود. اما نکته اینجاست که موتورهای توربوشارژ هم حساسیت زیادی نسبت به کیفیت بنزین و روغن نشان می‌دهند و هم سرویس و نگهداری آنها سخت‌تر است. این در حالی است که موتور ۲ لیتری اتمسفریک کیا K5 تا حد امکان می‌تواند با بنزین معمولی هم به خوبی کار کند و حساسیتی در حد موتورهای توربوشارژ به این قضیه نشان ندهد. دوام فنی آن نیز بالاتر است و احتمالاً دردسر کمتری برای مالک خودرو به وجود خواهد آورد.

خودروجی ای سی امپوکیا K5
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور۱.۵ لیتر۲ لیتر
توان خروجی۱۷۷ اسب بخار – ۲۷۰ نیوتن متر۱۵۰ اسب بخار – ۱۹۶ نیوتن متر
گیربکس۷ دنده دوکلاچه اتوماتیکAT اتوماتیک ۶ دنده
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۶.۹۵ ثانیه۱۰.۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۷  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۰۰ کیلومتربرساعت۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۰۰ کیلوگرم۱۴۱۵ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر۶۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۳۲-۱۸۵۰-۴۷۰۰ میلیمتر۱۴۴۵-۱۸۶۰-۴۹۰۵ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۳۶ میلیمتر۲۸۵۹ میلیمتر
حجم صندوق ۵۴۳ لیتر۴۵۳ لیتر

مقایسه کابین و فضای داخلی

متأسفانه همان‌طور که گفته شد، کیا K5 صرفاً با نسخه پایه به بازار ایران راه پیدا کرده است؛ بنابراین داخل کابین آن خیلی لوکس و آن‌چنانی نیست و شاید نتواند انتظارات مشتریان را در حد متناسب برآورده کند. با این حال، با یک طراحی متعادل داخل کابین این خودرو روبرو هستید که اصالت و آرامش خاصی در آن احساس می‌شود. ضمن آنکه در برخی نواحی داشبورد و تودری‌ها از متریال نرم استفاده شده تا کیفیت بیشتری در اختیار کاربر بگذارد. در این میان به نظر می‌رسد که طرح دسته دنده کی۵ خیلی جذاب نباشد و بهتر است که شرکت کیا یک طرحی جدیدتر را برای دسته دنده در نظر بگیرد.

کابین کیا K5

اما در طرف دیگر، با یک کابین کاملاً مدرن و لوکس در گک امپو روبرو هستید که هم المان‌های مجلل در اختیار شما می‌گذارد و هم وجود انواع و اقسام آپشن ها در کنار فرم اسپرت غربیلک فرمان و صندلی‌ها می‌تواند هیجان و لذت بیشتری در کاربر ایجاد کند. از لحاظ کیفیت متریال نیز به نظر می‌رسد که وضعیت کابین امپو نسبت به حریف کمی بهتر باشد. البته باید دید که در طول زمان این سطح کیفی حفظ می‌شود یا نه.

کابین جی ای سی امپو

فضای داخل کابین، به ویژه صندلی‌های ردیف عقب، در هر دو خودرو کاملاً جادار و مناسب حضور افراد بزرگسال طراحی شده است، اما به دلیل فاصله محوری بزرگتر در کیا K5، شاهد این هستیم که فضای پای سرنشینان عقب جادارتر از جی ای سی امپو احساس می‌شود. اما در مورد گنجایش صندوق وضعیت امپو بهتر است، چراکه حدود ۵۴۳ لیتر درون صندوق عقب این خودرو فضا وجود دارد، اما حجم صندوق K5 معادل ۴۵۳ لیتر است.

مقایسه آپشن ها و امکانات کیا K5 با جی ای سی امپو

با توجه به آنکه کیا K5 با نسخه پایه به بازار ایران آمده است، بنابراین نباید توقع وجود امکانات آن‌چنانی در این خودرو را داشته باشید. اما گک امپو همچون بسیاری دیگر از خودروهای چینی توانسته با سطح وسیع‌تری از امکانات در کشورمان حاضر شود و از این جهت نسبت به اکثر محصولات وارداتی کرهای و ژاپنی وضعیت بهتری داشته باشد.

آپشن های جی ای سی امپو

تهویه اتوماتیک، سانروف برقی، روکش صندلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، پشت آمپر دیجیتال، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلو خوان، نور بالای اتوماتیک، اتولایت ، سنسور باران، رینگ آلومینیومی، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با سردکن اتوماتیک، ترمز پارک برقی، تنظیم حالت رانندگی، دسته دنده الکتریکی، کیت اگزوز، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، شیفتر دنده پشت فرمان، شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز اضطراری خودکار، رادار خط خوان و… جزو امکانات جی ای سی امپو محسوب می‌شوند.

فرمان کیا K5

اما کیا کی ۵ امکانات کمتری شامل اتولایت، فرمان برقی، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی و اندروید اتو، روکش صندلی پارچه‌ای، کروز کنترل ، تنظیم حالت رانندگی، دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی را ارائه می‌دهد. پس کیا کی۵ به‌مراتب نسبت به حریف چینی از لحاظ آپشن و امکانات محدودیت دارد و به پای امپو نمی‌رسد.

خودرو GAC EMPOWKIA K5
کروز کنترل دارد (تطبیقی)دارد (معمولی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خوان تابلوخوانداردندارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور بارانداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلدداردندارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
کیت اگزوزداردندارد
کیسه هوادارد (شش عدد)دارد (دو عدد)
تهویه اتوماتیکداردندارد
تنظیم برقی صندلی رانندهداردندارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوداردندارد
سردکن صندلی جلوداردندارد
شارژر وایرلسداردندارد
آینه‌های تاشو برقیداردندارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفداردندارد
تریم داخلیچرمپارچه ای

نتیجه‌گیری: کیا K5 ارزنده‌تر است یا جی ای سی امپو؟

اگر متن مقایسه کیا K5 و جی ای سی امپو را به دقت خوانده باشید، متوجه خواهید شد که به نظر می‌آید محصول چینی راسا موتور از لحاظ دینامیک رانندگی، شتاب، هیجان سواری، سطح تجهیزات و آپشن ها، فرم لوکس و کیفیت مجلل‌تر کابین نسبت به حریف کره‌ای برتری دارد.

اما در سمت دیگر، K5 دارای موتور تنفس طبیعی مشترک با بسیاری از محصولات هیوندای و کیا در بازار ایران است، بنابراین دردسرهای نگهداری از موتورهای توربوشارژ را ندارد و قطعات و لوازم یدکی آن به‌راحتی در بازار یافت می‌شود.
همچنین این خودرو از لحاظ فنی استهلاک بسیار کمتری نسبت به حریف نشان می‌دهد، فضای کابین آن جادارتر است و از همه مهم‌تر اینکه برند این خودرو در بازار بسیار بهتر فروش می‌رود و در نتیجه بازار خریدوفروش دست دوم کیا K5 نسبت به حریف بسیار داغ‌تر خواهد بود. پس اگر ماشین کم استهلاک و خوش پرستیژ با خدمات پس از فروش بهتر و دردسر نگهداری کمتر نیاز دارید، قطعا کی۵ گزینه بهتری در مقایسه با امپو خواهد بود.

ویدیو معرفی کیا K5

ویدیو معرفی جی ای سی امپو

ویدیو های پیشنهادی

۹ Responses to “مقایسه کیا K5 و جی ای سی امپو؛ کره‌ای اصیل و کم ‎آپشن یا چینی اسپرت و فول‌ آپشن؟”

  1. سیروس گفت:

    خودرو چینی آشغال بدرد همان وارد کننده مزدور بی خاصیت می خوره.

    ۷
    ۲۰
  2. رامین گفت:

    آخه این چه مقایسه ای هست! کیا کجا این دوزاری کجا! طرف تو آمریکا فروش وحشتناک داره، چینی ها تو ایران هم هواخواه ندارن.

    ۶
    ۲۰
    • علی گفت:

      مگه تو سوار شدی که میگی آشغال شرط میبندم که نه کیا سوارشدی نه هم امپو رو تا حالا حتی از دور دیدی

      ۷
      ۱
    • Dani گفت:

      دوست عزیز بهتره بری تحقیق کنی ببینی اون جنسی که توی آمریکا میفروشه با این که به ایران آمده یکیه

      ۱
      ۰
    • ناشناس گفت:

      چهارمین خودرو ساز جهان کیا هیوندای صاحب ده ها اختراع و صد ها جایزه نو آوری و کیفیت و مشتری نداری ب تایید موسسات معتبر را چه به خودروی صفر یور و انکار چینی متاسفانه با هدف های خاصی برای یکبار مصرف های چینی تبلیغ میشه

      ۲
      ۰
  3. محسن گفت:

    خیلی تلاش کردید به زور هم شده کیا رو کنار گک یا جک یا هرچی که شما دوست دارید اسمشو بزارید قرار بدید اما این دو تا ماشین رو تو هیچ بازار دیگه ای روشون نمیشه مقایسه کنن چون خنده داره و جوک سال میشه، من خودم با ماشین کره ای خصوصا هیوندایی ها زیاد حال نمیکنم و بیشتر ژاپنی و آم یکایی ها رو می‌پسندم، اما طراحی های کیا انصافا معرکه هست و یکی از یکی جذاب تره، کاندزا و اپتیما و حالا هم همین کی ۵ واقعا خاص و شیک هستن، چرا باید بریم پولمون رو بدیم به گک یا جک یا هر کوفتی؟

    ۴
    ۳
  4. ساناز گفت:

    بحث کیفیت باشه کیا ۱۰ پله بالاتره
    شما با اطمینان سوار کیا میشی
    اینکه اکسل تو سرعت ۱۰۰ تا بشکنه لرزه بر اندام انسان میندازه
    باید خودرو های چینی تست های کیفی اشون رو ارتقا بدهند اگر تست درست صورت می‌گرفت حتما اون اتفاق نمی افتاد
    من خودم شاهین رو ترجیح میدم به کی ام سی

    ۱
    ۲
  5. رضایی گفت:

    واقعا به کجا رسیدیم حتی یک بی مغز مطلق هم به فکرش نمیرسه چنین مقایسه ای انجام بده. مقایسه هواپیما و با گاری

    ۰
    ۵
  6. حسین گفت:

    ایلان ماسک تو آمریکا از پیشرفت چین تو خودرو سازی احساس خطر میکنه و میگه باید چاره ای اندیشیده بشه والا چین کل خودروسازی دنیا رو میگیره بعد رامین صفایی از ایران میگه چینی آشغال برو دوغت بنوش بابا جای این حرفا برو تایر موتورت عوض کن

    ۲
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.